handdator

Visa fullständig version : Leopard vs Vista

plexmar
2009-05-14, 08:27
Om man skulle se till ren prestanda, vilket av följande är då bäst:

Mac OS X 10.5 Leopard med:
Core 2 Duo de Intel
2 GB DDR3 Minne
Hårddisk på 160 GB
Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M

eller:

Windows Vista Home Premium
Intel Core 2 Duo T6400 2.0 GHz
4 GB DDR2 minne
250 GB hårddisk
nVIDIA GeForce 9300M GS 512 MB

Samma pris, men vilken är bäst om man enbart ser till prestanda? Den enda stora skillnaden jag ser är i RAM-minne, men 10.5 Leopard kanske inte kräver lika mycket som Vista Home?

:)

tyngast
2009-05-14, 08:30
Om man skulle se till ren prestanda, vilket av följande är då bäst:

Mac OS X 10.5 Leopard med:
Core 2 Duo de Intel
2 GB DDR3 Minne
Hårddisk på 160 GB
Grafikprocessorn NVIDIA GeForce 9400M

eller:

Windows Vista Home Premium
Intel Core 2 Duo T6400 2.0 GHz
4 GB DDR2 minne
250 GB hårddisk
nVIDIA GeForce 9300M GS 512 MB

Samma pris, men vilken är bäst om man enbart ser till prestanda? Den enda stora skillnaden jag ser är i RAM-minne, men 10.5 Leopard kanske inte kräver lika mycket som Vista Home?

:)

Enkelt, Vista går inte att använda!!

Pecto
2009-05-14, 08:32
vad ska du ha datorn till?

plexmar
2009-05-14, 08:39
vad ska du ha datorn till?

Skola, internet och sånt.

shut teh face
2009-05-14, 08:40
Specifikationerna är inte fullständiga

MasterChief
2009-05-14, 08:49
Skola, internet och sånt.

Ja, då krävs det riktiga muskler.

shut teh face
2009-05-14, 08:50
Ja alltså, med tanke på att datorn ska användas till Internet ... hmm då blir det en helt annan situation. :D

krebbe
2009-05-14, 09:03
WIndows Vista skall aldrig användas till någonting. Om du nu måste köra Windows, kör på XP.

Allra bäst vore en av de enklare Linux-distrubitioner som finns i dagsläget.

14K
2009-05-14, 09:04
WIndows Vista skall aldrig användas till någonting. Om du nu måste köra Windows, kör på XP.

Allra bäst vore en av de enklare Linux-distrubitioner som finns i dagsläget.

Vilket BS. Vista är väldigt stabilt jämnfört med XP. Kanske borde testa det istället för snacka.

Pecto
2009-05-14, 09:14
Kör vista 64, fungerar klockrent!

King Grub
2009-05-14, 09:21
Varken eller. Kör Windows 7 64-bitars. RC är superstabil redan den, och retail kommer i höst.

14K
2009-05-14, 09:32
Varken eller. Kör Windows 7 64-bitars. RC är superstabil redan den, och retail kommer i höst.

Smaksak. Testat Windows 7, var inte så imponerad.

Pecto
2009-05-14, 09:34
windows 7 är juh bara en retail, testa installera lite program så kommer det krascha! vänta isf till den fulla versionen kommer ut då kommer det nog vara riktigt stabilt efter det har funnits ett halv år när dom har fått bort alla barnsjukdomar!

King Grub
2009-05-14, 09:43
windows 7 är juh bara en retail, testa installera lite program så kommer det krascha!

Jaså. Det har jag inte märkt.

Alone_in_the_dark
2009-05-14, 09:44
Håller mig till min kära Leopard o E-Mac så slipper jag ha bekymmer med Windows :D

Pecto
2009-05-14, 09:49
Jaså. Det har jag inte märkt.

jag jobbar inom IT och har några fall om dagen om windows 7, men skönt för dig att du inte råkat ut för något ännu =)

King Grub
2009-05-14, 09:56
As we said in our beta 1 review, Windows 7 has the stability of Windows XP and the look and feel of Windows Vista.

http://www.techreviewsource.com/content/view/266/1/

Release Candidate, som är ute nu, är den version som kommer att säljas i butik senare i år, om inga katastrofala nya buggar dyker upp.

MasterChief
2009-05-14, 10:04
jag jobbar inom IT och har några fall om dagen om windows 7, men skönt för dig att du inte råkat ut för något ännu =)

Företag brukar väl sällan arbeta med betaprodukter? Mitt företag är otroligt kinkiga och vi gick nyss över till IE6. Förekommer det alltså att företag kör betor? :MrT:

Sniggel
2009-05-14, 10:15

Release Candidate, som är ute nu, är den version som kommer att säljas i butik senare i år, om inga katastrofala nya buggar dyker upp.

Är användargränsnittet lika... "pedagogiskt" som i vista? Eller har de "förbättrat det ytterligare" så att man blir ännu mer vilsen och får svårare att arbeta?

jwzrd
2009-05-14, 10:22
Smaksak. Testat Windows 7, var inte så imponerad.

Alltså när du säger så måste jag fråga vad det är du inte är imponerad av och vad som skulle imponera dig. Klickade du bara runt lite i kontrolpanelen och windows explorer eller testade du dina vanliga program under en längre tid?

Samma fråga gäller trådskaparen: Vad är det du gör med dattan? Ska du spela så är Leoparden utesluten. Annars handlar det om vad du tycker är värt något. Vad tycker du är ett vackert och/ eller användbart gränssnitt? Finns dina program och/ eller jämförbara?

Personligen gillar jag inte Vista. Det är fult, segt och jag konfiguration är bökigt. Men mina program fungerar utmärkt även i Vista (gissar jag - jag har faktiskt inte testat). Det är en vettig terminal som saknas.

King Grub
2009-05-14, 10:24
Är användargränsnittet lika... "pedagogiskt" som i vista? Eller har de "förbättrat det ytterligare" så att man blir ännu mer vilsen och får svårare att arbeta?

Det är förbättrat, men "förbättrat" utan någon ironi i ordet.

jwzrd
2009-05-14, 10:25

Måste säga att det där faktiskt ser ut att vara fina nya användbara funktioner. Synd bara att allting ser ut som en LSD-tripp (vilket ska erkännas att Leopard också gör på allt för många ställen!).

Alone_in_the_dark
2009-05-14, 10:25
Personligen gillar jag inte Vista. Det är fult, segt och jag konfiguration är bökigt.

Du glömde en sak :D; Vista suger fett när det kommer till trådlösa nätverk, det är inte stabilt någonstans. Mycket pill med inställningar innan det lirar.

jwzrd
2009-05-14, 10:30
Du glömde en sak :D; Vista suger fett när det kommer till trådlösa nätverk, det är inte stabilt någonstans. Mycket pill med inställningar innan det lirar.

Det fungerar faktiskt utmärkt för min sambo men det var krångligt att få igång det eftersom gränssnittet aviserar WPA2 utan central autentisering men det stöds tydligen inte. Skitsamma nu när det fungerar. Att jag inte hittar grejer beror på att jag inte använder det men just JAG förväntar mig att jag just ska hitta saker lätt. Ett desktop-OS är en komoditet, "alla" ska hitta relevanta saker direkt.

skaparn
2009-05-14, 10:43
Luktar skolarbete

Alone_in_the_dark
2009-05-14, 10:43
Det fungerar faktiskt utmärkt för min sambo men det var krångligt att få igång det eftersom gränssnittet aviserar WPA2 utan central autentisering men det stöds tydligen inte.

Intressant.. Jag fick stänga av allt med IPV6 för att min Linksys router skulle funka bra och låta bli att koppla ner hela tiden.
Polarens D-link åker jojo i uppkopplingen i Vista, men funkar bra och stabilt med XP men så fort hon går över på Vista så är det jojo uppkoppling igen, ska kolla det där du skrev jwzrd

krebbe
2009-05-14, 10:45
Vilket BS. Vista är väldigt stabilt jämnfört med XP. Kanske borde testa det istället för snacka.

Stabilt kanske, men nu efterfrågas prestanda. Än så länge har jag inte sett något test som visar på att Vista har bättre prestanda än XP under samma förhållanden.

Scratch89
2009-05-14, 10:47
Om man ska köpa ett operativsystem nu till höst/vintern, vad ska man då välja? Jag har aldrig haft Vista, utan har kört på XP sen högstadiet, typ. Jag ska spela och arbeta med skolarbete, typ. Jag har inte sett några fördelar att köpa ett dyrare Vista/7 när jag kan få tag på ett stabilt XP. Finns det några livsviktiga funktioner som jag inte får om jag stannar kvar med XP?

Alone_in_the_dark
2009-05-14, 10:49
Om man ska köpa ett operativsystem nu till höst/vintern, vad ska man då välja? Jag har aldrig haft Vista, utan har kört på XP sen högstadiet, typ. Jag ska spela och arbeta med skolarbete, typ. Jag har inte sett några fördelar att köpa ett dyrare Vista/7 när jag kan få tag på ett stabilt XP. Finns det några livsviktiga funktioner som jag inte får om jag stannar kvar med XP?

Min högst personliga åsikt, stanna kvar på XP :D

krebbe
2009-05-14, 10:54

OM du tycker directX 10 är viktigt som spelare är det enda gången Vista har en fördel imo.

mina val som olika typer av användare:
Gamer: XP
Gamer(directx 10): Vista/Win 7
Mycket olika programanvänding: XP
Mer erfaren: Ubuntu alt annan Linuxdist

Som spelare tycker jag du skall stanna i XP. Directx 10 är inte värt mödan att byta "upp" sig till Vista. Ingen erfarenhet av Win 7 dock.

shut teh face
2009-05-14, 10:54
Efter ett par månaders heltidsstudier i Linux så föredrar jag det framför windows alla dagar i veckan. Windows gillar jag bara till nöjen.

När man suttit med Linux länge nog så tycker man det är mycket skönare där. Jag programmerar och kör databaser på Linux endast än sålänge men jag ska dra försöka ersätta film och serietittandet med Linux.

Scratch89
2009-05-14, 10:56
OM du tycker directX 10 är viktigt som spelare är det enda gången Vista har en fördel imo.

mina val som olika typer av användare:
Gamer: XP
Gamer(directx 10): Vista/Win 7
Mycket olika programanvänding: XP
Mer erfaren: Ubuntu alt annan Linuxdist

Som spelare tycker jag du skall stanna i XP. Directx 10 är inte värt mödan att byta "upp" sig till Vista. Ingen erfarenhet av Win 7 dock.

Funkar inte DirectX 10 i XP?

krebbe
2009-05-14, 10:57
Funkar inte DirectX 10 i XP?

Nope

Dock så anser jag att det är för lite skillnad för att bry sig. Det blir snyggare, absolut, men inte värt huvudvärken som Vista ger.

shut teh face
2009-05-14, 10:58
Nope

Dock så anser jag att det är för lite skillnad för att bry sig. Det blir snyggare, absolut, men inte värt huvudvärken som Vista ger.
Det blir ju stor skillnad (tycker jag iaf). Och spelar man med monsterdator så är det ett måste. :)

frambogir
2009-05-14, 11:04
Även jag kör windows 7 RC, jag har någon gång råkat ut för att windows explorer har flippat, men det är ett bra OS, inget snack om saken. Har kört Linux (Ubuntu) väldigt länge och win7 är det enda icke-linux systemet som fått mig att byta. (Förvisso beror det även på att tillverkarna av grafikkretsen i min skitlaptop vägrar släppa drivrutiner till linux)

Scratch89
2009-05-14, 11:05
Ah, såg att jag kan köpa Windows Vista Business för en tusing, så det var inte så mycket att bråka om. Billigare lär det bli om Windows 7 hinner släppas innan jag köper ny dator.

krebbe
2009-05-14, 11:06
Ah, såg att jag kan köpa Windows Vista Business för en tusing, så det var inte så mycket att bråka om. Billigare lär det bli om Windows 7 hinner släppas innan jag köper ny dator.

Mitt råd är att hålla sig undan hur billigt det än är, men du gör ju som du vill.

Ganymedes
2009-05-14, 11:22
Finns väl ganska många mer faktorer att väga in än prestanda per krona?

Sniggel
2009-05-14, 11:25
Det är förbättrat, men "förbättrat" utan någon ironi i ordet.

Hoppas jag tycker det också. Det jag mest stör mig på är att jag inte hittat nåt sätt att aktivera (i vista) synliga filändelser så man kan ändra dem om man nu vill det. Men sen är där så klart en massa andra små irritationsobjekt också :p

Flykt
2009-05-14, 11:31
Det jag mest stör mig på är att jag inte hittat nåt sätt att aktivera (i vista) synliga filändelser så man kan ändra dem om man nu vill det.

In i valfri mapp och ta Verktyg -> Mappalternativ -> Visning -> Kryssa ur rutan "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper".

Det är lika "svårt" som i varje OS Microsoft gjort hittils. Och om det är grejer likt dessa folk klagar på när de hatar Vista så är det ju bara löjligt.

Trance
2009-05-14, 11:44
Efter ett par månaders heltidsstudier i Linux så föredrar jag det framför windows alla dagar i veckan. Windows gillar jag bara till nöjen.

När man suttit med Linux länge nog så tycker man det är mycket skönare där. Jag programmerar och kör databaser på Linux endast än sålänge men jag ska dra försöka ersätta film och serietittandet med Linux.

Visst fungerar det smidigt till många saker men GNU/Linux har många många irriterande problem. Men gillar man småpilla så kan det vara roligt och vissa saker är ju mycket bättre enligt mig.

Om vi snackar Windows 7 så är en av de häftigare sakerna att man skall kunna köra ett virtualiserat XP i kompatibilitetsläge. Den utveckling är rätt trevlig då man inte behöver vara bunden till bakåtkompatibilitet alls lika mycket utan i fortsättningen så kan man släppa den och om folk vill köra ett gammalt program så kan de bara köra i "XP-mode" och få perfekt kompatibilitet.

Trance
2009-05-14, 11:45

Skall du bygga den själv? Annars är de som man får med i färdiga paket nästan gratis.

King Grub
2009-05-14, 11:48
Skall du bygga den själv? Annars är de som man får med i färdiga paket nästan gratis.

Nja, i sådana paket brukar man kunna välja bort OS, och då sjunker priset på paketet med en tusenlapp, så gratis är det väl inte, bara inbakat i priset.

coxie
2009-05-14, 11:54
Windows 7 är vad Vista borde varit, helt klart i klass med hederliga 2000 och XP. Inte så att jag kommer gå från Linux till Windows igen, men skönt att ha ett grymt OS att spela på.

Ska bli kul och se vad som händer i grytan om Android slår igenom.

shut teh face
2009-05-14, 12:07
Visst fungerar det smidigt till många saker men GNU/Linux har många många irriterande problem. Men gillar man småpilla så kan det vara roligt och vissa saker är ju mycket bättre enligt mig.

Ja det kanske stämmer men jag kör bara programvara som är certifierad för vissa linuxdistributioner, som jag då använder. Det är så sjukt mer smidigt och man lär sig på ett helt annat sätt jämfört med Windows.

En av de större fördelarna jag ser är att jag kan sköta allting via terminalen, och skulle det hända något så man inte kommer åt det grafiska interfacet då är man ju körd i Windows, DoS är ju ett riktigt skit. Det känns dock som jag nu talar mest ur en ultrasäker driftmiljö .. å andra sidan är det där jag kommer jobba sen.

Scratch89
2009-05-14, 12:11
Nja, i sådana paket brukar man kunna välja bort OS, och då sjunker priset på paketet med en tusenlapp, så gratis är det väl inte, bara inbakat i priset.

Precis.

Har du några prisuppgifter på vad det nya kommer att kosta? Att sitta och köra pirat känns rätt så lönlöst.

King Grub
2009-05-14, 12:15
http://www.nordichardware.se/nyhet,15208.html

Scratch89
2009-05-14, 12:19
Tack ska du ha. Jag ska se om jag kan hitta lite systemreqs för det också. Inte så värt om det blir ett nytt Vista som segar mer än vad det gör nytta.

Scratch89
2009-05-14, 12:21
Ah, det var ungefär samma som för Vista. Och tydligen ska det fungera bättre. Yay!

isterbuk
2009-05-14, 12:27
windows 7 är juh bara en retail, testa installera lite program så kommer det krascha! vänta isf till den fulla versionen kommer ut då kommer det nog vara riktigt stabilt efter det har funnits ett halv år när dom har fått bort alla barnsjukdomar!

Nja, tycker Windows 7 är mer pålitligt än vad Vista är faktiskt, hitintills. Inte haft några besvär med program eller krascher.

Jag säger :thumbup: för Windows 7

Kryss
2009-05-14, 16:53
Windows 7 blir första windowsoperativet jag köper sen jag fick med Win95 till min gamla 266:a. Det verkar mycket lovande.