Visa fullständig version : hjälp med deff!!!.. något måste vara fel..
spelaroll
2009-05-06, 21:24
jag har ett litet problem.. försöker mig på att deffa men går varken ner i vikt (pendlar några kilo upp och ner) eller ser någon skillnad i spegeln. jag har relativt bra med muskler men har massa fett i vägen så man ser inte som riktigt... hoppas någon kan hjälpa till för nått måste vara snett
Jag läste guiden om deff och tycker jag följer den rätt bra men är inte säker då jag är dålig på att räkna kalorier och räkna ut massa bmi och skit...
21 år
177cm
77 kg
jag tränar relativt hårt på gymmet 5ggr i veckan och motionerar 3 ggr i veckan
på helgerna kan det hända att jag syndar med alkohol eller en hamburgare men det är sällan.. aldrig både lördagen och söndagen och när det har hänt drar jag ut och springer en halv mil.. :P
detta äter jag under en dag
6:20 1 port Fullkornshavregrynsgröt
9:00 1 polar extrem med leverpastej
12:15 pastasallad (150g lax, 100g blandade grönsaker, 100g fulkornspasta
14:30 ett äpple eller banan
16:30 tränar jag och direkt efter tar jag en proteindrink
18:00 vad mamma lagar (ex. skalad potatis med fläskkotlett, spagetti och köttfärs sås eller kyckling med ris... tyvärr sällan grönsaker)
21:30 polar extrem med leverpastej
jag blir alltid mätt och tycker jag äter nyttigt
ni som kan och har gjort det förr?
gör jag fel? och vad kan jag ändra på?
tacksam för svar..
första post i forumet :) välkommen mig!!
Välkommen! :D
Om jag ska gissa så äter du för mycket.
En portion spaghetti och köttförsås innehåller kanske mellan 500-700 kcal. Jag vet inte riktigt vad polar extrem är men jag gissar på att det är något bröd och säker kcal på 250-300 per 100g, sen leverpastej på det. 100g fullkornspasta är drygt 350 kcal och 150 g lax är 270 kcal, så över 500 kcal där. Det innebär att bara din lunch och middag är runt 1200-1300 kcal sen det andra du äter på det.
Äh jag vette fan, orkar inte räkna ihop allt. Du motionerar ju iofs en hel del. Du får nog börja räkna kalorier i några dagar och se hur mycket du faktiskt käkar.
Dricker du rent protein (vassle) eller dricker du en 'gainer'?
Det är ganska lätt att man underskattar kalorie mängden man intar, gjorde jag hela tiden under min första deff och sen undrade jag varför jag inte gick ner :(
Mitt tips är att sluta räkna så mycket, går man inte ner finns det oftast bara en anledning. Det är bara bita ihop och äta mindre, hur mycket man än hatar det.
Jo visserligen, men jag antar att snubben har en tidsram och då är det svårt att testa sig fram. Desutom om du inte deffat tidigare eller räknat kalorier så kan det vara grymt svårt att ens uppskatta hur mycket man äter.
powderdog
2009-05-07, 07:50
Hej!
Jag håller själv på med min första deff.
Nu ligger jag väldigt lågt i kcal, men jag har brottom och kommer förlora en del muskler-ett pris jag är villig att betala.
Jag har gjort det väldigt enkelt för mig och använder huvudsakligen keso som föda, nyttigt och superlätt att hålla reda på kalorierna. Kolla min tråd så får du se:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3649265#post3649265
Det finns bara ett sätt att minska sin vikt, och det är att du stoppar i dig mindre kcal än vad du gör av med.
Det finns mängder av metoder för att gå ner i vikt, men i grunden handlar det om att uppnå ett kaloriunderskott.
Jag skulle vara lite mer restriktiv med portionerna och byta ut leverpastejen till ett magrare alternativ, minska pastamängden osv. Prova drick ett glas vatten innan du äter de större måltiderna och ta sen en mindre portion än du brukar.
I början får du nog vänta dig att känna en del hunger, men det ger sig allt eftersom. I övrigt såg det vettigt ut och som du säger är det schysst mat du äter, det är "bara" energimässigt för mycket för att skapa ett tillräckligt stort underskott i dagsläget, tyvärr.
J-O-N-A-S
2009-05-07, 10:34
hahaha, ni e för roliga med era "dieter". Ni äter typ mer skitmat när ni "deffar" än jag gör när jag bulkar.
Jag skulle kunna skriva hur du ska äta och träna, men du hade inte pallat i 3 dagar ens.
King Grub
2009-05-07, 11:19
Skruva ner attityden, tuffing.
Davidoff
2009-05-07, 11:25
hahaha, ni e för roliga med era "dieter". Ni äter typ mer skitmat när ni "deffar" än jag gör när jag bulkar.
Jag skulle kunna skriva hur du ska äta och träna, men du hade inte pallat i 3 dagar ens.
J-O-N-A-S_13 Om du använder en sådan horribel diet att 3 dagar blir jobbigt så tycker jag synd om dig. Skitmat eller inte skitmat, kaloribalansen avgör ödet. Deffa är/ska inte vara jobbigt.
Viktor_Balck
2009-05-07, 11:25
Blir det Olympia i år?
Åhh snälla Jonas, berätta för oss som inte vet något hur du gör!
Vill du ta ett pass lr? Så du kan lära mig dina trix...
Pontus H
2009-05-07, 11:38
vad är meningen med ditt inlägg jonas?..
Jag har samma problem, är 188cm lång och har fastnat på 82, trots att jag tror att jag ligger på runt 500kcal underskott / dag.. har legat där nu i 2 veckor.. jag har nog överskattat min energiförbrukning pga överskattad aktivitetsfaktor.. käkar för tillfället:
frukost:
1.5dl havregrynsgröt
2dl mjölk
20g lingonsylt
2dl apelsinjuice
1dl whey 80 och 20 gram cashewnötter <3
lunch:
1 banan, 300g potatis, 200g kyckling, 1 äpple, lite brunsås..
fika:
125g makrill med 2 wasa sport mackor. 1 äpple
innan träning:
ragex2
EAA
middag efter träning:
1.5 dl havregryn
4 ägg
2 päron
2 wasa sport.
spelaroll
2009-05-07, 11:48
jahapp... tack för svaren...
jonas : jag förstår inte varför man ska behöva plåga sig själv till en snyggare kropp, nyttigmat behöver väll inte vara äcklig... och jag är rätt van vid hård träning.. många gånger jag spytt när jag tävla boxning..
OT så antar jag väll att får skära ner lite på portionerna.. hatar att vara hungrig :(
och ska nog skippa leverpastejen också
en fråga till bara.. kan man gå ner i mer muskler än fett om man äter för lite?
kanske låter som en dum fråga men det e nog mest det jag e rädd för om jag ska äta mindre portioner..
tack än en gång..
en fråga till bara.. kan man gå ner i mer muskler än fett om man äter för lite?
kanske låter som en dum fråga men det e nog mest det jag e rädd för om jag ska äta mindre portioner..
tack än en gång..
Ju mer fett man har ju "hårdare" kan man deffa utan att tappa för mycket muskler. Om man redan är hyfsat smal så bör man gå ner i långsammare takt.
Jag försöker med 3kg/månad.
J-O-N-A-S
2009-05-07, 14:55
ok, det var en onödig kommentar från mig. Sorry.
Nu skriver jag till Spelaroll.
Jag är exakt dubbelt så gammal som dig, så jag är helt säker på att jag måste använda mycket striktare metoder än dig för att gå ner i vikt.
Jag skulle rekommendera att du äter max 150 gram långsamma kolisar om dan.
Skippa hemlagad husmanskost och allt vad bröd heter.
Jag är lika lång som dig och kör 200 gram protein, 50 gram kolhydrater och 30 gram fett.
En dag i veckan dricker jag bira eller äter vad jag vill, då blir det 2-3 hamburgare, lösgodis, chips, kakor :)
Så att förbränningen kickar igång igen.
I din ålder/vikt borde du lätt kunna gå ner 1kg/vecka
Sedan beror det ju på vad ditt slutmål är i kroppsfett, siktar du på 3-4% får du köra mycket striktare än så.
Som någon sa, du måste göra av med mer kalorier än du stoppar i dig.
Ät INGET socker. Snabba kolisar bara efter träning.
Glöm inte fettet, bra källor är t ex nötter (inte jordnötter), fisk, avocado, oljor, oliv och linfrö och fisk
Man kan göra mycket god mat med kött, olivolja, tomater, svamp, färska kryddor, blomkål, broccoli, m m, m m, du förstår iden.
Så, nu kan de övriga komma med smartass kommentarer till mig :)
En dag i veckan dricker jag bira eller äter vad jag vill, då blir det 2-3 hamburgare, lösgodis, chips, kakor :)
För förbränningen avstannar om man inte äter sånt? *whatever*
b_andersson
2009-05-07, 14:59
Jag käkar alltid mer protein lite mindre kolhyrater och massa grönsaker. Räknade mycket förut men det är verkligen ingen mening med det, ögonmåttet is the shit. Lagom är bäst.
J-O-N-A-S
2009-05-07, 15:08
Nej, inte avstannar, men det skadar inte heller att ha en ätar dag. Då har man något att se framemot också.
Nej, inte avstannar, men det skadar inte heller att ha en ätar dag. Då har man något att se framemot också.
Jag har "ätareftermiddag" istället:) Äter 500 kcal under dagen och 1800 efter träningen på kvällen.*popcorn*
pectoralis
2009-05-07, 16:22
hahahhahahaahha
Ostknäcket
2009-05-07, 16:37
Det bryr sig på vad du menar med "inte skadar". En ätardag kan fördröja en deff rejält.
young_george
2009-05-07, 17:14
Källa på det?
siktar du på 3-4% får du köra mycket striktare än så.
Haha. Mm 3-4% BF är fullt möjligt via en vanlig deff, absolut! Kanske 1 vecka efter man har dött under sin deff...
The leanest athletes typically compete at levels of about 5–8% for men
Visserligen wikipedia, men orkar inte leta bättre källa.
Snälla, du får allt läsa på lite mer Jonas, din über deff är bara onödig och kan garanterat göras mer effektiv.
1 ätar dag räcker knappast till att återställa hormon förändringarna som sker vid kalorieunderskott och motverka nedgången i förbräningen. Det funkar inte så, behövs mer tid. Självklart kan ätar dagar vara bra psykologiskt och underlätta, men om man deffar på ett vettigt sätt från första början behöver man inte någon ätardag för att stå ut, tänk på den du! ;)
_slipknot1_
2009-05-07, 21:47
Kör själv diet just nu. Ät mer protein mättar betydligt bättre än kolhydrater..Så om du känner dig hungrig käka en burk tonfisk eller något annat gött kött*drool*
letmetouch
2009-05-08, 07:09
tja!
det är inte så jobbigt att lika på ett underskott av kalorier. jag själv har gjort det en länre tid och jag har nu gått ner 20 kg. jag tränar iof 6 dagar i veckan också, men ett par dagar är inte så hårda, utan gå 1-1.5 timmar är och rekomendera. på kvällen efter träningarna brukar jag äta 2-3 ägg och ägg är riktigt bra att käka. drick lite varmt te utan socker och shit så blir du mättare också. sen det här med att man inte ska fuska och sånt är bullsh** jag har fuskat ofta, och äter relativt gott på helgerna, och jag har gått ner dom här kg på cirka 5 måndader. kunde gått snabbare men skinnet hinner med nu! lycka till!
Jag är exakt dubbelt så gammal som dig, så jag är helt säker på att jag måste använda mycket striktare metoder än dig för att gå ner i vikt.
Jag är lika lång som dig och kör 200 gram protein, 50 gram kolhydrater och 30 gram fett.
Sedan beror det ju på vad ditt slutmål är i kroppsfett, siktar du på 3-4% får du köra mycket striktare än så.
Glöm inte fettet, bra källor är t ex nötter (inte jordnötter), fisk, avocado, oljor, oliv och linfrö och fisk
Man kan göra mycket god mat med kött, olivolja, tomater, svamp, färska kryddor, blomkål, broccoli, m m, m m, du förstår iden.
Kan du inte skriva ner hur man ska göra? Du nämnde något om att killen inte skulle palla 3dagar med ditt monster schema. Är lite sugen på att prova!
För det du nämner i ovanstående inlägg är väl inget märkvärdigt utan bara ett "vanligt" deff tips.
mattilainen
2009-05-08, 09:14
Det finns så många sätt att gå ner i vikt på och varför skulle detta vara det bästa? allt är individuellt. Detta var verkligen inget badass schema som ingen kommer klara av i mer än tre dagar..
"Så att förbränningen kickar igång igen."
Snälla..
Visst kan det vara gött för psyket med ätardagar men nej, sån roll har den verkligen inte.
Hans ålder som spelar roll hur mycket han kan gå ner per vecka? vad snackar du om?
"Som någon sa, du måste göra av med mer kalorier än du stoppar i dig."...
J-O-N-A-S
2009-05-08, 10:02
Ja, så att förbränningen kickar i gång. Jag är helt säker på att du går ner mer i vikt med en ätar dag än utan en ätar dag. Dvs att du har en dag med högt kolhydratintag. Speciellt om du typ ligger på 0 kolhydrater dagen efter.
Nä, men han skrev att han inte ville ha en extrem kost på något vis. Därför ett vanligt deff tips, han ville ju gå ner i vikt vilket han inte gjorde nu.
Jag tycker förstås att 200 gram protein, 50 gram kolhydrater och 30 gram fett är ganska tufft. Speciellt om man kombinerar det med 1 timmes morgonpromenad, 1 timmes styrketräning, och 30 minuters promenad efter styrketräningen. Med promenad menar jag 6km/h i 8 graders lutning på löpbandet.
Men förmodligen bara jag som är lite klen av mig.
Nä, jag menar inte att hans ålder spelar roll hur mycket han gå ner per vecka, jag menar bara att det är lättare vid 21 än vid 42.
Davidoff
2009-05-08, 10:05
Ja, så att förbränningen kickar i gång. Jag är helt säker på att du går ner mer i vikt med en ätar dag än utan en ätar dag.
Jag är 100% på att du har fel.
J-O-N-A-S
2009-05-08, 10:11
944rs
Jag har faktiskt tagit bilder på vad jag äter på en dag och tänkte lägga upp det på nätet. Det svåra med en kraftfull diet är att göra mat som smakar bra. Det har tagit mig några år att förfina och komma på recept.
Det första året jag deffade åt jag typ kycklingfile, eller torsk med torrt ris eller potatis oftast :)
Men är du seriöst intresserad ska jag lägga upp det på nätet och skriva vad jag gör.
J-O-N-A-S
2009-05-08, 10:14
Ok, snubben jag har lärt mig det mesta om och som är en kompis till mig har iaf varit i Body med ett 3 sidors reportage pga sina fitnessframgångar, men jag förmodar att du vet bättre än han som glider omkring med 3% kroppsfett. Vad var dina meriter nu igen ?
Ostknäcket
2009-05-08, 10:15
Jag är 100% på att du har fel.
Och jag 100% säker att du har rätt. Går ner mer om du skippar ätardagen.
Ostknäcket
2009-05-08, 10:16
Ok, snubben jag har lärt mig det mesta om och som är en kompis till mig har iaf varit i Body med ett 3 sidors reportage pga sina fitnessframgångar, men jag förmodar att du vet bättre än han som glider omkring med 3% kroppsfett. Vad var dina meriter nu igen ?
Han kan tydligen inte grunderna, om han menar att man går ner mer om man äter extra kalorier.
Davidoff
2009-05-08, 10:37
Att din kompis skulle gå runt med 3% är struntprat. När han optar inför en tävling kan han möjligtvis ligga runt 4-5% i ett par timmar.
Fitnessframgångar och kunskap går inte alltid hand i hand.
944rs
Jag har faktiskt tagit bilder på vad jag äter på en dag och tänkte lägga upp det på nätet. Det svåra med en kraftfull diet är att göra mat som smakar bra. Det har tagit mig några år att förfina och komma på recept.
Det första året jag deffade åt jag typ kycklingfile, eller torsk med torrt ris eller potatis oftast :)
Men är du seriöst intresserad ska jag lägga upp det på nätet och skriva vad jag gör.
Tror inte någon har något emot att få lite tips på hur man kan göra maten lite roligare. Finns ju en avdelning för sådant här på Kolozzeum.
Ang. ätardagar så fungerar alla olika och vissa behöver dem och andra inte. Men det är nog väldigt svårt att tro på en sådan höjning av fettförbränningen att det skulle motsvara de extra kcal som du stoppar i dig.
3% bf är väldigt lågt så var lite försiktig med dina uttalanden. Din polare har säkert en fysik som flera av oss här är avundsjuka på, men det betyder ju inte att han vet bäst för det.
Jonas, bara din ytterst begränsade kunskap av BF% funkar som alldelles utmärkt varningstecken till att ta allt du säger med en rejäl nypa salt. Ingen som är frisk "går runt" med 3% BF, det är ohållbart. Tror att livsnödvändigt fett är 2% (rätta mig om jag har fel här), så att konstant hålla sig på 3% skulle jag våga påstå är omöjligt, body reportage eller ej.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.