Visa fullständig version : Bulle på magen/Utputning på nedre del av magen..HJÄLP!!!!!!!
Jag är en tjej på ca 160 cm och väger kanske 53 kg. Jag har alltid varit smal och framför allt haft en väldigt platt mage. Nu på senare tid har min mage börjat puta ut nåt så fruktansvärt. Det är som en kula på nedre delen av magen. Det är verkligen skitjobbigt och jag "lider" av det då jag inte kan gå i bara T-shirt eller linnen för det ser helt konstigt ut.
Jag är ganska smal i övrigt, men magen putar ut.
Vet någon vad detta kan bero på?? Det blir bättre om jag inte äter så mkt på några dagar (men då äter jag alldeles för lite). Men det kommer tillbaka ganska snabbt igen.
Jag har hört att laktosintolerans kan ge detta?
Jag kan vara ganska gasig i magen också, men finns det nåt annat som kan ge dessa besvär?
Jag äter i huvudsak vegetariskt och framför allt mycket sallad och bönor. (Har alltid ätit så, även innan besvären)
Jag tränar konditionsträning och lätt styrka minst 4 ggr/vecka. Försöker få med core minst 1 ggr vecka ā 30min.
Finns det nån som har nån ide om detta? Det vore väldigt snällt om ni kan hjälpa mej för detta har blivit ett väldigt stort problem. (och nej, jag inbillar mej inte)
För mycket fibrer? Testa minska lite på fiberrika livsmedel och ersätta med något lättare.
Gravid? ja det vet du nog bara själv ;)
Inbilling(förlåt:em:)? Kan nog bara en bild visa.
visst kan laktosintolerans göra så att det blir så, testa att dricka en liter mjölk så har du ditt svar.
Har du bild på fenomenet?
MrBurner
2009-05-16, 06:19
Tarmarna? I o m att du säger att det blir bättre när du äter mindre under några dagar. Var min första tanke i alla fall.
Kan du ta tag i det så är det nog fett däremot :)
Innan när jag åt mycket kolhydrater så fick jag alltid uppsvälld mage men det var däremot inte den nedre delen som du pratar på och jag var också väldigt gasig i magen, nu är det däremot bra.
Hoppas någon kan svara bättre, men som det tidigare sagts så vore nog en bild på sin plats.
BobaFett
2009-05-16, 10:28
Tänk på att tjejer HAR en sån, det är normalt... Ni har en livmoder och äggstockar där.
För mycket fibrer? Testa minska lite på fiberrika livsmedel och ersätta med något lättare.
Gravid? ja det vet du nog bara själv ;)
Inbilling(förlåt:em:)? Kan nog bara en bild visa.
visst kan laktosintolerans göra så att det blir så, testa att dricka en liter mjölk så har du ditt svar.
Jo jag äter visserligen mycket grovt och fiberrikt, men det har jag gjort i hela mitt liv.
Det blir bättre när jag inte äter yougurt och fil (dricker ej mjölk) men det misstänker jag beror å att jag då äter mindre totalt. Keso verkar inte vara några problem.
Tarmarna? I o m att du säger att det blir bättre när du äter mindre under några dagar. Var min första tanke i alla fall.
Kan du ta tag i det så är det nog fett däremot :)
Innan när jag åt mycket kolhydrater så fick jag alltid uppsvälld mage men det var däremot inte den nedre delen som du pratar på och jag var också väldigt gasig i magen, nu är det däremot bra.
Hoppas någon kan svara bättre, men som det tidigare sagts så vore nog en bild på sin plats.
Ja, det måste väl va tarmarna iochmed att det är nedre delen. Men vad kan det vara då? Vad beror uppsvällda tarmar på??
Jag äter iof mycket kolhydrater (bröd). Vad äter du istället för kolhydater dårå?
Tänk på att tjejer HAR en sån, det är normalt... Ni har en livmoder och äggstockar där.
Nää, men alltså jag har aldrig haft såhär. Min mage har varit riktigt platt i hela mitt liv...(Då utan träning), och jag har ju alltid haft livmoder och äggstockar;) Iaf utvecklade de senaste åren..
Här e iaf bilder som jag tog hastigt. Idag är till och med en lite bättre dag, så det kan va värre än detta!! *cry*
Jag tror inte riktigt att det är fett, för hela magen är lixom uppblåst och ganska hård. det är inte bara fett lixom.
Jag äter iof mycket kolhydrater (bröd). Vad äter du istället för kolhydater dårå?
Fett, såklart. Creme fraiche, fet ost och fett kött. I drivor.
http://www.lchfmat.com
Fett, såklart. Creme fraiche, fet ost och fett kött. I drivor.
http://www.lchfmat.com
Ok. har kollat de där men eftersom jag faktiskt gillar nyttig och fettsnål mat skulle de där inte fungera för mej*spy*
Men tack iaf för svar!=)
Ok. har kollat de där men eftersom jag faktiskt gillar nyttig och fettsnål mat skulle de där inte fungera för mej*spy*
Men tack iaf för svar!=)
Fast nyttigt och mycket fett är inga direkta motsatser ;)
Haha, ja, +1. Om du har lust nå'n dag (i någon annan tråd, t.ex. "LCHF - Hur är det egentligen?") får du gärna förklara varför fettsnål mat är nyttig. :-)
Haha, ja, +1. Om du har lust nå'n dag (i någon annan tråd, t.ex. "LCHF - Hur är det egentligen?") får du gärna förklara varför fettsnål mat är nyttig. :-)
Nä okej, rätt av er. Men jag mena egentligen inte att fettsnål mat skulle vara onyttig. Jag menade bara att jag äter nyttig OCH fettsnål mat. Inte nyttig fettsnål mat...
Men anyway, det var som sagt bullen på magen som är mitt problem...
Det kan se ut som en början till graviditet, och det vet jag med all säkerhet att jag INTE är..
Nå, även om mikaelj är på missionärsfärd så skall man inte äta onödigt fettsnålt, något som inte är ovanligt här har jag märkt.
Bara jag som tänker på en möjlig laktosintollerans? Låter tveksamt men kanske.
Black Star Abyss
2009-05-16, 18:21
Räta ut svanken så försvinner det. Svankar man så ser magen större ut än vad den egentligen är. Jämför dessa två bilder, första är jag naturligt avslappnad (dålig hållning), andra skjuter jag fram höften med lätt anspänd mage (bra hållning).
Bara jag som tänker på en möjlig laktosintollerans? Låter tveksamt men kanske.
Inte omöjligt i alla fall. Utöver det för mycket fibrer, för mycket kaffe, grymma mängder lightläsk, för mycket stress. Min gissning är att det kan röra sig om en kombination av flera faktorer. Och, som BSA påpekade, hållning som en anka.
Jag skulle också lägga min slant på hållningen om det bara är en punkt man får påpeka. Vegetarisk kost med mycket bönor kan dock ge en hel del fiber och "svullen" mage.
för mycket kaffe, grymma mängder lightläsk,
Vad gör kaffe och lightläsk åt matutbuktningen? *nyfiken*
Vad gör kaffe och lightläsk åt matutbuktningen? *nyfiken*
Jag har aldrig tagit reda på exakt vad det är, men att det inte är så ovanligt att folk blir lite risiga i kistan av monstermängder kaffe eller bubbeldrycker är jag nog inte den enda som noterat. Att jag skrev just "lightläsk" var för att det verkade mer sannolikt att trådskaparen överkonsumerar det än "vanlig" läsk.
Kaffe är ju f.ö. intressant såtillvida att det verkar vara väldigt olika om och hur mycket man tycker att det påverkar magen; vissa kan dricka litervis utan att något händer, andra bara enstaka koppar.
Räta ut svanken så försvinner det. Svankar man så ser magen större ut än vad den egentligen är. Jämför dessa två bilder, första är jag naturligt avslappnad (dålig hållning), andra skjuter jag fram höften med lätt anspänd mage (bra hållning).
Jaa jag fattar vad du menar. Fast jag svankar inte speciellt mycket på bilden. Om jag slappnar av så kan jag släppa ut magen helt och hållet lixom.
Inte omöjligt i alla fall. Utöver det för mycket fibrer, för mycket kaffe, grymma mängder lightläsk, för mycket stress. Min gissning är att det kan röra sig om en kombination av flera faktorer. Och, som BSA påpekade, hållning som en anka.
Haha. Hållning som en anka...tackar;)
Dricker inget kaffe. Ingen läsk.
Kost består i huvudsak av bönor, sallad, kyckling, både grovt och ljust bröd, keso, frukt, yougurt och fil. Såklart annat också. men detta är "bassortiment". Godis endast på helger.
Men kan jag gå till doktorn för detta? Laktos kan man väl inte kolla upp, men nåt annat? För det är väl ganska klart att det är tarmarna det handlar om?
Läkarnas test för laktosintolerans är att hälla i dig en liter mjölk och se vad som händer..tyvär
eller motsvarande mängd laktos iaf
Du bor i Sverige, du kan gå till läkaren för precis vad som helst :D
Läkarnas test för laktosintolerans är att hälla i dig en liter mjölk och se vad som händer..tyvär
Borde vara samma som 1 hg messmör.
Du bor i Sverige, du kan gå till läkaren för precis vad som helst :D
Borde vara samma som 1 hg messmör.
Ok, då kan jag ju testa hemma då. Men vad ska hända om jag är intolerant då?
Jag vet inte om jag bara inbillar mej att fil och yougurt är boven i det hela. Keso verkar jag kunna äta...?
Bönor och fiberrik mat har jag ju som sagt ätit i hela mitt liv så jag tycker att det är konstigt om det helt plötsligt ska börja strejka NU?
Kanske lika bra att gå till doktorn då.
Jag tänker också ibland att det kanske beror på att jag ätit för mycket. Men borde inte det synas mer i magsäcken (längre upp) då. eller är det som en klump i tarmarna också? Tycker att det borde brytas nes och jämna ut sig lite då.
Gaser och/eller diarré och/eller illamående.
Så illa är det inte du kan ju testa iaf, hade mitt i 14 år tills det växte bort.
Dock har jag lärt mig de flesta toaletter i stockholm. :D
Så illa är det inte du kan ju testa iaf, hade mitt i 14 år tills det växte bort.
Dock har jag lärt mig de flesta toaletter i stockholm. :D
Vadå hade mitt i 14 år? Laktosintolerans?
Kan det komma o gå fram och tillbaka det eller?
Prova att ta bort mjölkprodukter en vecka och se om det blir bättre. Kokt mjölk går bra, så mjölk i mat behöver du inte tänka på.
Visst kan det vara så att keso funkar, för att när man är laktosINTOLERANT så är man ju inte allergisk, utan är mer eller mindre känslig mot laktos. Men prova att ta bort allt en vecka. Blir det bättre så kan du ju prova att lägga till saker allt eftersom, så märker du ju vad som går att äta och vad du blir svullen av.
BobaFett
2009-05-17, 08:34
Jag vet inte om jag bara inbillar mej att fil och yougurt är boven i det hela. Keso verkar jag kunna äta...?
Jag vet att vuxna inte tål mjölk i vissa andra länder förutom sverige (svenskar har vant sig). Det kan vara så att du tålde det när du var yngre men att du inte gör det längre, vet inte om du har utländska föräldrar men det kan ju vara så fastän du är svensk. Mjölk är väl egentligen meningen att man ska dricka när man är i spädbarnsåldern men man har druckit mjölk i Sverige sen urminnes tider så folk har vant sig.
Detta har jag sett på TV nån gång men kan inte uppge källa tyvärr.
Anders The Peak
2009-05-17, 08:56
Jag vet att vuxna inte tål mjölk i vissa andra länder förutom sverige (svenskar har vant sig). Det kan vara så att du tålde det när du var yngre men att du inte gör det längre, vet inte om du har utländska föräldrar men det kan ju vara så fastän du är svensk. Mjölk är väl egentligen meningen att man ska dricka när man är i spädbarnsåldern men man har druckit mjölk i Sverige sen urminnes tider så folk har vant sig.
Detta har jag sett på TV nån gång men kan inte uppge källa tyvärr.
Valio i Finland har arbetat med frågorna under många år. Den Finska befolkningen anses ha en stor andel laktosintolleranta ca 9%. Motsvarande siffra är ca 5% i Sverige.
Valios bra information kring laktos:http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=244
Det bästa är ju att mäta blodsockerhalt efter intag av laktos. Händer det inget med blodsockret saknar du tillräcklig enzymaktivitet för att bryta ner det. Eller så kan man dra på och se vad som händer, lite okänsligt kanske.
Vadå hade mitt i 14 år? Laktosintolerans?
Kan det komma o gå fram och tillbaka det eller?
Föddes med det, dock försvann det när jag var runt 14 antar att det hade med puberteten att göra. Det var riktigt illa ;)
Svar till alla: Ok..Weird...ska testa att utesluta det helt. Jag äter dock kanske 5 dl/dag.
Ingen som har någon annan teori??
Vad tror du själv, om inte det som redan föreslagits räcker?
Vad tror du själv, om inte det som redan föreslagits räcker?
Menade inte att vara "otacksam", och jag vet inte riktigt vad jag tror.
Men fiberrik mat är något som jag alltid har ätit och jag tycker det inte blir bättre när jag äter "vita" produkter heller.
Laktosintolerans? kanske, men inte helt troligt då jag äter väldigt lite mjölkprodukter.
Kanske nåt med tarmarna, tänkte jag...Men jag vet som sagt inte...
patrikjo
2009-05-17, 19:12
Men fiberrik mat är något som jag alltid har ätit och jag tycker det inte blir bättre när jag äter "vita" produkter heller.
Laktosintolerans? kanske, men inte helt troligt då jag äter väldigt lite mjölkprodukter.
Kanske nåt med tarmarna, tänkte jag...Men jag vet som sagt inte...
Men laktosintolerans har ju med tarmarna att göra. De sväller helt enkelt upp av gasen som bildas.
Prova att dricka en liter mjölk på kort tid. Om du mår bra efteråt (förutom att du blir rätt mätt) så är du inte laktosintolerant, om magen känns som en spärrballong är du förmodligen laktosintolerant. Ett tips kan ju vara att inte göra det om man ska vistas bland folk de närmsta timmarna, effekten kan vara ganska "direkt" ;)
Det var inte för att anklaga dig för att vara "otacksam". Men jag tror att du fått de mest troliga anledningarna föreslagna; att det skall vara någon tarmsjukdom verkar inte så sannolikt om du inte har andra sjukdomssymptom. Sedan tror jag att tipset om att stretcha höftböjare och räta på ryggen inte skall underskattas, för det visuella intrycket. På bilderna du postade svankar du rätt rejält, bra sätt att få magen att titta långt fram.
Black Star Abyss
2009-05-17, 19:55
Svar till alla: Ok..Weird...ska testa att utesluta det helt. Jag äter dock kanske 5 dl/dag.
Så här enkelt är det, det finns två delar av problemet;
1. Du svankar.
2. Många, inklusive du, har en extra fettsamling längst ner på magen, vilket gör att det blir en liten bulle. Jag är själv smal men t.o.m. när jag sträcker ut mig och har bra hållning syns den lilla fettbullen på magen. Vill man ha bort den helt får man ligga på extremt låg fettprocent. Men frågan är om det är något att vara ledsen över? Har du bra hållning så är det en jävligt liten bulle och antagligen bara du själv som märker den.
Jaa jag fattar vad du menar. Fast jag svankar inte speciellt mycket på bilden. Om jag slappnar av så kan jag släppa ut magen helt och hållet lixom.
Haha. Hållning som en anka...tackar;)
Dricker inget kaffe. Ingen läsk.
Kost består i huvudsak av bönor, sallad, kyckling, både grovt och ljust bröd, keso, frukt, yougurt och fil. Såklart annat också. men detta är "bassortiment". Godis endast på helger.
Men kan jag gå till doktorn för detta? Laktos kan man väl inte kolla upp, men nåt annat? För det är väl ganska klart att det är tarmarna det handlar om?
^ låter inte särskilt vegetariskt :P
Nu har jag inte last hela traden men har bott med en tjej som var smal, hon fick samma fenomen, dock lite storre.
Det visade sig att hon hade en svulst (kommer inte ihag vad det hette) i magen som hon fick operera bort (nastan 1 kg stor - pa en 45kg tjej ar det ganska mycket)
Kan vara vart att kolla upp med gyn!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.