handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning efter Gym? - KING GRUB CLICK HERE

TehSaxo
2009-05-11, 01:39
Hej, undrar bara om man förlorar muskelmassa eller om gympasset är förgäves om man springer efter gympasset. Håller mig till 80% av pulsen när jag tränar kondition.
En till fråga! ;
Spelar det någon roll alls om man springer före eller efter? (fettförbränning, uppbyggnad etc)

Tacksam för alla svar jag kan få.

Reticulum
2009-05-11, 05:21
Det sämsta tillfället att springa, om muskeluppbyggnad är målet, är precis innan passet, och det näst sämsta tillfället är precis efter. Löpning och styrketräning skickar motsatta signalmekanismer, som tar ut varandra.

Pontus H
2009-05-11, 05:55
från vilken puls blir det konditionsträning då? kan man ligga i 60% av VO2 max utan att "förlora" allt för mycket av styrketräningen?

Eddie Vedder
2009-05-11, 06:45
från vilken puls blir det konditionsträning då? kan man ligga i 60% av VO2 max utan att "förlora" allt för mycket av styrketräningen?

Det har inte med det att göra. De olika aktiviteterna sänder helt olika signaler som sagt. Betydligt mer invecklat än jag någonsin kan förklara dock. Men hursomhelst skulle jag gissa att långdistanslöpning på låg intensitet under lång tid är sämre än isokalorisk energiförbrukning från riktigt högintensiv cykling t.ex.

Mer centrerad belastning, högre intensitet och kortare tid blir det ju då. Det torde vara "mindre dåligt" ur strikt muskeltillväxtsynpunkt. Men så ska man ju klara av det i praktiken också. Det är lätt att prata sig varm om högintensitetsträning men ganska problematiskt att basera sin träning på för de allra flesta.

Och många som påstår att de väljer högintensiv konditionsträning använder bara begreppet som en ursäkt till att köra klart fort bli trött och sedan sluta.;)

TehSaxo
2009-05-11, 06:46
Det sämsta tillfället att springa, om muskeluppbyggnad är målet, är precis innan passet, och det näst sämsta tillfället är precis efter. Löpning och styrketräning skickar motsatta signalmekanismer, som tar ut varandra.

Har sprungit innan alla mina gympass förra veckan. *gah!*
tack för svaret!

mattilainen
2009-05-11, 11:16
Har sprungit innan alla mina gympass förra veckan. *gah!*
tack för svaret!

Vet ju inte hur mycket du menar på att du sprungit innan alla gympass men uppvärmning på 10 eller 20 minuter tror jag inte är speciellt märkbart för muskeltillväxten.

TehSaxo
2009-05-11, 12:01
Vet ju inte hur mycket du menar på att du sprungit innan alla gympass men uppvärmning på 10 eller 20 minuter tror jag inte är speciellt märkbart för muskeltillväxten.

Jaha, jag springer aldrig mer än 20 minuter, höjer hastigheten isåfall så att jag inte klarar av det. ;)