handdator

Visa fullständig version : Undrar lite

nicobo
2009-05-06, 18:51
Jag försöker gå ner i vikt..

Jag försöker ligga runt 1500 kcal om dagen men går lätt över det då jag tränar en hel del men då undrar jag är de meningen man ska inte äta upp sina "tränings kalorier"? Kanske dum fråga men där jag skriver in mina kalorier så står det när jag skrivit in träningen "kvar att förbruka". Och om man ser till att träna och röra på sig mycket, stannar man i vikt även fast man äter lite(kanske 100-200) extra utöver de här 1500, eller ska jag ligga stenhårt på dem? om ja vill gå ner överhuvudtaget. Tänker bara lite att kroppen kanske behöver lite mer eller är det bara jag som är ovan och måste hålla stenhårt?

Tex förra veckans träning (ser olika ut varje vecka, ska normalt träna thai 3-4 ggr i veckan):
Mån: Thaiboxning 75 min
Tis: Thaiboxning 75 min
Ons: Core 30 min + 14 min intervall rask takt/jogging
Tors: Vila
Fre: Rask takt 1 mil
Lör: Rask takt 1 mil
Sön: Rask takt 1 mil

Skriver kanske lite rörigt...

gudding
2009-05-06, 21:12
Din vecka ser tämligen intensiv ut. Med den veckoaktiviteten lär du gå ner i vikt.

Jag har dock ingen som helst aning om ditt basala energibehov eftersom du varken skrivit vikt, längd eller ålder, men jag gör ett försök att räkna på det ändå:

Med stor risk för att dumförklara dig vill jag ändå visa följande:

Ponera att ditt energibehov ligger på 2700 KCAL/Dag
Du stoppar i dig 1500 (+-) KCAL/Dag

Matematiken är enkel:
2700-1500 = 1200

1200*7 = 8400 kcal (som du gör av med)

1 KG fett = ca 700kcal

8400/7000 = 1,2 KG / Vecka

Slutgiltigt så spelar det nog inte så stor roll om du ligger på 100 kcal hit eller 100 kcal dit sålänge du håller dig inom din limit. Det lär inte vara någon superstar idé att klämma i sig 43 snickers på en dag liksom. Själv brukar jag äta ca 200-500 kcal mer på träningsdagar än vanliga fall, och jag får ändå en rätt stabil viktnedgång.

Med den träningen lär du få en fit kropp tror jag.

nicobo
2009-05-07, 07:02
Mjo, men jag tränar enbart såhär för jag känner att jag vill, orkar och tycker det är kul. Jag vilar dem dagarna kroppen behöver det.. Så allt beror på min kropp och just nu så räcker det med 1 vilodag om det är promenader som t ex fyller ut helgen...Så jag som sagt lyssnar helt å hållet på min kropp.

Jag väger ju mig inte men sist jag vägde mig så vägde jag 70.. kan tänka mig att jag är nått kg under nu och jag är 161 cm lång.. och fyller 21 år i sommar. Så jag räknade ut med den dära "deff en guide" fanns det nån formel.. så jag avrundade till 1500 kcal.

Men då kör jag på som jag gör nu då och väntar på resultat :)

gudding
2009-05-07, 07:42
Jag tycker det låtet rätt bra. Ibland orkar man bara inte räkna alla kalorier, utan det kan räcka med att strama åt kolhydratintaget en aning, och äta lite nyttigare och mindre.

Det lär gå bra.

Flexipop
2009-05-07, 08:51
Du behöver absolut inte äta upp det du förbränner. Så länge du har ett bra proteinintag och inte går i svält så ska du bara vara glad om du inte är hungrig. Ta vara på den känslan så länge det varar ;)