Logga in

Visa fullständig version : Rädd att jag äter för lite?

twidd
2009-05-12, 20:17
Har precis kört igång deffen och hållt på 1 ½ vecka nu. Vill stenhårt nå mitt mål på 67kg från mina nu 77kg på en och en halv månad!

Läste deffguiden och där står det att ett halvkilo är att rekomendera per vecka för att inte störa ämnesomsättning, muskelbyggnad osv.. Men då kommer jag ej att nå det mål jag vill nå.

Idag äter jag ungefär 1000kcal per dag uppdelat exempelvis såhär:

Frukost: 30g proteinpulver/vatten + 2 omega3 tabletter

Lunch: 150g kycklingfilé, 100g kesella (kryddat), en stor färskpotatis

Mellanmål: 250g kesella + fun light + 2 omega 3

Efter styrketräning: 30g proteinpulver/vatten

Kvällsmat: 3 x kokta ägg+kaviar

Brukar bli ungefär 150g protein om dagen och 30-40g fett och några enstaka kolhydrater.

Min fråga är då om detta kommer funka eller om jag kommer förlora mycket muskelmassa/styrka på vägen? Är mitt mål för mycket för att det ska bli bra i slutändan? känns onödigt att deffa på som satan och ändå förlora det man byggt upp och fortfarande vara halvpluffsig för att kroppen tagit energin från musklerna istället?

Tackar för svar!

Tensai
2009-05-12, 20:41
Har precis kört igång deffen och hållt på 1 ½ vecka nu. Vill stenhårt nå mitt mål på 67kg från mina nu 77kg på en och en halv månad!

Läste deffguiden och där står det att ett halvkilo är att rekomendera per vecka för att inte störa ämnesomsättning, muskelbyggnad osv.. Men då kommer jag ej att nå det mål jag vill nå.

Idag äter jag ungefär 1000kcal per dag uppdelat exempelvis såhär:

Frukost: 30g proteinpulver/vatten + 2 omega3 tabletter

Lunch: 150g kycklingfilé, 100g kesella (kryddat), en stor färskpotatis

Mellanmål: 250g kesella + fun light + 2 omega 3

Efter styrketräning: 30g proteinpulver/vatten

Kvällsmat: 3 x kokta ägg+kaviar

Brukar bli ungefär 150g protein om dagen och 30-40g fett och några enstaka kolhydrater.

Min fråga är då om detta kommer funka eller om jag kommer förlora mycket muskelmassa/styrka på vägen? Är mitt mål för mycket för att det ska bli bra i slutändan? känns onödigt att deffa på som satan och ändå förlora det man byggt upp och fortfarande vara halvpluffsig för att kroppen tagit energin från musklerna istället?

Tackar för svar!

Ja, du kommer förlora muskelmassa på vägen till ditt mål vid den hastigheten. Om du verkligen är insatt på att göra det snabbt kan du närma dig 0.7-1.0kg i veckan, då sker det givetvis muskelförlust men inte i samma skala som just nu. Din kost verkar vara baserad på LCHF (low carbs, high fat). Ergo, på din nuvarande kost kan du öka intaget fett för att få in fler kcal om dagen, då din energifördelning inte är särskilt optimal.

14K
2009-05-12, 20:42
Är där nån tidbegränsning på själva deffen?

johan karlberg
2009-05-12, 20:45
1½ månad skrev han? varför börjar inte folk tänka lite innan mitten av maj för?

twidd
2009-05-12, 20:58
Ska försöka höja på lite mer fett! Vill som sagt inte deffa bort det jag vill ha kvar :)

Anledningen till att jag startat först nu är för att jag har vart iväg på jobbprojekt och jobbat hela mars/april 14h om dagen och hade inte mycket tid/ork över efter dessa dagar..

P.S 14K läste tråden där du har fört din journal! Tummen upp för dig! Grymmt jobb! :thumbup:

Reticulum
2009-05-12, 22:06
Om du nu har som mål att behålla det du har kvar, varför då ligga på ett så lågt kaloriintag? Höj både fettintaget och kolhydratsintaget. Och träna tung styrketräning.

C.E.J.
2009-05-12, 22:27
Om du nu har som mål att behålla det du har kvar, varför då ligga på ett så lågt kaloriintag? Höj både fettintaget och kolhydratsintaget. Och träna tung styrketräning.

+1 !! 1000kcal för en pojke på 77kg är ju vansinne. Utöver enorm hunger kommer du givetvis förlora en hel del muskelmassa.

CVN
2009-05-13, 06:11
+1 !! 1000kcal för en pojke på 77kg är ju vansinne. Utöver enorm hunger kommer du givetvis förlora en hel del muskelmassa.

Det går inte att säga på rakt arm hur mycket muskelmassa som han kommer förlora om han ligger på ett kcal underskott på 1000 eller 500, och tro inte att musklerna bara kommer att försvinna som en sprängd ballong, det är ytterst marginellt vad jag har märkt.

944RS
2009-05-13, 07:08

Hur vet ni att det är en pojke? Tycker det ser ut som "tjej-mat"!!(ironi)
Det står ju inte heller något om hur mycket personen rör på sig förutom att det styrketränas på okänd nivå? (1 dag i veckan kanske?)

Att gå ner 10kg är kanske inte så svårt beroende på hur mycket fett det är på kroppen vid startögonblicket.
10kg kroppsfett utan att tappa muskelmassa lär nog bli svårare men det viktigaste var ju att minska vikten med 10kilo och gärna behålla så mycket muskler som möjligt. Eller kanske jag som missförstått?

Hur mycket har du minskat på den första tiden? Det brukar ju gå ganska fort de första 2 veckorna.
Kanske bara är 7-8kg kvar?
Om så är fallet skulle inte jag vara rädd för att öka kcal intaget några hundra.

twidd
2009-05-13, 08:53
Lite mer info:

Jag är en snubbe på 22 år och jag tränar just nu 4-5 ggr i veckan hård styrketräning och har gjort ett tag så jag är inte fet bara luffsig..

Och anledningen till att jag vill ner till den målvikt jag har är för att jag låg på 69kg (kanske 9-10% kroppsfett) i december innan jag skulle till thailand. Och vill nå det mål + lite till igen.

Hungrig är jag men vill man vara fin får man lida pin. Jag blir hungrig så fort jag inte bulkar oavsett hur länge jag har hållt på :p

Kanske ska lägga upp ett par bilder så kanske ni kan få en bättre uppfattning om hur många kilon jag har att spela på? :)

14K
2009-05-13, 08:56
Lite mer info:

Jag är en snubbe på 22 år och jag tränar just nu 4-5 ggr i veckan hård styrketräning och har gjort ett tag så jag är inte fet bara luffsig..

Och anledningen till att jag vill ner till den målvikt jag har är för att jag låg på 69kg (kanske 9-10% kroppsfett) i december innan jag skulle till thailand. Och vill nå det mål + lite till igen.

Hungrig är jag men vill man vara fin får man lida pin. Jag blir hungrig så fort jag inte bulkar oavsett hur länge jag har hållt på :p

Kanske ska lägga upp ett par bilder så kanske ni kan få en bättre uppfattning om hur många kilon jag har att spela på? :)

Diet ska inte handla om att gå hungrig, det är ju hitta den balans som gör att du har samma intresse för det hela dieten. Det är lätt man ger upp och vänder sig till "fel" mat. Första man gör när man börjar diet är börjar tänka på vad man INTE längre får äta. Gäller och hitta den mat som gör dig mätt, så som tex "bra" grönsaker.

Lägg gärna upp en bild så kan man se var du ligger.

mikaelj
2009-05-13, 08:56
Fettcellerna kan bara utsöndra ~70 kcal per kg fettmassa och vikt. Överskrider du det kommer kroppen äta muskler istället.

Tolkia
2009-05-13, 09:01
Hur lång är du?

joko
2009-05-13, 09:03
Diet ska inte handla om att gå hungrig, det är ju hitta den balans som gör att du har samma intresse för det hela dieten. Det är lätt man ger upp och vänder sig till "fel" mat. Första man gör när man börjar diet är börjar tänka på vad man INTE längre får äta. Gäller och hitta den mat som gör dig mätt, så som tex "bra" grönsaker.

Lägg gärna upp en bild så kan man se var du ligger.

Det är bra tänkt i grunden att man ska äta på ett sätt som man kan hålla sig till utan att gå alltför långt utanför sin bekvämlighetszon. Men när man inte är i fasen att man jobbar bort en övervikt, utan jobbar mot att bli riktigt hård (deff på riktigt alltså i meningen att få fram definitionen), då handlar det i allra högsta grad om att gå hungrig för många. :)

14K
2009-05-13, 09:12
Det är bra tänkt i grunden att man ska äta på ett sätt som man kan hålla sig till utan att gå alltför långt utanför sin bekvämlighetszon. Men när man inte är i fasen att man jobbar bort en övervikt, utan jobbar mot att bli riktigt hård (deff på riktigt alltså i meningen att få fram definitionen), då handlar det i allra högsta grad om att gå hungrig för många. :)

Inte alls. Om du planerar rätt mat för dig så som massa "bra" grönsaker som mättar bra. Grönsaker är underskattad.

twidd
2009-05-13, 09:13
Tack för komentarer och hjälp!

jag är 1.72 lång och här kommer lite bilder:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=118&pictureid=528

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=118&pictureid=529

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=118&pictureid=527

joko
2009-05-13, 09:16
Inte alls. Om du planerar rätt mat för dig så som massa "bra" grönsaker som mättar bra. Grönsaker är underskattad.

Ok du har en poäng, man kan stoppa i sig saker för ren utfyllnad.

14K
2009-05-13, 09:19
Tack för komentarer och hjälp!

jag är 1.72 lång och här kommer lite bilder:

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=118&pictureid=528

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=118&pictureid=529

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=118&pictureid=527

Bilderna syns inte.
Sätt upp de med
http://tinypic.com/

14K
2009-05-13, 09:21
Ok du har en poäng, man kan stoppa i sig saker för ren utfyllnad.

Ja, finns massa mycket grönsaker som mättar bra som jag kan rekommendera. Broccoli, sparris, kål, blomkål tex. Och det kan vem som helst klämma in i sin diet.

twidd
2009-05-13, 09:25
http://i41.tinypic.com/2ltd7t.jpg

http://i42.tinypic.com/2dqv7er.jpg

http://i40.tinypic.com/2001v7.jpg

Fungerar det nu?

14K
2009-05-13, 09:26
Ja

*Antar att dooleys flaskan inte är i din diet* :D

twidd
2009-05-13, 09:29
haha nej jag bor med 2 vänner så det är deras diet ;)

944RS
2009-05-14, 08:31
Fettcellerna kan bara utsöndra ~70 kcal per kg fettmassa och vikt. Överskrider du det kommer kroppen äta muskler istället.

Vad motsvarar det i högsta möjliga fettförlust per dag för killen på 77kg?

Bara lite nyfiken.... Finns det inte några siffror på hur mycket muskler kroppen kan äta?

944RS
2009-05-14, 08:42
Lite mer info:

Att ta bort 10kg känns säkert lockande men med tanke på att du inte har så jättemycket att utgå ifrån så tycker jag nog att du ska ta det lite lugnare med dieten.
Den vanliga rekomendationen på ett underskott med ca 500kcal passar nog bra.
Men är kroppsvikten viktigare än spegeln så är det väl bara till att bita ihop rejält och lägga in riktigt tuffa/långa cardiopass flera ggr i veckan.

aelgen
2009-05-14, 09:16
Snygg tatuering på bröst/mage!

Det finns ju ett annat kul alternativ:
Dumpa kolhydraterna, skippa fettet, käka ca 250-300g protein om dagen (beroende på hur mycket fettfri massa du har) kombinerat med tung styrketräning 2 ggr i veckan. Det är en Protein Sparing Modified Fast (PSMF), orkar inte förklara hela konceptet men googla Lyle McDonald - rapid fat loss om du är intresserad. Det är ingen rolig diet, men på 11 dagar gick jag ner precis under 3kg rent fett.

Men det är bara om tidspressen är enorm, jag tänker aldrig göra skiten igen.

twidd
2009-05-14, 15:45
Vikten spelar egentligen ingen roll.. Inte den man visar :)

Hur undviker man fett och kolhydrater till 100%? Kan väl inte gå?

Tack för kommentar om tatuering :)

Sen en fråga till ang cardio.. Just nu går jag bara ca 50min 5 ggr i veckan.. räcker det eller borde jag köra något som ökar flåset, typ intervall istället?

Black Star Abyss
2009-05-14, 15:55
Skulle aldrig någonsin äta mindre än 1500kcal/dag.