handdator

Visa fullständig version : Min utvärdering av Den Termogena Dieten

Baboom
2009-05-17, 17:13
Gjorde en utvärdering av den termogena dieten och kom på att det säkert finns personer här på kolo som är intresserade av den.

Andreaz Engströms utvärdering av Den Termogena Dieten (DTD)

Som jag tidigare lovat, men inte riktigt haft tiden för. Här kommer min utvärdering av den termogena dieten.
Jag anser mig själv vara en människa utan skygglappor som tar in och utvärderar all information jag kommer över. Det spelar ingen roll om det är politik eller om det handlar om nutrition. Jag gör alltid en snabb bedömning och tar min ståndpunkt.
I mitt liv som kroppsbyggare har den naturliga strävan varit att få en muskelös, symetrisk och framförallt rippad kropp.
Att få bort den där delen fett jag alltid bär runt på, har alltid krävt en kostplan. Eftersom jag inte vetat bättre har jag alltid haft ett upplägg 40/40/20, för att längre in i dieten dra ner på kolhydraterna och höja proteinet. För att alla ska förstå vad jag pratar om, så menar jag självklart den härliga dieten ala 80-talsbyggare med kyckling och ris.

Min utgångspunkt har alltid varit att kalori in och kalori ut. När jag då en dag fick se Martins artikel om DTD, så viftade jag bort den direkt. Hur kunde karln tro att jag skulle orka med all träning, på ynka 100g kolhydrater per dag. Är det ett skämt eller, alla vet ju att det krävs bränsle för att öka. Var det inte någon som nämnde under glada 80-talet, ”fettet brinner i kolhydratens låga”.
Men i samband med att Atkins dieten blev väldigt populär. Såg jag många personer i min närhet som uteslutande levde på protein och fett. Dock rätt ohälsosamt.
Men frågan kvarstod, hur fan orkar de träna och leva?
Grunden bygger på min eviga ståndpunkt med att ett energiunderskott ger viktförlust. Visst fan är det så Martins diet är uppbyggd på. Det och att jag hade alla atkins tokar i bakhuvudet, fick mig att intressera mig för DTD och testa att utforma ett nytt typ av kostupplägg.
Till min förvåning så rullade första veckan på utan problem och jag fick verkligen äta mig mätt. Det brukar jag dock även kunna göra med min vanliga dieten.

Jag hade här förväntat mig att jag skulle bli seg, men träningen på gymmet och thaiboxningen gick istället förvånansvärt bra. Då syftar jag inte på att jag höjde vikter, utan mer den allmänna känslan av att köra bra träningspass med ork.

De två följande veckor blev dock lite tyngre, nu började jag känna av att jag inte riktigt hade samma energi. Tyckte den här perioden var en av de tyngsta och jag funderade starkt på att gå tillbaka till den traditionella kosthållningen med kyckling/ris.

Envis som jag är hade jag bestämt mig för att fullfölja 3 veckor för att kunna utvärdera om dieten var ett enda hopkock av massa flummiga internet referenser.
Men från och med vecka 3 och fram till vecka 7 (halva dieten) så gick allt av bara farten. Träningen flöt på bra igen, jag klarade av mina två 90min thaiboxningspass.
Värt att nämna är att jag la till ytterligare 25g fruktos innan thaiboxningen och 25g extra kolhydrater efter. I kalorier räknat, alltså 200kcal extra den dagen.
För er som aldrig sysslat med thaiboxningen, så består det av 90min sjuk intervall träning.

Jag hade fortfarande inte gjort några styrkeförluster i överkroppen. Benen hade börjat bli trött av thaiboxningen och kardion. Så knäböjen blev väldigt lidande och de passen kändes tunga. Det löste jag helt enkelt med att byta övning till frontböjar istället, där jag inte hade någon referens alls om hur mycket jag borde ta.
I en övning du är ovan i, ökar du även relativt lätt. Så frontböj var enda övningen som jag blev starkare i. Resten låg som vanligt, men med en nackdel, jag orkade absolut inte lika många repetitioner.
Fram till vecka 5 såg det i princip lika dant ut. Hör började jag bli lite mer osocial, personer på min arbetsplats kommenterade det. Men jag var för det mesta samma gamla vanliga Andreaz, men jag kände av tröttheten i benen till och från.

Nu slutade jag även med thaiboxningen och körde bara på gym och morgonkardio. Ett mycket mer passande upplägg, då du lätt glömmer att hålla guarden när du är trött i huvudet och det slutar med en käftsmäll.
Kardion fram till min tävling bestod nu av motionscykel 30min med efterföljande 15min trapphus intervaller. Förutom det, så körde jag 60-70min special ala Martin Berkhan intervall pass på motioncykeln två dagar i veckan.

Min form var riktigt bra de sista 5 veckorna och jag gissar på att medelsvensson skulle vara mer än nöjd. Jag hade dock en viktgräns att komma ner till och jag ville vara i min krispigaste form ever.

Så träning och kosten fortgick i samråd med Martin och han klurade ut en så skonsam tömning som möjligt. Jag kommer absolut inte gå in på detaljer runt den, då det är hans hemlighet än så länge. Men jag har aldrig mått så bra ”fysiskt” som jag gjorde denna tävling. Det häftigaste var att jag var väldigt motsträvlig då det här upplägget var helt tvärtom mot vad jag någonsin lärt mig om tömning. Men med ett tomthuvud är det inte alltid lätt att tänka rätt och jag la min tävlingsform i Martins händer.

Som de flesta vet så lyckades jag både komma in i min klass och även fått till en riktigt bra form.
Så på frågan om jag själv kommer att använda mig av den termogen dieten, är det självklara svaret ja. Förstår att det här kanske inte passar alla, men för random gymmare är nog det här den största upptäckten sen gainern blev smaksatt med något som liknade O’boy.

Bifogar en bild av min fettförlust under dieten. Vill Martin lägga till något som jag glömt är han mer än välkommen.

Start Ca81kg
13 v. kvar 78,2kg
11 v. kvar 77,4kg
10 v. kvar 76,9kg
09 v. kvar 75,7kg
08 v. kvar 76,0kg <- stämmer
07 v. kvar 74,8kg
05 v. kvar 73,5kg
04 v. kvar 72,3kg
03 v. kvar 71,3kg
02 v. kvar 70,4kg
01 v. kvar 71,8kg <- mer vätska
00 v. kvar 68,8kg

14K
2009-05-17, 17:16
Tack för detta Baboom

14K
2009-05-17, 17:28
Det är något jag funderat på testa på, kört Atkins nu snart 5 månader och har gått ner 20kg på det. Har som 80 kg som mål och tänkte om det var smart och hoppa på denna diet. Är det något o rekommendera? Kan där finnas några nackdelar med byta från låg-kolhydrat-diet till ingen-kolhydart-diet.

Zera
2009-05-17, 18:24
Var kan man läsa mer om den termogena dieten ?

14K
2009-05-17, 18:27
Googla.

isterbuk
2009-05-17, 18:32
Trevlig läsning, och grymt resultat :thumbup:.

CVN
2009-05-17, 20:01
Var kan man läsa mer om den termogena dieten ?

på body forumet, skrivet av Grandmaster.

Zera
2009-05-17, 20:20
på body forumet, skrivet av Grandmaster.

Japp tack, hittade den =)

enzodiac
2009-05-18, 05:53
Inressant. Jag har nog lyckats använda en liknande diet utan att tänka på det. Tror jag har legat på runt 100-150 gram kolhydrater om dagen och mycket protein. Det jag har uppmärksammat är att jag blivit väldigt varm efter varje måltid. Mestadels i början av dieten dock.

Jag har heller inte haft några större platåer, endast 1 på snart 16 veckor. Styrkan och orken i gymmet höll sig kvar i 9 veckor för att sedan börja gå ner sakta.

Min cardio har uteslutande bestått av promenader och i slutet cross trainer på cirka 60-65% puls. Lågintensivt alltså.

Detta är bra grejer ! Grattis till ett väldigt lyckat "experiment" baboom :)

Anton Fräs
2009-05-18, 06:18
Jag har typ deffat,bantade snarare, under dessa förhållanden. Enda jag upplevde som lite jobbigt var att jag var hängig efter ett par dagar och att riktigt högt tempo på cardiomaskiner var jobbigt. Men dieten är god! Kyckling med kesellaröra, beats alot of other options :)

JoeyP
2009-11-26, 22:56
Riktigt nice !!!

Btw, vad måttade armarna på sista bilden?

Diggar din fysik sjukt mkt då jag också vill vara lågviktare!! Max 75kg!!