handdator

Visa fullständig version : Marklyft och total ryggutveckling

Black Star Abyss
2009-05-07, 12:57
Sitter och funderar på vilka övningar man måste köra utöver marklyft om man kör mycket marklyft. Räcker det med t.ex. latsdrag och chins, eller behövs det någon roddövning också? Vet att ryggen arbetar som helhet i marklyft men är osäker på om det är tillräckligt för total utveckling.

firarjulen
2009-05-07, 13:00
Det beror väl lite på vad målet är. Trapsen tränas väl statiskt i marklyft vilket inte påverkar volym sådär speciellt om jag har förstått det hela rätt. Kan tänkas att du behöver en stångrodd för övre trapsen också.

Damien Thorne
2009-05-07, 13:03
Jag är inte säker. Man jag skulle säga marklyft och stångrodd. Möjligen att det behövs latsdrag eller chins också för att få med hela ryggen.

Morty
2009-05-07, 15:56
Marklyft, chins och skivstångsrodd är absolut tillräckligt. Möjligt att man kan skippas skivstångsrodden men jag ser ingen anledning till det.

Torsk_ole
2009-05-07, 16:38
Marklyft, chins och skivstångsrodd är absolut tillräckligt. Möjligt att man kan skippas skivstångsrodden men jag ser ingen anledning till det.

Stämmer bra tror jag. Men variera mera än bara tre övningar till rodd. Dock väldigt bra "grund"

Black Star Abyss
2009-05-07, 17:24
Jag har försökt undvika rodd eftersom det ger känning i en skada som jag just börjat bli kvitt. Men hantelrodd borde ju funka lika bra som skivstångsrodd?

Erik__
2009-05-07, 17:27
Det beror väl lite på vad målet är. Trapsen tränas väl statiskt i marklyft vilket inte påverkar volym sådär speciellt om jag har förstått det hela rätt. Kan tänkas att du behöver en stångrodd för övre trapsen också.

Hela ryggen tränas huvudsakligen statiskt i marklyft, jag vill hävda att marklyft är kanon för trapsen.

ceejay
2009-05-07, 18:14
brukar köra chins och stångroddar som tunga basövningar, och komplettera dessa med omvända latsdrag och sittande rodd.

Jag kör marklyft också ja

Scratch89
2009-05-07, 18:55