Visa fullständig version : Tugga + Spotta
Okej, en grej jag gjort ganska länge nu. Blir jag sugen på t.ex godis, kex, choklad etc så brukar jag tugga på det sen spotta ut, oftast ner i toaletten(nej, jag sitter inte på toa och käkar).
Finns det något negativt/positivt med det här som jag inte vet? Sväljer inget.
Tacksam för alla svar jag kan få. :)
Vad jag tror så hinner något brytas ner med hjälp av din saliv, inget massivt då. Men om du nu spottar ut och sväljer salivet så har du lite söt kvar. Kan väl öka insulinet en aning men tror inget märkvärdigt.
Det kommer inte påverka ett dugg.
Vad jag tror så hinner något brytas ner med hjälp av din saliv, inget massivt då. Men om du nu spottar ut och sväljer salivet så har du lite söt kvar. Kan väl öka insulinet en aning men tror inget märkvärdigt.
Spottar ut allt, och sköljer ut innan jag sväljer salivet(DET NYA SOM KOMMER). :P
Spottar ut allt, och sköljer ut innan jag sväljer salivet(DET NYA SOM KOMMER). :P
Påverkar inget alls, bara psykiskt då.
Och slöseri på godis :D
Påverkar inget alls, bara psykiskt då.
Och slöseri på godis :D
Haha, går inte direkt och köper för att sedan spotta. Är väl morsan som köpt och bara ställer fram det. För svårt att motstå ibland så det blir tugga+spotta. :em:
Om det nu hjälper dig mot suget så... jag kan inte komma på nåt negativt med o göra som du gör förrutom waste...
Om det nu hjälper dig mot suget så... jag kan inte komma på nåt negativt med o göra som du gör förrutom waste...
Okej :)
Det negativa skulle väl vara att det är dåligt för tänderna.
Sticky Cake
2009-05-18, 00:38
Positivt: Från tuggandet så kommer du att få mättnadskänslor.
Upplever du att sötsuget försvinner genom att tugga och spotta ut godsakerna?
Jag vet inte om jag kommer få en varning nu, men ärligt, det där låter helt pantat, varför gör du det? Det måste vara otroligt otillfredställande; normala mängder godis tillför inte några större mängder energi så det bör inte vara några problem att lägga till tillräckligt med cardio varje dag för att bränna bort energin från godis. Bara mina personliga åsikter förstås, men sånt där beteende tycker jag är helt otroligt för långt, det låter bara sjukligt.
Anton Fräs
2009-05-18, 05:42
Jag vet inte om jag kommer få en varning nu, men ärligt, det där låter helt pantat, varför gör du det? Det måste vara otroligt otillfredställande; normala mängder godis tillför inte några större mängder energi så det bör inte vara några problem att lägga till tillräckligt med cardio varje dag för att bränna bort energin från godis. Bara mina personliga åsikter förstås, men sånt där beteende tycker jag är helt otroligt för långt, det låter bara sjukligt.
Det här beteendet är inte speciellt sunt i min mening heller. Skulle inte gå så långt som att kalla det sjukligt men det är inte bra, när ts dessutom är 10 år blir jag ännu mer oroad. Snälla prata med dina föräldrar om du vill gå ner i vikt, jag ber dig. Jag har själv varit (väldigt) överviktig som barn och vet att det är hårt, kan du inte prata med dina föräldrar så PMa mig TehSaxo.
Rent spontant så känns det som början på en ätstörning.....
Sen reagerar väl kroppen på den söta smaken och frisätter insulin oavsett, precis som med lightläsk. Detta torde väl kicka igång blodsocker jojon och leda till ökat sug och svårigheter att hålla dieten.
mattilainen
2009-05-18, 11:01
jag skulle slutat med det där omgående, det kan lätt utvecklas till en ätstörning och du kommer att spotta ut vanlig mat och det kan lätt övergå till bulimi och anorexia om man har otur. Så om du ska äta godis, njut av det, njut av minsta lilla och ät mer sällan istället. Det är inte så svårt att sluta som man tror, tar du ett uppehåll på 1-2 veckor så kommer du garantera att få bort en hel del av ditt sötsug.
Tänk på vad du gör och gör det som känns bäst men tänk på konsekvenserna.
Sen reagerar väl kroppen på den söta smaken och frisätter insulin oavsett, precis som med lightläsk. Detta torde väl kicka igång blodsocker jojon och leda till ökat sug och svårigheter att hålla dieten.
Det där har väl visats vara falskt i ett flertal studier?
OnT: Tycker att beteendet att spotta det man tuggar ser ut som början på en ätstörning. Rent definitionsmässigt kan man nog kalla det en ätstörning. Vill du inte ha godis, ät det inte. Öva på disciplinen istället eller prata med din förälder om att du inte vill ha godiset och be henne att inte låta godis stå framme dygnet runt (eller hur det nu ser ut hemma hos er).
Det där har väl visats vara falskt i ett flertal studier?
Åfan, är det så?
Positivt: Från tuggandet så kommer du att få mättnadskänslor.
Upplever du att sötsuget försvinner genom att tugga och spotta ut godsakerna?
Yes. :)
Till alla andra;
Jag är INTE 10 år, det var ett skämt för att "släcka" gnistan mellan 14K och någon/några andra.
Jag kommer absolut inte få någon ätstörning, jag älskar MAT! Jag kan vräka i mig hur mycket som helst och fortfarande vara hungrig. :P Så oroa er inte för mig , snälla. :)
King Grub
2009-05-18, 11:30
Ett par studier från i år har visat lite olika resultat vad gäller insulinfrisättning av söt smak, utan samtida energitillförsel.
Sucralose also induced sustained elevation of [cAMP]c, which was only partially inhibited by removal of extracellular calcium and nifedipine. Finally, mouse islets expressed T1R2 and T1R3, and artificial sweeteners stimulated insulin secretion.
The present results show that the sweet taste receptor is expressed in β-cells and is functionally operative.
From a practical point of view, the present study raises an interesting possibility that agonists for the sweet taste receptor may be good therapeutic candidates to augment insulin secretion. For this purpose, the putative compounds or artificial sweeteners should be absorbed efficiently as an intact molecule and should have access to β-cells via circulation. Since artificial sweeteners are not fuel, they provide insulin secretagogues without affecting the metabolism. Given that sweet taste receptor agonists increase calcium and especially cAMP in β-cells, they can be useful stimulators of insulin secretion. In this regard, it should be mentioned that sucralose is an artificial sweetener and used as a noncaloric sweeteners to reduce the intake of sugars. It is shown that the compound does not affect the glycemic control in diabetic patients. However, since sucralose increases insulin secretion in a dose-dependent manner, high dose of the compound may aggravate hypoglycemia.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=19352508
Gastric emptying of sucrose was slower than that of saline (t50: 87.4+/-4.1 min vs. 74.7+/-3.2 min, P<0.005), whereas there were no differences in t50 between sucralose 0.4 mM (73.7+/-3.1 min) or 4 mM (76.7+/-3.1 min) and saline. We conclude that sucralose, delivered by intragastric infusion, does not stimulate insulin, GLP-1, or GIP release or slow gastric emptying in healthy humans.
http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/296/4/G735
Skillnaden mus -> människa är inte att förglömma.
Ett par studier från i år har visat lite olika resultat vad gäller insulinfrisättning av söt smak, utan samtida energitillförsel.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=19352508
http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/296/4/G735
Skillnaden mus -> människa är inte att förglömma.
Vill du säga det där på svenska lite kort? :)
King Grub
2009-05-18, 11:35
Första studien: söt smak utan energi frisätter insulin.
Andra studien: söt smak utan energi frisätter inte insulin.
Sedär man lär sig ngt nytt varje dag :)
Tack Grub. :) Du är verkligen King på det här!
userfriendly
2009-05-18, 11:47
.
Absolut! Det där är en klassiker bland ätstörda :smash:
Sedan kommer äta is, kräkas upp maten osv osv.
Försökt hitta ett balanserat förhållande till mat och träning ist. Diet kan vara tufft, men det är bara tufft ett tag..
Försökt hitta ett balanserat förhållande till mat och träning ist. Diet kan vara tufft, men det är bara tufft ett tag..
Håller med.
Det går att vänja bort sötsuget, det tar ett tag, men så länge man sköter maten ordentligt och tränar så går det bra. 2 veckor utan godis så är det borta.
Annars får du väl unna dig 3-4 godisbitar, utan att spotta ut dem. Det lilla gör ingen direkt skillnad i det stora hela.
Håller med.
Det går att vänja bort sötsuget, det tar ett tag, men så länge man sköter maten ordentligt och tränar så går det bra. 2 veckor utan godis så är det borta.
Annars får du väl unna dig 3-4 godisbitar, utan att spotta ut dem. Det lilla gör ingen direkt skillnad i det stora hela.
Skulle aldrig få för mig att käka is istället för mat eller att SPOTTA UT MAT. :P
Håller med.
Detta stämmer något oerhört bra. En period utan sötsaker brukar medföra att många inte är lika sugna på det längre.
Det krävs lite mer för att ställa diagnosen ätstörning, men det är helt klart ett stört beteende och inget du bör odla. Detta oavsett vad du väger och hur mycket du älskar mat.
Det krävs lite mer för att ställa diagnosen ätstörning, men det är helt klart ett stört beteende och inget du bör odla. Detta oavsett vad du väger och hur mycket du älskar mat.
Jag är inte störd *cry*
Jag är inte störd *cry*
men det är helt klart ett stört beteende och inget du bör odla.
ej störd :)
Jag är inte störd *cry*
Det är väl ingen som säger att du är det heller :) däremot kan att göra som du skriver att du gör KANSKE leda dig ner en väg du inte borde vandra.
Det är väl ingen som säger att du är det heller :) däremot kan att göra som du skriver att du gör KANSKE leda dig ner en väg du inte borde vandra.
Jag kan inte leda mig själv in i en väg jag inte vill gå, tro mig. :)
CLOSE PLEASE! *rolleyes*
Flexipop
2009-05-18, 17:55
bara lite shaken, not störd
Christyle
2009-05-18, 20:38
hahaha den va bra!
Byt bild :$ Får mardrömmar när jag ser Keso!
Flexipop
2009-05-19, 08:41
Vafalls? Keso är ju guds gåva till människan *grr27*
Vafalls? Keso är ju guds gåva till människan *grr27*
Förpackningen får den att se god ut, men ser fan ut som någe slags fiskägg inuti, tvingar i mig det utan att kolla på det. :em:
Flexipop
2009-05-19, 09:21
Bara du inte spottar ut det så!
Tog dock för mycket chili sist, så kunde inte käka upp allt. :P
JakeShaft
2009-05-19, 11:00
Jag brukar bara lukta på godis speciellt choklad när jag är sugen det hjälper för mig.
Jag brukar bara lukta på godis speciellt choklad när jag är sugen det hjälper för mig.
Den var ny! :P Men man får inte tugga på något. :O
Det finns ju tuggummi i x antal smaker, varför inte ta det istället.
Christyle
2009-05-19, 12:23
den med chilli e skitgod eller om man e sugen på nåt sött! så tar jag ju den med vanilj o päron äpple
Flexipop
2009-05-19, 12:29
Fetaost + oliv är inte att förakta heller!
Christyle
2009-05-19, 12:31
men jag fattar inte det där med Kvarg med Funlight varför är det bara kroppsbyggare som äter det?
Flexipop
2009-05-19, 12:34
Jag är ingen kroppsbyggare men äter det ibland. Mycket protein och lite fett för pengarna. Dessutom helt klart ätbart!
Christyle
2009-05-19, 12:37
ska man blanda funlight med kvarg eller ska man äta kvargen o dricka saften vid sidan av?
Flexipop
2009-05-19, 12:41
Ska och ska? Syftet är väl att du får i dig proteinet? Saften är till för att det inte ska smaka apa. Fun lighten i sig får dig inte i bättre form på något sätt :Virro. Om det var det du undrade?
Christyle
2009-05-19, 12:44
Aha nu fattar jag hela poängen jag brukar nämligen inte äta Kvarg så jag vettefan om den blandas i saften o grejs men nu fattar jag att den vanligtvis smakar apa oxå hahaha tackar!
ska man blanda funlight med kvarg eller ska man äta kvargen o dricka saften vid sidan av?
Blanda med kvargen är och rekommendera. Kan bli konstiga doser om du har det sidan om och sippar för varje "tugga".
Christyle
2009-05-19, 12:53
Blanda med kvargen är och rekommendera. Kan bli konstiga doser om du har det sidan om och sippar för varje "tugga".
Ahh okej tackar då vet jag förresten är du i Japan nu eller?
Ahh okej tackar då vet jag förresten är du i Japan nu eller?
Inte än.. om 5 veckor är jag det
Christyle
2009-05-19, 13:38
Aha fan va Nice ju har alltid velat åka dit faktiskt. En sista fråga ska funlighten redan vara blandad med vatten eller ska den vara oblandad?
Sticky Cake
2009-05-19, 13:40
Oblandad.
Aha fan va Nice ju har alltid velat åka dit faktiskt. En sista fråga ska funlighten redan vara blandad med vatten eller ska den vara oblandad?
Jag brukar lägga till mer vatten så blir kvargen lite krämigare, plus känns det som du äter lite mer:D
Jag brukar lägga till mer vatten så blir kvargen lite krämigare, plus känns det som du äter lite mer:D
Är kvarg gott? Provade keso och det smaka skit , upprigtigt sagt. Måste hitta fler proteinrik mat. :P
och, funkar det till Atkins?
Gillar du inte keso så är det inte säkert att kvarg blir så mycket bättre.
Hur är det med fisk och skaldjur. Något du äter?
Gillar du inte keso så är det inte säkert att kvarg blir så mycket bättre.
Hur är det med fisk och skaldjur. Något du äter?
Älskar panerad fisk (dock ganska onyttigt). Lax är riktigt gott! Tonfisk är också gott. :)
Anton Fräs
2009-05-19, 16:10
Är kvarg gott? Provade keso och det smaka skit , upprigtigt sagt. Måste hitta fler proteinrik mat. :P
Hur mycket protein får du i dig? De allra flesta nojjar alldeles för mycket över hur mycket protein de får i sig. Kan du inte lägga upp en ungefärlig vanlig dag kostmässigt som man kan titta på?
Hur mycket protein får du i dig? De allra flesta nojjar alldeles för mycket över hur mycket protein de får i sig. Kan du inte lägga upp en ungefärlig vanlig dag kostmässigt som man kan titta på?
Lägger upp den som jag körde på idag.
Frukost:
* 2 Ägg
* Ett kopp SVART kaffe - Innehåller det kolhydrater förresten?
Lunch:
* ca 20g keso (sen mådde jag illa)
* ~100g Ost (26% fetthalt, hushållsost)
Mellanmål:
* 1 Ägg
* ca 30g Ost
GYM (~1.5h)
½ Korv (kom på att det är massa kolhydrater efter halva, *ooops*)
~ 30g Ost
~ 50g Whey-80
Ska nog springa lite senare, kanske blir något ägg efteråt. Är 165cm och 85kilo ifall att du undrar det också. ;)
Kommentera tack :)
Christyle
2009-05-19, 21:00
Ahh thanx för all hjälp lycka till med Japan oxå d finns säkert en massa heta Japanskor där hehe
Christyle
2009-05-19, 21:01
prova den keson med vanilj päron o äpple fan va gott som att äta glass
Flera andra har tipsat dig om att starta en journal där du kan skriva vad du äter och sånt.
Det blir lättare att hjälpa dig om du håller dig på ett ställe och inte startar så många trådar som du gjort just nu.
Flera andra har tipsat dig om att starta en journal där du kan skriva vad du äter och sånt.
Det blir lättare att hjälpa dig om du håller dig på ett ställe och inte startar så många trådar som du gjort just nu.
Okej okej, jag fattar. Du är liksom den 10:e personen som säger det. Jag är inte trögfattad.
Upp med en journal då så blir alla koloiter nöjda o glada. ;)
Lycka till o kör på tuggummi istället (hjälper lite)!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.