handdator

Visa fullständig version : Liggande tricepsextensions fråga

Slaszk
2009-05-12, 23:02
Hejsan

Jag har en fråga om liggande tricepsextensions.

Jag har sett massa olika utföranden på youtube + läst om olika, vissa kör till huvudet och vissa runt huvudet så att säga och de flesta har rak stång, men vad som också varierat är hur brett det är mellan armbågarna i rörelsen och hur långt ner de går. En var skit tätt med armbågarna så varje armbåge var i närheten av vardera kind och en annan höll dom väldigt långt ifrån varandra, nästan rakt ut..

Jag satsar på att få bra kontakt men ändå använda stora vikter, kan någon förklara hur jag ska köra liggande tricepsextensions utförligt isåfall? Har läst arnes tricepsguide men där stog det inget om armbågarna vad jag såg.
Idag på tricepspasset gick det väldigt dåligt i denna övning och det blev lätt att ena armen stabiliserade medan den andra drog uppåt så att säga.

Vilken vikt bör man kunna träna på om man tränar på 60 kg i smalbänk och 75 i vanlig, jag kör på 30 kg i denna men har sett journaler där folk kör smalbänk på 50 och extensions på 45 etc ..

Tack för hjälp med utförande !!

Reticulum
2009-05-12, 23:15
Vikterna bakom huvudet. Du kan använda högre vikt och dessutom aktiveras triceps långa huvud, caput longum, till större del. Armbågarnas position spelar inte så stor roll.

ceejay
2009-05-12, 23:22
Jag håller ungefär 15cm mellan händerna(precis utanför räfflorna i mitten på rakstången, ibland en bit in) och för stången bakom huvet, också ganska nära huvet, ned bakom och verkligen försöker sträcka ut triceps så långt som möjligt. Det tycker jag är optimalt.

Man behöver föra överarmen en bit bakåt för att komma runt huvet, det behövs för att aktivera det långa tricepshuvudet har jag för mig.

Knickedicken
2009-05-13, 07:18
Jag går alltid bakom huvudet och använder en EZ-stång (heter den så?).
Har händerna på den innersta "böjjen" och har väl runt 25cm mellan armbågarna.
Men några 40-50kg har jag inte på stången det skulle jag aldrig orka, nu är inte jag direkt stark men jag har 25kg plus stången (6-7kg?) när jag kör.

Scratch89
2009-05-13, 07:18
Det spelar nog ingen större roll, så länge de inte pekar rakt ut. Att hålla armbågarna så tätt känns som om det skulle ge lite jobbiga vinklar i armbågen.

Bak med skiten, rör överarmen bakåt, pressa upp.

Mourten
2009-05-13, 07:25
Jag kör mellan 40-50 kg i french press med ez-stång.
tränar minst med 100 kg i bänken. Om de nu är något samband, kör jag tyngre i frenchpressen sliter de för mkt på armbågarna.
Jag sänker ner den under huvudet, låser överarmen och jobbar endast i armbågsleden.

Scratch89
2009-05-13, 07:35
Jag kör mellan 40-50 kg i french press med ez-stång.
tränar minst med 100 kg i bänken. Om de nu är något samband, kör jag tyngre i frenchpressen sliter de för mkt på armbågarna.
Jag sänker ner den under huvudet, låser överarmen och jobbar endast i armbågsleden.

Testa att "gå runt" huvudet, och rör på överarmen.

EDIT: Det känns kul att JAG säger till DIG att släppa på tekniken... :D

Mourten
2009-05-13, 07:37
Testa att "gå runt" huvudet, och rör på överarmen.

EDIT: Det känns kul att JAG säger till DIG att släppa på tekniken... :D

Ska testas, tack! :thumbup:

Äntligen börjar du lära dig kanske att teorin inte alltid är bäst ;) *kissass*

Scratch89
2009-05-13, 07:37
Ska testas, tack! :thumbup:

Äntligen börjar du lära dig kanske att teorin inte alltid är bäst ;) *kissass*

Fast teorin är väl iofs att man ska röra på överarmen, just för att inte skada armbågarna, och för att få med hela triceps. ;)

Mourten
2009-05-13, 07:39
Fast teorin är väl iofs att man ska röra på överarmen, just för att inte skada armbågarna, och för att få med hela triceps. ;)

Jaha faan ;)
Men de låter iaf ostriktare, vilket jag gillar! *drool*

saab900
2009-05-13, 11:31
Vår myttaliban på gymmet kom återigen med sina fantastiska instruktioner i förrgår. En ganska stark nybörjare låg och pressade, till en början runt huvudet. Givetvis kom killen fram direkt och instruerade pressar mot pannan med armbågarna tätt ihop, och sänka vikterna rejält (samma kille jag skrev om i dryg på gymmet-tråden). När han kört så slut på sig att armarna darrade klarade han direkt i följd ca 20 reps i smalbänk på samma vikt. Så slut var triceps egentligen ;)

Nu väntade jag tills vår självutnämnda PT gick inann jag sade till killen att han gjorde rätt från början och hänvisade honom hit.

Mig var han på sen när jag körde triceps, men jag ignorerade honom :)

Reticulum
2009-05-13, 12:02
Vår myttaliban på gymmet kom återigen med sina fantastiska instruktioner i förrgår. En ganska stark nybörjare låg och pressade, till en början runt huvudet. Givetvis kom killen fram direkt och instruerade pressar mot pannan med armbågarna tätt ihop, och sänka vikterna rejält (samma kille jag skrev om i dryg på gymmet-tråden). När han kört så slut på sig att armarna darrade klarade han direkt i följd ca 20 reps i smalbänk på samma vikt. Så slut var triceps egentligen ;)

Nu väntade jag tills vår självutnämnda PT gick inann jag sade till killen att han gjorde rätt från början och hänvisade honom hit.

Mig var han på sen när jag körde triceps, men jag ignorerade honom :)

Förstår inte dessa typer. De kan väl erbjuda sig hjälp ifall någon skulle vilja ha det, men måste vara riktigt irriterande att någon kommer och rättar en mitt i träningen.

Scratch89
2009-05-13, 14:54
Förstår inte dessa typer. De kan väl erbjuda sig hjälp ifall någon skulle vilja ha det, men måste vara riktigt irriterande att någon kommer och rättar en mitt i träningen.

Och rättar fel dessutom. Jag blev "rättad" häromveckan, och jag fick rage.
Han hade dessutom innan pratat med någon annan på gymet om hur man kunde variera greppbredden när man tränade bänkpress för att det skulle ta mer på insidan respektive utsidan av bröstet.

Cerberus
2009-05-13, 15:55
Han hade dessutom innan pratat med någon annan på gymet om hur man kunde variera greppbredden när man tränade bänkpress för att det skulle ta mer på insidan respektive utsidan av bröstet.

glömde han inte mitten? Man får inte glömma o träna de med! :Virro

Tränar man inte så kommer man nog få muskler som ser ut som cancertumörer på tuttarna, symmetri e ju viktigt!

Yoman
2009-05-13, 16:12

Det menar Arnold också att man kan i sin encyclopedia of bodybuilding

Scratch89
2009-05-13, 16:17

Det är inte många rätt i den gamla boken, även fast den är väldigt inspirerande.

saab900
2009-05-13, 16:32

Det är kanske det som är problemet. Folk som vår självutnämnde PT kanske läser lastgammal litteratur med direkta felaktigheter och sprider styvnackat evangeliet vidare.

Yoman
2009-05-13, 16:48
Det är kanske det som är problemet. Folk som vår självutnämnde PT kanske läser lastgammal litteratur med direkta felaktigheter och sprider styvnackat evangeliet vidare.

Jag tror som saab900

Yoman
2009-05-13, 16:49
Ursäkta OT, men har någon nån intressant länk till en (eller fler) diskussioner om det här med att man inte kan kan träna olika delar av en muskel? Tex klassikern övre och nedre mage

Arne Persson
2009-05-13, 17:40
Skall iväg och krossa mina triccor snart. Hade jag varit så jävla korkad att jag kört mot pannan så hade jag antaglien för länge sedan haft två totalt pajade tricepsfästen i armbågarna....

Steerlinho
2009-05-13, 17:48
Skall iväg och krossa mina triccor snart. Hade jag varit så jävla korkad att jag kört mot pannan så hade jag antaglien för länge sedan haft två totalt pajade tricepsfästen i armbågarna....

go hard arne!!!:hbang::hbang::hbang: vad mäter kanonerna nu? *flex*

Arne Persson
2009-05-13, 18:17
go hard arne!!!:hbang::hbang::hbang: vad mäter kanonerna nu? *flex*

Dom ligger omkring 50 cm igen....

von huff
2009-05-13, 18:22
Hur många set triceps blir det i veckan?30-40?

Steerlinho
2009-05-13, 19:59

haha jag som ligger på 18 set för triceps o 12 för biceps på 8 dagar tycker de e mycket (+ att dom assisterar vid rygg, axlar,bröst osv).... arne tränar grymt mycket armar och kanske dödar det påståendet om att mer inte alltid är bättre..

Arne Persson
2009-05-13, 20:20

+30/huvudpass. 15 set liggande triceps ext. inleder programmet.

Ondskapelsen
2009-05-13, 21:43

När man varierar bredden på bänkpress så påverkar det väl bara bottenläget?
Att med smalt grepp når man inte hela ROM? Eller har jag fel?

Yoman
2009-05-13, 22:16
När man varierar bredden på bänkpress så påverkar det väl bara bottenläget?
Att med smalt grepp når man inte hela ROM? Eller har jag fel?

Ja, man påverkar lite vilka muskler som används i vilket läge. Tänk dig att du står och ska trycka undan hissdörren med 90 graders vinkel i armbågen. Detta får representera ett "brett" grepp i bänk. Tänk dig sen att du ska öppna samma dörr men med handen precis framför bröstmuskeln. Detta kan liknas vid det smalare greppet. I det första fallet använder du bröstet mer än i det andra. I det andra trycker du mer med triceps.

Fan vilket onödigt scenario jag målade upp.

Yoman
2009-05-13, 22:20
Man kan säga att man skippar startläget för bröstmuskeln då den är som mest utsträckt och låter triceps sköta förflyttningsjobbet på den biten istället.

Ondskapelsen
2009-05-13, 22:22
Ja, man påverkar lite vilka muskler som används i vilket läge. Tänk dig att du står och ska trycka undan hissdörren med 90 graders vinkel i armbågen. Detta får representera ett "brett" grepp i bänk. Tänk dig sen att du ska öppna samma dörr men med handen precis framför bröstmuskeln. Detta kan liknas vid det smalare greppet. I det första fallet använder du bröstet mer än i det andra. I det andra trycker du mer med triceps.

Fan vilket onödigt scenario jag målade upp.

Precis, men kör man jättebreda bänkar utan att gå upp till översta läget så blir man ju stark i just bottenläget? Eller? Jag skulle alltid förespråka 100% ROM (där det är möjligt)

Yoman
2009-05-13, 22:23
Precis, men kör man jättebreda bänkar utan att gå upp till översta läget så blir man ju stark i just bottenläget? Eller? Jag skulle alltid förespråka 100% ROM (där det är möjligt)

Ja om man kör för breda så kan man inte ens kontrahera pexen ordentligt så det kanske inte är det bästa för en standardbyggare