Visa fullständig version : Inbrott mitt på dagen, fräcka tjuvar
BigSpawn
2009-05-12, 08:03
En kille på jobbet som bor i Täby Kyrkby satt och jobbade hemifrån i fredags och hade altan dörren öppen på glänt och hade musik på. Han gick upp på övervåningen en kortis och tyckte han hörde nån gå i trappen och gick ut för att titta och möter två killar på väg upp.
Dom tvär vänder och springer så fort därifrån att de till och med river staketet på vägen ut.
När han kommer ner så ser han att jobb dator är borta och att de börjat koppla ur PS3 men den fick de inte med sig.
Det extra fräcka är att han bor i radhus och grannarna var ute på tomten och ändå drog sig inte tjuvarna för att gå in.
Polisen hade tydligen vart där i omgångar men inte hittat nått spår och de misstänker att de hade haft trädgårdshandskar på sig.
Även om vi är noggranna att låsa dörren hemma så fick det oss att tänka till, ska man inte ens kunna ha altan dörren hemma öppen på sommaren då man är hemma?*gah!* Funderar på att sätta upp en sån där pling som de har i mindre butiker som plingar till då nån går in.
Så en liten varning till er att även om ni är hemma så kanske man ska vara försiktig med att lämna altan dörrar osv öppna.
shadowfire
2009-05-12, 08:18
Det är ju sådana fräcka kupper som oftast lyckas.... där tjuvar vistas i normal miljö och ingen tar notis om dem. Samma med båtmotorstölder mm, en lastbil mitt på ljusa dagen med lite män i overall som ser ut som mekaniker och som skruvar bort en båtmotor tänker ingen på...
Mass-Tech
2009-05-12, 08:20
Stänger altanen mm när jag går ifrån "just in case".
På så sätt slipper man hel galna katter också.
hahavaffan
2009-05-12, 08:27
Tur man bor i en etta, så även om man ligger och snoozar i sängkammaren så har man full uppsikt över altandörren :D
Skämt åsido, det är fan sjukt. För någon månad sedan begicks ett inbrott i en studentlägenhet på bottenplan några hundra meter från mig. Dom hade kastat en tegelsten genom ett fönster, klättrat in, slitit ut en 42" plasma och gått därifrån helt utan att någon såg eller hörde det. En jävla lördag.
BigSpawn
2009-05-12, 09:27
Frågan är hur man skulle reagera, beror väl lite på vad det är förövare, men kan tänka mig att man blir så paff så man inte hinner göra så mycket om de bestämmer sig för att fly snabbt. Var ju bra att de valde det alternativet iaf och inte kände sig trängda och hade vapen.
Hoppas han fick bra signalement på skurkarna.
Fyfan skulle skita knäck om man skulle uppleva något liknande.
Sjukt retligt, tur att man bor högt upp.
Sjukt retligt, tur att man bor högt upp.
folk som bor högst upp i trappuppgången har störst risk för att åka ut för inbrott ;) .
Lås alltid extralåset, om du inte har något så rekomenderar jag att du skaffar ett.
Har varit på galet många inbrottsreparation och låsbyten de senaste månaderna. Måste ha med den dåliga ekonomin att göra eftersom förra året var det max hälften så mycket att göra jämnfört med nu.
folk som bor högst upp i trappuppgången har störst risk för att åka ut för inbrott ;) .
Lås alltid extralåset, om du inte har något så rekomenderar jag att du skaffar ett.
Har varit på galet många inbrottsreparation och låsbyten de senaste månaderna. Måste ha med den dåliga ekonomin att göra eftersom förra året var det max hälften så mycket att göra jämnfört med nu.
Säkerhetsdörr är också guld värt.
En annan grej som är sjukt jävla fräckt är det som hände min gamla farmor häromdagen. Två unga tjejer ringde på dörren sent en kväll (nio tiden ungefär) och sa att de skulle gå på en visning i lägenheten en våning upp men att de hade stått och väntat länge så de undrade ifall de kunde få låna papper och penna för att skriva ett medelande till personen. Farmor anade ugglor i mossen men ville inte bråka så hon sa till dem att de fick vänta utanför medan hon hämtade papper och penna i köket.
Hon har inte hunnit mer än att gå in i köket förän hon ser att tjejerna har gått in i hallen och börjat vandra omkring i lägenheten, hon skriker att de ska gå ut men de bara fortsätter, lyckligtvis roidar tanten och slänger mer eller mindre ut den ena tjejen, samtidigt försöker den andra tjejen att locka ut farmors katt, antagligen för att farmor skulle springa efter den isånafall. Lyckligtvis så får hon ut båda innan de händer och de stack ivägg. Visade sej senare att de gått runt i kvarteret och rånat en massa gamla människor på det här sättet.
Fräckt!
En annan grej som är sjukt jävla fräckt är det som hände min gamla farmor häromdagen. Två unga tjejer ringde på dörren sent en kväll (nio tiden ungefär) och sa att de skulle gå på en visning i lägenheten en våning upp men att de hade stått och väntat länge så de undrade ifall de kunde få låna papper och penna för att skriva ett medelande till personen. Farmor anade ugglor i mossen men ville inte bråka så hon sa till dem att de fick vänta utanför medan hon hämtade papper och penna i köket.
Hon har inte hunnit mer än att gå in i köket förän hon ser att tjejerna har gått in i hallen och börjat vandra omkring i lägenheten, hon skriker att de ska gå ut men de bara fortsätter, lyckligtvis roidar tanten och slänger mer eller mindre ut den ena tjejen, samtidigt försöker den andra tjejen att locka ut farmors katt, antagligen för att farmor skulle springa efter den isånafall. Lyckligtvis så får hon ut båda innan de händer och de stack ivägg. Visade sej senare att de gått runt i kvarteret och rånat en massa gamla människor på det här sättet.
Fräckt!
att råna gammla människor är lågt men tyvärr funkar det ju i 9 fall av 10..
man väljer ju det som är lättast
Har en vän som var med om något liknande för ett år sedan. När han kom hem från skolan, låste upp dörren och öppnade den stötte den i en person (hans dörr öppnas inåt) som springer genom hela huset och ut via bakdörren. Detta var 2-3 på dagen.
Har en säkerhetsdörr och larm så förhoppningsvis lämnar tjuvarna mig ifred.
Hur är det egentligen med låst trapphus, hjälper det öht?
Har en säkerhetsdörr och larm så förhoppningsvis lämnar tjuvarna mig ifred.
Hur är det egentligen med låst trapphus, hjälper det öht?
Hjälper väll mest att hålla ute förvirade höga knarkare och folk som lallar runt som borde ligga inlagda på psyket. Mot målmedvetna inbrottstjuvar tror jag det hjälper mindre.
Själv har jag hund, inte med utryckligt syfte att ha den som vakthund men när jag läser sånt här kan jag ändå tycka att det är jävligt skönt. Skulle någon försöka bryta sig in skulle det bli ett jävla liv...
grannen hade inbrott på julafton förra året
berra_berra
2009-05-12, 16:54
känner en som riggar dörren med dynamit då han inte är hemma, frågan är bara om det är så lagligt. ;)
känner en som riggar dörren med dynamit då han inte är hemma, frågan är bara om det är så lagligt. ;)
wut?
...?
!
Sjukt och tråkigt att höra.
I vissa delar av Sverige kan man ha altan-dörren öppen utan att oroa sig, men i andra går det ej.
Beror helt på vad det är för hood.
Skaplig myt du...
Skaplig myt du...
Säg inte det jag brukar själv hyra in Wolverine som vakt när jag åker på semester;).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.