handdator

Visa fullständig version : snabb nedgång, snabb uppgång!?

BigDwarf
2009-05-13, 16:20
Jag har skapat lite trådar förut angående kcal osv men kom på nåt jag undrat över en längre tid nu.

Jag är 25 år, väger 67,5kg....för ca 2 månader sedan vägde jag 72kg. Jag har antagligen legat på ett underkott på ca 500-1000kcal per dag och därför nått denna vikt. Jag vet att det antagligen inte är sunt men jag tränar inget idag och jag bryr mig inte speciellt mkt om jag förlorar muskelmassa då jag är väldigt klen hursom.

Jag antar att mitt dagsbehov ligger på ca 2000-2200. Om jag legat på mitt underkott nu i ca 2 månader och går över till att ligga på dagsbehovet 2000-2200 kcal/dag kommer jag då stanna på mina 67,5kg lr kommer jag gå upp?
Man har ju läst i många tidningar att det är så att kilon man tappat fort går fort att ta igen.

tack på förhand! *rolleyes*

kimpaa88
2009-05-13, 16:31
Om du ligger på en kaloribalans så kommer du hålla vikten, överskott så kommer du gå upp osv. Det spelar ingen roll om du har gått ner mycket i vikt eller inte, ditt kaloribehov sänks ju dock med vikten, men sålänge du ligger på kaloribalans så bör du hålla din vikt.

omnibus
2009-05-13, 16:48
men sålänge du ligger på kaloribalans så bör du hålla din vikt.

Kaloribalans är ju per definition då man står still i vikt, så ja ;)

Börja ät en viss mängd energi, säg 2000kcal. Märker du efter två veckor att du inte står still i vikt så justera helt enkelt intaget.

BigDwarf
2009-05-13, 16:55
kanske ska lägga till att jag gärna går ner 2-3kg till. Men när jag väl gjort det börjar jag gärna äta vanligt igen och hoppas då kunna stå kvar på den vikten :)

pia
2009-05-14, 07:40
kanske ska lägga till att jag gärna går ner 2-3kg till. Men när jag väl gjort det börjar jag gärna äta vanligt igen och hoppas då kunna stå kvar på den vikten :)

Det största misstaget folk gör är att gå tillbaka till den kost de åt innan de gått ner och då går du garanterat upp i vikt eftersom väger du mindre gör du av med mindre energi. Om man hade en övervikt så kan man inte fortsätta leva som när man hade övervikten utan det gäller att röra på sig mer och äta mindre än innan så att man hamnar på kaloribalans för att hålla sin nya vikt.

aelgen
2009-05-14, 09:04
Jag måste bara fråga, hur lång är du? Är du kille/tjej?

+1 på Pia

BigDwarf
2009-05-15, 14:45
tack!

är kille, 178...men väldigt smal benstomme i övrigt.

Tabbe
2009-05-15, 15:35
Jag är 178, att tänka mig på 65 känns läskigt.
Självklart vet jag inte hur du ser ut och det är din kropp.
Öka kalori intaget med 200 per vecka och se vart du stannar.