Visa fullständig version : open office
Ignatius72
2009-05-06, 06:57
Har fått en bifogad fil från open office .(dat )och kan inte öppna den. Finns det nåt sätt att göra det utan att ladda hem open office skiten?
Ladda upp den till google docs och se om den visas där?
docs.google.com
Mr.Cosybear
2009-05-06, 07:17
Folk skriver att det ska gå att öppna med excell om du inte provat det redan. Fungerar inte det är det nog bäst att ladda ner open office faktiskt, har kollat runt på diverse online konverterare men inga har stöd för .dat filer tyvärr.
grondahl
2009-05-06, 07:43
Öppna i notepad och spara om som .txt och öppna via excel?
Granatgiraffen
2009-05-06, 08:11
Vem skickar en .dat-fil. Be personen skicka om den i ett vettigt format.
hahavaffan
2009-05-06, 08:12
Vem skickar en .dat-fil. Be personen skicka om den i ett vettigt format.+1 Låter som ett asgammalt virus.
OpenOffice är ingen dret och .dat är inget format som specifikt hör till det. Vanliga Microsoft Office däremot är dret när det kommer till filformat.
Ignatius72
2009-05-06, 08:22
Vem skickar en .dat-fil. Be personen skicka om den i ett vettigt format.
+1 Låter som ett asgammalt virus.
Självfallet, men snubben är inte på plats och jag behöver dokumentet omedelbart bums. jag ska testa ovanstående förslag.
Ignatius72
2009-05-06, 08:53
äh, jag får inte upp skiten *gah!*
Pröva att döpa om till .pdf och pröva pagemaker eller acrobat reader. Eller leta reda på en mac och öppa den där
Ignatius72
2009-05-06, 09:16
Pröva att döpa om till .pdf och pröva pagemaker eller acrobat reader. Eller leta reda på en mac och öppa den där
Funkade inte heller. k*k. Men tack för alla kreativa förslag.
Granatgiraffen
2009-05-06, 09:21
Be honom skicka en riktig fil. Om ni är något som helst vettigt företag med någon som helst vettig ITstrutkur så kan han skicka filen hemifrån också.
Eller han jobbar på ett annat företag? Vafan vet jag. Be honom skicka den igen.:)
Ignatius72
2009-05-06, 09:34
Be honom skicka en riktig fil. Om ni är något som helst vettigt företag med någon som helst vettig ITstrutkur så kan han skicka filen hemifrån också.
Eller han jobbar på ett annat företag? Vafan vet jag. Be honom skicka den igen.:)
Tro mig, han ska få skicka filen igen :D Men han är löjligt upptagen idag och jag behöver den för 1 timme sedan. jag får vackert vänta till i eftermiddag ser det ut som.
Hur ser det ut i notepad då? Bara massa skräp?
Varför laddar du inte hem open office om det nu är en så viktig fil? :smash:
Arnesson
2009-05-06, 10:48
ladda hem OO latmask :D
Hardrocker
2009-05-06, 10:59
Det är ingen openofficefil så att ladda hem det hjälper inte.
Låter som att avsändarens mailprogram har fuckat upp filen när den skickades. Antagligen så använder han Outlook Express och den kan få för sig att skicka bifogade filer i ett eget format som bara andra Outlook Express klienter kan fatta.
Ignatius72
2009-05-06, 11:56
Varför laddar du inte hem open office om det nu är en så viktig fil? :smash:
För att jag kan få filen senare idag (även om det ställer till det) och fanskapen får börja använda program som funkar.
ladda hem OO latmask :D
Det är ingen openofficefil så att ladda hem det hjälper inte.
Låter som att avsändarens mailprogram har fuckat upp filen när den skickades. Antagligen så använder han Outlook Express och den kan få för sig att skicka bifogade filer i ett eget format som bara andra Outlook Express klienter kan fatta.
Tänkte på det just, open office filerna heter väl odt? Skit är det ivilket fall som helst.
Och just, ja, i notepad ser det ut som skit.
Ingen aning om det funkar men det vara andra träffen på google.
http://www.processtext.com/conversions_d.html
Tänkte på det just, open office filerna heter väl odt? Skit är det ivilket fall som helst.
Och just, ja, i notepad ser det ut som skit. Var är det för fel på OO nu då? Det är gratis och har grundläggande funktioner och lite till, tycker det är en bra ersättare för word!
Ignatius72
2009-05-06, 12:38
Var är det för fel på OO nu då? Det är gratis och har grundläggande funktioner och lite till, tycker det är en bra ersättare för word!
Jo det är kanon. Bara det lilla dilemmat att det inte funkar. Vet andra företag som kört helt på OO men där de övergett det då inte kompabiliteten har varit 100 med andra program.
Jo det är kanon. Bara det lilla dilemmat att det inte funkar. Vet andra företag som kört helt på OO men där de övergett det då inte kompabiliteten har varit 100 med andra program.Har aldrig stött på några större problem med det faktiskt. Det är ju gratis så jag har inge större krav på det sådär. Sålänge jag kan skriva och skriva ut är jag nöjd.
Granatgiraffen
2009-05-06, 15:11
Har aldrig stött på några större problem med det faktiskt. Det är ju gratis så jag har inge större krav på det sådär. Sålänge jag kan skriva och skriva ut är jag nöjd.
Privat fungerar det skitbra, kanske inte alltid skitbra i ett företag. speciellt inte om dom jobbar med exchange och andra program som på något sätt är länkade mot Officeprogram.
Albatross
2009-05-06, 16:54
Jobbar man med Microsoftprodukter får man skylla sig själv. Med ett vettigt operativ hade du kunnat ta reda på mime-typen för filen istället för att förlita dig på en fil-extension. ODF som standarden heter har heller inga filer som slutar på .dat. Någonstans har någon misslyckats, men det hänger inte på OpenOffice.
</freetard rant>
Jobbar man med Microsoftprodukter får man skylla sig själv. Med ett vettigt operativ hade du kunnat ta reda på mime-typen för filen istället för att förlita dig på en fil-extension. ODF som standarden heter har heller inga filer som slutar på .dat. Någonstans har någon misslyckats, men det hänger inte på OpenOffice.
</freetard rant>
Hur hade du tagit reda på det?
Hur hade du tagit reda på det?
Funkar så i linux. Du kan döpa filerna till vad du vill. Den säger ändå vad det är. tjohej.klas funkar lika bra som textdokument som tjohej.txt
Ignatius72
2009-05-06, 18:06
</freetard rant>
Du har säkert rätt, att jag hoppade på OO direkt är för att det inte gått att skicka bifogade filer överhuvudtaget. Detta var kanske något annat skit. Hur som, äntligen fick jag det i klassiskt format, bara 12 timmar sent :cryout:
Funkar så i linux. Du kan döpa filerna till vad du vill. Den säger ändå vad det är. tjohej.klas funkar lika bra som textdokument som tjohej.txt
Det fungerar så i de populära DE (GNOME, KDE etc) på Linux, kärnan har inte något med det att göra vad jag vet. Det är inte heller någon magi utan antingen kan den sniffa upp filformatet genom att titta på headern och matcha den till en MIME men kan den inte det så får den titta på filändelsen och matcha.
Är det en sällsynt filändelse eller något konstigt med den så är det självklart inte så att den magiskt förstår vad det är och associerar den med en MIME-typ.
Albatross
2009-05-06, 21:37
För det mesta löser file/libmagic biffen, men det är klart att det ibland inte går och då faller den tillbaks på extension som Trance säger.
Vissa ämnen ligger bara varmt om hjärtat, lätt att gå upp i varv för. No harm intended :)
För det mesta löser file/libmagic biffen, men det är klart att det ibland inte går och då faller den tillbaks på extension som Trance säger.
Vissa ämnen ligger bara varmt om hjärtat, lätt att gå upp i varv för. No harm intended :)
Läst denna bloggen: http://linuxhaters.blogspot.com/ ? Mycket fin blog ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.