handdator

Visa fullständig version : Tre frågor ang viktnedgång.

estranegd__
2009-05-19, 22:51
Jag är 24 år och håller igång med min deff nu, sedan 4 veckor tillbaka. Jag har gått ner från 90 kilo till 85 kilo men nu känns det som att jag har kört fast (jag ska ner till 78-75 kilo).

Jag har ganska mkt hull jag vill bli av med. Jag tränar även styrke 3-4 dagar i veckan (och ja, jag vet att jag tappar mer muskelmassa om jag går ner 1 kilo i veckan än 0,5 kilo, men prio 1 är att bli av med hullet innan jag intar stranden)

Jag kör atkins metoden, inga kolhydrater förutom grönsaker, men mycket protein och bra fett. Fördelat på mängden kalorier som krävs för att bli av med ca 1 kilo i veckan.

Nu skulle jag vilja lägga till kolhydrater, börjar bli väldigt less på att endast äta protein och fett. Kosten känns tråkig.

Fråga 1.
Hur blir det nu om jag börjar äta kolhydrater igen, men håller mig på samma kalori-intag som tidigare, hur reagerar kroppen på detta och kommer jag börja gå upp i vikt?

Fråga 2.
Vad är egentligen mest effektivt för fettförbränningen.
Endast protein och fett eller blandning av protein, kolhydrater men mindre fett?

Fråga 3.
Har det någon som helst betydelse vad man äter när man ska ner i vikt om man ligger på samma kalori underskott som tidigare? Går man ändå ner lika mycket i vikt?

Väldigt tacksam för bra svar :)

/Mattias

aelgen
2009-05-19, 23:04
1. Nej
2. Kan diskuteras, beror på upplägget rent generellt. Om du ska långt under underhållsnivå så är en fokusering på protein med lite fett och minimalt med kolhydrater en bra idé. Oavsett underskottet så bör du satsa på att få i dig mycket protein, upp emot 2g per kg kroppsvikt. Finns lite olika dieter man kan följa som förespråkar det ena över det andra.

3. I princip går du ner lika mycket i vikt men om du käkar 1500 kcal i form av gelé råttor eller om du käkar 1500kcal av en blandad kost med schysst fördelning av makronutrienter som kommer du garanterat må bättre och antagligen gå ner mer i fettvikt och inte muskler. Gelé råttor innehåller begränsat med protein ;)
Men så länge din kost är hyffsat varierad så räcker det gott och väl med att du bara drar ner på mängden du äter. Jag käkar i princip likadant under deff som bulk, bara färre måltider.

Guddi
2009-05-19, 23:16
Fråga 1.
Hur blir det nu om jag börjar äta kolhydrater igen, men håller mig på samma kalori-intag som tidigare, hur reagerar kroppen på detta och kommer jag börja gå upp i vikt?Möjligt att du går upp lite i vikt pga mer vätska och att du troligen kommer äta en del mat som är större rent volymmässigt. Du kommer dock inte att lägga på dig något extra fett. Om du inte tummar för mycket på fettet så kommer du troligen att uppleva det positivt att lägga till lite kolhydrater.

Fråga 2.
Vad är egentligen mest effektivt för fettförbränningen.
Endast protein och fett eller blandning av protein, kolhydrater men mindre fett?Läs deffguiden, kan inte bli klarare än så. Se till att få i dig tillräckligt med protein och fett. Efter det spelar det ingen större roll var resten av energin kommer ifrån. Lite kolhydrater efter/under passen kan möjligen vara positivt.

Fråga 3.
Har det någon som helst betydelse vad man äter när man ska ner i vikt om man ligger på samma kalori underskott som tidigare? Går man ändå ner lika mycket i vikt?Självklart har det betydelse. Fördelningen mellan fett och kolhydrater har man inte kunnat visa att den spelar någon roll men det är på kortare sikt med otränade personer som oftast har något kilo för mycket. Om du ska ner på låg kroppsfettnivå och har muskelmassa sen tidigare ska du tänka på mer än kalorierna även om det fortfarande är de som är det viktigaste.