Logga in

Visa fullständig version : Förminskad Magsäck - Hur blir det med energifördelningen?

Kejet
2009-05-10, 19:23
Funderade på det häromdagen. De som gör en s.k. "gastric bypass-operation" (Förminskar magsäcken pga enorm övervikt), hur blir det i samband med träning och muskelökning, och energifördelningen till musklerna?

Får en person som gjort denna operation och tränar/äter/sover etc precis identiskt likadant/samma resultat (Kopplar bort genetiska förutsättningar) som en person som inte gjort denna operation?

Rahf
2009-05-10, 19:25
En person som gjort en gastric bypass kan inte äta mycket alls inom en snäv tidsram. Mättnadskänslan infinner sig efter väldigt lite mat. Det är alltså ett effektivt sätt för dödligt feta människor att gå ner i vikt.

dream_theater_
2009-05-10, 19:25
Jag vet inte vad du menar med energifördelning, men nog lär man få svårt att lägga på sig muskler. Man ligger ju trots allt på ett enormt energiunderskott?

Eddie Vedder
2009-05-10, 19:29
Mig veterligt blir det ingen skillnad jämfört med en lågkaloridiet utan GB-operation. Proteinandelen behöver vara högre och kosten måste innehålla alla essentiella näringsämnen och bör kompletteras med tillskott.

Så protein- och fettintaget måste ju alltså vara adekvat och likaså måste alla vitaminer och mineraler inrymmas. Frågan om muskelbygge blir lite svårbesvarad eftersom ingen någonsin har muskelbygge som prioritet 1 om det gått så långt att man genomför en sådan operation.

Kejet
2009-05-10, 19:34
Mig veterligt blir det ingen skillnad jämfört med en lågkaloridiet utan GB-operation. Proteinandelen behöver vara högre och kosten måste innehålla alla essentiella näringsämnen och bör kompletteras med tillskott.

Så protein- och fettintaget måste ju alltså vara adekvat och likaså måste alla vitaminer och mineraler inrymmas. Frågan om muskelbygge blir lite svårbesvarad eftersom ingen någonsin har muskelbygge som prioritet 1 om det gått så långt att man genomför en sådan operation.

Jo iofs. Låter lite logiskt. Bara en funderare som slog mig häromdagen, och jag var tvungen att fråga vad som gällde, hehe.