handdator

Visa fullständig version : Rikemanstjej blir fattig... Bra Aftonbladet artikel!

High1ander
2009-05-10, 12:52
http://www.aftonbladet.se/wendela/article5005033.ab

”Jag hatade fattiga människor”

Faktiskt riktigt bra artikel där den som intervjuas inte försöker förfina allt utan verkar uppriktigt ärlig om hur hon såg på saker o ting...

coxie
2009-05-10, 12:57
What goes around comes around.

Man är inte bättre för att man har pengar.

shut teh face
2009-05-10, 13:13
Välj en säkrare avkastning istället för aktier/dylikt. Man vet aldrig när nästa finanskris väntar runt hörnet.

shadowfire
2009-05-10, 13:14
http://www.aftonbladet.se/wendela/article5005033.ab

”Jag hatade fattiga människor”

Faktiskt riktigt bra artikel där den som intervjuas inte försöker förfina allt utan verkar uppriktigt ärlig om hur hon såg på saker o ting...

Håller med. Samtidigt som jag kan bli äcklad av den synen hon hade innan uppvaknandet.

coxie
2009-05-10, 13:19
Håller med. Samtidigt som jag kan bli äcklad av den synen hon hade innan uppvaknandet.

Det sorgliga är att den är förbannat vanlig bland fjortis-brats i Stockholm. Det räcker förfan att ha ett amex platina för att få ett blåsjobb på stureplan.

Flykt
2009-05-10, 13:20
Välj en säkrare avkastning istället för aktier/dylikt. Man vet aldrig när nästa finanskris väntar runt hörnet.
Det var det enda du tog med dig från artikeln? Att han hade aktier när han borde haft något säkrare...?

shut teh face
2009-05-10, 13:22
Det var det enda du tog med dig från artikeln? Att han hade aktier när han borde haft något säkrare...?
Japp. Jag känner mest för pappan som förlorade sina pengar. Jag tror helt enkelt inte att tjejen gått ifrån ett luder till en bättre människa för att hon fått en artikel. Därför lämnar jag henne helst därhän och sympatiserar med det jag faktiskt ser; att en pappa förlorat sina pengar.

Mental
2009-05-10, 13:22

Men å andra sidan är det ganska många som identifierar sig som arbetare eller fattig som har lika vidrig syn på "rika" "privilegierade" Räcker med att se på hur gemene man ser på "brats"

shut teh face
2009-05-10, 13:24
Men å andra sidan är det ganska många som identifierar sig som arbetare eller fattig som har lika vidrig syn på "rika" "privilegierade" Räcker med att se på hur gemene man ser på "brats"
Det håller jag med om. Och jag var likadan tills jag arbetade endel på östermalm, gamla änkor och rikemansblondiner och där såg jag hopp för mänskligheten.. Men det finns helt enkelt skrot bland alla "klasser".

Cilia
2009-05-10, 13:25
Det sorgliga är att den är förbannat vanlig bland fjortis-brats i Stockholm. Det räcker förfan att ha ett amex platina för att få ett blåsjobb på stureplan.
Nu tror jag du blandar ihop korten lite.

coxie
2009-05-10, 13:26

Sant men folk som kallar sig arbetare trycker inte upp det i ansiktet på samma sätt.

Det är rätt sjukt hur det kan ha blivit populärt att flasha sin fars pengar och genom det tro att man är bättre. Sedan att detta fått folk som inte har pengar att försöka fejka är skrattretande.

johan karlberg
2009-05-10, 13:29
Sen att sälja ut sin historia för att kunna ha ett extra pålägg på frukostbordet två veckor.

Löjligt!

Motorbreath
2009-05-10, 14:23
Jag tycker inte synd om henne.

Dav0d
2009-05-10, 14:42
Varför säger alla "jag tycker inte synd om henne"? Hon är upppenbarligen väldigt lyckligt lottad över det som hände. Låt oss nämligen reflektera över det hon själv skrev, att hennes moral blev helt förvriden från sitt tidigare levnadssätt. Jag tycker det låter som hon själv innerst inne uppskattade hela situationen och att hon idag lever ett bättre liv än tidigare, samt att relationen i familjen blivit bättre.

Jag är glad att en av många individer i denna värld troligtvis gått åt det bättre.

johan karlberg
2009-05-10, 15:00
om hon skulle få tillbaka sin förmögenhet på något sett, så kommer hon säkerligen gå tillbaka till sitt gamla beteende.

JustinCredible
2009-05-10, 15:08
Alltså.. Alla dessa rikemansbarn är ju arbetslösa. Om dom inte hade haft rika föräldrar hade dom ju också varit "socialfall." Så jag förstår inte hur dom tänker när dom ser ner på folk. Förstår inte vad det finns att se ner på egentligen.. För att man inte föddes med rika föräldrar?

von huff
2009-05-10, 15:44
´Tror nog att många här ochså skulle bli lite höga i knoppen om de skulle få redigt med pengar.Av de som man känner som har pengar så är flera riktiga skrytare och några är hyffsat normala.Att alla rikemansbarn är arbetslösa och inte behöver jobba stämmer ju inte alltid men många vill visa sina pengar genom att köpa grejjor till barnen.Jag skulle endå påstå att fattiga människor talar mer skit om rika än tvärtom

ahl-
2009-05-10, 15:49
Japp. Jag känner mest för pappan som förlorade sina pengar. Jag tror helt enkelt inte att tjejen gått ifrån ett luder till en bättre människa för att hon fått en artikel. Därför lämnar jag henne helst därhän och sympatiserar med det jag faktiskt ser; att en pappa förlorat sina pengar.

HAHA! Håller nästan med faktiskt.

Alltså.. Alla dessa rikemansbarn är ju arbetslösa. Om dom inte hade haft rika föräldrar hade dom ju också varit "socialfall." Så jag förstår inte hur dom tänker när dom ser ner på folk. Förstår inte vad det finns att se ner på egentligen.. För att man inte föddes med rika föräldrar?

Hade hon inte haft rika föräldrar så hade hon säkert jobbat?

Kan inte förstå att pappan förlorat så mycket pengar pga krisen om jag ska vara ärlig. Att han förlorat mycket kan jag förstå såklart. Men att gå från mångmiljonär till taxichaufför låter helt galet i mina öron. Han måste ha satt alla tillgångar på väldigt få saker.. vilket inte är helt hundra.

Manta
2009-05-10, 16:02
Han inte förstå att pappan förlorat så mycket pengar pga krisen om jag ska vara ärlig. Att han förlorat mycket kan jag förstå såklart. Men att gå från mångmiljonär till taxichaufför låter helt galet i mina öron. Han måste ha satt alla tillgångar på väldigt få saker.. vilket inte är helt hundra.

Det skulle vara lite intressant att veta vad han gjorde med pengarna. Hon är 20 år idag, vilket betyder att hon förmodligen tog studenten för ungefär ett år sedan. Börsraset hände alltså före eller under hennes gymnasie tid (05-08), eftersom hon "...tog ett extrajobb på Gröna Lund under gymnasietiden." Så det borde ha varit före den senaste kraschen, men efter den på tidigt 00-tal?

johan karlberg
2009-05-10, 16:14
Damen i fråga är väl någon mediakåt stolle som bara ville dryga ut socialbidraget denna månad

aelgen
2009-05-10, 16:27
vi slängde mat när vi var ensamma hemma bara för att det var kul. Vi var lata, mamma städade våra rum och vi gick bara ut med hunden om vi fick betalt för det.

Va fan, slänga mat är ju förjävligt, men har de så mycket pengar borde de väl ha städerska och inte låta morsan städa? Kanske inte riktigt poängen med historien men ändå.

Alltså jag har svårt att tro på det där. OK, farsan var högt upp i finansvärlden och ägde massa fastigheter. Sålde han alla dem för att sen investera på börsen? Om han har dem kvar så är det ju fortfarande mycket pengar, även om fastighetspriserna gått ner något så är ju Stockholms fastigheter inte direkt värda 0.

Sen om man har varig högt uppsat i finansvärlden och frivilligt slutat så borde man väl kunna komma in i det igen istället för att köra taxi? Visst att det är dåliga tider nu men om han var duktig innan borde han ju kunna fixa bättre jobb än taxi chaffis? (Inget ont mot taxi chaffisar...). Känns som att en del inte riktigt stämmer, men det är ju aftonbladet iofs så fram med saltkaret.

Hursomhelst, synd om flickan. Det är värre att ha varit rik och bli fattig/medelsvensson än att vara medelsvensson och aldrig bli rik.

ahl-
2009-05-10, 16:36
Va fan, slänga mat är ju förjävligt, men har de så mycket pengar borde de väl ha städerska och inte låta morsan städa? Kanske inte riktigt poängen med historien men ändå.

Alltså jag har svårt att tro på det där. OK, farsan var högt upp i finansvärlden och ägde massa fastigheter. Sålde han alla dem för att sen investera på börsen? Om han har dem kvar så är det ju fortfarande mycket pengar, även om fastighetspriserna gått ner något så är ju Stockholms fastigheter inte direkt värda 0.

Sen om man har varig högt uppsat i finansvärlden och frivilligt slutat så borde man väl kunna komma in i det igen istället för att köra taxi? Visst att det är dåliga tider nu men om han var duktig innan borde han ju kunna fixa bättre jobb än taxi chaffis? (Inget ont mot taxi chaffisar...). Känns som att en del inte riktigt stämmer, men det är ju aftonbladet iofs så fram med saltkaret.

Hursomhelst, synd om flickan. Det är värre att ha varit rik och bli fattig/medelsvensson än att vara medelsvensson och aldrig bli rik.

+1
Kom upp en del frågetecken för mig också. Jag håller med TS. Intressant läsning!

Exdiaq
2009-05-10, 17:28
Kan någon citera in texten här?

Larsson85
2009-05-10, 17:32
Kan någon citera in texten här?

Om du finner det som aftonbladet producerar intressant så är det väl inte mer än rättvist att du går in på deras hemsida?

För övrigt så håller jag med många här. Det känns inte så autentiskt. En person som har varit högt uppsatt inom finansvärlden borde ha mer vett än att ha hela sin förmögenhet placerad på ett sådant sätt att den kan försvinna vid ett börsras.

Kwon
2009-05-10, 17:33
Tycker det var en fin artikel.

Men det är dock synd att det skall behöva gå så långt för vissa att komma till insikt

Det är synd:

Att inte förrän man fått diagnosen cancer/fått en hjärtattack/blivit kallad speta/blivit satt på fattighuset och dylikt
får en att sluta röka, tänka på vad man käkar, börja dieta, tänka på kroppen,respektera sina medmänniskor, sluta skära sig, börja gymma,arbeta med vinklar etc

Exdiaq
2009-05-10, 17:36
Om du finner det som aftonbladet producerar intressant så är det väl inte mer än rättvist att du går in på deras hemsida?

För övrigt så håller jag med många här. Det känns inte så autentiskt. En person som har varit högt uppsatt inom finansvärlden borde ha mer vett än att ha hela sin förmögenhet placerad på ett sådant sätt att den kan försvinna vid ett börsras.

Gillar jag artikeln går jag in på den efter jag har läst den. Detta eftersom 98% av Aftonbladet är skit.

egge
2009-05-10, 17:43
Här hae du exi. Fan vad jag är snell.
Lina, 20, dryg, var otacksam och avskydde folk utan pengar – innan en ekonomisk krasch öppnade hennes ögon

Hon var dryg, otacksam och avskydde folk utan pengar.

Men en ekonomisk krasch vände upp och ner på tillvaron för Lina Strömbäck, 20.

”Jag kommer från början från en mycket välbärgad familj. Jag och min två år äldre bror har haft den perfekta uppväxten, med en fin barndom i centrala Stockholm. Pappa ägde husen vi bodde i och väldigt länge var vi ekonomiskt oberoende – vi åkte på solsemestrar, hade segelbåt, skidstuga i fjällen och ett sommarhus i skärgården.

Jag och min bror var bortskämda när vi växte upp, både med kärlek och pengar. När jag var tio år slutade både mamma och pappa arbeta. Pappa lämnade sitt högt uppsatta jobb i finansvärlden, han hade arbetat hårt och rest mycket medan vi var små, nu var det dags att varva ner. Pengarna som skulle göra honom och mamma oberoende fram till pensionen fanns där, han hade tjänat mycket själv.

I botten fanns också ett stort arv, fastigheter och tillgångar efter farfar. Min pappa har alltid varit förmögen.

Mamma, däremot, kommer från enklare förhållanden. Hon är uppvuxen i lägenhet i förorten, är jordnära och har alltid försökt bromsa mig och min bror när vi har levt rövare. Många gånger har hon varit arg och upprörd på oss. I dag förstår jag att hennes sätt att se på livet har påverkat mig mycket, och det är jag väldigt tacksam för.

Jag uppskattade att ha båda mina föräldrar hemma när jag växte upp. Varken mamma eller pappa tyckte om att skryta med sina pengar. Visst levde vi gott – men vi flashade aldrig med det vi ägde. Inför mina vänner berättade jag inte att mina föräldrar slutat jobba, utan ljög jag om att de slet som alla andra föräldrar. Bara min bästa vän fick veta sanningen.

I tonåren insåg jag på riktigt att jag kunde utnyttja min familjs välstånd och började tycka att det var ganska häftigt med pengar. Jag lade mig till med en överlägsen jargong och en rikemansattityd, trots att mamma tidigt gjorde klart för både mig och min bror att hon inte gillade det. I samma veva skar det sig mellan mig och pappa. Jag började festa mer och mer och min självkänsla – det förstår jag nu – var nere på noll. Men i mitt huvud intalade jag mig att jag var inriktad på framgång, samtidigt som min moral suddades ut mer och mer.

Mitt största hatobjekt blev förorten, tätt följd av socialfall, tjocka människor och folk utan pengar. Jag och mina vänner kunde sitta på stan och fälla nedlåtande kommentarer om folks utseenden och kläder. Jag var dryg och otacksam och visade det öppet, mobbade folk i min omgivning och skrattade högt när andra grät.

Jag fick taxiresor betalade vart jag än skulle på kvällarna och köpte nya märkeskläder utan att ens fundera på vad det kostade. Kläder från H&M kändes äckliga. Att jag skulle betala någonting själv var helt främmande. Min bror och jag brände pengar som papper, vi slängde mat när vi var ensamma hemma bara för att det var kul. Vi var lata, mamma städade våra rum och vi gick bara ut med hunden om vi fick betalt för det.

Men så hände något. Jag började ana att saker och ting inte stod rätt till. Mamma och pappa började bråka om pengar, stämningen blev tryckt hemma och det märktes plötsligt att mina och min brors dyra vanor besvärade mina föräldrar. Det dröjde ett bra tag – men så satte de sig ned med oss och började förklara.

Ett stort börsras hade gjort att mina föräldrars tillgångar rasat enormt i värde. Pengarna som de fått loss genom att sälja pappas fastigheter hade nästan försvunnit helt. Vi hade inga tillgångar kvar och var helt enkelt inte rika längre. Pappa kom med den befängda idén att jag skulle börja betala hälften av mina kläder själv, och några fler taxiresor var inte aktuella. Vi skulle hjälpas åt för att få pengarna att räcka till och bli prismedvetna, det var tydligen dyrt att leva.

Jag reagerade på beskedet med ren ilska, ville strypa mina föräldrar. Nu var ju min fasad plötsligt borta, och med den tryggheten och grunden till min attityd. Jag tyckte det var så orättvist att jag skulle behöva sona för mina föräldrars slarv med pengar. Jag var också rädd för vad alla skulle tro och hur livet skulle förändras.

Till en början försökte jag glömma alltihop. Jag festade vilt och försökte ha kul med mina vänner. Men det gick inte. Innerst inne kände jag ju med min familj och ville hjälpa till.

Men vems var felet, hur kunde man gå från miljonär till kupongklippare över en natt?

Mamma och pappa skulle börja jobba igen och jag tillhörde plötsligt en grupp som jag tidigare hatat. Det var mycket bråk i familjen, men jag pratade mycket med mamma under den här tiden, och gör det fortfarande.

Trots all ilska insåg jag ganska snabbt allvaret i situationen. I grunden är jag en glad person, jag vet det nu. Och jag orkade inte med att gå runt och vara arg. Ilskan tog mig ingenstans, jag stod bara och stampade. Det tog ett år ungefär, sedan hade jag försonats med tanken på att vår familj inte längre är rik.

Jag tog ett extrajobb på Gröna Lund under gymnasietiden. Där fick jag känna på hur det är att vara mobbad. Rikemansattityd var inte så uppskattad där, så jag fick höra både ett och annat. Jag sålde min moped, mina kläder och vår konst åkte ut på auktion. Tre pålägg på frukostbordet blev ett och arbetsförmedlingen blev mina föräldrars andra hem.

Mamma grät konstant och pappa gick runt med ett skamset uttryck i ögonen. Men mina ögon hade öppnats. Man kan säga att jag fick möjlighet att gå i någon annans skor. Skulle jag ha fortsatt med min jargong hade jag nog suttit ensam utan varken vänner eller kärlek nu. Min familj, som länge varit splittrad, började hjälpas åt och sammanhållningen stärktes.

Ganska naturligt tappade jag kontakten med många av mina gamla vänner. Jag träffade nya kompisar när jag började gymnasiet. Jag vill inte längre omge mig med folk som ger mig dålig energi, utan umgås numera bara med dem jag verkligen tycker om. Det känns trist att något sådant här måste hända för att man ska tänka efter – men vår ekonomiska krasch gav mig förmågan att känna respekt och empati.

I dag kör min älskade pappa taxi och min mamma söker jobb. Jag bor hemma fortfarande, vi hyr en lägenhet i huset vi en gång ägde. Jag ritar på en egen kollektion, älskar mode och hoppas få arbeta med design framöver.

Jag vet att det krävs mycket hårt jobb om man ska lyckas, på riktigt. Men jag är inte rädd för att jobba hårt för att nå mina mål.”
Mia Sahl

Jacksatan
2009-05-10, 17:47

Kan inte förstå att pappan förlorat så mycket pengar pga krisen om jag ska vara ärlig. Att han förlorat mycket kan jag förstå såklart. Men att gå från mångmiljonär till taxichaufför låter helt galet i mina öron. Han måste ha satt alla tillgångar på väldigt få saker.. vilket inte är helt hundra.

nej det låter konstigt i mina ögon. Känns mer som att han levt över sina tillgångar och det i kombination med finanskrisen har gjort att pengarna nu är slut.

Loke
2009-05-10, 18:00
Det skulle vara lite intressant att veta vad han gjorde med pengarna. Hon är 20 år idag, vilket betyder att hon förmodligen tog studenten för ungefär ett år sedan. Börsraset hände alltså före eller under hennes gymnasie tid (05-08), eftersom hon "...tog ett extrajobb på Gröna Lund under gymnasietiden." Så det borde ha varit före den senaste kraschen, men efter den på tidigt 00-tal?

Tar man stora risker med lån och grejer så går det alltid att spela bort pengarna på börsen. Det är ju svårt att veta vad hon menar med börsras, det finns ju massor med aktier som har rasat under perioden 05-08. Kanske gick han in för hårt på nån liten börsnoterad idé.

Manta
2009-05-10, 18:47
Tar man stora risker med lån och grejer så går det alltid att spela bort pengarna på börsen. Det är ju svårt att veta vad hon menar med börsras, det finns ju massor med aktier som har rasat under perioden 05-08. Kanske gick han in för hårt på nån liten börsnoterad idé.

Jo, det är klart, men jag läste "Ett stort börsras..." som att hela börsen rasade. Sedan verkar hon vara född 88a, så hon gick gymnasiet 04-07, och börsen föll väl ganska kraftigt fram till 03? Hon lär ju inte ha fått reda på det direkt, så det verkar inte så otroligt att han skulle ha slarvat bort pengarna någon gång 01-03.

ahl-
2009-05-10, 19:19
Dumt att spela med hela leken över huvud taget. Och varför sälja fastigheterna? Känns som det är en bra pension om något. Och som någon nämnde; att gå från "högt uppsatt i finansvärlden" till taxichaffis är för mig helt orimligt. Om han nu va så högt uppsatt så har han åtminstone kunskaperna och arbetslivserfarenheten kvar!? En sådan person finns där alltid hög efterfrågan på!

David Brent
2009-05-10, 19:31
Det är väl som vanligt med aftonbladet. Hela historien är fiktiv.

Grisen
2009-05-10, 19:32
det är väl som vanligt med aftonbladet. Hela historien är fiktiv.

+1

stevebc
2009-05-10, 22:04
aR5GBRUUX7M

tossefar
2009-05-10, 22:07
Sense, you no makes it.

Varför skulle en toppchef inom finans köra taxi? Han borde kunna få en hel massa jobb. Varför skulle ha sälja sina hus när han slutade jobba, det är väl då han vill ha säkra pengar?

High1ander
2009-05-10, 22:17
Damen i fråga är väl någon mediakåt stolle som bara ville dryga ut socialbidraget denna månad

Ditt 3:e inlägg som säger samma skit liksom.

Skitsamma om hon är mediekåt hon har iaf utvecklats ifrån ett pengahat (verkar det som).

Skrytsamma överklassare och hatiska arbeterare är lik illa, denna överklassaren har iaf insett sina fel vilket många hatiska arbetare inte gör.

High1ander
2009-05-10, 22:21
Sense, you no makes it.

Varför skulle en toppchef inom finans köra taxi? Han borde kunna få en hel massa jobb. Varför skulle ha sälja sina hus när han slutade jobba, det är väl då han vill ha säkra pengar?

Han var ju född rik, ingen kanske vill anställa någon som inte ens klara av att förvalta sitt/sina företag.

Detta är som skämtat där man säger "Döda 1 miljon araber och en vit person", så frågar man "varför en vit person"? Känns som folk är helt off topic här.

Topic borde mer reflektera människosyn från rik till fattig och fattig till rik.

Biceps
2009-05-10, 23:36
Är mest förbluffad över hur de lyckades förlora värdet på sina tillgångar. Har man pensionerat sig och är beroende av avkastning på sitt kapital så antar jag att man har ett tillräckligt stort kapital för att kunna upprätthålla sin livsstil utan att behöva spela högt. Trovärdigheten känns sådär tycker jag, men ja man vet ju aldrig.
Motbjudande beteende tjejen ägnade sig åt innan verkligheten kom ifatt henne.

hultman
2009-05-11, 00:21

Haha. Precis vad jag tänkte. Låter skapligt tillrättalagt och överdrivet.

mangemani
2009-05-11, 05:25
hade hon inte kläckt ur sej "jag hatar fattiga människor" och uppenbart varit snobbig,så kanske man hade kunnat tycka synd om henne.

Hermes
2009-05-11, 08:10
hade hon inte kläckt ur sej "jag hatar fattiga människor" och uppenbart varit snobbig,så kanske man hade kunnat tycka synd om henne.

Håller med Dav0d, varför är "alla" inne på att man ska tycke synd om henne? Självklart tycker man inte synd om hon, men hon har inte heller bett om någons sympati, det här är ju snarare en (enligt mig medioker) solskenshistoria hon försöker förmedla...

henk4n
2009-05-11, 08:53
Fail

egge
2009-05-11, 11:15

Hon hataDE fattiga människor. Alltså hela artikeln handlar ju om hur hon har förändrats.

Mongar
2009-05-11, 12:16
Hon hataDE fattiga människor. Alltså hela artikeln handlar ju om hur hon har förändrats.

Ja men bara för att hon var tvungen att förändras, hade varit trevligare om hon valt förändringen själv.

kavalen
2009-05-11, 12:52

Precis vad jag också tänkte, att förlora precis allt man äger och har kräver en hel del och är inte precis möjligt om man har kontroll på sina pengar, med andra ord att man har uppsikt över aktier, fonder och tillgångar, ser till att sälja i rätt tid osv.

Sen också det andra "vi hyr en lägenhet i huset vi tidigare ägde". Fastigheter genererar rätt så säkra intäkter och väljer man att sälja den sista säkerheten man har är något rejält fel då fastigheten ifråga gått i arv borde lån och liknande sen länge varit borta.

Fastigheter som ligger centralt och som alltid går att hyra ut är eftertraktade även i dåligt finansiella tider. Den enda anledningen jag kan se till att sälja en sån kåk är att man helt enkelt ska investera i andra objekt eller har stora skatteskulder. Hur som helst lär de inte haft speciellt bra kontroll på sina finanser.

spoonchest
2009-05-11, 14:22
om hon skulle få tillbaka sin förmögenhet på något sett, så kommer hon säkerligen gå tillbaka till sitt gamla beteende.

Det skulle vara riktigt intressant att se.
Har aldrig hört talas om att nån gjort en klassresa nedåt och sedan upp igen. Måste vara oerhört lärorikt om inte annat. Många välbärgade vänjer sig vid det, och har svårt att uppskatta pengarna. Hade det varit jag skulle jag inte ta en dag för givet efter en sån smäll.

Mantus
2009-05-11, 17:13
Ja men bara för att hon var tvungen att förändras, hade varit trevligare om hon valt förändringen själv.

Hur ofta väljer vi förändring av oss själva? Jag har sett ytterst få exempel på sådana förändringar själv och jag vet hur svårt det är att komma ur gamla invanda hjulspår. Oftast behövs det en omvälvande händelse som öppnar ens ögon innan man är beredd att ta in förändring.

Kwon
2009-05-11, 17:33
Lätt man fastnar i gamla rutiner alt växt upp / blivit uppfostrad till / så som man levt i flera år, såvida ingenting riktigt livsförändrande händer.

Som tex att man får cancer, blir pank etc då är det oftast lättare för folk att se saker ur andra perspektiv.

Det skall oftast mycket till för att göra en helomvändning / stor förändring bara för att när man har vant sig vid ett visst beteende i många år.

Trist dock att många slutar röka EFTER de fått vissa diagnoser och inte innan.

Mescreant
2009-05-11, 17:39
Lätt man fastnar i gamla rutiner alt växt upp / blivit uppfostrad till / så som man levt i flera år, såvida ingenting riktigt livsförändrande händer.

Som tex att man får cancer, blir pank etc då är det oftast lättare för folk att se saker ur andra perspektiv.

Det skall oftast mycket till för att göra en helomvändning / stor förändring bara för att när man har vant sig vid ett visst beteende i många år.

Trist dock att många slutar röka EFTER de fått vissa diagnoser och inte innan.

Vad ledde till din förändring, Kwon? Till snäll.

Kwon
2009-05-11, 17:48
Jag växte upp Mescreant! :D

Nya erfarenheter, upplevelser, bytte umgänge :)

Bryt gamla mönster, odla, skörda, sälj, utbildning etc