handdator

Visa fullständig version : Hur träffar man egentligen nytt folk/kompisar?

aelgen
2009-05-09, 14:10
Tjo

Lite konstig titel kanske men jaja.
Det är som så att efter att ha bott utomlands större delen av mitt liv ska jag nu flytta tillbaka till sverige, Göteborg närmare bestämt. Visserligen ska jag flytta ihop med min flickvän och vi har några gemensamma vänner. Dock så tycker jag det är viktigt att man har en egen umgängeskrets så man inte behöver umgås med varandra hela tiden.

Jag har ett par gamla kompisar som man alltid umgåtts med på sommarstället, men några fler vill man ju gärna lära känna.
Antingen kommer jag börja plugga, och då är ju problemet någorlunda löst. Eller så ska jag börja jobba och det är ju omöjligt att veta vad man kommer träffa för folk där.
Att dra ut på krogen och börja snacka med killar för att skaffa kompisar känns ju som att det kan skicka ut lite "fel signaler", och att snacka med tjejer för att bli kompisar funkar nog inte heller opti på krogen :D

Jag är väl någrlunda social men tyvärr inte såpass mycket att jag går fram och börjar tjöta med random snubbe på gymmet.

Hur gör ni när ni vidgar er bekantskapskrets?

Snafu
2009-05-09, 14:13
I vuxen ålder har du (om du inte börjar med hobbies som involverar andra personer) typ människor genom jobbet eller genom bekanta på något vis (där det hjälper om du har samma intressen som någon annan). Det är fan svårare om man inte är student eller yngre tror jag, eller vet jag snarare.

loolY
2009-05-09, 14:21
Ska avslöja en liten hemlighet nu, de bästa sättet är faktiskt att prata med nya människor och anta att folk vill vara din vän så kommer du märka att många faktiskt är väldigt trevliga.

agazza
2009-05-09, 14:23
Jag brukar vänta på fest i huset, sen går jag ditt bankar på som fan och säger nu får ni fan sänka!?!

Sen när dom står där litesmåskraj och chockade avbryter jag tystnaden snabbt med, äh jag ba skoja, får man va med ellä?

Eller gå ba dit knacka på och dra en slarti peta i naveln pose.

mangemani
2009-05-09, 14:40
jag har aldrig riktigt ansträngt mej för att skaffa nya kompisar,alltså sökt,det har bara hänt,det är samma med flickvänner,det har bara hänt utan ansträngning.
jobbet,gymmet,kurser,genom släktingar/andra vänner är väl heta källor när det gäller nya vänner.

jocke12
2009-05-09, 14:47
Jobb, skola, hobbyer och sen kompisar till folk man träffat därigenom. Täcker väl in 99,63 % av folks vänner. Grannar också kanske.

aelgen
2009-05-09, 14:48
Mangemani: det kanske blir lättare om man bott i samma stad en längre tid, eller iallafall samma land?

Agazza: jag kan ju testa den posen, kanske blir total succé :D
Snafu: tack för bra inlägg, mistänker att det är så, dessvärre.
Jocke12: gäller att skaffa sig ett gäng hobbies med andra ord. Mina grannar är runt 55 :(

Allt är ju mycket lättare när man pluggar :(

Kan ju nämnas att jag inte är socialt inkompetent och aldrig haft några kompisar. Jag har en massa kompisar men dem befinner sig överallt utom just i Sverige.

Alexton
2009-05-09, 14:56
Jag blev adopterad av ett kompisgäng för någon månad sedan. Träffat dem ett par gånger ute på krogen och på fester, känner en av dem lite halvt.
Sen så började de ringa så när det hände något speciellt efter det blev jag officiellt adopterad in i gänget när en annan av dem flyttade till Stockholm.

Bete dig som en vettig person och våga vara rolig/framåt så ska det inte vara problem. Alla vill väl vara vän med någon som får dem att vara glada och må bra?

Schwarzenegger
2009-05-09, 15:06
Va grymt hardcore på gymmet och stöna manligt under dina tunga set.

Det lockar till sig den resterande delen av alfahanarna på gymmet. Efter att de samlats runt dig så flexar du dina mäktiga hästskor och viftar vågat med ögonbrynen mot dem.

Prova, det kan omöjligen gå fel.

Shajjn
2009-05-09, 15:31
Rör dig ute i samhället i allmänhet. Delta i evenemang, engagera dig i en förening, hobbies osv.

Zakath
2009-05-09, 15:51
Jag har i princip träffat alla mina vänner genom olika gemensamma intressen, det jag har märkt funkar bäst är att helt enkelt ta mycket och tidiga initiativ till att träffas med många olika personer. Byt nummer med många så märker du så småningom vilka du funkar med. Också träffat några vänner som först var ragg, men där det inte riktigt funkade sexuellt mellan oss. :)

En inspiration jag har är min senaste vän, som redan blivit en god vän. Han hade varit i USA i ett år och hade inga vänner i gbg. Tar direkt kontakt med olika personer på ett forum för folk med ett visst intresse, träffar dem, träffar mig och många andra genom dem första. Tar massor av nummer, ringer upp, ser till så att vi ses och sen klickade det bara. :) Och jag är helt säker på att vi aldrig blivit goda vänner om det inte vore för att han tagit så många initiativ till att ses, då jag redan har gott om vänner och inte aktivt söker nya.

L-Sami
2009-05-09, 16:28
Genom kolozzeum?

aelgen
2009-05-09, 16:39
Hehe, Ok. Kolo party i min lgh när jag flyttar in då :D

Wille005
2009-05-09, 16:42
Strosa runt på ett torg i stan med "jag-letar-efter-något/någon"-blicken och gå fram till människor av alla de slag och förklara att du är ny i staden och söker vänner att ingå bekantskap med, tips är att ha ett par biobiljetter i kostymfickan att locka med. Happy hunting!

L-Sami
2009-05-09, 17:23
Hehe, Ok. Kolo party i min lgh när jag flyttar in då :D

Det var inte något skämt. Finns mycket bra folk på det här forumet som är bra IRL.

mini
2009-05-09, 17:34
Jag har träffat nästan alla mina bästa vänner jag har nu genom Kollo. Så är där ett par ex också.

Kollofest hos aelgen. Eller åtminstone Kolloträff på ett av Götets gym.

sundvall
2009-05-09, 17:53
Det finns hur många sätt som helst. Jobbet, utbildning, krogen, stan, kampsport? lagsport? Allt sånt. Det viktigaste - var social ffs.

Angående om det är "weird" att ta kontakt på krogen, nej, inte alls. Om du själv går in med inställningen att det är konstigt, så sure, då kommer det troligtvis se konstigt ut. Ser du det dock som en helt "normal grejj" så kommer även dom att göra det.

Själv drar jag ner till götet nu i sommar, kommer att bo hos en polare tills jag fixat eget boende. Dom enda jag kommer känna där är 2 polare, min systerson (som också ville med) och en av kompisarnas flickvän, thats it.

J.V
2009-05-09, 17:59
Hemmafester och på gymmet.

sundvall
2009-05-09, 18:02
Går du ut på krogen för att skaffa vänner. Ett tips är att skojja runt med personer helt utan hämningar så att säga, ha en great time låt säga 10min, efter det "men ska röra mig vidare, vi måste höras vid, du var skojj att snacka med, vad är ditt nummer?" Något liknande, med låt säga 5-8pers varje utgång. Sedan efter ett par veckor kör du MASS sms å bjuder in hela högen till dig, perfekt :).

The point is, att hosta hemmafester är nog en rätt bra grejj.

Endura
2009-05-09, 18:06
Gemensamma intressen är alltid en "dörröppnare". Eftersom du hänger på Kolo gissar jag att du kommer skaffa gymkort och redan där har du en enkel väg till att lära känna folk. Det dyker alltid upp tillfällen då man inser att man tex tränar samma tid som vissa andra och med tiden kan man ju inte undvika att starta ett samtal el dyl.

Är du social och har en positiv och lättsam inställning kommer du alltid komma i kontakt med människor varav vissa kan bli framtida vänner.

Ett fördel du har är faktiskt att du bott utomlands - det gör dig mer intressant ;)

<Mike>
2009-05-09, 18:08
Om du vill lära känna någon ny person, gå in med inställningen att dom ska vara glada att lära känna Dig, inte att du ska vara glad att lära känna dina nya kompisar. Om du utstrålar att du är i seriöst behov av vänner så kommer folk tycka att du är påträngande. Det är samma sak med alla relationer egentligen, ingen vill ha någon efterhängsen efter sig. Så tänk på att utstråla självsäkerhet och var glad, det är inte så många som är jättepeppa på att lära känna någon ledsen person.
Vart ska man leta efter framtida vänner då? Det gör man på ställen som man själv tycker om att gå till helt enkelt. Gymmet, någon förening, något socialt fik.
Var inte rädd för att bara gå fram till någon grupp och hälsa på alla, dom kommer låta dig vara med ifall du är glad. Det har hänt mig att folk jag inte känt kommit fram och bara sagt hej och frågat om dom får sitta ner (när jag har varit i en grupp) och det har alltid varit uppskattat så var inte rädd för det :) Sedan så är det bara att berätta om sig själv lite.

Det går nog bra ska du se, se bara till att se ut så här > :D så går det bra :)

Wille005
2009-05-09, 18:18
Att stå i kön till krogar är ett bra ställe att ragga upp folk på, då har ni redan ett gemensamt intresse/helvete (ni vill båda in och ni tycker det är förjävligt att vänta) och folk brukar vara mer öppna att snacka och lära känna varandra i kön. Du kan ju köa på massa inne-ställen och sedan när du kommit längst fram går du till nästa kö. Är man desperat så är man.

sundvall
2009-05-09, 18:22
Dessutom kan du ha som ursäkt att du är "ny i stan", folk brukar fatta då att man är relativt ensam, då behövs det bara att man är en skön person så kommer du får inbjudningar osv.

Cilia
2009-05-09, 18:39
Vet inte hur gammal du är.

Jag har liksom mini träffat många vänner via kolo. Finns mycket bra människor på brädan om man sållar lite.

Lycka till.

mojoo
2009-05-09, 19:12
Du hittar nån snabbt ska du se! Varför inte börja snacka med folk på gymmet då? Du och jag har ju haft en bra konversation, som man skulle kunna haft på gymmet! Jag tror inte att man ska tänka "Han där, han ska bli min vän". Alltså inte gå och leta. Det ska komma rätt naturligt tycker ja, och det kommer de göra !

chidde
2009-05-09, 19:19
Finns mycket bra folk på det här forumet som är bra IRL.

japps det finns det, jag är ett levande exempel :D

The point is, att hosta hemmafester är nog en rätt bra grejj.

hemmafester är en mycket bra grej, många av mina vänner har lärt känna varandra just pga detta. när jag bodde i sverige (innan jag började jobba på allvar) så brukade jag alltid ha födelsedagskalas och bjuda rätt många eftersom jag umgicks med olika människor beroende på årstiden. i början märkte man att det fanns ett "hallgäng", "köksgäng", "soffgäng" osv... men med åren så blev det ett gäng :)

sen är det alltid nån som tar med nån man inte själv känner också, inte för att jag har kommit nån av dem vidare nära... men eftersom du bjöd den här gången så kommer du bli bjuden tillbaka. det är på den festen du kommer knyta nya kontakter, dvs dina vänners vänners vänner :cool:

aelgen
2009-05-09, 19:25
Shit va många bra svar. Tack för alla tipsen!

Det var inte menat som ett skämt med festen, jag tycker absolut det verkar vara mycket trevligt folk här på brädan. Jävla surt att jag inte var i sverige då scratch fixade koloträffen i gbg :(

Hemmafester är ju så klart alltid ett plus, men är lite 'rädd' för dem då tidigare erfarenhter med folk man inte kände så bra resulterade i att en Bang & Olufsen stereo och en plasma tv vandrade bort :( Men shit happens så man får väl skruva fast allt värdefullt och ställa till med rejäl inflytningsfest!

Mojoo: Du får flytta till gbg så kan vi snacka på gymmet nästa gång :D

jaaaaag
2009-05-09, 20:06
På gymmet hittar man bra folk som dessutom delar samma stora intresse som en själv :-)

Handcuff
2009-05-09, 20:09
På skola och arbetsplatser har jag byggt upp 100% av min bekantskapskrets.

Båda två har jag lärt känna på det viset :)

Fat tony
2009-05-09, 21:26
+1 sundvall

GurraGo
2009-05-09, 22:34
Kan ju bara säga att du kan vara glad att det är i Göteborg din socialt utmanande period utspelar sig. Jag är under nästan 2 år utstationerad i Haparanda och som 27-åring här är det inte lätt att träffa nytt folk.

Men men, kan bara stämma in i tidigare tips. Jag ska snart försöka gå med i en friidrottsklubb här. Jag tror sådana vägar är de bästa om man inte har ett jobb där man träffar trevliga människor.

mojoo
2009-05-09, 23:39
Shit va många bra svar. Tack för alla tipsen!

Det var inte menat som ett skämt med festen, jag tycker absolut det verkar vara mycket trevligt folk här på brädan. Jävla surt att jag inte var i sverige då scratch fixade koloträffen i gbg :(

Hemmafester är ju så klart alltid ett plus, men är lite 'rädd' för dem då tidigare erfarenhter med folk man inte kände så bra resulterade i att en Bang & Olufsen stereo och en plasma tv vandrade bort :( Men shit happens så man får väl skruva fast allt värdefullt och ställa till med rejäl inflytningsfest!

Mojoo: Du får flytta till gbg så kan vi snacka på gymmet nästa gång :D

Haha nej, hemma fester är farliga. Min bror hade en fest i vårat hus. Han satt och tog de lugnt i poolen på övervåningen när några från hans skola kom för att festa (som han kände litegrann)

Medans de sitter i poolen så går dom ner och snor 2 xbox-spel (fråga mig inte varför de snor detta av allt) Sedan när de är klara i poolen går de ner och spelar lite Guitar hero, medans de andra går upp. Då snor de 4 vin flaskor och sedan drar dom. Brorsan märker ingenting förrän dagen efter. *kissass*

Eller hur :) Men Gbg verkar vara en härlig stad ! Trött på stockholm to be honest

Chaan
2009-05-09, 23:47
Jag väntar på att Kwon ska skriva något så spänningen släpper i den här tråden - sedan ska jag skriva något roligt.

Diggler
2009-05-10, 00:16
Som vuxen är det svårt att få kompisar. Mitt tips till dig är att istället för nya bekanta skaffar du dig en till flickvän. Hon har säkert kompisar du kan hänga med iaf tills det tar slut.

Axwell
2009-05-10, 00:34
Du skulle skaffat kompisar när du var ung.. Annars är det bara gå ut på stan och fråga varenda jävel om dem vill va din kompis.

stevebc
2009-05-10, 03:27
1) Genom sin egen kompiskrets, alltså, det sköter sig lite automatiskt
2) Ta del i nya fritidssysselsättningar. När jag bestämde mig för att börja med styrkelyft här i Lund kände jag inte en själ, nu har jag lärt känna 40+ människor bara genom det. Helt galet!
3) Gå ut och festa/ha skoj. Du behöver inte bli full själv, men är resten av folket fulla så är det rätt lätt att bekanta sig med dom :)

maaherra
2009-05-10, 09:02
Kan ju bara säga att du kan vara glad att det är i Göteborg din socialt utmanande period utspelar sig. Jag är under nästan 2 år utstationerad i Haparanda och som 27-åring här är det inte lätt att träffa nytt folk.

Men men, kan bara stämma in i tidigare tips. Jag ska snart försöka gå med i en friidrottsklubb här. Jag tror sådana vägar är de bästa om man inte har ett jobb där man träffar trevliga människor.

Hahaha, ja du anar inte hur synd jag tyckte om dig när jag läste i någon tråd att du skulle flytta till Haparanda. Jag hade svårt att lära känna folk där (tror jag lyckades med att få en vän där under 20 år iaf) när jag var ung (yngre), så jag kan tänka mig att du står inför en social utmaning som heter duga. Jag rekommenderar att du börjar snusa och köper en skoter.

shut teh face
2009-05-10, 09:24
Jag har en klasskompis som flyttat hit från Karlstad och han har träffat och fått mer vänner än jag fått under mitt liv i Sthlm. Han har gått på krogen och snackat med folk och helt enkelt lyckats få lite nummer av killar och tjejer och sen ringt och frågat om de vill med och göra något. Sen så blev de vänner direkt.

Sen har jag många vänner som träffat vänner och flickvänner via WoW. :)

aelgen
2009-05-10, 10:15
Du skulle skaffat kompisar när du var ung

Läs gärna vad jag skrivit innan du svarar. Det är jävligt svårt att skaffa kompisar på ett ställe man inte bor och alla kompisar jag träffat som 'ung' befinner sig över hela världen och inte i Sverige, det är DÄR problemet är. Inte att jag inte har några kompisar.

Många bra tips för övrigt, tack o bock :D

GurraGo
2009-05-10, 10:31
Hahaha, ja du anar inte hur synd jag tyckte om dig när jag läste i någon tråd att du skulle flytta till Haparanda. Jag hade svårt att lära känna folk där (tror jag lyckades med att få en vän där under 20 år iaf) när jag var ung (yngre), så jag kan tänka mig att du står inför en social utmaning som heter duga. Jag rekommenderar att du börjar snusa och köper en skoter.

Jotack, så är det helt klart. Som tur är har jag i alla fall ett mycket trevligt och intressant jobb och jag har i alla fall träffat en person på jobbet som jag umgås med privat.

Det som är lustigt här är ju att man inte ens ser unga människor som har kul, eller ens unga människor överhuvudtaget...

Får se hur det blir med skoterköp och snusningen. Just nu nöjer jag mig med att åka till göteborg eller stockholm var tredje helg. Det funkar ganska bra.

Annars är det tur att man är träningsberoende *flex*

Motorbreath
2009-05-10, 10:40
Det som är lustigt här är ju att man inte ens ser unga människor som har kul, eller ens unga människor överhuvudtaget...

Unga människor här uppe har inte kul. Du ser inga unga människor för att de inte rör sig utanför sina bilar.

strimman
2009-05-10, 15:46
Du skulle skaffat kompisar när du var ung.. Annars är det bara gå ut på stan och fråga varenda jävel om dem vill va din kompis.

Troligtvis det sämsta svaret(en) jag någonsin läst i en seriös tråd. *slap*

Varför kan man inte skaffa vänner när man är "äldre"?
Livet är föränderligt, det finns inget som säger att man kan hålla fast vid samma vänner livet igenom. Min bekantskapskrets har minskat avsevärt genom åren, och nu är det endast dom riktigt tajta kvar. Men då och då så träffar man på någon som man fungerar bra ihop med och gillar, och så rullar det på, oavsett om det är på jobbet, gymmet eller när man är ute och går med hunden.

Även om du är blyg, försök bjuda på dig själv, så ofta du bara orkar.
Räcker med att du säger något annat än "Hej" "Summan" "Inget kvitto" när du betalar i mataffären nästa gång, så kan det vara början på en ny relation. Man vet aldrig.. våga prata bara. :thumbup:

Loca
2009-06-23, 23:48
jag bevakar tråden, vill också lära mig få vänner

EkarN
2009-06-24, 00:17
Kolo är ju som sagt jävligt bra. Åtskilliga som man först snackat med här på brädan, som man sedan kanske snackat med på msn och sedan har man träffats på nån tävling. Tadaa! Så använd kolo!

Yes
2009-06-24, 00:28
jag bevakar tråden, vill också lära mig få vänner
Bumpning av gamla trådar är annars ett beprövat knep för att få vänner.

Mr.Sarkastisk
2009-06-24, 01:47
Jag brukar vänta på fest i huset, sen går jag ditt bankar på som fan och säger nu får ni fan sänka!?!

Sen när dom står där litesmåskraj och chockade avbryter jag tystnaden snabbt med, äh jag ba skoja, får man va med ellä?

Eller gå ba dit knacka på och dra en slarti peta i naveln pose.

Hahaha!!

mikaelj
2009-06-24, 08:16
Lite konstig titel kanske men jaja.
Det är som så att efter att ha bott utomlands större delen av mitt liv ska jag nu flytta tillbaka till sverige, Göteborg närmare bestämt. Visserligen ska jag flytta ihop med min flickvän och vi har några gemensamma vänner. Dock så tycker jag det är viktigt att man har en egen umgängeskrets så man inte behöver umgås med varandra hela tiden.

Flyttat hit än?

rooz
2009-06-24, 09:12
Jag tror också på att man har lättare att träffa nya vänner i gymnasiet/ under studier.

Annars kan du ju sätta upp en lapp utanför lägenheten "nya vänner sökes, gärna ett gäng med kompisar":Virro