handdator

Visa fullständig version : Brygga endast en kopp kaffe (i bryggare)

Humbucker
2009-05-04, 23:08
Jag tycker att det blir mer smak om man gör kaffe till 2-3 koppar i kaffebryggare, jämfört med när jag bara mäter upp en kopp och justerar kaffemängden därefter.

Vad beror det på? Eller är det något jag får för mig?
Blir kaffet finare när det är mer vatten som rinner genom bryggkaffet i filtret, under längre tid?

Tricce
2009-05-05, 00:15
Ett tips när man brygger kaffe är att "platta" till kaffet lite då tar vattnet med sig mer arom ner i kannan.

tjabon
2009-05-05, 00:18
Beror nog på bryggaren.
Jag brygger ofta bara en mugg (2.5 dl vatten och 2 msk kaffe)
och det blir utmärkt.

Nordenator
2009-05-05, 07:53
Jag tycker att det blir mer smak om man gör kaffe till 2-3 koppar i kaffebryggare, jämfört med när jag bara mäter upp en kopp och justerar kaffemängden därefter.

Vad beror det på? Eller är det något jag får för mig?
Blir kaffet finare när det är mer vatten som rinner genom bryggkaffet i filtret, under längre tid?

Inte riktigt tagit mig tid på att fundera varför, men det verkar ha att göra med grovhetet på kaffekornen. Med ett finmalet kaffe får man mycket smak för 3+ koppar, men vid 2 koppar och mindre kan man få amerikanskt kaffe. Vill jag ha ett ganska starkt och gott kaffe men bara dricka ett ordentligt glas brukar jag hälla bort ungefär en kopp eftersom de bryggs. Vid större malen kornstorlek verkar det inte spela lika stor roll.

Att de första dropparna vatten inte ska absorberas av kaffet känns konstigt då kaffet om något borde ha bäst förmåga att ta upp vätska då, men kaffet kanske måste vara genomfuktigt för att ge ifrån arom som bäst. Eller så kanske vattnet bara får kontakt med en liten del av kaffepulvret i början eftersom det inte hunnit byggas upp någon "vattenpelare".

Borde skaffa en transparent bryggare. Just nu har jag en sketen gammal philips eller whatever.

Dan S
2009-05-05, 07:55
Du kokar 3 koppar, och då 1 kopp runnit ner i kannan tar du och häller det i koppen. Det är det optimalaste för att få maximal smak.

mikaelj
2009-05-05, 08:14
Skaffa en minipressobryggare eller en sån där man har på spisen, annars? Då blir det 1-2 koppar.

tyngast
2009-05-05, 09:35
Skaffa en minipressobryggare eller en sån där man har på spisen, annars? Då blir det 1-2 koppar.

Skaffa en bodum bryggare så kan du göra 1 kopp gott kaffe.

Alone_in_the_dark
2009-05-05, 09:48
Eller så skaffar du en sån här,
http://img5.imageshack.us/img5/111/brassibrikdecorative.jpg

Mycket gott kaffe blir det.

Patrick Bateman
2009-05-05, 09:52
In Soviet Russia coffee drinks you

mattilainen
2009-05-05, 09:54
det är därför man inte dricker kaffe :=)

Sallae
2009-05-05, 10:45
det är därför man inte dricker kaffe :=)

Varför?:confused:

Arnesson
2009-05-05, 11:42
Skaffa en stor kopp såklart!

mattilainen
2009-05-05, 11:43
Varför?:confused:

Ja du :p har väl aldrig blivit av att jag börjat och inget direkt jag ångrar heller, jobbigt det är med att brygga kaffe :p en hel vetenskap

Wilt the Stilt
2009-05-05, 12:23
Bra forum för kaffeälskare/baristas:

www.riktigtkaffe.se

Wao
2009-05-05, 13:23
Ett tips när man brygger kaffe är att "platta" till kaffet lite då tar vattnet med sig mer arom ner i kannan.

Det där ska testas nu till eftermiddagskaffet framför Dr.House.:thumbup:

ahl-
2009-05-05, 13:31

afan, det ska testas nästa gång :)

Skaffa en stor kopp såklart!

haha, bästa svaret på länge!

För övrigt så är det Zoegas Skånerost som gäller! *drool*

Nordenator
2009-05-05, 16:08
Bra forum för kaffeälskare/baristas:

www.riktigtkaffe.se

Interesting.. reggar mig nu :>

Dan S
2009-05-05, 23:18
afan, det ska testas nästa gång :)

haha, bästa svaret på länge!

För övrigt så är det Zoegas Skånerost som gäller! *drool*

Jag gillar Blue Java mest utav Zoega. Prövat den? Underbar, man behöver dock inte ta något extra alls. Kanske lite mindre tillochmed väldigt stark arom. Sätta igång bryggen på 3 koppar, med 3 skopor såklart. Ta kaffet då 1 kopp runnit ned, fy sate vad gott det är. Ingen som tycker att desto fler koppar i samma vända, desto "sämre" kaffe? Inte stor skillnad, men det är skillnad i a f. ;)