Visa fullständig version : Kroppsbyggare fast i Drograzzia
http://www.gt.se/nyheter/1.1558684/kroppsbyggare-fast-i-drograzzia
En av de medverkade tydligen i SM som gick nyligen?
Att man finner dopingpreparat hos framstående individer inom BB förvånar väl föga.
"Vid den veckolånga dopningrazzian påträffades dock ingen narkotika." Gör dock att jag är lite irriterad över din och deras rubrik som iaf jag tycker ger intryck av att det rörde sig om allvarligare saker än steroidpreparat.
Anabola steroider är väl narkotikaklassade?
Ja men detta pga att man ska kunna straffa folk som brukar/säljer anabola hårdare, ganska löjligt att ha AAS på den listan.
Att man finner dopingpreparat hos framstående individer inom BB förvånar väl föga.
"Vid den veckolånga dopningrazzian påträffades dock ingen narkotika." Gör dock att jag är lite irriterad över din och deras rubrik som iaf jag tycker ger intryck av att det rörde sig om allvarligare saker än steroidpreparat.
AAS är ju droger och minst lika allvarligt som annan narkotika, vart vill du komma?
Dock håller jag med om att det var dåligt att skriva så, som om det vore givet att det skulle finnas andra droger med.
Scratch89
2009-05-06, 11:26
AAS är ju droger och minst lika allvarligt som annan narkotika, vart vill du komma?
Dock håller jag med om att det var dåligt att skriva så, som om det vore givet att det skulle finnas andra droger med.
Han kanske var ökänd som en langare av mystiska preparat?
Ja men detta pga att man ska kunna straffa folk som brukar/säljer anabola hårdare, ganska löjligt att ha AAS på den listan.
Ganska löjligt att ha flera andra droger med på den listan imho, men de är fortfarande narkotika.
Han kanske var ökänd som en langare av mystiska preparat?
Mjo, visst händer det antagligen att folk kombinerar steroider och andra droger men att ta det för givet är ju lite väl.
Är det klassat så är det en drog. Hur farligt det egentligen är, är en helt annan fråga. Precis som med flera andra droger, lagliga som olagliga.
Att inneha läkemedelsklassade preparat utan recept, typ AAS. Eller att sälja knark känns inte riktigt ekvivalent. Det är såvitt jag vet inte heller det i lagens ögon då straffen inte riktigt är likvärdiga.
Fast man ska väl inte förvåna sig över sensationsrubriker längre iofs.
"- Men vår prioritet ligger ju på narkotika. Straffen för dopingbrott framförallt för eget bruk är ju också jämförelsevis väldigt låga"Kriminalinspektör Sten Ove Falk vid narkotikapolisen i Göteborg
Står ju tom i artikeln.....
Fultjack
2009-05-06, 12:50
Får se vad straffet av detta blir. Om folket det rör sig om blir avstängda från allt tävlande och/eller böter.
OBS! Eventuella namn behöver inte nämnas innan någon är dömd/avstängd.
Sorry, svarade bara vem som var på bilden.
Är det klassat så är det en drog. Hur farligt det egentligen är, är en helt annan fråga. Precis som med flera andra droger, lagliga som olagliga.
Alkohol är inte klassat, men är fortfarande en drog.
Alkohol är inte klassat, men är fortfarande en drog.
Ja? Det jag skrev. Droger, olagliga som lagliga.
AAS är väl inte alls narkotikaklassat!? Det finns en Narkotikastrafflag, och en dopinglagstiftning. Maxstraffet är mig veterligen 4år för dopingsbrott, medans det är 12år för narkotikabrott.
Pudzianovski
2009-05-06, 15:14
Nej, AAS är inte narkotikaklassade. De har en egen lag och så länge det rör sig om de preparat som ingår i dopinglagen är de då klassade som doping.
Appropå artikeln:
...Flera kända och professionella kroppsbyggare...
Eeh? Det finns väl bara en professionell kroppsbyggare i Göteborg, såvitt jag vet iaf.
EDIT: Missade fakta-rutan, fail av journalisterna som vanligt.
Är inte alkohol över 60% narkotikaklassad eller är det bara någon skröna jag plockade upp i mellanstadiet?
EDIT: Ja, drickbar sådan that is.
Är inte alkohol över 60% narkotikaklassad eller är det bara någon skröna jag plockade upp i mellanstadiet?
EDIT: Ja, drickbar sådan that is.
Jag har handlat 60+ på systembolaget så det vore rätt förunderligt i sådana fall.
bigtraps
2009-05-06, 17:16
Appropå artikeln:
Eeh? Det finns väl bara en professionell kroppsbyggare i Göteborg, såvitt jag vet iaf.
EDIT: Missade fakta-rutan, fail av journalisterna som vanligt.
En manlig och en kvinnlig kanske?
Herr Oberst
2009-05-06, 18:09
Japp, det är en skröna
Det verkar ju finnas folk med lite kunskap här så då kan jag ju passa på att fråga om lite mer juridiska detaljer kring det där med dopingklassat och narkotikaklassat?
Om vi säger GH, testo, d-boll, epo och allt va det heter, räknas allt det som doping eller finns det "dopingpreparat" som räknas som narkotika enligt lagen?
Torsk_ole
2009-05-06, 18:43
Det värsta med doping, kanske även något positivt är att de polisen satsar på är de som brukar mycket eller de som säljer mycket.
Fast jag tror att den stora kundkretsen är svenne banan och hans gymkompisar. Där går det nog en hel del pengar till.
Fast jag tycker att polisen ska fortsätta så och satsa på att göra det svårt/omöjligt för svenne banan att köpa grejer. Det hade ju gått åt sjuka resurser att göra det på det andra hållet.
Så tummen upp för detta:thumbup:
Det värsta med doping, kanske även något positivt är att de polisen satsar på är de som brukar mycket eller de som säljer mycket.
Fast jag tror att den stora kundkretsen är svenne banan och hans gymkompisar. Där går det nog en hel del pengar till.
Fast jag tycker att polisen ska fortsätta så och satsa på att göra det svårt/omöjligt för svenne banan att köpa grejer. Det hade ju gått åt sjuka resurser att göra det på det andra hållet.
Svenne banan blir nog lite rädd också när dom ser att dom jagar lite så det är nog bra ja.
Pudzianovski
2009-05-06, 18:48
Det verkar ju finnas folk med lite kunskap här så då kan jag ju passa på att fråga om lite mer juridiska detaljer kring det där med dopingklassat och narkotikaklassat?
Om vi säger GH, testo, d-boll, epo och allt va det heter, räknas allt det som doping eller finns det "dopingpreparat" som räknas som narkotika enligt lagen?
I Lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel ingår:
1.ASS
2.Tillväxthormon
3.Andra kemiska substanser (http://www.fhi.se/sv/Vart-uppdrag/Alkohol-narkotika-tobak-och-dopning-ANTD/Dopning/Forteckning-over-dopningsmedel/)
(d.v.s. Testo, GH och d-boll går under denna lag.)
RF har en lista för doping i idrottsliga sammanhang.
Där ingår förutom de subsatanser ovan också fler substanser och t.ex. epo. http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____121.aspx
Många andra substanser går under t.ex. läkemedleslagen eller narkotikastrafflagen osv.
Amfetamin kan t.ex. räknas som "doping" inom idrottssammanhang eftersom RFs lista förbjuder det. Men i svensk lag så är det narkotikaklassat.
Tack för förtydligandet Pudzianovski :)
victor_n
2009-05-06, 19:53
stora kundkretsen svenne banan? hur ska man tolka det?
olander08
2009-05-06, 19:56
Vilka narkotikaklassade substanser är värre än AAS?
Vilka narkotikaklassade substanser är värre än AAS?
Marijuana tex! Det är dödsknark.
Marijuana tex! Det är dödsknark.
:D Sant, psykoser, man kan somna in o dö för alltid.
:D Sant, psykoser, man kan somna in o dö för alltid.
Och ugnssteka sina egna barn... Eller var det LSD?
Synd att det blir såhär, det sänker sportens trovärdighet.
Fidde_Mannen
2009-05-06, 20:25
Att AAS och BB går hand i hand var väll ingen nyhet, så har det alltid varit och kommer så förbli.
patrikjo
2009-05-06, 20:26
Hur menar du? Sänks sportens trovärdighet av att dess utövare håller på med diverse preparat, eller av att de åker fast?
Att AAS och BB går hand i hand var väll ingen nyhet, så har det alltid varit och kommer så förbli.
Doping och idrott i "världsklass" går förmodligen också hand i hand.
Hur menar du? Sänks sportens trovärdighet av att dess utövare håller på med diverse preparat, eller av att de åker fast?
Det senare såklart. Klantigt av dem.
Jag njuter än idag av humorn i den uppgift som gör gällande Ricardo Ricco offentligt har krävt pengarna tillbaka från den ökända dopingdoktorn Carlos Santuccione som levererade hans Cera med löftet om att det inte skulle gå att spåra.
Herr Oberst
2009-05-06, 21:23
Kan den sjunka mer?
Alla "vet" att alla som sysslar med byggning är vandrande medicinskåp. De få stackare som inte är det ligger redan i smutsen och skräpar.
maaherra
2009-05-06, 21:42
Jag njuter än idag av humorn i den uppgift som gör gällande Ricardo Ricco offentligt har krävt pengarna tillbaka från den ökända dopingdoktorn Carlos Santuccione som levererade hans Cera med löftet om att det inte skulle gå att spåra.
Lol :D
Ok, nog med PM nu om vem killen på bilderna är. Vill ni veta så ta reda på det själva.
Degpekka
2009-05-07, 01:12
Ser man inte vem det är på dem små bilderna bör man inte heller få veta då ens intresse av svensk BB inte kan vara så värst stort! :D
Trist dock, han e skön och riktigt bra! :(
Doping lönar sig inte i längden. Fast det kanske kan vara svårt för vissa att sluta när de väl ha börjat en gång i tiden. Några kanske önskar att de åker fast? Visst ska man ta fast de som missbrukar dopningspreparat men det viktigaste är ändå motverka att folk börjar med preparaten överhuvudtaget.
ser man inte vem det är på dem små bilderna bör man inte heller få veta då ens intresse av svensk bb inte kan vara så värst stort! :d
trist dock, han e skön och riktigt bra! :(
+1
Doping lönar sig inte i längden. Fast det kanske kan vara svårt för vissa att sluta när de väl ha börjat en gång i tiden. Några kanske önskar att de åker fast? Visst ska man ta fast de som missbrukar dopningspreparat men det viktigaste är ändå motverka att folk börjar med preparaten överhuvudtaget.
Precis. Sysslar man med olagligheter så är det alltid Ett Rop På Hjälp (tm). Snälla...
Vet inte riktigt om en "bygg och lyft, helt rent (CLEAN MACHINE hette du väl förut?)"-person är rätt person att uttala sig om doping och dess långverkande effekter. Visst, jag tror inte direkt att doping "lönar sig" heller, men för en BB på hög nivå eller en världsatlet i någon sport är det nog ett nödvändigt ont.
För en BB på hög nivå eller en världsatlet i någon sport är det nog ett nödvändigt ont.
Blanda inte äpplen och päron är du snäll.
Återigen detta fundamentala tankefel att varenda toppidrottare skulle vara dopad.
On topic så tycker jag personligen att det är lysande att folk som hanterar anabola börjar klämmas åt :thumbup:
Blanda inte äpplen och päron är du snäll.
Återigen detta fundamentala tankefel att varenda toppidrottare skulle vara dopad.
On topic så tycker jag personligen att det är lysande att folk som hanterar anabola börjar klämmas åt :thumbup:
Det är klart att det skiljer sig mellan sporter. Trodde det var underförstått att exempelvis curling, golf och liknande sporter har färre dopade utövare i världseliten än cykling, 100 meter sprint och kulstötning. Visst, alla kanske inte är dopade i fysiska sporter, men det är ju intressant att det finns personer utanför toppen som torskar medan de som lyckas bättre klarar sig gång på gång. Bättre genetiska förutsättningar eller hårdare träning? Ingen aning...
Visst, alla kanske inte är dopade i fysiska sporter, men det är ju intressant att det finns personer utanför toppen som torskar medan de som lyckas bättre klarar sig gång på gång. Bättre genetiska förutsättningar eller hårdare träning? Ingen aning...
I alla sporter finns det personer som har en oerhörd fallenhet för va de håller på med. Kombinerar man detta med just tjurighet och envishet så blir resultatet långt bättre än vad man kan föreställa sig. Har man inte själv varit aktiv utövare av just den specifika idrotten är det sedan helt svårt att uttala sig om prestationen. Man saknar liksom referensramar.
Att det sedan finns människor som inte besitter dessa egenskaper utan istället tar till steroider är beklagansvärt, men sant. Det är dock långt ifrån självklart att det är de främsta som gör det.
Herr Oberst
2009-05-07, 13:32
Det är dock långt ifrån självklart att det är de främsta som gör det.
Tack!
Man blir nästan förvånad när man utanför flashbacks dopingforum kan läsa att alla topp-atleter dopar sig. Självklart finns det otroligt många duktiga och rena idrottsstjärnor.
bigtraps
2009-05-07, 13:34
Det kommer att bli mycket intressant att följa det här fallet. Särskilt om de inblandade är de som ryktena säger........
Efterfrågan av namnen eller länkar till ställen där namnen nämns är inte heller så populära.
Commando1980
2009-05-07, 14:36
Efterfrågan av namnen eller länkar till ställen där namnen nämns är inte heller så populära.
du kan väl lika gärna låsa/radera tråden om du ska hålla på så där.
Eddie Vedder
2009-05-07, 14:46
du kan väl lika gärna låsa/radera tråden om du ska hålla på så där.
När en tråd låses eller plockas bort gnälls det över censur och när vi försöker hålla diskussionen vid liv men inom rimliga gränser gnälls det över det. Vad är det för fel i att låta diskussionen fortgå men göra vårt bästa för att individer som ännu inte dämts hängs ut offentligt?
Det har inget att göra med just de här individerna och deras sysselsättning utan gäller ALLA ämnen där en person finns anklagad för brott men ej ännu är dömd eller där namn ännu inte figurerar fritt i massmedia. Oavsett om det är byggare elelr Ola Rapace eller Papa Dee.
När en tråd låses eller plockas bort gnälls det över censur och när vi försöker hålla diskussionen vid liv men inom rimliga gränser gnälls det över det. Vad är det för fel i att låta diskussionen fortgå men göra vårt bästa för att individer som ännu inte dämts hängs ut offentligt?
Det har inget att göra med just de här individerna och deras sysselsättning utan gäller ALLA ämnen där en person finns anklagad för brott men ej ännu är dömd eller där namn ännu inte figurerar fritt i massmedia. Oavsett om det är byggare elelr Ola Rapace eller Papa Dee.
Tillslaget handlar om ett tillslag mot ett antal personer. Vad finns att diskutera när rätten till personerna är borta?
olander08
2009-05-07, 15:13
Precis. Sysslar man med olagligheter så är det alltid Ett Rop På Hjälp (tm). Snälla...
Vet inte riktigt om en "bygg och lyft, helt rent (CLEAN MACHINE hette du väl förut?)"-person är rätt person att uttala sig om doping och dess långverkande effekter. Visst, jag tror inte direkt att doping "lönar sig" heller, men för en BB på hög nivå eller en världsatlet i någon sport är det nog ett nödvändigt ont.
Använt korrekt så är doping mer fysiologiskt skadligt än heroin, vid likartat bruk.
Att finna namn på de inblandade personerna är knappast svårt, bara för er att söka nätet. Behöver inte förstöra tråden med det.
Är väl andra gången nu på kort tid som en dopningsrazzia görs? Knappast hälsosamma mediciner så ju bra att tillgängligheten minskar, men kanske lite onödigt att lägga sådana resurser på det.
Använt korrekt så är doping mer fysiologiskt skadligt än heroin, vid likartat bruk.
Hur menar du då? Jag skulle tro att heroinet är lite mera skadligt, men allt beror förstås på dosering, hur ofta man tar, vad man tar osv.
Hur menar du då? Jag skulle tro att heroinet är lite mera skadligt, men allt beror förstås på dosering, hur ofta man tar, vad man tar osv.
Tror du inte att han menar precis som han säger?
Vet inte riktigt om en "bygg och lyft, helt rent (CLEAN MACHINE hette du väl förut?)"-person är rätt person att uttala sig om doping och dess långverkande effekter.
Bara för att man är emot dopning gör inte att man förlorar förmågan att se, läsa och höra.
Att jaga efter dopningspreparat hos förövrigt skötsamma individer, då kan man ju tycka att rättsväsendet och media kunde fokusera på något annat. Finns ju folk som dealar knark, rånar och stjäl, kanske rikta sina razzior mot såna istället skulle vara nåt?
Att jaga efter dopningspreparat hos förövrigt skötsamma individer, då kan man ju tycka att rättsväsendet och media kunde fokusera på något annat. Finns ju folk som dealar knark, rånar och stjäl, kanske rikta sina razzior mot såna istället skulle vara nåt?
Men dessa personer säljer ju också? Lika kriminellt som att sälja knark, rätt åt dem. Och innerstinne vet du att man gör tillslag mot sådana verksamheter du nämner.
Herr Oberst
2009-05-07, 19:21
Det ger ett lite större eko också om man sätter dit "Arnold Coleman" jämfört med att haffa "Sven Svensson". Välter man de stora träden så kommer de mindre stå mer oskyddade i vinden.
Matte_Maiden
2009-05-07, 19:25
Jäklar, du missar ju varenda skott på mål.
Fidde_Mannen
2009-05-07, 21:30
Men dessa personer säljer ju också? Lika kriminellt som att sälja knark, rätt åt dem. Och innerstinne vet du att man gör tillslag mot sådana verksamheter du nämner.
Om max straffet för att sälja doping var 4år och knark 12år är det väll inte lika kriminelt?
8thWonder
2009-05-07, 22:36
Om max straffet för att sälja doping var 4år och knark 12år är det väll inte lika kriminelt?
10 poäng:smash:
På vilket sätt är det en intressant jämförelse? Medellivslängden hos genomsnittshästen är nog betydligt lägre än hans preppade motsvarighet. De doseringar som föreskrivs av läkare är för övrigt betydligt lägre än plucke prepps dunderkur.
Jag romantiserar inte AAS på något sätt och har själv inga funderingar på att använda det. Min egen bedömning av hälsoriskerna är att de är alldeles för höga. Det blir dock rätt fånigt när moralnissar proklamerar för ett asketiskt leverne bara för att de själva inte känner till något annat, har aftonbladet som startsida och Tommy Moberg som farsa.
Bara för att man är emot dopning gör inte att man förlorar förmågan att se, läsa och höra.
Inte för att förringa dina kunskaper, men det skulle förvåna mig om du hade många polare som sysslade med olagligheter. Själv skulle jag inte gärna vädra mina (miss)bruk till en moraliskt korrekt CLEAN MACHINE, liksom.
Fidde_Mannen
2009-05-08, 12:27
[QUOTE=hultman;3651783]På vilket sätt är det en intressant jämförelse? Medellivslängden hos genomsnittshästen är nog betydligt lägre än hans preppade motsvarighet. De doseringar som föreskrivs av läkare är för övrigt betydligt lägre än plucke prepps dunderkur.
Jag romantiserar inte AAS på något sätt och har själv inga funderingar på att använda det. Min egen bedömning av hälsoriskerna är att de är alldeles för höga. Det blir dock rätt fånigt när moralnissar proklamerar för ett asketiskt leverne bara för att de själva inte känner till något annat, har aftonbladet som startsida och Tommy Moberg som farsa.
+1
Commando1980
2009-05-10, 18:28
källa på det samt vilka typer av dopingpreparat syftar du på?
Om straffet för bruk och försäljning av AAS sätter sin minimala gräns till 2 år på kåken så har läkarna anmälningsplikt och betydligt fler skulle sättas dit. Om det nu skulle vara intressant? :)
Handcuff
2009-05-10, 18:45
Om straffet för bruk och försäljning av AAS sätter sin minimala gräns till 2 år på kåken så har läkarna anmälningsplikt och betydligt fler skulle sättas dit. Om det nu skulle vara intressant? :)
Det är bara de allra grövsta brotten som har minimum 2år i straffskalan. Vet inte om jag tycker att bruk och försäljning av AAS platsar i den ligan direkt. Möjligtvis vid grovt brott...men inte ens det känns rimligt.
Det är bara de allra grövsta brotten som har minimum 2år i straffskalan. Vet inte om jag tycker att bruk och försäljning av AAS platsar i den ligan direkt. Möjligtvis vid grovt brott...men inte ens det känns rimligt.
Sant, men om en klausul skrivs? Vore ju tämligen intressant eftersom många byggare har full uppsikt av läkare.
Commando1980
2009-05-10, 18:59
Sant, men om en klausul skrivs? Vore ju tämligen intressant eftersom många byggare har full uppsikt av läkare.
tycker inte det är någon speciellt bra idé, jaga först och främst de stora fiskarna (langarna) samt så tycker jag man bör hålla ganska hårt på patientsekretessen
tycker inte det är någon speciellt bra idé, jaga först och främst de stora fiskarna (langarna) samt så tycker jag man bör hålla ganska hårt på patientsekretessen
Om man sätter dit patienten och påbörjar samarbete så ligger nog inte de stora fiskarna så långt borta. Om ett samarbete inleds så kan man kanske jämka på straffet. Finns många varianter. Nu är jag ingen jurist som du kanske förstår, men där finns alldeles säkert många olika varianter. Beror väl lite på hur mycket tyngd man vill, kan och orkar lägga på det.
Commando1980
2009-05-10, 19:13
Om man sätter dit patienten och påbörjar samarbete så ligger nog inte de stora fiskarna så långt borta. Om ett samarbete inleds så kan man kanske jämka på straffet. Finns många varianter. Nu är jag ingen jurist som du kanske förstår, men där finns alldeles säkert många olika varianter. Beror väl lite på hur mycket tyngd man vill, kan och orkar lägga på det.
visst men tycker inte det bör vara läkarens jobb att agera golbög (av flera anledningar).
om polisen gör sitt jobb (och verkligen vill) så ringar de in langarna utan att läkare behöver äventyra patientsekretessen och agera tjallare.
visst men tycker inte det bör vara läkarens jobb att vara golbög (av flera anledningar).
om polisen gör sitt jobb (och verkligen vill) så ringar de in langarna utan att läkare behöver äventyra patientsekretessen och agera tjallare.
Hur exakt får polisen reda på en langning utan golbögar? Gör sitt jobb... du är fan inte seriös.
Commando1980
2009-05-10, 19:20
Hur exakt får polisen reda på en langning utan golbögar? Gör sitt jobb... du är fan inte seriös.
aha ser att du gått en kurs i 'liberaläsning' din pajas.
polisen ska givetvis använda tjallare men tycker inte det är lämpligt att läkare bryter patientsekretessen för att sätta dit random AAS-brukare. (även om man i slutändan vill plocka langare)
aha ser att du gått en kurs i 'liberaläsning' din pajas.
polisen ska givetvis använda tjallare men tycker inte det är lämpligt att läkare bryter patientsekretessen för att sätta dit random AAS-brukare. (även om man i slutändan vill plocka langare)
Nä, baksidan är ju att brukare inte längre kommer våga ta kontakt med läkare om de får problem under sin kur. Där får man kanske göra en värdering :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.