handdator

Visa fullständig version : Tips på bli av med lite hull

Typhos
2009-05-12, 20:17
Hejsan

Skulle behöva lite tips för att bli av med det "sista" av mitt hull

har gott ifrån ca 90kg till 77kg på drygt ett år

lägger upp en mindre tilltalande bild och hoppas på lite feedback

som de är nu tränar jag styrke 4 dagar i veckan

min kost tex idag ser ut som följande

frukost

2dl havregröt
2 ägg

ca kl 11
2 äpple

ca kl 2

1dl ris
2st kyckling file på ca 200g var
ca 200g keso

kl 4
två ägg, två skivor bröd

kl 5, träning

efter träning

en gul banan, protein drink

nu funderar jag på lägga in jogging runder på morgonen

synpunker ? tips ?

14K
2009-05-12, 20:43
Kanske bara jag, men verkar vara en kraftig lunch.

Och äter du bara banan/protein drink efter kl 5?

Typhos
2009-05-12, 20:46
Kanske bara jag, men verkar vara en kraftig lunch.

Och äter du bara banan/protein drink efter kl 5?

efter träningen ja

kanske ska köra en file på 200g på lunchen ist ?

powderdog
2009-05-12, 20:58
Oj, äter du allt det där när du vill deffa bort det "sista" hullet?

Två dl havregröt? du menar havreygryn va, och inte färdig gröt? För isflak tycker jag du ska nöja dig med en dl, så klipper du 369 kcal på frullen. Och nöj dig med en kycklinfile, så sparar du 230 kcal på lunchen, lägg istället dem efter träningen när du kommer hem på ngt kolhydratsrikt mål.

Sedan om jag var du så skulle jag lägga in minst två konditions pass i veckan. Bananen hade jag skippat om jag kan få i mig mat inom en och en halv timme efter avslutad träning, då en banan innehåller ca 200kcal.

Typhos
2009-05-12, 21:03

Två dl havregröt? du menar havreygryn va, och inte färdig gröt? För isflak tycker jag du ska nöja dig med en dl, så klipper du 369 kcal på frullen. Och nöj dig med en kycklinfile, så sparar du 230 kcal på lunchen, lägg istället dem efter träningen när du kommer hem på ngt kolhydratsrikt mål.

Sedan om jag var du så skulle jag lägga in minst två konditions pass i veckan. Bananen hade jag skippat om jag kan få i mig mat inom en och en halv timme efter avslutad träning, då en banan innehåller ca 200kcal.

okej, jag tror jag missförstått lite här med kosten, ang kycklingen så är det mest pga proteinet jag vill ha i mig, men det är kanske bättre att jämna ut det på en hel dag ?

powderdog
2009-05-12, 21:09
okej, jag tror jag missförstått lite här med kosten, ang kycklingen så är det mest pga proteinet jag vill ha i mig, men det är kanske bättre att jämna ut det på en hel dag ?

Nu kan inte jag tillräckligt för att ge dig ett bra svar, men sprider du ut det har du en jämnare blodsocker kurva, och har inte lika många toppar då som ställer in kroppen på fettinlagring. Och efter träning är det bra med kolhydrater, undvik dock de snabba kolhydraterna nu under deffen och käka istllet en tallrik havre grynsgröt när du kommer hem. Angående proteinet så är en riktlinje 2g per kilo kroppsvikt.

Typhos
2009-05-12, 21:13
Nu kan inte jag tillräckligt för att ge dig ett bra svar, men sprider du ut det har du en jämnare blodsocker kurva, och har inte lika många toppar då som ställer in kroppen på fettinlagring. Och efter träning är det bra med kolhydrater, undvik dock de snabba kolhydraterna nu under deffen och käka istllet en tallrik havre grynsgröt när du kommer hem. Angående proteinet så är en riktlinje 2g per kilo kroppsvikt.

ja precis

jag vill ju bli av med magen men jag vill inte heller tappa de få muskler jag har

shit va förvirrande detta är för mig =\

powderdog
2009-05-12, 21:19
ja precis

jag vill ju bli av med magen men jag vill inte heller tappa de få muskler jag har

shit va förvirrande detta är för mig =\

det är inte lätt, men skam den som ger sig!

Men i slutänden handlar det bara om kcal in vs kcal ut.

Du kan ju kolla hur jag lagt upp min deff, rekomenderar dock inte den, då jag kommer att förlora muskelmassa på det upplägget, dock ett pris jag är villig att betala. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130403

Typhos
2009-05-12, 21:23
det är inte lätt, men skam den som ger sig!

Men i slutänden handlar det bara om kcal in vs kcal ut.

Du kan ju kolla hur jag lagt upp min deff, rekomenderar dock inte den, då jag kommer att förlora muskelmassa på det upplägget, dock ett pris jag är villig att betala. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130403

jag får kika imorgon när jag e lite piggare.

angående jogging, är det lämpligt att göra det innan frukost ?
jag jobbar inte så jag har all tid i världen

powderdog
2009-05-12, 21:34
jag får kika imorgon när jag e lite piggare.

angående jogging, är det lämpligt att göra det innan frukost ?
jag jobbar inte så jag har all tid i världen

Du bränner något mer fett innan frukost, men det är en marginell skillnad. Jag kommer också ha gott om tid snart, sa upp mig på jobbet idag. Kommer då att gå på ett schema med två pass om dagen.

Typhos
2009-05-12, 21:38
Du bränner något mer fett innan frukost, men det är en marginell skillnad. Jag kommer också ha gott om tid snart, sa upp mig på jobbet idag. Kommer då att gå på ett schema med två pass om dagen.

men säg jag väljer att springa på morgonen, är det bättre att göra det innan frukost på tom mage eller direkt efter frukosten o innan mellanmålet ?

powderdog
2009-05-12, 21:48
men säg jag väljer att springa på morgonen, är det bättre att göra det innan frukost på tom mage eller direkt efter frukosten o innan mellanmålet ?

Ur ren förbränningssynvinkel är det bättre att göra det på tom mage, men skillnaden är marginel. så om du känner att du orkar mer med en frukost i magen rekomenderar jag det.

johan karlberg
2009-05-12, 21:49

vad är det du menar? att 1 dl havregryn väger 100g?

Typhos
2009-05-12, 21:52
Ur ren förbränningssynvinkel är det bättre att göra det på tom mage, men skillnaden är marginel. så om du känner att du orkar mer med en frukost i magen rekomenderar jag det.

pratade med brossan precis, han tyckte jag skulle käka en banan innan jag springer, sen frukosten efter

låter det vettigt ?

kimpaa88
2009-05-12, 21:57
pratade med brossan precis, han tyckte jag skulle käka en banan innan jag springer, sen frukosten efter

låter det vettigt ?

Om du vill spara in lite extra på kalorierna skulle jag skippat bananen. Brukar själv köra kaffe innan och frukost efter.

Typhos
2009-05-12, 22:01
Om du vill spara in lite extra på kalorierna skulle jag skippat bananen. Brukar själv köra kaffe innan och frukost efter.

frågan är ju om jag kommer orka springa då.....hm.....:smash:

Reticulum
2009-05-12, 22:08
Läs igenom deff-guiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) noggrant, för där finns svar på dina frågor.

powderdog
2009-05-12, 22:11

Håller med kimpaa. Onödigt att trycka i sig en banan på 200kcal för att sedan äta frukost. Känner du att du inte pallar morgonpromenad/jogging utan något i magen så käka frullen innan. Skillnaden är liten som sagt.

14K
2009-05-12, 22:25

http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

enzodiac
2009-05-13, 05:44

Hur får du 1dl havregryn till 369 kcal ?

Typhos
2009-05-13, 07:45

jag får det till dryga 100 kcal per dl

powderdog
2009-05-13, 07:50

Jag tänkte fel, my bad. 1 dl havregyn vägen runt 35g absolut inte 100.
35g=129kcal

powderdog
2009-05-13, 08:04
http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

http://www.hudoteket.se/html/fettforbranning.html

http://nutriand-idrottsnutrition.blogspot.com/2009/02/traning-innan-frukost-bra-eller-daligt.html

http://www.resume.se/asikter/fraga_experten/halsa/branner-man-mer-fett-om-m/index.xml

Eddie Vedder
2009-05-13, 08:15

http://nutriand-idrottsnutrition.blogspot.com/2009/02/traning-innan-frukost-bra-eller-daligt.html

http://www.resume.se/asikter/fraga_experten/halsa/branner-man-mer-fett-om-m/index.xml

Vad vill du ha sagt?

Typhos
2009-05-13, 08:16
ska man kanske slänga i sig en protein drink efter morgon joggningen för att kompensera eller räcker de med den mängd ägg jag käkar ?

Flexipop
2009-05-13, 08:24
Protein är väl inte lika viktigt efter kondition som efter ett styrketräninspass? Jag skulle ha skippat drinken då det borde räcka med äggen. Någon får rätta mig om jag är ute och cyklar.

Typhos
2009-05-13, 08:26
Protein är väl inte lika viktigt efter kondition som efter ett styrketräninspass? Jag skulle ha skippat drinken då det borde räcka med äggen. Någon får rätta mig om jag är ute och cyklar.

ok

de känns ändå som ni här på forumet verkar tycka mitt mat "schema" är ok, ända jag borde göra är att fördela maten lite mer om jag förstår er rätt ?

får vi helt enkelt se om jag kan få en platt mage nångång =)

14K
2009-05-13, 08:36

Det där låter som Aftonbladet.se svar. Eller varför inte Anna Skipper.

14K
2009-05-13, 08:38
ok

de känns ändå som ni här på forumet verkar tycka mitt mat "schema" är ok, ända jag borde göra är att fördela maten lite mer om jag förstår er rätt ?

får vi helt enkelt se om jag kan få en platt mage nångång =)

Eftersom du inte går ner och får bort det där sista så tror jag du ligger på överskott, ta bort den stora lunchen, fördela den till efterträning, och ha en liten snack/mellanmål innan läggdax så slipper du gå hungrig. En diet handlar inte om vara hungrig HELA tiden, då tappar man tålamod och lust.

Typhos
2009-05-13, 08:43
Eftersom du inte går ner och får bort det där sista så tror jag du ligger på överskott, ta bort den stora lunchen, fördela den till efterträning, och ha en liten snack/mellanmål innan läggdax så slipper du gå hungrig. En diet handlar inte om vara hungrig HELA tiden, då tappar man tålamod och lust.

nått såhär tänkte du ?

frukost

2dl havregröt
2 ägg

ca kl 11
2 äpple

ca kl 2

1dl ris
1st kyckling file på ca 200g var
ca 200g keso

kl 4
två ägg, två skivor bröd

kl 5, träning

efter träning

1st kyckling/lax file
proteindrink

runt 8
banan, vindruvor

????

14K
2009-05-13, 08:48
nått såhär tänkte du ?

frukost

2dl havregröt
2 ägg

ca kl 11
2 äpple

ca kl 2

1dl ris
ca 200g keso

kl 4
två ägg, två skivor bröd

kl 5, träning

efter träning

1st kyckling/lax file
proteindrink

runt 8
banan, vindruvor

????

Ja, har du räknat hur mycket du ligger kalorimässigt? Kan ibland se mycket/lite ut men i själva verket vet man inte säkert, bättre räkna ut det än och gissa.

Och hur mycket ska du ligga på enligt deff guiden?

powderdog
2009-05-13, 10:29
Många som vill bränna fett tränar det första de gör på morgonen utan att äta någon typ av frukost. Det gör de eftersom de tror att de bränner mer fett eftersom de tvingar kroppen att använda fett som energi. Den här informationen härstammar från gammal forskning utförd på feta människor. Effektiv fettförbränning för personer som inte är feta är en mycket krångligare gåta. Jag ska inte ta upp alla de fysiologiska aspekterna om varför det är ett dåligt val att inte äta någon näring innan man tränar på morgonen. Jag kan säga att du inte kan styra vilken typ av energi kroppen ska bränna vid träning— den mänskliga fysiologin är för komplicerat balanserad för det.

Träning på fastande mage (på morgonen, tom mage) ger en oerhört stor muskelnedbrytning (tillsammans med en liten mängd fett som du bränner). Det är en säker biljett till en långsammare ämnesomsättning och en kropp som snabbt lär sig att lagra fett istället för att bränna fett. Efter 7-8 timmars sömn har din ämnesomsättning börjat sakta av bra mycket. Frukost sätter igång metabolismen och skapar en anabol miljö i kroppen. För att bränna fett måste rätt näring, som bevarar muskelmassan, finnas i kroppen vid rätt tillfälle.

Ovanstående är ett citat från Paul Cribb som är träningsfysiolog.

Jag är ledsen att jag velar så mkt. I och med att jag själv deffar nu söker jag ständigt information om fettförbränning, överallt har jag läst att det skulle vara positivt med lågintensitets träning på morgon med tom mage. Men det senaste jag hittade är ovanstående. Stämmer detta? Är det verkligen som så att det är kontraproduktivt med morgonpromenader på tom mage?

TehSaxo
2009-05-13, 11:35
nått såhär tänkte du ?

frukost

2dl havregröt
2 ägg

ca kl 11
2 äpple

ca kl 2

1dl ris
ca 200g keso

kl 4
två ägg, två skivor bröd

kl 5, träning

efter träning

1st kyckling/lax file
proteindrink

runt 8
banan, vindruvor

????

Halvera keso:n kanske? Mindre ris, lite sallad kan ju funka. ;)

Har hört att cola light är bra på morgonen pga koffeinet som sätter igång magen och använder främst fett som energikälla. En kompis som berättade det.

14K
2009-05-13, 11:45
Halvera keso:n kanske? Mindre ris, lite sallad kan ju funka. ;)

Har hört att cola light är bra på morgonen pga koffeinet som sätter igång magen och använder främst fett som energikälla. En kompis som berättade det.

Koffein ja (fast inte på morgonen, hellre en god kopp kaffe eller gillar man inte kaffe, koffein tabletter), fett nej.

14K
2009-05-13, 11:48
Många som vill bränna fett tränar det första de gör på morgonen utan att äta någon typ av frukost. Det gör de eftersom de tror att de bränner mer fett eftersom de tvingar kroppen att använda fett som energi. Den här informationen härstammar från gammal forskning utförd på feta människor. Effektiv fettförbränning för personer som inte är feta är en mycket krångligare gåta. Jag ska inte ta upp alla de fysiologiska aspekterna om varför det är ett dåligt val att inte äta någon näring innan man tränar på morgonen. Jag kan säga att du inte kan styra vilken typ av energi kroppen ska bränna vid träning— den mänskliga fysiologin är för komplicerat balanserad för det.

Träning på fastande mage (på morgonen, tom mage) ger en oerhört stor muskelnedbrytning (tillsammans med en liten mängd fett som du bränner). Det är en säker biljett till en långsammare ämnesomsättning och en kropp som snabbt lär sig att lagra fett istället för att bränna fett. Efter 7-8 timmars sömn har din ämnesomsättning börjat sakta av bra mycket. Frukost sätter igång metabolismen och skapar en anabol miljö i kroppen. För att bränna fett måste rätt näring, som bevarar muskelmassan, finnas i kroppen vid rätt tillfälle.

Ovanstående är ett citat från Paul Cribb som är träningsfysiolog.

Jag är ledsen att jag velar så mkt. I och med att jag själv deffar nu söker jag ständigt information om fettförbränning, överallt har jag läst att det skulle vara positivt med lågintensitets träning på morgon med tom mage. Men det senaste jag hittade är ovanstående. Stämmer detta? Är det verkligen som så att det är kontraproduktivt med morgonpromenader på tom mage?

Det är samma sak som Eddie Vedder´s länk förklara.

powderdog
2009-05-13, 12:51
Det är samma sak som Eddie Vedder´s länk förklara.

Nej inte riktigt, iafl inte om jag förstod texten rätt.

Där står att ökad fettförbränning vid morgonpromenader är en myt, inte att det har motsatt effekt med muskelnedbrytning och försämrad ämnesomsättning som resultat.

Däremot stod det om hur man motverkade negativ proteinsyntes vid styrketräning på morgonen.

Eddie Vedder
2009-05-13, 13:47
Där står att ökad fettförbränning vid morgonpromenader är en myt

Något sånt har jag aldrig skrivit. Tvärtom, fettoxidationen är högre efter lång tids fasta och något annat har jag aldrig påstått.

Typhos
2009-05-13, 14:20
era svar förbryllar mig ännu mer

har vi kommit fram till något av mina frågor ? =)

Pontus H
2009-05-13, 14:48
slfrig

alltid eller aldrig? :O

Eddie Vedder
2009-05-13, 17:07
alltid eller aldrig? :O

Oj det var värst vad jag skrev fel haha. Men aldrig ska det stå. Jag skrev ju aldrig även i meningen före så det borde man ju kanske kunna lista ut iofs.;)

Flexipop
2009-05-13, 17:53
era svar förbryllar mig ännu mer

har vi kommit fram till något av mina frågor ? =)

Haka inte upp dig på om du ska promenera på morgonen eller inte. Det viktigaste är att du har full koll på matintaget och ligger på ett underskott. Läs deffguiden som sagts tidigare.