Logga in

Visa fullständig version : Löpning, alkohol.

Mr.Biceps
2009-05-06, 20:31
Tjenare

Har börjat deffa. Springer 5 km varje dag. På fredag och lördag så dricker jag alkohol men jag tränar löper fortfarande dom dagarna. Enligt Fragbite så är det farligt för levern och helt onödigt att löpa överhuvudtaget om man ska dricka. Sen var det även helt onödigt att springa dagen efter man druckit också (då man är bakis)

Varför är det så? Kalorier som kalorier? Jag brukar oftast springa 7 km på helgerna. Eftersom jag dricker alkohol och då tänker jag att jag ska springa lite extra eftersom det inte är nyttigt för figuren med alkohol.

Citat från Fragbite

"Proteinsyntesen är negativt reglerad upp emot 48 timmar, om inte mer, efter en fylla. Katabolismen övertstiger anabolismen, därav är det helt klart suboptimalt att träna dagen innan, samma och dagen efter en fylla."

Någon som kan översätta?

koffein_beroende
2009-05-06, 21:10
Nu är inte jag ett proffs men kroppen försöker få ut all alkohol ur kroppen( alkohol är ett gift) och lägger därför all sin "energi" på att försöka få ur alkoholen och tänker alltså inte på muskeluppbyggnaden.

Katabolism= muskelnedbrytande tillstånd.
Anabolism= muskeluppbyggande tillstånd.

Jag vet inte hur det är med att löpa dagen efter men styrketräning bör man inte utföra dagen efter. Däremot så är det ju bra att löpa för att bli av med kalorierna som man fått i sig via ölen.

Fatcan
2009-05-06, 21:11
De borde nog hålla sig till CS på Fragbite.

koffein_beroende
2009-05-06, 21:13
De borde nog hålla sig till CS på Fragbite.

Håller med, att lyssna på fragbitare brukar vara som att ta allt från aftonblaskan seriöst.

gudding
2009-05-06, 21:18
Alltså.. Bättre att träna än att inte träna. Jag har druckit en del alkohol(1-3ggr/vecka) då jag deffat. Kom på efter 2 veckor att det inte var så smart, men jag tränade iaf och det gjorde väl något resultat iaf. GE FAN i att fyllekäka bara, och drick i måttliga mängder. Drick helst inte.

aelgen
2009-05-06, 21:26
Enligt Fragbite
I rest my case.

Om träningen endast innebär kondition så tror jag inte det spelar någon roll. Styrketräning kan väl diskuteras, tror att ett styrkepass inte ger något vidare om du är bakis men har luddigt minne.
Du förbränner ju fortfarande kalorier när du springer även om du är full eller bakis, det är inte så att kroppen helt magiskt börjar förbränna luft :D

Torsk_ole
2009-05-06, 21:34
5 km löpning varje dag och 7 km varje dag på helgerna.

Jag skulle då skada mig efter ett tag och bli rejält övertränad.

AmericanDragon
2009-05-06, 21:45
"Proteinsyntesen är negativt reglerad upp emot 48 timmar, om inte mer, efter en fylla. Katabolismen övertstiger anabolismen, därav är det helt klart suboptimalt att träna dagen innan, samma och dagen efter en fylla."

Citatet stämmer men det låter mer som han försökt få fram att styrketräning inte kommer ge nån "effekt" eftersom man är mer katabol än anabol.

Hur det är att springa dagen efter för leverns skull låter jag någon annan svara på.

Mitt tips är ju dock att inte supa så jävla mycket. Men det svarar inte på dina frågor förstås ;)

mattilainen
2009-05-06, 23:29
Du tränar ju inte i onödan dagen innan och samma dag som du dricker. Visst är det kanske inte optimalt ur byggar perspektiv men inte är det i onödan. Sen tror jag inte du riktigt fattar hur mycket kcal det egentligen är i olika sprit/öl/cider. Springer du 5 km per dag och sen 7 km på helgerna bara för att du dricker så räcker verkligen inte det för att ens komma i närheten av den kcal du får in om du dricker.

Sen kan jag inte säga hur mycket du dricker men det låter ju inte som att det är en eller två öl direkt. Lyssna inte på fragbite, jag slutade vara på fragbite när alla träningstrådar kom upp och man inte kan läsa de bara för man blir så arg..

vicarious
2009-05-07, 10:26
Proteinsyntesen är negativt reglerad upp emot 48 timmar.

Citatet stämmer. Nu berör detta dock styrketräning snarare än fettförbränning.

Efter du har druckit kommer kroppen i huvudsak vara inställd på att förbränna alkoholen i kroppen och fettförbränningen kommer vara nedsatt. Till vilken grad detta sker beror förstås på hur mycket du drack innan, hur lång tid det har gått efter du drack din sista centiliter sprit osv.

vicarious
2009-05-07, 10:29
Du tränar ju inte i onödan dagen innan och samma dag som du dricker. Visst är det kanske inte optimalt ur byggar perspektiv men inte är det i onödan. Sen tror jag inte du riktigt fattar hur mycket kcal det egentligen är i olika sprit/öl/cider. Springer du 5 km per dag och sen 7 km på helgerna bara för att du dricker så räcker verkligen inte det för att ens komma i närheten av den kcal du får in om du dricker.

Sen kan jag inte säga hur mycket du dricker men det låter ju inte som att det är en eller två öl direkt. Lyssna inte på fragbite, jag slutade vara på fragbite när alla träningstrådar kom upp och man inte kan läsa de bara för man blir så arg..

Det kan mycket väl visst vara i onödan att träna samma dag/ett par timmar innan man börjar hälla i sig sprit (nu pratar jag om styrketräning här). Återhämtningen och muskeluppbyggnaden blir lidande. Kombinerar man detta med ett lågt proteinintag är det stor risk att man inte lyckas kompensera muskelförlusten.

thompaboy
2009-05-07, 15:07
Löpning har inte alls samma muskeluppbyggande effekt som styrketräning. Är inte helt hundra men har för mig att jag läste här på forumet att förhållandet nedbrytning/uppbyggnad snarare är runt 50/50 vid löpning. Eventuell löpning dan efter en fest för egen del beror på om jag känner mig tillräckligt fräsch. Om inte kvarstannar jag i soffan;)

Linnet
2009-05-07, 19:44
http://www.e24.se/lifestyle/fritid/artikel_356909.e24

Refererar till en artikel i Runner's world där man tar upp att en eller två stora stark kan vara bra både för återhämtning efter ett träningspass och som uppladdning kvällen innan. detta skall inte förväxlas med en fylla där du kommer vara negativt påverkad även vid löpning.