Visa fullständig version : Satan i gatan vad lite man kan äta!
JohanssonM
2009-05-14, 14:08
Har precis börja ägna mig åt lite kaloriräkning, för första gången i mitt liv. Eller ja, fyller i på Hälsovakten. Väger 65 kg/169 cm och planerar att gå ner några kilo. Äter just nu runt 1100-1200 kcal, det är ju ingenting?! Ganska intressant nu när man lärt sig hur mycket livsmedel innehåller.. och hur lite kalorier som faktiskt försvinner genom träning! (om man inte går efter crosstrainerns räkning, som är den dubbla jämfört med min pulsklocka!)
Läste någonstans att 1500 kalorier är vad en tjej på min vikt behöver (vid stillasittande)? Jag vill veta exakt vad jag behöver om dagen, men det är omöjligt att få reda på antar jag?
Jag tycker det är så segt att äta deffmat.. men det kanske är det enda att göra om man vill känna sig hyfsat mätt.
Eddie Vedder
2009-05-14, 14:16
Jag vill veta exakt vad jag behöver om dagen, men det är omöjligt att få reda på antar jag?
Ja det är det men du kan göra hyfsade uppskattningar i alla fall.
http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Det verkar som om du gör missen att se ditt liv som mer eller mindre apatisk utöver träningen. Så är det inte, att bara utgå från BMR och sedan addera cross-trainerns förbrukning ger ingen korrekt siffra alltså.
JohanssonM
2009-05-14, 14:23
Jag är väl mest rädd att jag överskattar hur mycket jag behöver. Är student så utöver träningen och lite annat så är jag stillasittande. De flesta verkar ju tro dom behöver så jävla mycket.
Får läsa länken, tack!
Turbonisse
2009-05-14, 14:55
Även om du är stillasittande student(vilket även jag är) så bör du minst räkna med en aktivitetsfaktor på 1.3-1.5, och sedan lägga till vad du förbrukar genom träning.
Precis som Eddie skrev, så är inte träning det enda som gör att kroppen förbrukar energi, även ställa sig vid spisen och röra gröt kostar energi.
Nej nu skall jag sätta mig med benen högt och läsa statsbildning :)
låt dig inte skrämmas! jag lever på 1500 kcal/d under dieten nu, det var lite tufft i början, men man vänjer sig.
jag äter massor av grönsaker för att tillfredsställer min stor aptit. 200g broccoli + 200g blomkål tex är en vanlig grönsaksportion för mig. till det lägger jag kycklingbröst oh råris och lite keso-chilisås-blandning och jag är mätt 4, 5 timmar. minst! och det inte många kalorier.
söt och chokladsugen? det finns de där delight chokladbonbons, som är supergoda men har lite kcal. eller liknande...
om man äter mycket grönt och protein har man inte känslan att det är lite man äter och det mättar!
lycka till!
låt dig inte skrämmas! jag lever på 1500 kcal/d under dieten nu, det var lite tufft i början, men man vänjer sig.
jag äter massor av grönsaker för att tillfredsställer min stor aptit. 200g broccoli + 200g blomkål tex är en vanlig grönsaksportion för mig. till det lägger jag kycklingbröst oh råris och lite keso-chilisås-blandning och jag är mätt 4, 5 timmar. minst! och det inte många kalorier.
söt och chokladsugen? det finns de där delight chokladbonbons, som är supergoda men har lite kcal. eller liknande...
om man äter mycket grönt och protein har man inte känslan att det är lite man äter och det mättar!
lycka till!
vart kan man köpa sån choklad och ungefär hur mycket kcal är det?
JohanssonM
2009-05-14, 15:25
lycka till!
Jo jag har förstått att det gäller att äta sånt som mättar men ger få kalorier :) Äter ofta lax med grönsaker.. fast mest blivit sallad och det ger ju ingen direkt mättnad. Kan nog vara idé att byta ut det mot mer mättande som broccoli osv.
Vad är det för keso-chilisås-blandning du gör?
Eddie Vedder
2009-05-14, 18:10
zowie:
Jag raderade ditt inlägg då bilderna blev så väldigt stora. Försök gärna göra dom lite mindre och lägg upp igen är du snäll.:)
Currenthill
2009-05-14, 18:42
Av egen erfarenhet kan jag säga att det bästa sättet att ta reda på sin kaloribalans är att prova sig fram. Spännvidden verkar vara ganska stor individer emellan. Min egen kaloribalans ligger på BEE + 1,2 (lägsta aktivitetsfaktorn). Därefter lägger jag till för styrketräning och löpning.
De förbränningsuträkningssiter jag testat uppskattar samtliga min kaloribalans cirka 500-700 kcal för högt.
Jag går stadigt ner 500 g per vecka och ligger i nuläget på 1700 kcal i intag på en vanlig dag med styrketräning.
Jag är 174 lång och väger ca 73 kg.
Började mitt försök till deff i måndags, men det går inge bra för mig heller! Svårt som attans, speciellt på träningsdagar då man vill äta!
Ska prova lite snåla recept som jag hittat för det är inte lätt att deffa, hungern är jobbig.
Började mitt försök till deff i måndags, men det går inge bra för mig heller! Svårt som attans, speciellt på träningsdagar då man vill äta!
Ska prova lite snåla recept som jag hittat för det är inte lätt att deffa, hungern är jobbig.
Ett tips inför en deff är att köra med en "uppladnings dag", dvs att du äter med ett riktigt stort kalori överskott dagen innan deffen börjar. När du gör detta så har kroppen massor av energi, detta gör så att du redan första dagen kan i princip äta jätte lite utan att märka av det. Självklart kommer hungern tillbaka men känslan att vara utsvulten blir absolut inte den samma, och detta har funkat kanon för mig.
JohanssonM
2009-05-14, 21:00
Jag har gått ner några kg faktiskt.. men tycker det är olidligt vissa dagar, haha. Men tror man kommer in i det snart.. man vänjer sig vid mindre mat.
Lycka till :-)
Grönsaker mättar bra, gillar du broccoli, sparris, vitkål, blomkål så är du på god väg till en bra diet.
Jag har gått ner några kg faktiskt.. men tycker det är olidligt vissa dagar, haha. Men tror man kommer in i det snart.. man vänjer sig vid mindre mat.
Lycka till :-)
Får man fråga vad det är du äter under en dag? Jag tränar iofs inte men jag tror du och många andra underskattar tex kyckling wok osv. Finns mycket bara kolla i matlagnings tråden här.
Jo jag har förstått att det gäller att äta sånt som mättar men ger få kalorier :) Äter ofta lax med grönsaker.. fast mest blivit sallad och det ger ju ingen direkt mättnad. Kan nog vara idé att byta ut det mot mer mättande som broccoli osv.
Vad är det för keso-chilisås-blandning du gör?
http://i43.tinypic.com/24o9egm.jpg
jag kör 100g keso + 20g sås för lagom hetta.
eddie: sorry för de stora bilderna!
vart kan man köpa sån choklad och ungefär hur mycket kcal är det?
http://i42.tinypic.com/2mzff9t.jpg
finns i mataffärer och pressbyrån. 100g = 278 kcal, 1 styck = 2g.
Håller med att det är lätt att äta för mycket. Jag skulle gå på diet och tänkte börja på 2500 för att sedan sluta på 2000 kcal men det gick inte. 2000 kcal är ingenting. Jag försökte plocka bort mer och mer men till slut var det så lite mat att jag kände att jag inte pallade det så jag la ner det. Då springer jag hellre extra för jag klarar inte att gå så lågt i kalorier och jag tycker inte det är värt att gå lågt för att komma i ännu bättre form. Tävlar ju inte så då är det inte värt det.
http://i43.tinypic.com/24o9egm.jpg
jag kör 100g keso + 20g sås för lagom hetta.
eddie: sorry för de stora bilderna!
Blir det gott med chili i? Sist jag smakade keso (utan någonting i) så var det inte särskilt gott, smakade **** helt enkelt. *cupid*
Blir det gott med chili i? Sist jag smakade keso (utan någonting i) så var det inte särskilt gott, smakade **** helt enkelt. *cupid*
Keso med valfria bär är kanongott.
powderdog
2009-05-15, 08:21
Det finns keso chili att köpa, den är god. fett % på 3,5. Den kör jag på.
När jag tar keso mini naturell så brukar jag krydda med svartpeppar och någon örtkrydda, det blir smaskens!
Kan man köra keso och bär i blendern med ett bra resultat?
Keso med valfria bär är kanongott.
Okej, ska prova både och tills jag hittar något som passar. ;)
Det finns keso chili att köpa, den är god. fett % på 3,5. Den kör jag på.
När jag tar keso mini naturell så brukar jag krydda med svartpeppar och någon örtkrydda, det blir smaskens!
Kan man köra keso och bär i blendern med ett bra resultat?
Låter nice, vad ligger fetthalten på i den som zowie visa på bild?
Blir det inte en milkshake då? *rolleyes*
Eddie Vedder
2009-05-15, 08:48
Låter nice, vad ligger fetthalten på i den som zowie visa på bild?
Det går väl knappast att missa?:D Det står ju klart och tydligt på kesoburken i bild, 1.5 %.
Håller med att det är lätt att äta för mycket. Jag skulle gå på diet och tänkte börja på 2500 för att sedan sluta på 2000 kcal men det gick inte. 2000 kcal är ingenting. Jag försökte plocka bort mer och mer men till slut var det så lite mat att jag kände att jag inte pallade det så jag la ner det. Då springer jag hellre extra för jag klarar inte att gå så lågt i kalorier och jag tycker inte det är värt att gå lågt för att komma i ännu bättre form. Tävlar ju inte så då är det inte värt det.
2000 Kcal uppdelat på två måltider gör mig mätt iaf.
När man kör 3-timmars-akta-dig-så-du-inte-blir-katabol-konceptet så blir det bara sparvföda av 2000 kcal utspritt på 6-7 måltider.
Det går väl knappast att missa?:D Det står ju klart och tydligt på kesoburken i bild, 1.5 %.
Menade ju såsen :smash:
När man kör 3-timmars-akta-dig-så-du-inte-blir-katabol-konceptet så blir det bara sparvföda av 2000 kcal utspritt på 6-7 måltider.
Är det inte bättre att dela upp det på flera mål/dag för att hålla en jämn blodsocker nivå istället? :) Har hört att det är bättre under deff(fettförbränning) iaf. :P
Är det inte bättre att dela upp det på flera mål/dag för att hålla en jämn blodsocker nivå istället? :) Har hört att det är bättre under deff(fettförbränning) iaf. :P
Jag har aldrig haft problem med ojämnt blodsocker under mina två år med ett sånt upplägg. Jag även läst att det för de flesta är en non-issue då den stora andelen protein i blodet från maten håller blodsockret stabilt. Nåt i den stilen. Enklast är att testa tror jag och se om det passar dig. Jag gillar att äta mycket, på diet som annars, och då passar två mål mig ypperligt.
Jag har iaf blivit skapligt hård, sub 10 %, på det sättet. Nu säger ju inte så mycket om något egentligen, men jag tror på antalet kalorier är det som avgör om man går ner eller ej.
Jag har aldrig haft problem med ojämnt blodsocker under mina två år med ett sånt upplägg. Jag även läst att det för de flesta är en non-issue då den stora andelen protein i blodet från maten håller blodsockret stabilt. Nåt i den stilen. Enklast är att testa tror jag och se om det passar dig. Jag gillar att äta mycket, på diet som annars, och då passar två mål mig ypperligt.
Jag har iaf blivit skapligt hård, sub 10 %, på det sättet. Nu säger ju inte så mycket om något egentligen, men jag tror på antalet kalorier är det som avgör om man går ner eller ej.
Nicenice. ;) Själv föredrar jag och dela upp måltiderna, annars små-äter jag hela tiden. :em:
2 måltider funkar ej för mig. Jag slår ihjäl någon på vägen då för jag blir ändå hungrig som fan. För mig passar flera måltider bättre både psykiskt och fysiskt men lite mat klarar jag inte vare sig det är flera eller få måltider. Mår inget bra av att vara varken hungrig eller mätt utan belåten. Skulle jag äta 2000 kcal utspritt på 3 måltider så visst hade jag varit belåten just när jag ätit men efter 3 h hade jag varit på väg att slå ihjäl någon för jag är så hungrig och då är det ännu kanske 2 h kvar till nästa måltid. Äter jag istället flera måltider så blir jag också hungrig i princip efter någon timme så vad jag än väljer så blir jag ändå hungrig och jag pallar inte det för att komma i form. Det är inte värt det.
Gäller det oavsett hur du ätit, Pia? Jag hade problem med det Förr(tm), men inte längre. Minns att det var riktigt jobbigt. :/
Gäller det oavsett hur du ätit, Pia? Jag hade problem med det Förr(tm), men inte längre. Minns att det var riktigt jobbigt. :/
Det spelar ingen roll vad jag äter utan jag är hungrig i vilket fall som helst men eftersom jag är i ganska bra form redan som du ser på bilden på avataren så struntar jag i diet. Är i den formen året runt men ibland vill jag bli ännu hårdare i kroppen men har kommit fram till att det inte är värt det för det är sådant jävla jobb och jag hatar att gå hungrig.
Eddie Vedder
2009-05-17, 11:21
Menade ju såsen :smash:
Ja okej. Jag tog för givet att du menade keson. Det brukar ju knappast vara fettmängden i en chilisås som är problemet. Lite som att oroa sig över fettinnehållet i sylt, liksom inte "rätt" kalorigivare att titta på.;)
Det spelar ingen roll vad jag äter utan jag är hungrig i vilket fall [...] jag hatar att gå hungrig.
Jag kan ju bara tala för mig själv här, tror jag. Jag vet inte om det finns nåt konsensus rörande det här men jag blir i alla fall mycket mer mättad av protein än av kolhydrater. Någonting som har att göra med att det tar längre tid för magen att bryta ned protein? Jag minns inte riktigt förklaringen som jag fick höra.
T.ex. När jag går på hård inga-kolhydrater-alls diet så kan jag nästan vara mätt i en hel dag om jag bara äter två chorizos och en halv tallrik grönsaker.
Jag kan ju bara tala för mig själv här, tror jag. Jag vet inte om det finns nåt konsensus rörande det här men jag blir i alla fall mycket mer mättad av protein än av kolhydrater. Någonting som har att göra med att det tar längre tid för magen att bryta ned protein? Jag minns inte riktigt förklaringen som jag fick höra.
T.ex. När jag går på hård inga-kolhydrater-alls diet så kan jag nästan vara mätt i en hel dag om jag bara äter två chorizos och en halv tallrik grönsaker.
Det såklart att det är skillnad på vad du äter men eftersom det var Mikaelj som frågade så syftade han på LCHF istället för att äta lite fett. Jag kan lätt äta 4000 kcal även om det skulle vara LCHF eller en vanlig lågkolhydratdiet utan att vara extremt mätt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.