handdator

Visa fullständig version : Ett litet problem angående jobbsökande.

IntenZe
2009-05-16, 15:43
Har ett litet problem och är (som vanligt) osäker på hur jag ska göra.

Det är så att jag och en kamrat började en utbildning för ett par månader sedan. Han har sedan dess letat jobb väldigt mycket medans jag tagit det lite lugnare och ringt runt lite grann bara.
När han talat med någon så har han ibland tipsat om mig och att jag också går utbildning osv.

Nu är det så att han sökt ett jobb längesen som jag nu fått ett erbjudande om att få. Jag har alltså inte sökt jobbet utan jobbet kom till mig genom en kompis.

Min kamrat är väldigt tjurig och vinklar och förvränger varje situation till något det inte är så risken att han får det här till att jag gått bakom hans rygg är överhängande och det blir väldigt dålig stämning på utbildning plus att vi samåker.

Det verkar kanske inte som ett så stort problem när jag skriver det men om ni skulle känna personen i fråga så skulle ni förstå mig.

Som det ser ut nu så har jag tre alternativ:

1. Vänta med att säga det tills han slutar utbildningen (onsdag) så jag slipper dålig stämning på skolan och i bilen. Risken är att han får reda på att jag fått jobbet och då blir ju allt ännu värre.

2. Jag säger det redan imorgon och säger något i stil med "han ringde igår och sa att jag kanske skulle få börja jobba". Men då kommer den tjuriga jäveln inte att tro på att jag inte har sökt jobbet fastän jag visste att han ville ha det.

3. Inte säga något överhuvudtaget och leva med att han säger upp bekantskapen.

Brukar inte vara så konflikträdd men just i den här situationen är han det. Han är äldre än mig så han försöker hela tiden att "dominera" mig. Får han reda på att jag fått jobbet som knappt engagerat mig medans han får gå arbetslös så börjar han genast att intala sig saker och övertyga sig om hur det ligger till fastän det inte alls ligger till som han förvränger det i sitt huvud.

När arbetsmarknaden ser ut som den gör just nu så måste man väl få söka samma jobb fastän man känner varandra men det fattar han ju inte.

coxie
2009-05-16, 15:49
Blir han sur så får han bli det, säger han upp bekantskapen så är det inget att bry sig om.

Inte ditt fel att du är mer attraktiv än honom.

Condemned
2009-05-16, 16:01
Om han säger upp bekantskapen pga en sån grej så är han väl inte mycket till vän från början?

Yes
2009-05-16, 16:04
Säg precis som det är nästa gång du träffar honom. Om han inte litar på dig och dessutom blir förbannad över en sån grej är det inte mycket till vän ändå.

Loke
2009-05-16, 16:05
"Han är äldre än mig så han försöker hela tiden att "dominera" mig."

Gillar du att bli dominerad så ska du försöka tona ner situationen så mycket som möjligt.

ceejay
2009-05-16, 16:06
Inte värt att ha kvar som vän om han skulle reagera så.

Yes
2009-05-16, 16:10
"Han är äldre än mig så han försöker hela tiden att "dominera" mig."

Gillar du att bli dominerad så ska du försöka tona ner situationen så mycket som möjligt.
Missade den här biten... det är precis som du säger. Lägger man sig som en dörrmatta blir man också behandlad som en. Sen kan man förstås också undra vad det är polare som försöker dominera en. Skulle själv bli tokig på någon som försöker gå alfahane på mig hela tiden.

Tabbe
2009-05-16, 16:11
"är han din kompis så förstår han" används väldigt ofta här på kollo.

eller typ Inte värt att ha kvar som vän om han skulle reagera så.
Det är ju inte alltid så lätt att om man gillar en person i övrigt förutom just den saken någon skulle säga upp bekantskapen om, tex hans kompis är väldigt tjurig.

ceejay
2009-05-16, 16:15

Det är ju inte alltid så lätt att om man gillar en person i övrigt förutom just den saken någon skulle säga upp bekantskapen om, tex hans kompis är väldigt tjurig.

tja, vad är mest värt får man fråga sig då. Ett jobb eller kompisen.

Tabbe
2009-05-16, 16:17
Jo det hade varit ett bättre svar tycker jag och kräver lite mer tanke iaf.
Är det inte hans drömjobb eller ett jobb han kommer ha väldigt länge så kanske en kompis är värt mer? Dock vet jag inte hur bra kompisar dom är.

coxie
2009-05-16, 16:19
En kompis som uppför sig som TS antyder är inte värd mer än ett jobb.

backflash
2009-05-16, 17:12

Men man får verkligen ställa sig frågan om det är värt det. Jag har sökt fler jobb än det kommer skrivas inlägg i den här tråden och fått avslag innan intervju på ... den absoluta majoriteten. Skulle jag börja bete mig som ett rövhål mot folk som står mig nära bara för att de har sökt samma jobb, och kommer att få det, så kommer min vänskapskrets att minskas rätt ordentligt. Samtidigt förstår jag varför person X gör detta, att attribuera externt istället för internt är ett sätt att minska 'hot'; istället för att förklara det med att ens kompetens inte är tillräckligt hög så hittar man externa förklaringar. Givetvis kan dessa externa förklaringar vara valida (första sållningen på ett stort företag i södra Sverige som gör marknadsundersökningar hade gett kalla kårar hos de flesta), men de är ingen ursäkt att man beter sig som sagda rövhål. Man får göra valet om man vill leva med en sådan vän, eller sluta täcka blåtiran med mascara.

Biceps
2009-05-16, 17:25
FInns ingen anledning för din vän att vara missunnsam. Är han det så är det egentligen hans problem, inte ditt.