Visa fullständig version : Rätt att vara föräldraledig - när man vill, titt som tätt?
Musselbank
2009-05-07, 11:03
Vilken rätt har man att själv välja exakt när man tar ut föräldraledighet? Till exempel en dag här och en dag där lite hur som helst med kort varsel?
(I mitt fall är det arbetsförmedlingen och Lernia som är inblandade parter. AF vill ogärna att jag tar enstaka dagar. För Lernia kvittar det.)
Hur förhåller det sig förresten med rätten till obetald ledighet under samma omständigheter?
:confused:
Finns väl bara krav på att man skall ha en viss förvarning?
Alone_in_the_dark
2009-05-07, 11:10
Min arbetsgivare vill ha minst 1 månads förvarning på enstaka dagar, 3 mån på längre frånvaro. Det kan med undantagsfall godkännas med 1 veckas förvarning (kortare frånvaro)
Men som sagt, det är från fall till fall och beroende på arbetsgivaren
Ignatius72
2009-05-07, 17:47
Man brukar säga att arbetsgivaren måste gå med på tre perioder ledighet under året. En period kan vara varje fredag. Dvs en planerad sänkning av arbetstiden. Att däremot ta ut en dag här och en där kan räknas som 3 olika perioder (om du har en fånig arb.givare) likväl som 3 mån ledoigt, jobba en dag, ledig 3 månader, jobba en dag ,ledig 3 månader kan räknas som tre perioder.
Musselbank
2009-05-07, 21:53
Tack, lite oklart ändå... försäkringskassan kunde eller ville inte svara. Får höra med AF.
Ignatius72
2009-05-07, 22:03
Tack, lite oklart ändå... försäkringskassan kunde eller ville inte svara. Får höra med AF.
F-kassan vet förvånandsvärt lite och sedan är de rädda för att ta ställning de brukar hänvisa till facket. Jag har frågat om vart man ska vända sig om man inte är med i facket. Inget svar.
Brukar man inte säga två månaders förvarning så kan man inte bli nekad föräldraledigt?
Sedan är det ju en sak vad lagen säger och en annan vad som är lämpligt. De flesta arbetsgivare skulle nog kunna acceptera någon enstaka dag med kortare varsel medan det säkert skulle bli ett jäkla liv om man fram till exakt två månader före mörkar och sedan pyser iväg 1 år. Det handlar om sunt förnuft och att kontinuerligt föra en god diskussion med sin arbetsgivare och kollegor om de skulle bli drabbade av din frånvaro.
Det är tex inte så poppis bland kollegor om man tar ledigt 8-10 veckor varje sommar och de måste täcka upp för en.
Musselbank
2009-05-08, 18:19
Aha, jag var ju oklarare än jag förstod. Lernia är inte arbetsgivare utan anordnare av aktivitet, utbildning.
Det alltså inte en arbetsgivare i någon rimlig betydelse av ordet. Min uppfattning är att föräldraledighetslagen därför inte gäller.
Lernia drabbas inte ens teoretiskt av min frånvaro. Men AF får fortsätta betala Lernia om jag är ledig enstaka dagar, vid längre uppehåll kan de stänga av mig innan och koppla på mig igen efter ledigheten.
Frågan är alltså vilken rätt jag har att själv välja tid för föräldraledigheten (och obetald ledighet). Jag börjar misstänka att detta är oreglerat... (finns det ännu vita fläckar i vår byråkrati?)
Har du något skriftligt avtal? Vad gör du på Lernia?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.