Visa fullständig version : Internetavgift
kungconny
2009-05-13, 17:51
Gör rätt för er för guds skull!
http://internetavgift.se/#
För er som inte fattar, det är gjort av piratebay för att jävlas med advokatfirman Danowsky & Partners Advokatbyrå KB som företräder skivbolagen
Hehe, fan va nice. Pengar skickat.
Slående lik radiotjänst :D
Schwarzenegger
2009-05-13, 18:09
Genialt. http://img99.imageshack.us/img99/4378/grinc.gif
Skickade in pengar i går eller förrgår och vågar inte skicka in allt för ofta, får bli en gång varannan vecka.
Undrar hur många dagar det dröjer innan det hamnar på nyheter. :D
Jag har svårt att förstå varför advokatbyrån ska behöva ta smällen för vad ni anser är en felaktig dom (eller lag).
För att de försvarar en industri som själva tillämpar olagliga eller högst tveskamma metoder för att få sin vilja igenom.
För att de försvarar en industri som själva tillämpar olagliga eller högst tveskamma metoder för att få sin vilja igenom.
Liksom mördare, våldtäktsmän, snattare och fartsyndare förtjänar de att försvaras i rätten, för att få en rättvis dom (huruvida domen i det här fallet är rättvis eller inte är irrelevant). Ogillar man lagen finns det andra, bättre sätt att få sin röst hörd.
Liksom mördare, våldtäktsmän, snattare och fartsyndare förtjänar de att försvaras i rätten, för att få en rättvis dom (huruvida domen i det här fallet är rättvis eller inte är irrelevant). Ogillar man lagen finns det andra, bättre sätt att få sin röst hörd.
Det är ju det som är problemet, ingen som har makt att ändra lyssnar.
Det är ju det som är problemet, ingen som har makt att ändra lyssnar.
Jag tycker fortfarande att det är en maffiametod ovärd en demokrati. Jag tycker att HMF är en yttrandefrihetsinkräktande skitlag, men inte straffar jag de advokatfirmor som försvarar "HMF-offer", bara för det.
OT: Måste bara säga att jag tycker det är coolt med folk som daytradar privat (?) och lyckas så bra som du uppenbarligen har gjort. :)
Uppmaning till... ekonomiskt sabotage?
Har inte en aning, men det skulle inte förvåna mig om det finns någon slags brottsrubricering då syftet är enbart och explicit att sabotera.
young_george
2009-05-13, 20:37
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=494940
- Namnet på insättarna finns ju på inbetalningen. Vi har inte vidtagit några åtgärder ännu men en polisanmälan ... det kan det ju bli frågan om, säger han till Cnet News.
kungconny
2009-05-13, 22:26
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=494940
- Namnet på insättarna finns ju på inbetalningen. Vi har inte vidtagit några åtgärder ännu men en polisanmälan ... det kan det ju bli frågan om, säger han till Cnet News.
Ja men snälla, det där säger han bara för att skrämmas. vad ska de anmäla? trakasseri? för vad, att man ger pengar till dem för att vara schysst? ;)
Ja men snälla, det där säger han bara för att skrämmas. vad ska de anmäla? trakasseri? för vad, att man ger pengar till dem för att vara schysst? ;)
Ofredande är ett brott i svensk rätt. Det definieras i brottsbalkens kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.
Två tecken.
Nitrometan
2009-05-15, 17:13
Två tecken.
Är det ofredande att skänka pengar till en advokatbyrå?
Även om det är små summor.
frambogir
2009-05-15, 17:24
Fan vad töntigt
Agreed!
Man vill ju gärna bli tagen på allvar i sin strävan mot att få ladda ner Per Gessles senaste mästerverk utan att bli påkommen, så sluta upp med barnsligheterna!
Är det ofredande att skänka pengar till en advokatbyrå?
Även om det är små summor.
För mig verkar det helt klart vara ett fall där man "med annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan".
Här talar man om att det är ofredande:
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/advokatbyra-i-pirate-bay-malet-polisanmaler-betalningsattack-1.867251
Nitrometan
2009-05-15, 17:26
Fan vad töntigt
Klart att det är töntigt.
Det är väl Peter Sunde som har hittat på det?
Han brukar ofta framstå som barnslig.
Vad är nästa grej? Repa lite bilar? Kasta lite sten? Hota barnen till de som jobbar på byrån?
Nitrometan
2009-05-15, 17:30
För mig verkar det helt klart vara ett fall där man "med annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan".
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/advokatbyra-i-pirate-bay-malet-polisanmaler-betalningsattack-1.867251
Peter Danowsky - den utsatta advokaten - anser att det är ofredande. Inte oväntat.
Men det är mycket möjligt att det är så. Eftersom han har polisanmält det så kanske vi får se vad en tingsrätt tycker så småningom.
Det är iaf barnsligt.
David Brent
Vad är nästa grej? Repa lite bilar? Kasta lite sten? Hota barnen till de som jobbar på byrån?
Välta kundvagnar? ;)
Nitrometan
Vad är nästa grej? Repa lite bilar? Kasta lite sten?
Det är väl sånt som AFA och reclaimarna brukar göra?
Klart att det är töntigt.
Det är väl Peter Sunde som har hittat på det?
Han brukar ofta framstå som barnslig.
Varför tycker du att Sunde framstår som barnslig? Jag håller inte med. Det är Gottfrid som satt upp sidan, det var även Gottfrid som stod för de elaka/spydiga svaren till de amerikanska advokaterna.
Nitrometan
2009-05-15, 17:44
Varför tycker du att Sunde framstår som barnslig? Jag håller inte med. Det är Gottfrid som satt upp sidan, det var även Gottfrid som stod för de elaka/spydiga svaren till de amerikanska advokaterna.
Där har du iofs en poäng.
Jag tänkte mest på Sundes "pressmeddelande"/videoklipp efter rättegången- Där han skrev en "I owe you..."-lapp. Där han sa att han om han hade så mycket pengar hellre skulle bränna upp dem än att ge dem till APB. Kanske nåt av hans andra uttalanden också.
Men det kan ju vara affektion vid tillfället ifråga.
En inte en sekund mot enskilda inbetalare.
Dom hade ändrat sidan igår, var det Radiotjänst som hade tryckt på?
En inte en sekund mot enskilda inbetalare.
Huh?
Alltid roligt att retas :)
Är tveksam till om beteendet i lagens mening betecknas som hänsynslöst.
Är tveksam till om beteendet i lagens mening betecknas som hänsynslöst.
Jag har mycket svårt att se att det kan vara lagligt att göra något liknande med det enda uppsåtet att skada någons verksamhet för ögonen.
Nej, det kan knappast vara lagligt, i så fall är det ju ingenting som hindrar en från att utsätta vilket företag som helst för detta, eller varför inte Beatrice Ask efter det senaste lagförslaget.
hoikka poika
2009-05-15, 21:11
Jag har mycket svårt att se att det kan vara lagligt att göra något liknande med det enda uppsåtet att skada någons verksamhet för ögonen.
Då är det bara att betala skadeståndet på 1,70 kr + 2 minuter arbete och en liten extra summa på 1 kr som man sedan kan begära tillbaka, ärligt misstag - jag lovar!
;)
Jag håller det långtifrån omöjligt att det betraktas som hänsynslöst och ju mer jag funderar på det, desto rimligare blir det. Men i det här fallet känns det spontant som att det snarare borde bli anstiftan till ofredande (under förutsättning att det är person som har hemsidan som ska ställas till ansvar). Vad jag kan se kan man inte dömas för anstiftan/stämpling till ofredande. Å andra sidan är det fredagskväll...
Funderar dock på om något annat brott kan vara aktuellt.
Att skadeståndsskyldighet kan uppstå håller jag helt klart med om. Det är dock en s.k. civilrättslig del som, avseende person-eller sakskada, inte förutsätter brott. För ren förmögenhetsskada förutsätts, i princip, brott.
Men men, vi får se hur det här utvecklar sig.
kungconny
2009-05-15, 23:18
Jag förstår fortfarande inte hur de ska motivera och bevisa att man gör det endast för att förstöra. Man ger ju de pengar för guds skull!
Civilrätt
2009-05-15, 23:30
tack för ett gott skratt!
Då är det bara att betala skadeståndet på 1,70 kr + 2 minuter arbete och en liten extra summa på 1 kr som man sedan kan begära tillbaka, ärligt misstag - jag lovar!
;)
Om man rånar en bank är det bara att lämna tillbaka pengarna om man blir arresterad, så är man fri sen. :)
Jag förstår fortfarande inte hur de ska motivera och bevisa att man gör det endast för att förstöra. Man ger ju de pengar för guds skull!
Nu kommer det knappast bli aktuellt att anmäla någon annan än anstiftaren, men att bevisa att du satte in pengarna med uppsåtet att skada verksamheten lär inte vara så svårt. Varför skulle du annars sätta in en sådan struntsumma till någon du inte är skyldig pengar, just vid det tillfället? Lite som ekobrott. "Öh, nä. Jag köpte just den aktien för allt mitt kapital av en ren slump, ni kan inte bevisa något!!!!!1"
Vad jag kan se kan man inte dömas för anstiftan/stämpling till ofredande.
Jaså? :O
Nitrometan
2009-05-16, 15:51
Det kanske är medhjälp till ofredande? På samma sätt som TPB åtalades för medhjälp till upphovsrättsbrott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.