Visa fullständig version : Äta för lite - stanna i vikt?
Hallå alla!
Undrar lite över hur det ligger till egentligen om man äter för lite, eller för få kalorier under sin deff. Jag har förstått att ett underskott på ca 500 kcal är bra att hålla sig till för en stabil viktnedgång. Själv har jag nu stått still viktmässigt under en lång tid och antog då att jag ätit för mycket. Min PT kollade över min kost och ansåg tvärtom att jag åt för lite. Är det så att om man nu överdriver sitt kaloriunderskott och käkar för lite att man inte går ned i vikt för att kroppen "sparar" på det den får i sig? Eller... Hur fungerar det?
Hallå alla!
Undrar lite över hur det ligger till egentligen om man äter för lite, eller för få kalorier under sin deff. Jag har förstått att ett underskott på ca 500 kcal är bra att hålla sig till för en stabil viktnedgång. Själv har jag nu stått still viktmässigt under en lång tid och antog då att jag ätit för mycket. Min PT kollade över min kost och ansåg tvärtom att jag åt för lite. Är det så att om man nu överdriver sitt kaloriunderskott och käkar för lite att man inte går ned i vikt för att kroppen "sparar" på det den får i sig? Eller... Hur fungerar det?
Underskott gör så du går ner i vikt. Om det inte rör sig om nån sjukdom.
Posta vad du äter här så kan man se var där finns "dolda" fel.
kalajset
2009-05-06, 11:56
Nej, har du ett underskott på 500kcal dagligen en längre period går man otvivelaktigt ner i vikt. Att du inte längre går ner i vikt beror helt enkelt på att du inte har detta 500 kaloriers underskott längre. Dessa typen av "svältlägen" din PT iaf verkar prata om, där man inte går ner i vikt fast man äter på ett "underskott" finns ej på detta sätt i verkligheten. Visst är det säkert så att du har sänkt din ämnesomsättning under din viktnedgång, och visst skulle den kunna "må bra" av att höjas igen om möjligt/om detta är önskvärt, men det har inget att göra med huvudfrågan.
Sedan är det såklart fullt möjligt att det finns andra saker i din kost att reagera över, och visst är det möjligt att du äter väldigt lite, men går man inte ner i vikt ligger man inte på ett kontinuerligt kaloriunderskott.
EDIT: Som även sas ovan kan det mycket riktigt ligga någon form av sjukdom bakom, men i de allra, allra flesta fall är helt enkelt inte verkligheten så. Även om det mycket riktigt kan vara så, absolut en vettig synpunkt.
Hallå alla!
Har du gått ner mycket kan ditt energibehov ha ändrats. Utöver det så kan kroppen faktiskt efter en längre tid minska mängden energiomvandling per dygn. Om du redan äter lite kan du försöka öka mängden träning och undersöka hur det går.
Men det skulle inte skada med mer information som ålder, träningsprogram samt ett kostscema.
Vilka snabba svar, tackar!
Min mening var inte att gå in i detalj på hur just jag äter och tränar. Jag undrade mer generellt hur det fungerar om man ligger på ett stort underskott (så att säga). Om det gör mer skada än nytta.
Men tackar som sagt för synpunkterna! :)
Flexipop
2009-05-06, 12:53
Någon får rätta mig om jag har fel men jag tror att det ligger till så här:
Ämnesomsättningen minskar om du ligger på en låg kalorinivå men det tar du å andra sidan igen genom ett stort kaloriunderskott.
Så med andra ord och som svar på din fråga: Ju mindre du äter desto mer går du ner i vikt. Viktnedgången stannar inte upp iform av något slags "svältläge" eller annat.
Sen om det är hälsosamt eller inte med ett för stort underskott är självklart en annan fråga.
Edit: Såg nu att Kalajset redan hade ett bra svar på frågan.
Min mening var inte att gå in i detalj på hur just jag äter och tränar. Jag undrade mer generellt hur det fungerar om man ligger på ett stort underskott (så att säga). Om det gör mer skada än nytta.
För att få ett svar som du vet att du kan tillämpa måste du dock våga ge ut just detaljer. Det är fullt möjligt att ditt kostupplägg suger även om du äter lite, och att din PT har rätt i att du äter dåligt även om du ligger stilla i vikt.
Allright, då kör vi. Några detaljer: Min styrketräning kör jag alltid på morgon/förmiddag, gillar att träna på morgonen. Konditionsträning kör jag oftast i form av spinning, och de passen går på kvällen. Förutom spinning och styrketräning blir det 3-4 morgonpromenader i veckan.
Frukost: Havregrynsgröt med linfrön (1dl havregryn 1-2 msk linfrön), proteinsmoothie (proteinpulver, vatten, div frusna bär)
Mellis: Proteinshake, frukt (detta mål blir oftast alltid efter styrkan på morgonen)
Lunch: lax/kycklingfilé (125-150 g) med grönsaker. Grönsakerna varierar mycket, allt från vanlig grönsallad till broccoli, rotsaker spenat, kålsallad osv. Ibland bönsallad också.
Mellis: 250 keso, alt näve nötter. (OM jag skall på spinning på kvällen blir målet tex en grov smörgås med groddar och keso på, ev en frukt till).
Middag: Samma som lunch, om jag precis tränat lägger jag till pasta (0,5-1 dl okokta makaroner)
Mellis: 200 g keso, alt nötter, alt hoppa över detta mål om jag inte känner mig hungrig.
Tjej, 21 år, 60 kg, 162, BEE 1430 kcal. Tränar styrka 3 dagar i veckan, promenerar 3-4 dagar i veckan, springer eller spinnar 2 ggr i veckan. Försöker även orka med lite kondition (15-20 min) efter styrkepassen. Detta ryms under 5 dagar, och 2 träningsfria dagar i veckan.
Go go go! :)
Glömde tillägga, detta är kosten efter att PTn sa att det var för lite. Jag har lagt till lite mer kolhydrater och fett.
Jag tycker det är en bra kostsammansättning generellt. Min första tanke på vad din PT kan ha menat var om han/hon opponerade sig näringsmässigt, men inte ens det tycker jag finns skäl att påpeka.
Tvärtom tror jag att du står still i vikt för att du inte uppnår ett tillräckligt stort underskott energimässigt. Trist kanske att behöva ifrågasätta sin PT, men är ni överens om vad dina mål på lång och kort sikt är?
Vill din PT kanske att du först ska bygga upp lite muskler/fasthet i din kropp och först längre fram börja lägga energi på att skala bort fett? Om så är fallet ser upplägget vettigt ut. Annars måste ni nog ta ett snack.
King Grub
2009-05-07, 09:40
Ser ut som om du antagligen äter för mycket än för lite, om du önskar gå ner i vikt, inte tvärtom. Din kost är bra och nyttig, men det ser inte ut som en viktnedgångskost, kalorimässigt.
Tror snarare det är tvärtom, du äter för mycket :>
Det där är vad jag stoppar i mig på vilodagar : )
Precis vad jag gissade att svaren skulle bli, you freakin know it alls :cool:
Jag får helt enkelt ändra om lite igen!
Måste vara rätt irriterande att bli anlitad som PT och få sina metoder ifrågasatta via proxy av random forumfolk. :D
userfriendly
2009-05-07, 10:09
Alltså, jag upplever att när jag är sliten i kroppen pga träning och äter för lite - i syfte att gå ner i vikt - så stannar jag i vikt. För mig handlar om det mkt om balans mellan vila-träning och kost.
Men sen vet jag ju inte hur mkt du äter så det är svårt att säga om det är det det handlar om?
Alltså, jag upplever att när jag är sliten i kroppen pga träning och äter för lite - i syfte att gå ner i vikt - så stannar jag i vikt. För mig handlar om det mkt om balans mellan vila-träning och kost.
Men sen vet jag ju inte hur mkt du äter så det är svårt att säga om det är det det handlar om?
+1
Stress är ett bra sätt att höja blodsockernivåerna.
Jag trodde jag skrivit hur mycket (och vad) jag äter på föregående sida.. Eller vad menar ni?
Håller med lite grann här.
Har man en jämn o bra viktnedgång och helt plötsligt börjar träna för mycket, eller sänker sitt intag ytterligare kan följande hända:
* Man orkar inte träna lika intensivt (bränner färre kalorier)
* Spontanaktiviter minskar eller uteblir (bränner färre kalorier igen)
* Risken för att man fuskar med dieten ökar (ökat oplanerat kaloriintag)
Balansen är mycket viktig. Man ska kunna träna utan att slita ut sig, mår man inte bra under diet, orkar man inte spendera kalorierna (som man gjorde innan man blev sliten), även om man tvingar sig till träningspassen. Givetvis kan man tappa vikt ändå om man fortfarande ligger på kaloriunderskott, men det ger inte bra resultat i slutändan att konstant genomföra sina pass halvdant.
Intressant läsning. Jag befinner mig i samma position vad det gäller att inte gå ner i vikt.
Lite tankar kring följande text vore högst uppskattat!
Kör väldigt intensiv cirkelträning på gymmet som tar ca 50-60min. Några timmar efter framåt kvällen brukar jag köra någon typ av cardio.
Cykel 30min, mildare form av HIIT
Springa 6-7km
Rask promenad 40min
Alt springa + rask promenad ~30min
Bör tilläggas att detta är den aktivitet jag gör under dagen, är arbetssökande för tillfället, så man drar mest hemma tråkig nog = ingen övrig nämnbar förbränning.
Det brukar bli runt 8 träningspass i veckan, alltså 5 gympass, och 3-4 cariopass, samt vila under helgen.
Nu till kosten. Jag ligger runt 1300kcal/dag uppdelat på ~160g protein ~60g kolhydrater ~40g fett
Är 21år, 90kg 180lång.
Det känns som allt står still, men jag kan inte förstå varför. Är de så att jag äter för lite, eller vad kan det bero på?
Elfsberg
2009-05-10, 14:41
Hur länge har det "stått stilla"?
Flexipop
2009-05-10, 14:43
Intressant läsning. Jag befinner mig i samma position vad det gäller att inte gå ner i vikt.
Lite tankar kring följande text vore högst uppskattat!
Kör väldigt intensiv cirkelträning på gymmet som tar ca 50-60min. Några timmar efter framåt kvällen brukar jag köra någon typ av cardio.
Cykel 30min, mildare form av HIIT
Springa 6-7km
Rask promenad 40min
Alt springa + rask promenad ~30min
Bör tilläggas att detta är den aktivitet jag gör under dagen, är arbetssökande för tillfället, så man drar mest hemma tråkig nog = ingen övrig nämnbar förbränning.
Det brukar bli runt 8 träningspass i veckan, alltså 5 gympass, och 3-4 cariopass, samt vila under helgen.
Nu till kosten. Jag ligger runt 1300kcal/dag uppdelat på ~160g protein ~60g kolhydrater ~40g fett
Är 21år, 90kg 180lång.
Det känns som allt står still, men jag kan inte förstå varför. Är de så att jag äter för lite, eller vad kan det bero på?
Låter helt osannolikt. Väger och skriver du ner allt du äter? OM du har räknat rätt på kalorier så är det något som är vajsing. I så fall borde du kolla upp det hela med en läkare. Du har ingen sk ätardag eller något annat i veckan som kanske ställer till det?
Hur länge har det "stått stilla"?
Cirkus 2 veckor!
Låter helt osannolikt. Väger och skriver du ner allt du äter? OM du har räknat rätt på kalorier så är det något som är vajsing. I så fall borde du kolla upp det hela med en läkare. Du har ingen sk ätardag eller något annat i veckan som kanske ställer till det?
Ja, allt är nerskrivet +-100kcal. Läkare? De ska väl ändå inte behövas :) Har faktiskt varit lite dålig ibland och kört ätardag hela veckan, tänkte jag säga. 1 gång i veckan menar jag. Dock är de första helgen utan ätardag, och tänkte ge det denna veckan och hålla mig i alla fall tills nästa helg.
Edit, var inne på en sida där man kunde räkna ut kaloriförbränning vid vissa aktiviteter. Där sa den att 60min cirkelträning bränne runt 670kcal, kan de stämma?
thompaboy
2009-05-10, 17:00
Cirkus 2 veckor!
Ja, allt är nerskrivet +-100kcal. Läkare? De ska väl ändå inte behövas :) Har faktiskt varit lite dålig ibland och kört ätardag hela veckan, tänkte jag säga. 1 gång i veckan menar jag. Dock är de första helgen utan ätardag, och tänkte ge det denna veckan och hålla mig i alla fall tills nästa helg.
Edit, var inne på en sida där man kunde räkna ut kaloriförbränning vid vissa aktiviteter. Där sa den att 60min cirkelträning bränne runt 670kcal, kan de stämma?
Kan vara din ätardag som varit boven. En ätardag på helgen som går överstyr är ett utmärkt sätt att förstöra det man åstadkommit tidigare under veckan.
Cirkus 2 veckor!
halloy nej det tror jag inte stämmer. om du inte är en topp idrottsman som kör ett stenhårt pass.......skulle tippa på mellan 250-350 kcal om du håller ett högt tempo..:)
Flexipop
2009-05-10, 21:00
halloy nej det tror jag inte stämmer. om du inte är en topp idrottsman som kör ett stenhårt pass.......skulle tippa på mellan 250-350 kcal om du håller ett högt tempo..:)
Japp precis vad jag tänkte. När jag kör TUNG styrketräning i 60 min räknar jag med ca 300 kcal. Kolla om du inte har överskattat din förbränning. Det kan vara där skon klämmer.
young_george
2009-05-10, 21:44
Försöker även orka med lite kondition (15-20 min) efter styrkepassen
Ingen bra idé om du försöker utveckla styrke. Lägg om den träningen till en annan tidpunkt och avskeda din PT.
Kan vara din ätardag som varit boven. En ätardag på helgen som går överstyr är ett utmärkt sätt att förstöra det man åstadkommit tidigare under veckan.
+1 ätardagar är inte ngt de som har lätt för att lägga på sig har råd med. Bättre att ligga på ett högre snitt kcal intag än att svulla bort allt man gjort på 6 dagar under en enda dag.
+1 ätardagar är inte ngt de som har lätt för att lägga på sig har råd med. Bättre att ligga på ett högre snitt kcal intag än att svulla bort allt man gjort på 6 dagar under en enda dag.
Ja det misstaget har man gjort mer än en gång!!!:smash:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.