handdator

Visa fullständig version : Fråga om deff. /titel redigerad av admin

skumberg
2009-05-05, 19:13
Hej på er!

Glad deffare som hållit på ett tag, dock seriös deff med maten först sedan 1 april, vilket är första räknedatum (pga alldles för många pizzor och ätardagar innan dess).

Jag brukar äta
Frukost: 1 portion havregrynsgröt (1dl +2dl vatten)
Lunch: 1 kycklingfilé + frysta grönsaker (tinade då, givetvis)
Middag: 1 kycklingfilé + frysta (tinade) grönsaker
Det här borde, om jag inte är helt kass (vilket inte är omöjligt) landa på ca 1000 kalorier. Kycklingen byts ut mot kassler, nötfärs eller något annat kalorisnålt proteindjur.
En fredag kan det gå åt en fralla med kalkon.

Träning
Jag går till och från jobbet, vilket är 2x1 timme om dagen (ca 5 kilometer). Joggingpass någon dag i veckan. Jag kör alltså ingen styrketräning över huvud taget, men har en del muskler under "hullet" från tidigare års träning. Jag ämnar mest minska fettmängden och skiter egentligen i om lite muskler stryker med...

På helger
Kan det bli noll promenader men samma kost, alternativt lite fler kalorier men inga extrema ätardagar. 1-2 öl någon dag kanske, (men på samma kcal-underskottsmat) och sådär. Jag anser att det är viktigt att "leva" lite vid sidan om det här köret också.

Jag har ett basbehov på ungefär 2100 kcal.
Första veckan var förjävlig men sen har det tickat på bra, jag har inte haft särskilt svårt att hålla det (vilket så klart gör en nojig att det inte hjälper något), men nu ungefär 4 veckor in har jag fått börja höra att det syns resultat: ansiktet har smalnat en del, men främst bröst, axlar och lite av den där dallermagen är väck. Än är det en hel del kvar till jag stramat upp kroppen som jag vill, men nu har jag stött på ett nytt problem:

Jag vill ha mer resultat. Redan nu börjar jag bli orolig för att en månad till (deadline är 1 juni) inte räcker i den takt jag kör nu och hjärnan faller in på en massa detaljtänkande - helt plötsligt ser man fler fel än innan, hakar upp sig på de där två ölen man tog och är livrädd för att dra i sig extrakalorier och funderar nu ut alla möjliga tänkbara sätt på att ta det hela ett steg längre för att garanterat få resultat. *spy**gah!*

Att gå på hårdare med kosten kommer i alla fall bli ett steg - i maj gör jag inga undantag på energiunderskottet eller promenaderna för maximalt resultat.

Vad är era tankar rent spontant, det är ett jävla gissel med hjärnspöken när man slåss mot sin egen figur :).
Jag kommer väga mig i veckan för att kunna hålla bättre koll på framgången under maj, men jag blir helt galen på att det känns som om jag nått en platå när det egentligen inte borde kunna hända..

Må väl allesammans!

14K
2009-05-05, 19:25
Ålder? Längd? Vikt?

CVN
2009-05-05, 19:40
Ser helt okej ut, lite mer än vad jag äter men funkar bra.

kimpaa88
2009-05-05, 20:03
Ser väl bra ut, men kanske lite väl lite väl kalorisnålt med tanke på ditt basalbehov. Lägg till några proteinrika mellanmål kanske?

TTT
2009-05-05, 20:19
Kan tycka att tre mål mat om dagen är i minsta laget, men fungerar det för dig så kör på.
Dock är det utav yttersta vikt att du tillsätter någon proteinkälla till frukosten.
T.ex. Lättkesella som du enkelt blandar med fun light eller annan lightsaft för att få en yoghurtliknande smak.

Torsk_ole
2009-05-05, 20:25
Jag skulle ätit mer. Lägg in ett kvällsmål av någon typ så att du inte äter så sjukt lite kalorier. 1000 kcal är ingenting, även om du har låg förbrukning.

Edit: Jag skulle ALDRIG sätta en deadline eller likanade eftersom det är lätt att man pressar sig för mycket osv. Långsamt, säkert och med bestående resultat är mer sunt förnuft i mina öron.

kjell33
2009-05-05, 20:30
Mellan tummen och pekfingret ligger du på kaloriunderskott på 1000 kcal/dag och då är promenaderna oräkande.....låter i mesta laget enligt min åsikt.

Chrilli
2009-05-05, 20:41
Lite fett skadar ju inte heller

aelgen
2009-05-05, 22:30
Det finns positiva effekter av att styrketräna under en deff/bantning även om målet inte är att bevara muskelmassa.

http://traningslara.se/blogg/viktnedgang-del-iii-styrketraning/

Om du inte styrketränat på länge så kommer du även kunna lägga på dig lite muskler, förutsatt adekvat protein intag, och muskler kommer få dig att bli hårdare och således inte upplevas som pluffsig. Detta hjälper enormt mycket psykologiskt och får dig även att framstå som smalare, förutsatt bra hållning.

Fredrik_S
2009-05-05, 23:27
Vad är din långsiktiga matplan? vad ska du äta efter 1 juni? Det kommer ta väldigt lång tid innan du känner dig mätt även om du börjar äta på energibalans efter dieten, när man svält kroppen så mycket och länge så kommer den sätta in hela sin fysiska och psykiska arsenal för att få dig att äta massor av mat under lång tid....

Sådana här extrem crashdieter slutar EXTREMT ofta med att den bantande personen återfår sin gamla vikt inom några månader, och inte ovanligt att det blir ytterligare några kilon upp efter det.

Womsy
2009-05-06, 08:50
Jag skulle vilja kalla det bantning, men det är ju bara jag :)

manekin
2009-05-06, 09:06
Ser helt okej ut, lite mer än vad jag äter men funkar bra.

Äter du under 1000kcal per dag?

ThisIsTheOne
2009-05-06, 10:41
Du måste äta mycket grönsaker för att det där ska bli 1000 kcal. Och inget som helst fett? Jag tycker att det ser si så där ut.

skumberg
2009-05-06, 19:48
Äter du under 1000kcal per dag?

Det där var min tanke också :)

skumberg
2009-05-06, 19:49
Kan tycka att tre mål mat om dagen är i minsta laget, men fungerar det för dig så kör på.
Dock är det utav yttersta vikt att du tillsätter någon proteinkälla till frukosten.
T.ex. Lättkesella som du enkelt blandar med fun light eller annan lightsaft för att få en yoghurtliknande smak.

Haj! Ska försöka öka dem, har så oregelbundna tider med jobbet bara så det kan bli knas... men det borde funka. Hur mycket protein tycker du jag ska lägga till? Jag kan ju dra en liten Keso till mellanmål t ex.

skumberg
2009-05-06, 19:50
Du måste äta mycket grönsaker för att det där ska bli 1000 kcal. Och inget som helst fett? Jag tycker att det ser si så där ut.

Fett är ju enkelt att lägga in så det borde gå att ordna det med. Vad är egentligen risken med att käka för lite fett?

aelgen
2009-05-06, 21:38
Kan sakta ner metabolismen så att du faktiskt lagrar mer fett från kolhydrater. Har för mig att det också påverkar blodsocker nivån. Läste någonstans att det finns nästan lika mycket 'fara' med att äta för lite fett som att äta för mycket fett.

manekin
2009-05-06, 22:54
Fett är ju enkelt att lägga in så det borde gå att ordna det med. Vad är egentligen risken med att käka för lite fett?

Det brukar snackas om risk hit och dit...jag äter mer fett på min ätardag (lördag) så det oroar jag mig själv inte för, däremot går brummandet (på muggen) trögt på en diet med lågt fett% för mig aif, tills på söndagen då ;-)

Th0rn
2009-05-06, 23:01
Säger man inte att dieter under 1500kcal/dag är en stor NONO?? Du kommer bli av med mycket utav dina muskler om du ligger på 1000kcal per dag.. en lagom takt att "deffa" (det du gör kallas banta) är 500kcal under ditt dagsbehov per dag. I runda slängar ett halvt kilo i veckan, just för att behålla så mkt muskelmassa som möjligt.

aelgen
2009-05-06, 23:05
men har en del muskler under "hullet" från tidigare års träning. Jag ämnar mest minska fettmängden och skiter egentligen i om lite muskler stryker med...

Han skiter i om musklerna ryker med :D

skumberg
2009-05-08, 09:43
Kan sakta ner metabolismen så att du faktiskt lagrar mer fett från kolhydrater. Har för mig att det också påverkar blodsocker nivån. Läste någonstans att det finns nästan lika mycket 'fara' med att äta för lite fett som att äta för mycket fett.

Nu ska vi se här. Hur mycket fett bör jag äta för att inte riskera detta?
.. eller det står i Grubs guide kanske. Jag får panik av tanken bara :/

TTT
2009-05-08, 20:02
Haj! Ska försöka öka dem, har så oregelbundna tider med jobbet bara så det kan bli knas... men det borde funka. Hur mycket protein tycker du jag ska lägga till? Jag kan ju dra en liten Keso till mellanmål t ex.

Tja, lägg till en 25-30 gram på morgonen iaf. Det ungefär vad en burk kessella innehåller. Ett par kokta ägg fungerar också alldeles utmärkt.

Keso fungerar utmärkt som mellanmål. Ha alltid en burk med dig till jobbet och käka halva på förmiddagen och resterande del på eftermiddagen.
Bättre att få i dig lite än inget alls.

Och du behöver inte oroa dig för att inte gå ner i vikt.
Knappt några kalorier att snacka om när du ändå ligger så lågt.

//
Björn