Visa fullständig version : Ang. ingen mat efter 18-myten
Jag hamnade innan idag i en situation där jag var tvungen att avliva myten ang mat efter 18, men upptäckte att mitt resonemang inte höll, så jag vänder mig hit för upprättelse.
Man håller sin vikt då man ligger på sin nollgräns. Men hur hänger detta ihop med mat på kvällen?
När gör sig kroppen av med fettet? För det är ju inte så att den kl. 00.00 utvärderar dagen, inser att det totala intaget slutade på energiminus, och därefter gör sig av med en viss mängd fett.
Alltså måste fettet tas under dagen, lite här och var antar jag.
Om man som exempel går upp 12.00 och sedan inte äter något förrän 12 timmar senare, då man går och lägger sig; låt säga att man lassar på med mat som satan då, men likväl hamnar på energiminus, totalt sett över dagen, då kommer ju ändå en massa fett lagras in under natten.
Hur kan man säga att mat på kvällen inte behöver undvikas sålänge det totala kcal-intaget inte överstiger ens nollgräns, då kolhydrater innan sängdags ska undvikas pga fettinlagring?
På tal om detta kommer jag in på en annan fråga...
Hur kommer det sig att man ska undvika kolhydrater de senare målen? Skulle inte dessa kunna lagras som glykogen under natten och användas vid behov eller kan de endast lagras en begränsad tid?
FUn-tex SSwinger
2003-08-08, 22:39
Äsch fitness bögarna snackar värre än vårdkärringarna på kaffepausen, klart du ska äta kollisar nonstop under alla dagens mål, vi måste bygga till max ok np!!
Men om man inte äter på 12 timmar och äter mindre än man gjort av med efter 12 timmar går man ju ändå minus totalt..visst du kanske lagrar in lite fett men du har ju gjort av med mer eftersom du inte ätit på 12 timmar...
Originally posted by Funtex swinger
Äsch fitness bögarna snackar värre än vårdkärringarna på kaffepausen, klart du ska äta kollisar nonstop under alla dagens mål, vi måste bygga till max ok np!!
:bow:
King Grub
2003-08-09, 05:55
Om man som exempel går upp 12.00 och sedan inte äter något förrän 12 timmar senare, då man går och lägger sig; låt säga att man lassar på med mat som satan då, men likväl hamnar på energiminus, totalt sett över dagen, då kommer ju ändå en massa fett lagras in under natten.
Hur kan man säga att mat på kvällen inte behöver undvikas sålänge det totala kcal-intaget inte överstiger ens nollgräns, då kolhydrater innan sängdags ska undvikas pga fettinlagring?
Precis som du säger, fett kan lagras in under ett dygn. Men fettcellerna kan inte klockan. Det är egentligen ett ännu längre tidsperspektiv som gäller. En av anledningarna till att man inte bör väga sig oftare än en gång per vecka. Fett som du lagrat in är ju inte på plats för alltid, utan det jämnar ut sig över dagarna som kommer, om du har koll
Hur kommer det sig att man ska undvika kolhydrater de senare målen? Skulle inte dessa kunna lagras som glykogen under natten och användas vid behov eller kan de endast lagras en begränsad tid?
Nejdå, det är ingen tidsbegränsning på så sätt. Det är när musklerna och levern är fullagrade med glykogen som resten har en tendens att sätta sig kring midjan. Men har du planerat att använda glykogenet innan du blivit "överfull" så spelar klockan ingen roll.
"Om man som exempel går upp 12.00 och sedan inte äter något förrän 12 timmar senare, då man går och lägger sig; låt säga att man lassar på med mat som satan då, men likväl hamnar på energiminus, totalt sett över dagen, då kommer ju ändå en massa fett lagras in under natten.
Visst kommer en massa fett att lagras in under natten men det kommer att vara mindre energi som lagras in än det du förbrännt under dagen, om du nu låg på energiminus totalt sett.
Allt handlar ju om vilken tidsram du sätter.
King Grub> Varför undvika kolhydrater på kvällen (om glykogendepåerna är fulla) och hellre äta fett? Äter du kolhydrater till överskott så lagras det in som fett, men äter du fett är det ju redan fett s.a.s.
I slutändan blir det ju samma sak. Då känns det ju bättre att äta kolhydrater eftersom du kanske ändå har lite plats över för glykogen, dessutom så omvandlas kolhydrater inte så effektivt om till fett ju...
King Grub
2003-08-09, 14:37
Originally posted by Ozz
King Grub> Varför undvika kolhydrater på kvällen (om glykogendepåerna är fulla) och hellre äta fett? Äter du kolhydrater till överskott så lagras det in som fett, men äter du fett är det ju redan fett s.a.s.
I slutändan blir det ju samma sak. Då känns det ju bättre att äta kolhydrater eftersom du kanske ändå har lite plats över för glykogen, dessutom så omvandlas kolhydrater inte så effektivt om till fett ju...
I huvudsak därför att fett är det bränsle som används främst vid låg/ingen aktivitetsnivå, plus att kolhydraterna ger större insulinpåslag än fett.
men ursäkta.. menar du, Kingen, att det är bättre att äta fett än kollisar på kvällen. Menar du att när jag på kvällskvisten blir sugen på nåt ska fortsätta käka min daglia ranson nötter istället för att ev. göra en macka?
Är nötterna en av orsakerna till varför jag inte går upp i vikt trots att jag äter som en häst. O varför o hur kan det kännas omöjligt att gå upp i vikt?!
Går man inte upp i vikt äter man för lite.
Originally posted by LindaLo
men ursäkta.. menar du, Kingen, att det är bättre att äta fett än kollisar på kvällen. Menar du att när jag på kvällskvisten blir sugen på nåt ska fortsätta käka min daglia ranson nötter istället för att ev. göra en macka?
Är nötterna en av orsakerna till varför jag inte går upp i vikt trots att jag äter som en häst. O varför o hur kan det kännas omöjligt att gå upp i vikt?!
Bättre med fett än kolisar - ja, pg av att ett stort insulinpåslag inte är önskvärt på kvällen. Iofs beroende på hur du tränar - ska du köra ett tungt pass på morgonkvisten är det bra att käka lite kolisar på kvällen innan.
Att du inte går upp i vikt? Det beror på en enda sak - energi in/energi ut. Antingen äter du för lite eller så tränar du för mycket.
/pez
Originally posted by LindaLo
Kollis slå på insulin och minskar fettförbränning under natten.
För att du har hög metabolism. Du måste helt enkelt äta mer energirika saker.
King Grub
2003-08-12, 14:44
What they said. http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/stupid.gif
Prioriterar du inte fettförbränning finns det ingen anledning att dra ner på kolhydraterna på kvällen.
Vill du gå upp i vikt måste du upp på ett kaloriöverskott. Kombinerat med tung träning ser du till att överskottet inte bara hamnar kring midjan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.