handdator

Visa fullständig version : Vad är din "somna-teknik"?

mojoo
2009-05-08, 13:33
Haft lite problem och somna senaste tiden. Brukar oftast ta 1 timme eller mer för mig att somna när jag ligger i sängen (brukar kolla klockan efter ett tag när jag inte somnar)

Så jag tänkte om ni har några bra knep för att somna ? Jag har testat att visualisera när 100 får(bääää) går från en hage till en annan. Sedan är meningen att man ska somna pga uttråkning. Men problemet är att jag kommer till 0......*gah!*

hahavaffan
2009-05-08, 13:35
Jag brukar tänka på hur jävla skönt det är att ligga i sängen.

jesse
2009-05-08, 13:35
se till att ha det mörkt o svalt, försök lägga dig vid samma tid varje kväll. Jag gillar att lägga mig en halvtimme tidigare och läsa innan jag somnar.

Patrick Bateman
2009-05-08, 13:36
Mirtazapin är mitt knep. Funkar utmärkt mot just insomningssvårigheter.

Fast det krävs ett recept ifrån din läkare.

KlopFer
2009-05-08, 13:36
1. Har tvn på men kollar inte, sätter en timer på 30min.
2. Har min sovplaylist spelandes i 45min sedan stängs datorn av.
3. Vänder på klockan(så jag inte ser den) och tänker på något tråkigt

typ :D

shut teh face
2009-05-08, 13:38
Träna upp din hjärna. Jag har under nästan hela mitt liv intalat mig själv att jag ska sova, och då somnar jag alltid direkt. Jag säger tyst i huvudet 'sov, sov' sov' sen sover jag inom kort. Detta "tränade" jag upp omedvetet förut så jag vet inte om det funkar att göra medvetet...

stybb
2009-05-08, 13:39
går upp tidigt, jobbar och tränar ;)

Det löser fan allt

jesse
2009-05-08, 13:39
Nu brukar man rekommendera att inte ha tv, ljud o annat på när man ska sova men en grej som jag tycker fungerar bra ibland är ljudband. Gärna något ganska segt som t ex Mobergs Utvandrarna/Invandrarna.. :D

<Mike>
2009-05-08, 13:42
Att gå och lägga sig samma tid varje kväll som jesse sa tycker jag är det bästa sättet. När jag lägger mig vid olika tidpunkter så kan det ta flera timmar innan jag somnar och jag har också svårt att lugna ner mig. Brukar ligga i sängen och trumma vilt med händerna i takt med hjärtslagen eller något annat. Sedan tänker man "Nej! Lugna ner dig!" och tvingar sig sluta klampa i takt men efter ett tag så märker man att "shit! fötterna stampar i takt till dålig popmusik! Nooo!"

Det suger.

Bahir
2009-05-08, 13:43
Jag slutar tänka. Det är något man kan träna upp. Om jag ibland inte lyckas så tänker jag i stället på något helt värdelöst och ointressant - något inte direkt kopplat till verkligheten - och då somnar jag också ganska snabbt. Jag har ytterst sällan svårt att somna - kanske ett par gånger om året om ens det, och då har det mest med fysiska faktorer att göra, t ex värme.

kaer
2009-05-08, 13:46
Har exakt samma rutin varje dag innan sängdags. Det sägs väl att kroppen då ställer in sig på sömn.
Nästan alltid så läser jag tills jag känner att jag är riktigt trött, det kan gå fel om det är lite för spännande eller roligt =)

Men å andra sidan har jag inga sömnproblem, efter jag släckt är det väldigt ovanligt att jag är vaken mer än 2-3 minuter.

Testa och dra en tarzan precis innan sängdags...

Lellan
2009-05-08, 13:46
Har inga sömnproblem, men har uppmärksammat att många som har det verkar tänka väldigt mkt och göra stor grej av det. Inte så konstigt iofs, men kanske testa avslappningsövningar el meditation så man vet hur det är att zooma ut.

Jaga inte upp dig över tekniker, skit i vad du ska göra i morgon, vad du gjort under dagen, ligg bara och njut av att du ligger ner, andas och mår gott. Försök känna dig som en att el hund ser ut när de sover. Njuut.... :D

Jag somnar när huvudet träffar kudden så eg borde jag inte ge råd, men när du vaknar på morgonen - är det ibland motvilligt å himla skönt att ligga där? Tänk dig in i den morgonkänslan, det är ju fasen gött att ligga å lata sig!

Gärna mörkt, svalt, skönt täcke, ingen teknik på.

Gör bara det du ska i sängen (sova el sex, inte läsa bok å skit - om du inte blir sömnig av det alltså).

Termy
2009-05-08, 13:48
Brukar läsa en bok tills jag har svårt att öppna ögonen (vilket tar allt från 5 till 30 minuter), sedan stänger jag ögonen och likt Bahir slutar att aktivt tänka på någonting. Somnar nästan alltid ganska snabbt.

Yes
2009-05-08, 13:50
Jag brukar eh... "dag"drömma om trevliga saker, sen sover jag snart som ett barn.

Condemned
2009-05-08, 13:53
Jag lägger mig ned och stänger av omgivningen helt och hållet, sen somnar jag ganska fort. Det är väl som många andra säger att man har tränat upp det. Har på senaste tiden också börjat lyssna på ljudbok när jag är hemma, eller när jag reser längre sträckor, funkar bra och är mysigt. :)

Men sen så vaknar jag iofs av minsta ljud, fast det beror också lite på vart jag är och vad jag gör förövrigt. Hemma är det lugnt.

jwzrd
2009-05-08, 13:54
Jag brukar gå igenom den här processen:
http://www.youtube.com/watch?v=SZU-o2cilU8

<Mike>
2009-05-08, 13:55
Ganska roligt med folk som somnar riktigt snabbt. :D Timme här på forumet brukar sova över hos mig när han kommer hem från lumpen på helgerna, han lägger sig ner och säger "god natt" sedan tar det 2 sekunder högst innan han sover. "Jahapp" tänker man då och får prata med sig själv om tjejer istället.

Condemned
2009-05-08, 13:56
Ganska roligt med folk som somnar riktigt snabbt. :D Timme här på forumet brukar sova över hos mig när han kommer hem från lumpen på helgerna, han lägger sig ner och säger "god natt" sedan tar det 2 sekunder högst innan han sover. "Jahapp" tänker man då och får prata med sig själv om tjejer istället.

Lumpen i ett nötskal. :thumbup:

LoTiX
2009-05-08, 13:59
Har sedan barnsben haft mycket mycket svårt att somna. En teknik jag märkt fungerar lite på sistone (inte länge nog för att vara en beprövad teknik) är att börja tänka på handlingen i en TV-serie typ Seinfeld. Efter ett tag kommer hjärnan köra vidare på något spår och själv bygga vidare serien i något halvsömnsläge. Till sist sover jag.

Rackham
2009-05-08, 14:04
Lumpen i ett nötskal. :thumbup:

Haha, japp. Somna i en säng är ju inget svårt under lumpen. Man somnade på två sekunder överallt, skjutvallen, lastbilsflak etc etc :D

Själv ligger jag och sträcker mig på rygg och funderar lite allmänt om allt möjligt i 20-30 minuter, lägger mig sedan på mage och somnar inom fem.

Lellan
2009-05-08, 14:05
Jag brukar eh... "dag"drömma om trevliga saker, sen sover jag snart som ett barn.

Mjo, dagdrömma är najs - brukar mest rädda livet på folk. Det är gött...:D å så får man lite repition på hjärtlungräddning också, opti.. :thumbup:

agazza
2009-05-08, 14:06
måste ha in flames eller något i högtalarna, men annars ska man väl försöka va så tom i skallen som möjligt ifall man ska somna, det går att öva sig till det men är sjukt svårt.

coxie
2009-05-08, 14:07
Ja dagdrömma är en bra metod.

Yes
2009-05-08, 14:11
Mjo, dagdrömma är najs - brukar mest rädda livet på folk. Det är gött...:D å så får man lite repition på hjärtlungräddning också, opti.. :thumbup:
"Hjärtlungräddning"... yeah, right! :D

sonicc
2009-05-08, 14:13
Går på rutin - En rönk först först och främst.
Sen ligger jag på rygg och slappnar av ett tag o bara njuter av stunden - Sen är det framstupa sidoläge och krama ena stora kudden som gäller. Ligger jag på rygg går det inte att somna. Varje natt samma sak!

Ibland har man turen o ha sällskap då kanske man inte behöver rönken. :D

KalleBalik
2009-05-08, 14:17
Att läsa en bok fungerar ypperligt för mig.

jakke
2009-05-08, 14:17
Kan jag somna så sommnar jag direkt. Ibland snurrar dock tankarna och då är det bara att kliva upp igen.

mela
2009-05-08, 14:20
mp3spelare med Dimmu Borgir - Sorgens Kammer på repeat så somnar jag efter 3 omgångar. Gäller att lägga sig bekvämt, blunda och slappna av bara.

Yes
2009-05-08, 14:21
Jag brukar gå igenom den här processen:
http://www.youtube.com/watch?v=SZU-o2cilU8
Jag trodde du var mycket större än sådär...

jwzrd
2009-05-08, 14:25
Jag trodde du var mycket större än sådär...

Konstigt va?

mojoo
2009-05-08, 14:26
Får testa att fixa lite bättre rutiner då :)

Shakemynuts
2009-05-08, 14:28
Jag lägger mig ner och så känner jag mig spänd i kroppen, vrider och vänder på mig tills jag känner "NU!!!" sen slocknar jag. För det är när jag hittat liggposititonen för kvällen, då jag är helt avslappnad, brukar ta mellan 30sec-5min.

mojoo
2009-05-08, 14:29
Har inga sömnproblem, men har uppmärksammat att många som har det verkar tänka väldigt mkt och göra stor grej av det. Inte så konstigt iofs, men kanske testa avslappningsövningar el meditation så man vet hur det är att zooma ut.

Jaga inte upp dig över tekniker, skit i vad du ska göra i morgon, vad du gjort under dagen, ligg bara och njut av att du ligger ner, andas och mår gott. Försök känna dig som en att el hund ser ut när de sover. Njuut.... :D

Jag somnar när huvudet träffar kudden så eg borde jag inte ge råd, men när du vaknar på morgonen - är det ibland motvilligt å himla skönt att ligga där? Tänk dig in i den morgonkänslan, det är ju fasen gött att ligga å lata sig!

Gärna mörkt, svalt, skönt täcke, ingen teknik på.

Gör bara det du ska i sängen (sova el sex, inte läsa bok å skit - om du inte blir sömnig av det alltså).

Va gött och bara somna när man lägger sig ner ! :)

På morgonen är de ju grymt skönt, då vill man ju bara ligga kvar och dra ut på de...

Haha jo får väl försöka inrikta mig på att sova. Men jo efter sex måste jag ju erkänna att man blir rätt sömnig..

Floddan
2009-05-08, 14:30
Jävligt dålig på att somna. Men de effektivaste för mig brukar vara att läsa en bok till ögonen inte orkar läsa mer, då går jag upp och gör sista pissen och sen försöker jag sova. Misslyckast jag gör jag om proseduren igen, läsa - pissa - försöka sova.

EkarN
2009-05-08, 14:35
Jag brukar lägga mig och tänka på något jäkligt intressant, t.ex träningsscheman, politik o dyl, efter en stund tappar jag fokus och somnar.

stevebc
2009-05-08, 14:36
Hård, regelbunden träning inte alltför sent - ofta kl 16-18. Undviker kaffe och te förutom tidigt på dagen. Ligga och kolla på TV med låg volym. Att läsa böcker fungerar inte för mig: är boken intressant blir jag pigg, är boken tråkig så läser jag den inte utan börjar tänka på annat.

Lellan
2009-05-08, 14:40
Va gött och bara somna när man lägger sig ner ! :)

På morgonen är de ju grymt skönt, då vill man ju bara ligga kvar och dra ut på de...

Haha jo får väl försöka inrikta mig på att sova. Men jo efter sex måste jag ju erkänna att man blir rätt sömnig..

Faktiskt så har jag omvänt problem, kan somna när och hur och varsomhelst.. :(

Men börjar misstänka att jag sover för få timmar och kroppen helt enkelt är smartare än mig och ser till att få det den behöver på så vis.

mojoo
2009-05-08, 14:53
Faktiskt så har jag omvänt problem, kan somna när och hur och varsomhelst.. :(

Men börjar misstänka att jag sover för få timmar och kroppen helt enkelt är smartare än mig och ser till att få det den behöver på så vis.

De kan jag förstå! Har flertal kompisar som somnar snabbt, å de suger när de somnar före en själv :D Synd att du inte kunde få lite av min sömnlöshet så ger du lite av din sömn så lär de bli bra ;)

Ja, då låter de nog som du sover för lite. Hur mycket sover du i snitt då ?
För jag sover inte jätte mycket heller, blir väl 7 timmar.

Dreas
2009-05-08, 15:29
Jag är helt knäpp när det kommer till att somna, tar 5min - inte alls, inte alls inträffar väldigt sällan dock. Oftast ligger jag ungefär 1timma innan jag orkar somna, har fan inget bra att komma med. Sen vaknar jag alltid före klockan också, ifall jag ska upp vid 6 så ligger jag och funderar på när klockan ska ringa, sådant kan aldrig vara hälsosamt? Har funderat på sömnpiller men vafan, jag vill inte bli beroende av piller för att kunna sova.

thatice
2009-05-08, 15:32
En halv stilnoct sedan somnar jag, haft problem med att somna i 5 år innan jag tog tag i problemet den där lilla tabletten är som en skänk från ovan.
Första kvarten på morgonen är jag tröttare än förrut men efter det så är jag piggare än jag någonsin varit efter kanske 3 dygn med ca 4 timmars sömn per natt.

Lellan
2009-05-08, 15:33
De kan jag förstå! Har flertal kompisar som somnar snabbt, å de suger när de somnar före en själv :D Synd att du inte kunde få lite av min sömnlöshet så ger du lite av din sömn så lär de bli bra ;)

Ja, då låter de nog som du sover för lite. Hur mycket sover du i snitt då ?
För jag sover inte jätte mycket heller, blir väl 7 timmar.

Typ 6. Älskar det men älskar även kvällar, och tja.. ungen och mitt jobb älskar mornar. Powernappar ofta till bolibompa och närhelst jag sitter still typ.

J.V
2009-05-08, 16:11
Lägger mig på rygg med huvudet åt vänster. Fungerar varje gång.

jwzrd
2009-05-08, 16:50
Typ 6. Älskar det men älskar även kvällar, och tja.. ungen och mitt jobb älskar mornar. Powernappar ofta till bolibompa och närhelst jag sitter still typ.

Dags att slå en flukt på blodvärdet kanske?

Doctor Snuggles
2009-05-08, 17:05
Föreställer mig någon slags monoton, upprepande, "rörelse" tills hjärnan automatiserar den. Samma princip som räkna får, men tricket är just att låta det ske av sig självt (typ som att inte kunna få en melodi ur huvudet även om man vill). Om hjärnan ändå spinner vidare på tankar så kör jag några mentala övningar för att släppa på allt, slappna av, och skjuta upp oro, planering, funderingar tills imorgon.
Sista alternativet är att ta en lång varm dusch/bad så man blir sådär slut och mosig i kroppen.

mojoo
2009-05-08, 17:21
Om man tänker på att somna så lyckas man aldrig somna. Så den metoden kan man skippa! Idag ska jag testa att bara njuta och inte tänka på vad man ska göra imorgon eller vad man gjort idag! (tack Lellan)

Lellan
2009-05-08, 17:21
Dags att slå en flukt på blodvärdet kanske?

På tok för högt, 156. Har försökt få ner men går inte, ärftligt.

Lellan
2009-05-08, 17:22
Föreställer mig någon slags monoton, upprepande, "rörelse" tills hjärnan automatiserar den. Samma princip som räkna får, men tricket är just att låta det ske av sig självt (typ som att inte kunna få en melodi ur huvudet även om man vill). Om hjärnan ändå spinner vidare på tankar så kör jag några mentala övningar för att släppa på allt, slappna av, och skjuta upp oro, planering, funderingar tills imorgon.
Sista alternativet är att ta en lång varm dusch/bad så man blir sådär slut och mosig i kroppen.

:kinky::em:

Doctor Snuggles
2009-05-08, 17:29
:kinky::em:

Haha, nej, det funkar inte riktigt som en blott mental aktivitet. ;)

enzodiac
2009-05-08, 17:31
Jag har lättare för att somna om jag lyssnar på teven eller nåt liknande. Brukar lägga mig samtidigt som seinfeld går på teve. Så sätter jag tevetimern på 30 minuter. Inte ofta jag behöver stänga av teven manuellt längre :)

mojoo
2009-05-08, 17:38
Haha, nej, det funkar inte riktigt som en blott mental aktivitet. ;)

Haha men de låter ju tråkigt att göra upprepande rörelse hela tiden :rolleyes:

Christyle
2009-05-08, 17:42
Min somnna teknik är väl att Spela Playstation 3 en halvtimme sen börjar jag bli sömnig

spoonchest
2009-05-08, 17:43
Scrubs i bakgrunden.

Doctor Snuggles
2009-05-08, 17:47
Haha men de låter ju tråkigt att göra upprepande rörelse hela tiden :rolleyes:

Föreställa sig, inte göra. Och att det är tråkigt är poängen, hjärnan får något att pyssla med så att den kan komma in i alphavågorna och sen vidare in i sömn.

Kwon
2009-05-08, 18:04
Crack me one off, then go to sleep.

<Mike>
2009-05-08, 18:37
Är det någon som brukar vara med om liknande t.ex att man (ovilligt) visualiserar ett hjul i huvudet som börjar snurra och sedan vill man gå det att sluta snurra men det går inte, det bara fortsätter och fortsätter och så får man ont i huvudet. Händer ofta sådana saker när jag försöker sova. Nån som brukar vara med om något sånt?

rememberence
2009-05-08, 18:44
I take dat dere...ehm..Cell-Tech! :cool:

Doctor Snuggles
2009-05-08, 19:12
Är det någon som brukar vara med om liknande t.ex att man (ovilligt) visualiserar ett hjul i huvudet som börjar snurra och sedan vill man gå det att sluta snurra men det går inte, det bara fortsätter och fortsätter och så får man ont i huvudet. Händer ofta sådana saker när jag försöker sova. Nån som brukar vara med om något sånt?

Det är den tekniken jag pratar om, men jag använder dylikt för att somna in, förstår inte varför man skulle få ont i huvudet av det. Kanske om man skulle koncentrera sig en massa på att stoppa rörelsen, och hålla sig vaken därigenom, men varför skulle man det?

maximuscle
2009-05-08, 20:14
går upp tidigt, jobbar och tränar ;)

det löser fan allt

+1

sundvall
2009-05-08, 20:16
Ah en somna teknik skulle jag behöva. Kan ligga vaken 2 timmar ibland utan att somna, gah.

bompa
2009-05-08, 20:32
Ligga i sängen o slökolla på TV i en ca 30 min.. Sen har ja min insomnings-playslist på mp3 spelaren som stängs av efter en timma men ja somnar alltid på samma låt efter några minuter:). Funkar i 99% av fallen iaf.

Guybrush
2009-05-08, 20:55
Lite TV först, sen öronproppar.

Modde
2009-05-08, 20:59
Just nu är det inga problem att somna. Om ni däremot har något bra tips som kan få en 2 veckor gammal bebis att somna så är de välkommna.

jwzrd
2009-05-08, 21:01
Ångest, skam, ångest+skam. I den ordningen.

Kryss
2009-05-08, 21:12
Brukar kolla på en tvserie innan med datorn på shutdown after playback, skönt sätt att varva ner innan man flyttar sig till sängen.

<Mike>
2009-05-08, 21:48
Det är den tekniken jag pratar om, men jag använder dylikt för att somna in, förstår inte varför man skulle få ont i huvudet av det. Kanske om man skulle koncentrera sig en massa på att stoppa rörelsen, och hålla sig vaken därigenom, men varför skulle man det?

Jag får ungefär samma känsla av något sånt som när jag får in någon viss del av någon låt i huvudet som spelas om och om och om igen. Brukar ofta vara nån skitlåt som spelas t.ex någon Takida låt.
Vet inte varför det är jobbigt, men jag får iaf ont i huvudet av det.

Raggis
2009-05-08, 21:51
Drugs.

snej
2009-05-08, 22:26
8 timmar arbete + stenhård styrketräning. Funkar var gång!

DanielF
2009-05-08, 22:35
Dagdrömma (konstigt ord när man ska sova) is the shit.
Min favvo just nu är att en utomjordisk intelligent livsform har krashat på jorden och givetvis är det jag som upptäcker den och den överför all sin kunskap till mig så jag är världens smartaste person som kan bygga rymdskepp och allt möjligt coolt. Jag är givetvis odödlig och minst lika cool som wolverine samt att jag också är världens hunk och ligger med kvinnor i dussintal.
Sen lite interstellär dogfight i mitt überöverlägsna rymdskepp som jag såklart vinner och räddar jorden från diverse elaka aliens på det, så sover jag som en barnunge.

haha... det är helt sant.

coxie
2009-05-08, 22:49
Dagdrömma (konstigt ord när man ska sova) is the shit.
Min favvo just nu är att en utomjordisk intelligent livsform har krashat på jorden och givetvis är det jag som upptäcker den och den överför all sin kunskap till mig så jag är världens smartaste person som kan bygga rymdskepp och allt möjligt coolt. Jag är givetvis odödlig och minst lika cool som wolverine samt att jag också är världens hunk och ligger med kvinnor i dussintal.
Sen lite interstellär dogfight i mitt überöverlägsna rymdskepp som jag såklart vinner och räddar jorden från diverse elaka aliens på det, så sover jag som en barnunge.

haha... det är helt sant.

Jag är precis lika "galen" när det kommer till dagdrömmar. Jag brukar vara en man i medeltidsmiljö som slaktar sina fiender med långsvärd och lägrar deras döttrar.

mojoo
2009-05-09, 23:32
De blev ett test igår. Dock så blev det rätt sent och fest igår så kanske de som gjorde att jag somna, men snabbt gick de..så nu blir de samma sak, bara njuta och inte tänka

Alexton
2009-05-09, 23:47
Brukar lägga mig lite obehagligt och vänta tills jag blivit lite trött. När man blivit trött så switchar över till behaglig sovställning och njuter.. brukar somna på 5min.

Arnesson
2009-05-10, 00:43
Jag går inte och lägger mig fören jag är trött. Tycker det fungerar bra. Sover du 5h ena natten sover du kansle 7h nästa. Att stressa upp sig och kolla klocken mm tror jag inte ett dugg på

Bahir
2009-05-10, 01:49
Nu bor ni i Sverige och har elspis, men ibland när jag inte kan somna så inhalerar jag gas från spisen och svimmar tvärt. Oftast får de andra i huset bära in mig till min säng, men ibland vaknar jag upp nästa morgon i köket. Det jobbiga är dock att huset blir fyllt av gas när jag inte hinner vrida av plattan/knappen, så det blir lite av en explosionsrisk ibland.

isterbuk
2009-05-10, 05:49
Läsa

Ignatius72
2009-05-10, 06:28
Mörkt, tyst och svalt är grundreceptet. Sen slappnar jag av i hela kroppen och det tar sällan mer än 30s-1minut innan jag somnar. Upp till 20-22 års ålder hade jag däremot ett helvete att somna.

Eddie Vedder
2009-05-10, 06:43
Jag brukar somna snabbt när jag ligger och läser. På kvälllarna somnar jag oftast till TV:n, har jag timern inställd på 30 minuter och jag kan inte minnas när jag faktiskt märkte att TV:n stängdes av senast.

Så jag somnar superenkelt, mitt problem är att inte vakna hundra gånger per natt och att slippa vakna på tok för tidigt. Insomnandet är hur enkelt som helst men sömnbekymmer har jag.

spoonchest
2009-05-10, 06:47
Jag måste skaffa en sån där timer. Tv:n står och går hela natten annars.
Irriterande också, vaknar man sen mitt i natten kan man inte gärna låta den stå och gå eftersom DVDmenyn spelar en liten bit av samma låt om och om och om igen.

värstingen
2009-05-10, 10:00
Jag bara tänker på saker som man kan förbättra, ändra, osv. Somnar ganska snabbt.

Donner
2009-05-10, 10:15
Drar igång 10 avsnitt av antingen scrubs, how i met your mother eller it's always sunny in philadelphia och sätter tv-timern på 90 minuter. Brukar för det mesta somna innan tv'n stängs av.

Morty
2009-05-10, 10:23
8qt2WbfotkU

Funkar mycket bra! Kan även somna på eftermiddagar med shpongle *cupid*

Loca
2009-06-23, 23:50
Att komma fungerar ju alltid. Annars brukar jag bara blunda och slappna av... tar max 2 minuter för mig att somna.

ceejay
2009-06-23, 23:52
vrider och vänder på mig tills kroppen somnar, typ.

Deceiver85
2009-06-24, 00:13
Brukar tänka igenom något träningsupplägg, försöka räkna procent på vikter osv...

Jeebus
2009-06-24, 00:16
lägga mig i sängen och somna

Olegh
2009-06-24, 00:58
Är det inte helt soppatorsk så det bara är att låta ögonen trilla igen av sig självt så.. är det bara lägga sig ner och fundera på något trevligt eller grubbla över hur man ska lösa någon skitsak.

b0ya
2009-06-24, 01:01
8qt2WbfotkU

Åhh va jag älskar sphongle *cupid*

Om jag tar en kvällspromenad, då sover jag som en baby :thumbup:

Mr.Sarkastisk
2009-06-24, 01:45
Brukar tänka igenom något träningsupplägg, försöka räkna procent på vikter osv...

Haha +1

Ape3
2009-06-24, 02:51
Tidvis har jag svårt att somna. Stress sabbar mycket, har svårt att "tänka bort" stressen. Jag är ju stressad! Men att lägga sig och slappna av, verkligen känna hur man sjunker ner i sängen och hur skönt det är brukar fungera. Går tankarna fortfarande så fokuserar jag på det svarta man "ser" med slutna ögon.

Somna vid TVn hade aldrig fungerat för mig. Kan kolla en hel film utan problem, den behöver inte ens vara bra, somnar ändå inte.

Onigiri
2009-06-24, 05:33
Brukar tänka på vad planeringen är för morgondagen, hur lång tid allt tar (tex på jobbet) och vad jag ska träna på träningspasset under den dagen, eller om det är något annat jag ska göra.

Alfred Nobel
2009-06-24, 08:07
Sätter på tvn, byter till kanal 6 och håller tummarna för att jag inte har sett kvällens scrubsavsnitt. Men det är samma visa om och om igen, alltid gammla avsnitt och jag stänger av tvn och somnar.

hendrong
2009-06-24, 08:13
Vara uppe tills jag blir galet trött. Stoppa in proppar i öronen.

rooz
2009-06-24, 09:05
Brukar se till att vara riktigt trött innan jag väl går och lägger mig, sommar nästan alltid som en stock:D

mattilainen
2009-06-24, 09:39
går alltid att se på någon serie eller att läsa lite. Annars är musik ruskigt bra

Muskelbyggaren
2009-06-24, 10:28
8qt2WbfotkU

:thumbup:

Shpongle ftw.

Tys0n
2009-06-24, 13:44
Lägger mig i sovposition sen några sekunder senare så sover jag

hendrong
2009-06-24, 14:09

Jag är så avundsjuk på den förmågan.

Virtual1339
2009-06-24, 14:11
Någon borde starta en din "vakna-upp-teknik" tråd :p

Själv så går jag och lägger mig, med musik eller någon film. Sen så ZZZ

grisbil3n
2009-06-24, 14:18
Tv/film lr läsa, sen ligga o tänka på skit i 30 min lr så. Ibland går det inge bra då ligger man o klurar i ett par timmar.

Yip_man
2009-06-24, 14:23
går in i sovrummer kolla till lillan, lägger mig bekvämt och nannar

Tys0n
2009-06-24, 14:35
Jag är så avundsjuk på den förmågan.

Ja jag är väldigt tacksam för att ha den förmågan..

Biceps
2009-06-24, 15:03
Går bara o lägger mig om jag e trött och då somnar jag på direkten.
Är jag inte tillräckligt trött för att somna direkt så sätter jag mig o glor på tv eller nåt istället

raZmus
2009-06-24, 15:32
Jag somnar också mer eller mindre när jag vill.

Fredrik_S
2009-09-15, 22:11
Jag brukar sitta vid datorn och göra nånting uppstressande sen gå direkt och lägga mig. Sen brukar jag tänka på hur hård och jobbit min säng är och hur obekväma kuddarna är. Sen brukar jag tänka på hur störande ljud det kommer från elementen. Somnar oftast inom 2 timmar ändå...

ceejay
2009-09-15, 22:14
vända på mig 100 gånger innan jag somnar

Frantic
2009-09-15, 22:23

Jag är likadan. Jag somnar mer eller mindre direkt när jag lagt mig och det är jag väldigt glad för. Skulle jag mot förmodan ha svårt att somna någon kväll så tänker jag bara på hur skönt det är att ligga där och bara ta det lugnt vilket brukar resultera i att jag somnar direkt ;)

EkarN
2009-09-15, 22:35
Jag ligger och tänker på något jag gärna vill tänka på, t.ex lyftning, träningsupplägg osv. Då glider tankarna snabbt bort och jag somnar. Varför vet jag inte.

tjabon
2009-09-15, 22:40
Träna hårt.

Jag kan omöjligt hålla mej vaken efter midnatt - kl. 01.00.
Det är bara att hasa sej till sängen, så däckar jag omeldebart !!!

De gånger jag haft svårt att somna, har det antingen rört sej om rejäla
personliga problem eller sjukdom (influensa - förkylning).

jwzrd
2009-09-15, 22:43
Träna hårt.

Jag kan omöjligt hålla mej vaken efter midnatt - kl. 01.00.
Det är bara att hasa sej till sängen, så däckar jag omeldebart !!!

De gånger jag haft svårt att somna, har det antingen rört sej om rejäla
personliga problem eller sjukdom (influensa - förkylning).

PRecis tvärtom för mig. De pass där jag gått extra hårt kan jag inte sova efter. Jag är helt utmattad men det går inte att komma i ro.

Fredrik_S
2009-09-15, 23:16
Jag brukar öva på att somna på morgonen efter jag vaknat. Då lyckas jag ofta somna runt 7-8 gånger.
Verkar dock inte komma ihåg hur jag gjorde när det väl blir kväll :/

Baan
2009-09-15, 23:18
Orka läsa hela tråden - det kanske sagts redan - men tror en tickande klocka kan hjälpa en slappna av. Kan vara irriterande i början.

ceejay
2009-09-15, 23:19
Orka läsa hela tråden - det kanske sagts redan - men tror en tickande klocka kan hjälpa en slappna av. Kan vara irriterande i början.

Har en på mitt rum, den är rätt skön att lyssna på men tänker inte på det oftast.

Fredrik_S
2009-09-16, 00:58

Absolut helt omöjligt att sova om det är en tickande klocka någonstans i hela huset.
Får jämt ta ut batteriet ur kompisens köksklocka för att kunna sova hos honom trots att det är en stängd dörr emellan klockan och mig.