Visa fullständig version : Köptips för router
Dags att inhandla en ny router då min gamla håller på att ge upp.
Söker en stabil router som klarar 100/100 och har tittat på lite olika alternativ.
Dlink DIR-655 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163)
Dlink DIR-855 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283703)
Linksys WRVS4400N (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112170)
Någon som har några andra förslag?
Kan säga att jag för närvarande inte kör trådlöst alls så det är inte högsta prio.
Är 855 en så mycket bättre router än 655 att man kan motivera prisskillnaden eller är det mest att den klarar två band trådlöst simultant som gör att den är nästan dubbelt så dyr. Hur är Linksysen i jämförelse?
Andra märken/modeller?
maaherra
2009-05-10, 08:36
Inga andra förslag, men jag kan varmt rekommendera DIR-655. Den har tjänat mig i lite drygt två år nu och har nog aldrig hängt sig eller ställt till med några problem, även när den varit tungt belastad.
hahavaffan
2009-05-10, 09:54
DIR-655 funkar klockrent här också. Jag har 100/10. Det enda negativa är att en omstart krävs om man gör nya inställningar i port forward-menyn.
Alone_in_the_dark
2009-05-10, 09:56
Linksys är en Cisco router för hemma bruk, så i princip köper du en Cisco router och jag har alltid haft problem med D-Link så min rekommendation, HP, Cisco eller Linksys. Huawei om de har privat bruk.
Kan inte säga något om någon specifik model men tycker helt klart du ska köra på d-link. Håller hur länge som helst, för mig iaf! :thumbup:
rememberence
2009-05-10, 09:58
Själv hade jag satsat på Cisco.
Gärna deras ASA-serie, t.ex 5505.
http://www.dustin.se/pd_5010108728.aspx
Själv har jag en:
http://www.dustin.se/pd_5010101373.aspx
Linksys är en Cisco router för hemma bruk, så i princip köper du en Cisco router och jag har alltid haft problem med D-Link så min rekommendation, HP, Cisco eller Linksys. Huawei om de har privat bruk.
Ja givetvis är de märkena 'bättre' än D-link, men i det här fallet har D-link DIR-655 övertaget. Både prismässigt och prestandamässigt, faktiskt.
Jag har också en DIR-655 eftersom precis varje test som jag hittade visade att DIR-655 hade bäst prestanda. Jag har 100/10 och den flaskhalsar ingenting.
Alone_in_the_dark
2009-05-10, 10:00
Kan lägga till en, Netgear funkar bra, har inte haft några problem med dem. ASA serien är fina saker:thumbup:
För att bryta trenden så skulle jag rekommendera apple's airport extreme. Jag har den inte själv men ska köpa till sommaren. Kompisar som har hävdar att det är den bästa router de har testat och de har inte haft några problem med den. Finns massa käcka finesser med den nya versionen till exempel som att den kan köra via 2 band, 2.4 och 5Ghz vilket kan vara rätt användbart.
http://store.apple.com/se/product/MB763Z/A?fnode=MTY1NDA0Mg&mco=NDE4NDQ3OA
Vem köper en Cisco för hemmabruk, när en leksaksrouter gör samma jobb?
Morty - CCENT
rememberence
2009-05-10, 10:29
Morty - CCENT
En som vill ha kvalitet rakt igenom sitt hemmanät?
King Grub
2009-05-10, 10:30
Morty - CCENT
Beror på vad man vill göra med den. Skall man köra torrents i 100/100 full fart 24/7 med tusentals anslutningar, t ex, är det inte så lyckat med en "leksaksrouter".
hahavaffan
2009-05-10, 12:34
Morty - CCENTMin första tanke var precis densamma, men har man pengarna och vill kunna hålla maxfart med bra säkerhet i 100Mbit upp och ner så blir det svettigt för en leksaksrouter.
(hahavaffan - CCNA(snart) ;):D )
Currenthill
2009-05-10, 13:51
Även jag lägger rösten på DIR-655, har haft den i flera år nu och den kärvar aldrig. Tidiga modeller vet jag hade problem med värmeutveckling, men det handlar lika mycket om var man placerar enheten.
Visserligen kör jag bara 25/5, men den funkar suveränt. Av alla hemmaroutrar jag testat under årens lopp (ganska många) så är det min favorit.
Den är helt enkelt good enough, finns ingen mening att slänga ut mer pengar än nödvändigt. :thumbup:
En som vill ha kvalitet rakt igenom sitt hemmanät?
Jag kommer självklart att köra cisco rätt igenom när jag flyttar hemmifrån, med MPLS alt L3-switching mellan rummen :D (Beroende på om jag bestämmer mig för enterprise networks eller ISP...
Beror på vad man vill göra med den. Skall man köra torrents i 100/100 full fart 24/7 med tusentals anslutningar, t ex, är det inte så lyckat med en "leksaksrouter".
Låter osannolikt, men då väljer man såklart Cisco *cupid*
Min första tanke var precis densamma, men har man pengarna och vill kunna hålla maxfart med bra säkerhet i 100Mbit upp och ner så blir det svettigt för en leksaksrouter.
(hahavaffan - CCNA(snart) ;):D )
CCNA om 15 dar ;)
Jag personlingen hade inte rekommenderat Dlink DIR-655. Har haft den och den är väldigt väldig ostabil. Haft den kanske 2 år. Bytat ut den 1 gång redan. Även den nya måste startas om 1-2gg/vecka. Den bli slö helt enkelt. Och ska du köra trådlöst på 100/100 så kör med sladd, du tappar mycket via trådlöst. Jag kör på 100/100 trådlöst och det är ingen höjdare.
Jag har kört den här i snart 2 år och det fungerar bra med mitt 100/100 nät när man kör plugin. Trådlöst får jag ut ungefär 25mbit på tester
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148
hahavaffan
2009-05-10, 18:29
Jag personlingen hade inte rekommenderat Dlink DIR-655. Har haft den och den är väldigt väldig ostabil. Haft den kanske 2 år. Bytat ut den 1 gång redan. Även den nya måste startas om 1-2gg/vecka. Den bli slö helt enkelt. Och ska du köra trådlöst på 100/100 så kör med sladd, du tappar mycket via trådlöst. Jag kör på 100/100 trådlöst och det är ingen höjdare.Hur menar du att den blir slö, och är instabil? Min står igång 24/7 och jag tankar och laddar upp några hundra gigabyte i veckan. Kör trådat till den stationära och trådlöst med WPA2-enterprise till macbooken.
hahavaffan
2009-05-10, 18:31
Jag har kört den här i snart 2 år och det fungerar bra med mitt 100/100 nät när man kör plugin. Trådlöst får jag ut ungefär 25mbit på tester
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148Den hade jag innan, men den pallar bara lite drygt 50Mbit i throughput, vilket är en bra bit ifrån ens 100Mbit nedströms (100/100 är ännu värre), så den hade jag inte rekommenderat.
Nordenator
2009-05-10, 18:34
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148
Linksys WRT54GL flashad med tomato är en stabil samt billig rackare. Kan också rekommendera den. 133 dagar uptime, och det var för flytt av routern den stängdes senast. Med dlinken fick jag vara glad om den klarade en vecka.
edit: ahkey, fyllde inte bandbreddskravet. nevermind. sitter själv med adsl ;)
Hur menar du att den blir slö, och är instabil? Min står igång 24/7 och jag tankar och laddar upp några hundra gigabyte i veckan. Kör trådat till den stationära och trådlöst med WPA2-enterprise till macbooken.
Den stannar av, när man starta om den är den fresh o kör fullt. Men efter nångra dagar så blir den riktig slö... modem slö, hemsidor tar tid o ladda, laddar ner i 5-10kb/s. Så jag måste starta om den. Som jag sa så byette jag ute den efter 6 månader eller så. Men det är samma sak med den nya.
Även testa uppdatera firmware. hjälpte inte.
hahavaffan
2009-05-10, 18:42
Den stannar av, när man starta om den är den fresh o kör fullt. Men efter nångra dagar så blir den riktig slö... modem slö, hemsidor tar tid o ladda, laddar ner i 5-10kb/s. Så jag måste starta om den. Som jag sa så byette jag ute den efter 6 månader eller så. Men det är samma sak med den nya.
Även testa uppdatera firmware. hjälpte inte.Det låter ju ganska konstigt. Kör du mycket torrents?
rememberence
2009-05-10, 19:15
Personligen hade jag gått efter ett motto: redovisar inte tillverkaren max antal sessioner är det inte värt att köpa
forslund
2009-05-10, 19:50
Jag kommer självklart att köra cisco rätt igenom när jag flyttar hemmifrån, med MPLS alt L3-switching mellan rummen :D (Beroende på om jag bestämmer mig för enterprise networks eller ISP...
Vad ska du ha lager 3-switching på ett hemmanätverk för?
Den hade jag innan, men den pallar bara lite drygt 50Mbit i throughput, vilket är en bra bit ifrån ens 100Mbit nedströms (100/100 är ännu värre), så den hade jag inte rekommenderat.
Vad betyder throughput? Jag har iaf mätt 89mbit och torrentarna går i 7mb/s så jag är nöjd
King Grub
2009-05-10, 20:03
Maximal mängd data som kan skickas/sändas samtidigt. Har du 100 Mbit i throughput kan du t ex få strax över 10 MB/s i ena riktningen i taget, men inte 10 MB/s både upp och ned samtidigt. Då behövs 200+ Mbit i throughput.
50 Mbit i throughput betyder 50 Mbit fart upp eller ned vid ett tillfälle, men max 25 Mbit upp och 25 Mbit ned (eller 30/20, 40/10 eller annan kombination).
Dlink har för mycket problem imo. Jag har haft 3 olika dlinks. Inte jag som köpt utan morsan eller farsan som bara lyckas köpa saker även fast jag säger åt dem att inte köpa det. Alla har ställt till med problem trådlösa nätet går ner var 3e timme i typ 5min torrents kan göra så hela jävla routern dör och man får sitta o glo. Linksys har jag dock aldrig haft problem med. Sen kan jag säga att jag inte testat just den modellen du kollar på med Dlink men men.
rememberence
2009-05-10, 20:04
Han ska labba, L3 och MPLS är ju i princip det enda som används nu för tiden, varför inte införa det i något man använder och pillar med varje dag? :)
Med andra ord, det underlättar.
Han ska labba, L3 och MPLS är ju i princip det enda som används nu för tiden, varför inte införa det i något man använder och pillar med varje dag? :)
Med andra ord, det underlättar.
Självklart! :thumbup:
DET MÅSTE GÅ FORT!!1111
Nä, se ovan.
Hade väl varit trevligt att kunna köra 5000 samtida sessioner men vette fan om det är värt nästan 4k.
Det lutar väl åt att jag ska ge Dlink en ny chans med 655:an.
Ni som har den och är nöjda, använder ni er av torrents i någon större utsträckning?
Jag har Dlink dir 655 och är inte nöjd ännu. Kör just nu med tråd för att den inte pallade med torrents. Tappar nätet helt då. Har just nu inte tid att pilla med det (byta firmware än en gång).
Sitter på 100/10.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.