Visa fullständig version : fartkamera
tjena,:) jag undrar en sak..när fartkameran blixtar till tas samtidigt hastigheten uts där?
är det den hastighet man färdas i när kortet tas som gäller med boten?hoppas ni förstår vad jag menar
Viktor_Balck
2009-05-05, 18:44
tjena,:) jag undrar en sak..när fartkameran blixtar till tas samtidigt hastigheten uts där?
är det den hastighet man färdas i när kortet tas som gäller med boten?hoppas ni förstår vad jag menar
Det är hastigheten som du höll när du körde hemifrån den tar, inte när du blir fotad.
Nitrometan
2009-05-05, 19:06
Farten mäts innan bilden tas.
Ondskapelsen
2009-05-05, 19:08
Den tar bara en bild ifall du kör för fort så :P. Den måste mäta hastigheten innan.
Three pigs
2009-05-05, 19:10
Ha på dig kalle anka-mask när du åker förbi dom. Då kan dom inte bötfälla dig.
Har för mig den börjar mäta 100-200m innan kameran, men den avgör inte då om du kör för fort tror jag utan det är väl kanske 25-30m från den (ren spekulation)
Har även för mig att det är högre marginal med att plocka kortet via kamera, typ 40 km/h över, men är inte heller säker på detta.
Ot: Verkar vara väldigt mycket bus ifrån din sida hörru, kanske borde ta att lite lugnare rent allmänt?
OnT: Har ingen aning om hur en fartkamera fungerar.
Den mäter på flera punkter vad jag vet, har du inte hunnit ner till den hastighet som gäller inom sista mätningen fottar den, men sen vilken hastighet du får böter för vet jag inte.
Den mäter hastigheten vid 75 m avstånd, och sedan ännu en gång vid 15 m. Är hastigheten fortfarande för hög vid 15 m tas ett kort, och den hastigheten gäller. Blixten syns klart i dagsljus, man kan inte undgå att märka att man blivit plåtad.
hahavaffan
2009-05-05, 19:47
Ha på dig kalle anka-mask när du åker förbi dom. Då kan dom inte bötfälla dig.Det där är väl bara skitsnack? Bilens ägare åker på boten i vilket fall.
Det där är väl bara skitsnack? Bilens ägare åker på boten i vilket fall.
Nej. Det förslaget gick aldrig igenom. I sverige har vi inte ägaransvar.
Det var för att det var så mycket gnäll på motorcyklar.
Dom försökte även få igenom att motorcyklar ska ha regplåt fram.
hahavaffan
2009-05-05, 19:57
Nej. Det förslaget gick aldrig igenom. I sverige har vi inte ägaransvar.
Det var för att det var så mycket gnäll på motorcyklar.
Dom försökte även få igenom att motorcyklar ska ha regplåt fram.Är du 100% säker? Gött mos isf, för då funkar ju tricket med att fälla ner solskyddet också?
Det är endast föraren som kan få böter.
Hastigheten för att få körkortet indraget är samma som annars dvs 31km/h (21km/h på 30-sträcka) eller fortare.
Är du 100% säker? Gött mos isf, för då funkar ju tricket med att fälla ner solskyddet också?
Jajjemen!
Är du 100% säker? Gött mos isf, för då funkar ju tricket med att fälla ner solskyddet också?
Japp. Hur skulle det annars se ut ifall jag stal T.ex din bil för att slå rekordet mellan ystad och haparanda? :)
Men bara för att du inte syns så kommer dom ju ändå försöka skicka böter osv.
Min fars arbetskompis ringde vägverket och sa att han inte kunde minnas att han ens kört den sträckan som han blivit bötfälld på. Då sa dom att dom antingen kunde be honom åka till en polisstation för indentifiering av fotot eller avskriva fallet.. Svårt val liksom.. Men det var nåt år sen så det kanske inte fungerar så längre
hahavaffan
2009-05-05, 20:39
Goa nyheter gubbar. Tack.
Åker du dit och de inte kan identifiera dig pga solskydd, Kalle Anka-mask, emofrilla etc skickar de hem ett brev med foto till den registrerade ägaren. Denne är inte skyldig att ange föraren även om han vet vem det är. Sedan läggs det sannolikt ned. Ofta går det inte ens så långt, går inte bilden att använda brukar det läggas ned direkt.
Är det uppenbart att det inte är ägaren som kör bilen (de jämför med körkortsregistret) går man igenom de närmast anhöriga. Får man träff skickar man ut ett brev med ett erkännande för underskrift, hittar man ingenting får man ett brev där man uppmanas att ange den okända föraren.
Det är en radar som "mäter" hela tiden. Sedan filtreras fortkörande bilar fram med hjälp av signalbehandling.
strimman
2009-05-05, 21:11
Åker du dit och de inte kan identifiera dig pga solskydd, Kalle Anka-mask, emofrilla etc skickar de hem ett brev med foto till den registrerade ägaren. Denne är inte skyldig att ange föraren även om han vet vem det är. Sedan läggs det sannolikt ned. Ofta går det inte ens så långt, går inte bilden att använda brukar det läggas ned direkt.
Är det uppenbart att det inte är ägaren som kör bilen (de jämför med körkortsregistret) går man igenom de närmast anhöriga. Får man träff skickar man ut ett brev med ett erkännande för underskrift, hittar man ingenting får man ett brev där man uppmanas att ange den okända föraren.
Dina svar är guld värda! *kissass*
Då ska man alltså börja samla på fartkamerabilder iförd olika masker :D
Sedan så tar ju inte alla kameror kort heller, här i göteborg så har väl 0,5-1st av 10 tagit kort när jag åkt förbi. (mc)
Pepparkakssmurfen
2009-05-05, 21:48
NEKA!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4440167.ab
mattilainen
2009-05-05, 21:52
som sagt, bara att blåneka om det nu inte är någon i din anhörighetskrets som blivit fotad :P då hittar dom dig troligen
NEKA!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4440167.ab
:laugh:
Fan så rätt, och inte heller han håller sig för god för att neka trots att den f.d kollegan är bergsäker på att det är rätt person de har som skäligen misstänkt.
jag har blivit fotad ett par gånger med solskyddet nere och inte fått någon bild. Vad gjorde jag för fel?
spoonchest
2009-05-05, 22:30
Ja, det gör det. Ser de inte att det är just DU som kör för fort så kommer du inte att fällas.
jag har blivit fotad ett par gånger med solskyddet nere och inte fått någon bild. Vad gjorde jag för fel?
Dom makulerade skiten direkt eftersom de bedömde att det aldrig i helvete skulle gå att identifiera dig. Det kostar ju pengar att skicka ut böter med foton, och är de inte tillräckligt bra håller de aldrig i tinget om det skulle gå så långt.
Den mäter hastigheten vid 75 m avstånd, och sedan ännu en gång vid 15 m. Är hastigheten fortfarande för hög vid 15 m tas ett kort, och den hastigheten gäller. Blixten syns klart i dagsljus, man kan inte undgå att märka att man blivit plåtad.
ok,du menar att om jag kör 90 vid 75 mätningen o bromsar till ex 80 innan kortet tas så är det (den hastigheten 80 i dett fall) som kommer att finnas på boten?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.