Visa fullständig version : kollisar ökar förbränning?
hej!
min PT påstår att jag behöver äta kolhydrater under min diet och främst efter träningen för att höjer min förbränning (har varit på diet nu 16 veckor men inte tappad nån enda gram tyvärr).
stämmer det?
och varför skulle det vara just kollisar, det är ju kcal-underskott som gäller vid viktnedgång?
han kunde nämligen inte förklara det alls.
varför skulle inte protein eller fett höjer förbränningen, menad att om man höjer kcal lite, så kommer det igång igen.
(fast, fattar inte varför det skulle det göra heller, kcal-underskott är det som jag tror på om man vill gå ner i vikt oavsett vad man äter eller om/hur man tränar).
många frågar, sorry! hoppas nån kan hjälper mig, TACK!
Både protein och kolhydrater får en sänkt ämnesomsättning (till följd av underätning) att öka igen.
Både protein och kolhydrater får en sänkt ämnesomsättning (till följd av underätning) att öka igen.
Inte fett :confused:
Har det med att det är lättare att lagra in att göra?
Eddie Vedder
2009-05-14, 12:10
Din PT har fel. Att underäta väldigt kommer innebära en nedreglerad ämnesomsättning och hur pass omfattande den nedregleringen blir varierar väldigt mellan individer.
Men att kolhydrater på något sätt skulle vara ett krav är fel. Om du åstadkommer ett underskott går du ner och kolhydrater behövs inte för fettförbränning.
Body Guard
2009-05-14, 12:11
hej!
min PT påstår att jag behöver äta kolhydrater under min diet och främst efter träningen för att höjer min förbränning (har varit på diet nu 16 veckor men inte tappad nån enda gram tyvärr).
stämmer det?
och varför skulle det vara just kollisar, det är ju kcal-underskott som gäller vid viktnedgång?
han kunde nämligen inte förklara det alls.
varför skulle inte protein eller fett höjer förbränningen, menad att om man höjer kcal lite, så kommer det igång igen.
(fast, fattar inte varför det skulle det göra heller, kcal-underskott är det som jag tror på om man vill gå ner i vikt oavsett vad man äter eller om/hur man tränar).
många frågar, sorry! hoppas nån kan hjälper mig, TACK!
:confused: Har du varit på diet i 16 veckor men inte tappat vikt?
King Grub
2009-05-14, 12:14
(har varit på diet nu 16 veckor men inte tappad nån enda gram tyvärr).
stämmer det?
Det låter inte otänkbart att det är din diet som behöver manipuleras, inte förbränningen. Vad är det för viktminskningsdiet som du följer 16 veckor utan att gå ner i vikt?
Det låter inte otänkbart att det är din diet som behöver manipuleras, inte förbränningen. Vad är det för viktminskningsdiet som du följer 16 veckor utan att gå ner i vikt?
+1 Det undrar jag med.
Inte fett :confused:
Har det med att det är lättare att lagra in att göra?
Vet faktiskt inte. Studien visade underätning (800 kcal/dag) i 10 dagar, vilket gav sänkta nivåer T3 i blodet. Tillförsel av kolhydrater och/eller protein, men inte fett, normaliserade nivåerna.
tack för svaren! mina instinkter och det lite jag kan om näringslära sa det också att kollisar är inte nödvändigt egentligen, inte ens efter träningen (då kör jag aminosyror & banan).
ja, tyvärr är det så och jag förmoder att jag har hormonproblem. jag har en hormonrubbning som kallas Diabetes insipidus vilket betyder att jag har en störning i vattenhushållet, men läkaren vägrade att ge mig medicin, fast det är en enkel behandling. men det betyder att jag springer till toaletten minst 2ggr /timmen samt 3-5 ggr/natt. dålig sömn alltså. och det kan väl påverka vikten? så mycket jag fryser skulle jag egentligen vara smal som en pinne, haha...
för två år sen satte jag hela dagen på jobbet eller hemma och frossade i ost, choklad, fet kött & fisk, bröd, smör etc. (dock inte skräpmat) men gick inte upp i vikt.
sen började jag styrketränar och förra våren gick jag ner några kilo, fast det var inte lätt där heller. men i höstas ville jag bygger lite och då kom kilorna tillbaks.
nu är jag i 16:e veckan diet vilket betyder helt enkelt kcal-reducering (med hjälp av excelmallen här) med 500kcal/d om jag utgår från 2000 kcal/d behov med min vikt av 64 kg och storlek av 176 cm. jag har aldrig tränat så mycket i mitt liv, jag fuskar inte och är noggran med uträkning och vägning av all mat (som nu alla tänker). och varför skulle jag göra det, jag vill går ner i fett%, vikten är det ju inte fel på.
jag tränar 3-4 dagar styrketräning (funktionskombi-övningar & isolerade övningar), kör powerwalks på andra dagar och slänger in nån cykeltur och löpning ca. 4 ggr/vecka, typ 30-45 min, inte högintensiv, men ändå. och vardagsmotion man har utan bil och buss på landet. har aldrig rört mig så mycket under hela livet och var aldrig överviktigt.
jag äter mestadels kyckling, massor med grönsaker, keso, äggvita, prottepulver, och ris. omega-3, multivitamin&mineral. en dag i veckan kan det bli lite mer, ca. 2000 kcal/d under 'ätardag'. äter även meltdown och burn för förbränningen och hungerstopp.
imorse var jag där igen att ge upp, eftersom nu har jag ändå gått ner med kalorier och inte gått ner varken i vikt eller mått. jag känner mig sliten och är rädd att jag aldrig kan äter normalt igen utan att kommer väga en ton snart.
snart får jag ortorexi eller paranoia eller nåt. visste inte att det var så mycket jobb att gå ner lite i fett% och blir 'lean'. kanske fel gener? men det måste ju hända nånting, andra kan ju deffa utan att köra cardio tex.
har inget emot kollisar, men blir mindre hungrig och känner mig piggare med mindre kolhydrater, men PTn ville stoppa i mig kolhydrater hela tiden.
that all sucks!
Har du även andra hormonstörningar, som hypotyreos? ("låg ämnesomsättning") Det ger typiska såna resultat.
Om du mår sämre utan kolhydrater låter det dumt att lägga till det. Energibalans på lågkolhydratkost vore märkligt om det gav störningar i kroppen.
Kass sömnkvalitet och/eller för lite sömn tycker jag kan ge enorma effekter på viktnedgång/viktuppgång samt energi, välmående etc etc.
Sömnkvalitet är fan A och O!
Har du även andra hormonstörningar, som hypotyreos? ("låg ämnesomsättning") Det ger typiska såna resultat.
Om du mår sämre utan kolhydrater låter det dumt att lägga till det. Energibalans på lågkolhydratkost vore märkligt om det gav störningar i kroppen.
det är vad jag antar, men jag måste få tag på en bra läkare som är inte så lätt.
Kass sömnkvalitet och/eller för lite sömn tycker jag kan ge enorma effekter på viktnedgång/viktuppgång samt energi, välmående etc etc.
Sömnkvalitet är fan A och O!
jo, jag vet, men läkaren vägrar ger mig medicinen för sjukdomen, det behövs bara några månader för att det blir ordning på vattenbalancen. jag försöka så gott jag kan med sömn, men,men...
tack ni för svaren!!! uppskattad!
Mår du bättre utan kolhydraterna ska du skippa dem. Det enda som jag kan tänka mig att din PT menar är i så fall att du kanske tappar energi under träningen för det är så jag känner om jag tar bort för mycket kolhydrater och jag återhämtar mig sämre och därmed blir nästa pass även sämre. Jag orkar inte träna lika hårt och med andra ord förbränner mindre i längden. Ibland ska man faktiskt inte lyssna på andra utan göra det som känns bäst för en själv så vill du inte äta mer kolhydrater så gör inte det. Att kolhydrater ökar förbränningen stämmer inte utan snarare tvärtom.
nu är jag i 16:e veckan diet vilket betyder helt enkelt kcal-reducering (med hjälp av excelmallen här) med 500kcal/d om jag utgår från 2000 kcal/d behov med min vikt av 64 kg och storlek av 176 cm.
Är inte det en bra vikt för din längd?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.