handdator

Visa fullständig version : Hur länge håller sockerkaka?

agazza
2009-05-10, 16:53
Jag fick typ 7 kilo av mormor förra gången jag var hem till Sverige, hur lång tid har jag på mig att äta upp allt?

Tolkia
2009-05-10, 16:54
Tills den torkar eller möglar (beror på hur du förvarar den), vilket går relativt fort. Lägg i frysen och ät upp den i omgångar.

agazza
2009-05-10, 16:56
Tills den torkar eller möglar (beror på hur du förvarar den), vilket går relativt fort. Lägg i frysen och ät upp den i omgångar.

Dom ligger förpackad i plastpåsar i kylskåpet, dom har nog legat där i två veckor nu. Jag antar att dom fortfarande är ätbara?

Motorbreath
2009-05-10, 16:57
Dom ligger förpackad i plastpåsar i kylskåpet, dom har nog legat där i två veckor nu. Jag antar att dom fortfarande är ätbara?

Lukta och smaka.

Scratch89
2009-05-10, 16:58

Om de inte är torra eller har börjat mögla... ;)

Jag skulle kolla om de är ätbara, sen in med den i frysen. Varför tänkte du inte på frysen direkt?

Tolkia
2009-05-10, 16:58
Det som händer i plastpåse är att de möglar (cred till din mormors renlighet om de fortfarande inte gjort det på två veckor). Jag skulle stoppa åtminstone den ena i frysen om du inte skall typ frossa omgående. Men ser de OK och smakar OK är de OK att äta; matförgiftning av sockerkaka är nog inte direkt sjukt vanligt.

Edit: Yeah, pucktrea.

agazza
2009-05-10, 17:00
Om de inte är torra eller har börjat mögla... ;)

Jag skulle kolla om de är ätbara, sen in med den i frysen. Varför tänkte du inte på frysen direkt?

Frysen är full med matlådor från mormor *cupid*

Det som händer i plastpåse är att de möglar (cred till din mormors renlighet om de fortfarande inte gjort det på två veckor). Jag skulle stoppa åtminstone den ena i frysen om du inte skall typ frossa omgående. Men ser de OK och smakar OK är de OK att äta; matförgiftning av sockerkaka är nog inte direkt sjukt vanligt.

Edit: Yeah, pucktrea.

Tack för hjälpen, dom verkar Ok.

johan karlberg
2009-05-10, 18:45
bortskämd var ordet

Tabbe
2009-05-10, 19:33
bortskämd var ordet

Du hade inte skämt bort din barnbarn som kom hem efter en lång(?) utlandsvistelse?

sockerkaka är gott, brukar baka in jordgubbar eller andra söta bär så både håller den längre och smakar godare!