handdator

Visa fullständig version : Långvarig "underätning"

KingDiamond
2009-05-05, 19:38
Om man under en längre tid ätit för lite kcal, men ändå ligger still i vikt, är då ämnesomsättningen knas? Vad skulle teoretiskt sätt hända ifall man successivt började äta mer normalt och försöka ligga på energibalans ett tag framöver? Kan jag räkna med viktuppgång tills kroppen vant sig eller hur ligger det till? *popcorn*

Förlåt om detta varit uppe tidigare.

snej
2009-05-05, 20:06
Du äter helt enkelt inte mindre energi än du gör av med. Börja väga och räkna det du äter så du får mer exakta siffror, och rör på dej, mer.

KingDiamond
2009-05-05, 20:12
Du äter helt enkelt inte mindre energi än du gör av med. Börja väga och räkna det du äter så du får mer exakta siffror, och rör på dej, mer.

Grejen är den att jag har ganska långsamt gått ner ca 20-25 kilo, och en normal dag kanske jag hamnar på 1600 kcal. Då har jag ändå oftast cyklat fram och tillbaka till skolan och kanske tränat när jag kommit hem. Känns som ganska låga siffror och det blir inte mycket till mat en dag om man går upp lite senare, frukost-middag-kvällsmat. Vågen står dock still, vilket iofs är ganska bra, men känns som att jag kanske borde äta aningen mer än vad jag gör. 17 år, 172 cm lång, 57-59 kilo, ingen biff med andra ord.

Scratch89
2009-05-05, 20:49
Du kompenserar inte på helgerna då?

KingDiamond
2009-05-05, 20:52
Du kompenserar inte på helgerna då?

Det hade ju vart en ganska bra förklaring, men det skulle jag inte vilja påstå att jag gör. Håller alltid bra koll på vad jag äter, det som skulle kunna vara boven i dramat är väl att det slinker lätt ner en del öl kanske varannan helg. Käkar pizza kanske ett par gånger per år, samma med hamburgare och annan flottig mat. Dricker inte heller någon socker sötad dricka.

cosmic_dancer
2009-05-05, 22:03
kroppen har väl ställt in sig på svällt och går på sparlåga..

mikaelj
2009-05-05, 22:07
Ät mer mat ett tag. Det kan vara så att dina ämnesomsättningshormoner (fritt T3) faktiskt har sjunkt, en dokumenterad och mätbareffekt vid underätning efter någor vecka.

cosmic_dancer
2009-05-05, 22:10
Ät mer mat ett tag. Det kan vara så att dina ämnesomsättningshormoner (fritt T3) faktiskt har sjunkt, en dokumenterad och mätbareffekt vid underätning efter någor vecka.

så ämnesomsättningen kommer tillbaka till det normala då man börjar äta normalt, efter långvarig underätning?

Eddie Vedder
2009-05-05, 22:12
så ämnesomsättningen kommer tillbaka till det normala då man börjar äta normalt, efter långvarig underätning?

Det är inte helt säkert.

Rosenbaum M et al. Long-term persistence of adaptive thermogenesis in subjects who have maintained a reduced body weight Am J Clin Nutr 2008;88:906 –12.

Welli
2009-05-05, 22:13

Oftast ja, men permanent sänkt ämnesomsättning förekommer.

edit, snabbare än blixten är han med...

KingDiamond
2009-05-06, 19:51
Allright, tack så mycket för svaren. Ökar sakta men säkert och ser vart det leder:)