Visa fullständig version : vägning av mat
sixten_blixt
2009-05-15, 16:18
undrar bara om man ska väga tex färdigt kött eller om man ska väga det rått?
är slv´s tabell på tillagat kött och hur mycket skiljer det sig från rått?
Jag lägger upp vad jag käkat och vägt idag så kan kanske nån säga sin mening om det kan stämma eller inte.
Frukost: 100g björnbär, 90g apelsin, 70g vattenmelon och 2dl lättfil = 165.6kcal
mellanmål: 117g keso mini och 80g äppel = 126.1kcal
1000g vattenmelon = 340kcal
Middag: älgfilé 100g = 101.6kcal och rotfruktsblandning 120g = 79.2kcal
har även tagit två prottedrinkar á 90.3kcal på varje, blir en fairing slowprotein innan sängen på 111kcal.
Sammanlagt: 1014.6kcal (blev lite mat eftersom d inte blivit någon träning idag och deffar)
låter detta rimligt eller helt knas?
Ostknäcket
2009-05-15, 16:39
Nej väg köttet rått. Hur mycket fett får du i dig? Verkar vara lite fett. Kanske lite protein också men det beror på vad du väger. :P
I Slv:s tabeller brukar det finnas både tillagat och som råvara.Man får testa lite olika sökningar bara.
Håller själv rätt lågt kcal intag och lite svårare då att få med bra fett utan att totalintaget stiger för mycket. Lägg till tex olivolja på maten eller avokado så får du in det.
sixten_blixt
2009-05-15, 17:38
jo det blir ganska lite fett men d har jag valt o prioritera bort en del, denna dan blev lite knas eftersom jag skulle ha tränat idag med men d blev inte så som jag tänkt så jag fick ändra om i matsedeln lite snabbt, annars brukar den bestå av mest proteiner från tonfisk och keso, käkar cla-kapslar oxå för fettets skull. vikt är 60.4 kilo(vägde mig nyss och en timme sen jag åt så d ligegr väl runt 59,5 annars) och jag e 166cm lång, ganska vältrimmad redan men det är d sista som ska bort, därför kör jag på väldigt lite kcal-intag per dag och d e ju svårt om man ska ha med mer fett utan att behöva vara ännu hungrigare och grinig*grr*
tack så mkt för svaren
Du lever ju nästan enbart på socker. Jag orkar inte själv räkna på det, men kolla upp hur mycket protein och fett du får i dig. Du verkar dessutom rätt fettskrämd (varför?).
sixten_blixt
2009-05-15, 20:22
var hittar du allt socker? 2.5g kolhydrater per 100g i keson och mindre än 0.5 i tonfisken eller är d fel?
fettet vet jag faktiskt inte men d e bara nån fix ide jag fått, ser gärna tips på annat bättre käk om du har några ideer
Ostknäcket
2009-05-15, 20:29
var hittar du allt socker? 2.5g kolhydrater per 100g i keson och mindre än 0.5 i tonfisken eller är d fel?
fettet vet jag faktiskt inte men d e bara nån fix ide jag fått, ser gärna tips på annat bättre käk om du har några ideer
Frukten.
Flexipop
2009-05-15, 20:29
björnbär, 90g apelsin, 70g vattenmelon, 1000g vattenmelon
Där har du sockret.
sixten_blixt
2009-05-15, 20:30
jo d blev en skum frukost idag annars är d alltid 2dl fiberhavregryn med kanel
Jag föredrar högfett/lågkolhydrat. Det gör mig glad. T.ex. http://www.lchfmat.com/
sixten_blixt
2009-05-15, 20:59
blir d inte väldigt lite mat då om man ska ligga på 1500kcal eller ett par hundra under?
Volym och vikt har inte jättemycket att göra med hur mätt du håller dig...
Dr.Deadlift
2009-05-15, 22:47
Jag föredrar högfett/lågkolhydrat. Det gör mig glad. T.ex. http://www.lchfmat.com/
Jag lånar tråden snabbt....
Jag kollade lite snabbt på din länk,äter man ingen pasta,potatis,ris med denna metod???
Skall man utesluta gröt & bröd också?
Eddie Vedder
2009-05-16, 04:38
Jag lånar tråden snabbt....
Jag kollade lite snabbt på din länk,äter man ingen pasta,potatis,ris med denna metod???
Skall man utesluta gröt & bröd också?
Ja allt det utesluts i en kost med riktigt lite kolhydrater. Inga konstigheter.
MrBurner
2009-05-16, 06:47
Hade inte mycket för mig nu såhär på morgonen så jag slängde ihop en uppskattning av makronutrientfördelningen om du är nyfiken över det. Detta är även exklusive proteindrinkarna.
Protein: 23,71%
Kolhydrater: 66,47%
Fett: 6,46%
Nu kommer ju inte detta upp i 100% men har inte tid att felsöka och förfina tabellen just nu :-)
Lite fett i alla fall ;)
Dr.Deadlift
2009-05-16, 08:12
Ja allt det utesluts i en kost med riktigt lite kolhydrater. Inga konstigheter.
Så min äggröra på 3 ägg och lite mjölk med 4 skivor bacon är den optimala frukosten under deff?
Eddie Vedder
2009-05-16, 08:56
Så min äggröra på 3 ägg och lite mjölk med 4 skivor bacon är den optimala frukosten under deff?
Nej det behöver den inte vara. Går du inte ner i vikt är ju något fel hursomhelst. Men lågt på kolhydrater är det.
Jag skulle själv aldig äta bacon varje dag, vill inte få i mig E250 dagligen.
Dr.Deadlift
2009-05-16, 09:08
Nej det behöver den inte vara. Går du inte ner i vikt är ju något fel hursomhelst. Men lågt på kolhydrater är det.
Jag skulle själv aldig äta bacon varje dag, vill inte få i mig E250 dagligen.
Nej nej blir inte varje morgon,jag brukar äta havregrynsgröt med lite mjölk & kanel.
Vikten är på nergång,sakta men säkert,men jag börja tänka om man gör rätt når det skrivs så mkt om att dra ner på kolhydrater...
E250=nitritsalt va? Då äter du inte mkt pålägg heller då :)
Eddie Vedder
2009-05-16, 09:11
E250=nitritsalt va? Då äter du inte mkt pålägg heller då :)
Ja natriumnitrit. Och nej jag äter egentligen bara ost av vad som kan ses som de vanliga påläggen. Ost, messmör och jordnötssmör har jag i kylskåpet nu, men inget av dom används som brödpålägg. Bröd äter jag bara om jag blir bjuden, typ samma princip som godis och snacks.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.