Visa fullständig version : Fråga om intag av shake...
Tänkte att nån kunde lösa ett hjärnspöke åt mig nu när bilen e borta, de e så att jag cyklar runt 6 km i vardera riktning i relativt högt tempo till och från gymmet... bör protein+kolhydrat shake tas efter gympasset innan hemcykling eller efter cyklingen hem..? Spelar det nån roll för muskelåterhämtning resp. fettförbränning?
Shaken är egenblandad och har fördelning 50/50, under deff 75p/25K... Om det gör skillnad!!
Tack på förhand!
King Grub
2003-08-07, 16:14
Är det inte frågan om ett längre cardiopass än så går det alldeles utmärkt att vänta till efter cykelpasset, så slipper du ha den skvalpande runt i magen medan du trampar.
Däremot har du för lite kolhydrater i den. Det finns ingen anledning att snåla såpass, inte under deff heller. Efter ett hårt pass går kolhydraterna direkt till musklerna, inte till fettcellerna, och att dra ner på kolhydraterna vid det tillfället leder bara till sämre återhämtning. Det finns bättre mål att dra ner på kolhydraterna på, om du nu vill det.
Joachim B
2003-08-07, 21:19
Ta den direkt!
Och som Grub säger, tillsätt mer kolhydrater. Jag rekommenderar 0,4 gr vassleprotein (isolat eller hydrolysat) och 0,8 gr kolhydrater (maltodextrin eller dextros) per kilo kroppsvikt blandat med cirka en liter vatten.
Är du ute efter att bygga muskler tar du en till drink efter cirka en timme. Därefter bör du återgå till sitt ursprungliga kostupplägg där nästföljande måltid bör konsumeras inom tre timmar.
Tackar för svaren!!
Ska slänga ner lite mer kollisar i drinken nu och se vad som händer..:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.