handdator

Visa fullständig version : Marklyft och total ryggutveckling

Black Star Abyss
2009-05-07, 12:57
Sitter och funderar på vilka övningar man måste köra utöver marklyft om man kör mycket marklyft. Räcker det med t.ex. latsdrag och chins, eller behövs det någon roddövning också? Vet att ryggen arbetar som helhet i marklyft men är osäker på om det är tillräckligt för total utveckling.

firarjulen
2009-05-07, 13:00
Det beror väl lite på vad målet är. Trapsen tränas väl statiskt i marklyft vilket inte påverkar volym sådär speciellt om jag har förstått det hela rätt. Kan tänkas att du behöver en stångrodd för övre trapsen också.

Damien Thorne
2009-05-07, 13:03
Jag är inte säker. Man jag skulle säga marklyft och stångrodd. Möjligen att det behövs latsdrag eller chins också för att få med hela ryggen.

Morty
2009-05-07, 15:56
Marklyft, chins och skivstångsrodd är absolut tillräckligt. Möjligt att man kan skippas skivstångsrodden men jag ser ingen anledning till det.

Torsk_ole
2009-05-07, 16:38
Marklyft, chins och skivstångsrodd är absolut tillräckligt. Möjligt att man kan skippas skivstångsrodden men jag ser ingen anledning till det.

Stämmer bra tror jag. Men variera mera än bara tre övningar till rodd. Dock väldigt bra "grund"

Black Star Abyss
2009-05-07, 17:24
Jag har försökt undvika rodd eftersom det ger känning i en skada som jag just börjat bli kvitt. Men hantelrodd borde ju funka lika bra som skivstångsrodd?

Erik__
2009-05-07, 17:27
Det beror väl lite på vad målet är. Trapsen tränas väl statiskt i marklyft vilket inte påverkar volym sådär speciellt om jag har förstått det hela rätt. Kan tänkas att du behöver en stångrodd för övre trapsen också.

Hela ryggen tränas huvudsakligen statiskt i marklyft, jag vill hävda att marklyft är kanon för trapsen.

ceejay
2009-05-07, 18:14
brukar köra chins och stångroddar som tunga basövningar, och komplettera dessa med omvända latsdrag och sittande rodd.

Jag kör marklyft också ja

Scratch89
2009-05-07, 18:55
Hur tränar du roddar om det känns fel i ryggen?

Black Star Abyss
2009-05-07, 18:59
Hur tränar du roddar om det känns fel i ryggen?

Kabelrodd har jag kört förut och det känns obehagligt nere till vänster vid bäckenbenet (där jag fick en skada, som dock börjar vara borta nu, men den ger känning ibland vid just kabelrodd och skivstångsrodd). När skadan var som värst gjorde det ont där bara jag böjde mig fram. Så jag har undvikit rodd eftersom överkroppen svänger så mycket fram och tillbaka där. Ett alternativ kanske vore att köra sittande upprätt hela tiden?

Scratch89
2009-05-07, 19:01
Eller sluta svänga fram och tillbaka så mycket. :D

Konstigt att det gör ont när du tränar rodd, men inte marklyft.

Black Star Abyss
2009-05-07, 19:07
Eller sluta svänga fram och tillbaka så mycket. :D

Konstigt att det gör ont när du tränar rodd, men inte marklyft.

Ja alltså... jag vet inte. *screwy* Marklyften funkar fint nu, men roddarna känns inte bra. Det är något med att man böjer överkroppen framåt och bakåt upprepade gånger med belastning gissar jag på. Marklyften är ju mer som en rak, stabil rörelse. Hade jag haft kamera hade jag kunnat filma. :P

EDIT: Rodd i maskin där överkroppen är helt stel (man lutar mot en dyna) funkar väl "lika bra" som skivstångsrodd?

Scratch89
2009-05-07, 19:09
Har du sett mina roddar?

Black Star Abyss
2009-05-07, 19:11
Har du sett mina roddar?

Har sett video på dina skivstångsroddar. :) Kan eventuellt prova mig fram på dem men jag är mycket rädd för att stå framåtlutad med tung skivstång som belastar ryggen.

z_bumbi
2009-05-07, 19:12
EDIT: Rodd i maskin där överkroppen är helt stel (man lutar mot en dyna) funkar väl "lika bra" som skivstångsrodd?

Om du inte känner av skadan så funkar de t o m bättre. :)

Skador är svårt men det låter som du vet när du skadade dig och att du blivit bättre? Om så är fallet så kan det vara så att du kan köra andra roddvarianter senare när kroppen fått läka/du har byggt upp styrka.

Scratch89
2009-05-07, 19:15
Du behöver inte ha en tung stång. Testa med bara en olastad variant och stå och dra. Det du behöver lära dig är att få ett ordentligt buktryck så att det inte är ryggen som blir så tungt belastad.

Synd att du inte bor i Göteborg, då hade jag kunnat instruera dig. :)

Black Star Abyss
2009-05-07, 22:58
Om du inte känner av skadan så funkar de t o m bättre. :)

Skador är svårt men det låter som du vet när du skadade dig och att du blivit bättre? Om så är fallet så kan det vara så att du kan köra andra roddvarianter senare när kroppen fått läka/du har byggt upp styrka.

Japp, jag har ett exakt skadetillfälle och har på senare tiden börjat återhämta mig från skadan, är nästan helt återställd idag. Kan köra de flesta övningar utan smärta. Ett alternativ är ju att köra t.ex. rodd i maskin med stel överkropp och i framtiden prova skivstångs- och kabelrodd. :)

Du behöver inte ha en tung stång. Testa med bara en olastad variant och stå och dra. Det du behöver lära dig är att få ett ordentligt buktryck så att det inte är ryggen som blir så tungt belastad.

Synd att du inte bor i Göteborg, då hade jag kunnat instruera dig. :)

Tack. Ja jag kan prova med jättelåg vikt, men vågar absolut inte börja träna på riktigt med en övning där ryggen är så utsatt. Kanske hade jag vågat om man haft personlig instruktör. ;) Men jag tror ändå att ryggen i dagsläget inte skulle klara tunga skivstångsroddar även om tekniken var rätt. Det får bli något för framtiden.