Visa fullständig version : Deffat från 128 till 102 kg, hur stort underskott kan jag ligga på nu ?
Hej!
Har "deffat" sedan 19 januari i år och gått ner från 128kg till 102 (idag).
Det ger mig en viktminskning på 26kg på 17 veckor. Detta ger en snittminskning på 1,53kg/vecka vilket borde betyda ett underskott på drygt 1500 kalorier per vecka.
Detta har funkat nu då jag vägt såpass mycket och har haft mycket att ta av, jag menar eftersom ett kilo kroppsfett kan "släppa från sig" ca 70 kcal per dygn och mitt underskott på 1500 kcal inte överstiger det.
Frågan är nu hur jag ska göra för att räkna ut hur mkt jag kan ligga på i underskott, med en kroppsvikt på tex 90kg eller 80 kg, utan att det tar för mkt från muskler? Har man tex 20kg fett så kan man ligga på 20*70 = 1400kcal i underskott utan att kroppen bärjar äta muskler, på ett ungefär. Känns ju som det är väldigt dumt att ligga på ett så stort underskott så att de sista 500kcal tas från muskler.
Nu vet jag ju att musklerna alltid ryker till viss del, detta handlar om den del som kroppens fett inte kan släppa från sig under ett dygn.
Är det bara till att mäta fettprocent och sedan räkna på det eller hur kan man göra ? Känner inte att jag vill ligga på 500 kcal i underskott för det är såpass mycket kvar av min deff (ca20kg). Vill ligga så nära gränsen som jag kan.
Kan lägga till att jag är 184cm lång, 22 år och styrketränar helkroppspass 3 ggr/vecka. Enligt formeln ligger mitt BEE på ca 2240kcal, multiplicerat med en aktivitetsfaktor på 1,4 så ger det mig 3136kcal. Detta kan stämma ganska bra då jag har ätit mellan 1500 och 1600 kcal per dag under de här 17 veckorna.
Edit: rörigt skrivet :smash:
Kör samma formel igen men ändra till din aktuella vikt i den, sen väljer du själv hur mycket du vill ligga minus per dag. Svårt att rekommendera något då jag inte vet hur pass mycket fett du har kvar på kroppen. Bra jobbat hittills!
EDIT: Jag får med dina nuvarande siffror samma energibehov som du precis räknat ut!
Kör samma formel igen men ändra till din aktuella vikt i den, sen väljer du själv hur mycket du vill ligga minus per dag. Svårt att rekommendera något då jag inte vet hur pass mycket fett du har kvar på kroppen. Bra jobbat hittills!
Tack!
Det är ju just det som är problemet, måste ju veta hur många kilo fett som finns på kroppen. Ta min bröder som exempel, de är ganska exakt lika långa som mig. Inte mkt muskler och väger båda mellan 75 och 80kg. Men de måste ju ändå ha några kilo fett på kroppen, säkert 10, då de inte ser ett dugg hårda ut. Känns som man kan köra på med samma diet som jag kört ett tag till. Iaf till 90 kg?
För låt säga att jag har minst 20kg fett på kroppen vid 90kg, då kan man ju ligga nånstans runt 1400 kcal i underskott.
Hmmm, King Grub ?
Ja, de siffrorna på BEE som anges är för min nuvarande vikt. Vid 128 kg stämmer inte den formeln något vidare.
EDIT: det mesta av min vikt är nog fett, började träna i samband med deffen och har inte tränat på flera år.
Finns där bilder på före och efter?
Jag gjorde en såkallad BIA Mättning(Nu vet jag inte om termen är korrekt har för mig den hette så ) för drygt 3 år sedan på ett gym jag tränade på, där fick jag reda på ganska mkt
hur mkt Fett,vatten, muskler etc jag hade. kan vara värt o fråga runt eller kolla upp det, just an idea!
Finns där bilder på före och efter?
Dåligt med det tyvärr, viket jag ångrar nu. Har en bild från 116kg men jag tycker att jag ser betydligt fetare ut än så om man jämför med dig och din polare tex. Har väl en väldigt ofördelaktig övervikt sett till utseende. Ser inte lika kompakt ut som er, inte äns nu. Men men, man är väl alltid mer kritisk när det gäller en själv *flex*
Det som märks är ju att man kommer i kläder man inte har haft på 3 år samt att alla andra är mkt för stora.
Började för övrigt denna deff efter att ha läst din och Lefnarts journal.
TACK!:hbang:
Jag gjorde en såkallad BIA Mättning(Nu vet jag inte om termen är korrekt har för mig den hette så ) för drygt 3 år sedan på ett gym jag tränade på, där fick jag reda på ganska mkt
hur mkt Fett,vatten, muskler etc jag hade. kan vara värt o fråga runt eller kolla upp det, just an idea!
Ja jag tänkte om man skulle göra nåt sånt, någon som vet om de är att lita på? Sen är det ju iofs tänkt att det ska bli seriös träning efter deffen med så det som försvinner kommer byggas upp. Det är bara det att det känns så onödigt att köra på ett stort underskott om det inte är fettet som förbrukas.
Edit: Starkt jobbat av dig förresten, kollade din journal nyss.
ett underskott på drygt 1500 kalorier per vecka.
Såg bara att blicken fastnade på det här, det är ett underskott på 1500 kalorier per dag, inte per vecka. Per vecka är det ett underskott på 10500 kalorier. Inte kanske för att det är det viktigaste.
Ja jag tänkte om man skulle göra nåt sånt, någon som vet om de är att lita på? Sen är det ju iofs tänkt att det ska bli seriös träning efter deffen med så det som försvinner kommer byggas upp. Det är bara det att det känns så onödigt att köra på ett stort underskott om det inte är fettet som förbrukas.
Edit: Starkt jobbat av dig förresten, kollade din journal nyss.
Tackar så mycket, känns riktigt skönt faktiskt.. känner hur röligheten i kroppen kommer tillbaka, känns inte så tungt längre, själv så när jag kommit ner till en behaglig vikt så vill jag börjar på någon form av kamsport igen.. MMA ligger högst på lista för tillfället
Såg bara att blicken fastnade på det här, det är ett underskott på 1500 kalorier per dag, inte per vecka. Per vecka är det ett underskott på 10500 kalorier. Inte kanske för att det är det viktigaste.
Ooops, såg det nu. Var lite stressad när jag skrev det, ska självklart vara 1500 kcal/dag.
Dåligt med det tyvärr, viket jag ångrar nu. Har en bild från 116kg men jag tycker att jag ser betydligt fetare ut än så om man jämför med dig och din polare tex. Har väl en väldigt ofördelaktig övervikt sett till utseende. Ser inte lika kompakt ut som er, inte äns nu. Men men, man är väl alltid mer kritisk när det gäller en själv *flex*
Det som märks är ju att man kommer i kläder man inte har haft på 3 år samt att alla andra är mkt för stora.
Började för övrigt denna deff efter att ha läst din och Lefnarts journal.
TACK!:hbang:
Fan va kul att man har inspirerad någon :)
Tänkte du kunde ta en bild på dig själv o lägga upp. Du kan gömma ansiktet om du tycker det är jobbigt så får vi se hur du ligger till.
Tänkte du kunde ta en bild på dig själv o lägga upp. Du kan gömma ansiktet om du tycker det är jobbigt så får vi se hur du ligger till.
Vågar bara med en på ryggen i nuläget, ja jag vet att den inte visar så mkt. Men det sysns iaf lite skillnad, ser lite tightare ut :P haha sälvarning men ändå.
'
Hittar inte bilden från 116 kg.
Edit: jag kan inte posa....
Du har inspirerat mig med Valle *cupid*, GLÖM INTE DET !
Vågar bara med en på ryggen i nuläget, ja jag vet att den inte visar så mkt. Men det sysns iaf lite skillnad, ser lite tightare ut :P haha sälvarning men ändå.
'
Det ser ju rätt bra ut, inte alls farligt som du beskriver det.
Du har inspirerat mig med Valle *cupid*, GLÖM INTE DET !
OK då .. 2 st :D
'
Ser bra ut man ser tydlig skillnad på ryggen, blivit lite mer V format , vad vägde du på bilderna.. eller det kanske du inte vet ?
Det ser ju rätt bra ut, inte alls farligt som du beskriver det.
OK då .. 2 st :D
Mjo, men det är ju som sagt baksidan. Hoppas att det är lite muskler det där med så det inte bara är fett så man får axlar som en pinne sen.
Ser bra ut man ser tydlig skillnad på ryggen, blivit lite mer V format , vad vägde du på bilderna.. eller det kanske du inte vet ?
Nice !
110kg resp 102kg, den senaste togs för några minuter sen.
Men nu råkade denna tråd bli mer av en journal, tillbaka till topic. Skulle man kunna köra på 1500kcal underskott till ungefär 90 kg och sen öka till ett underskott på 1000kcal eller ryker det massa muskler då, vilket jag ändå inte har så mkt?
MrRydberg
2016-06-08, 17:38
206 cm lång, 128 kg, mest stark, lite fett.. bara kämpa en dag i taget.. keep the good spirit up and goin.. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.