handdator

Visa fullständig version : Mängd fruktos som är okej per dag?

sumialic
2009-05-04, 17:16
Är det inte så att fruktos är okej till en viss mängd? Att levern kan använda en viss del som energi eller något liknande och resterande går direkt till fettinlagring?

Isåfall hur stor är den mängden?

Tänkt på att jag är en liten hycklare som dissar socker totalt, men slänger i mig ganska mycket juice. Ibland en liter om dagen vilket skulle resultera i 90g fruktos. Visst juice har ju vitaminer och så, men ändå.

Eddie Vedder
2009-05-04, 17:25
En liter juice blir en del socker ja. En hel del ganska näringsfattiga och omättande kcal men ingen katastrof om du håller vikten och ändå får i dig den näring du behöver. Ju mer fysiskt aktiv du är desto mindre negativt med fruktosintag.

Uthållighetsträning kan dessutom utnyttja leverglykogen på ett sätt som styrketräning inte gör.

Är det något du som frisk och med ett i övrigt adekvat näringsintag bör oroa dig mer över är det i såfall tänderna med en sån juicekonsumtion. Se juicen som marginellt nyttigare läsk typ.

sumialic
2009-05-04, 17:32
Det är inget extra socker i så alla 9g sockerarter i juicen är fruktos. Jag har för mig levern kan ta upp en viss del fruktos och över det så åker allt som sagt till fettinlagring.

Eddie Vedder
2009-05-04, 17:42
Det är inget extra socker i så alla 9g sockerarter i juicen är fruktos. Jag har för mig levern kan ta upp en viss del fruktos och över det så åker allt som sagt till fettinlagring.

Nja allt är nog inte fruktos, en del är säkerligen glukos också. Men det är ju socker även det. Och det som anses negativt med sackaros (strösocker) är ju primärt just fruktosen som utgör 50% av sackaros.

Ja levern tar upp det och metaboliserar det. Men ett på tok för högt intag tros ge många metabola konsekvenser. Troligtvis inget du behöver oroa dig över dock. Själv skulle jag aldrig dricka så mycket juice.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3641468&postcount=22

sumialic
2009-05-04, 18:04
Nja allt är nog inte fruktos, en del är säkerligen glukos också. Men det är ju socker även det. Och det som anses negativt med sackaros (strösocker) är ju primärt just fruktosen som utgör 50% av sackaros.

Ja levern tar upp det och metaboliserar det. Men ett på tok för högt intag tros ge många metabola konsekvenser. Troligtvis inget du behöver oroa dig över dock. Själv skulle jag aldrig dricka så mycket juice.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3641468&postcount=22

Druvsocker är det visst i frukt också och inte bara fruktos:) Är det 50% fruktos i druvsocker eller?

Någon som vet hur mycket som är druvsocker i frukt och hur mycket som är fruktos?

Hör inte till vanligheterna att jag dricker så mycket juice. Brukar dricka ett glas om dagen vilket nog får ses som en okej mängd som inte kommer påverka något?

Dock händer det ibland att en liter åker ner...

Eddie Vedder
2009-05-04, 18:12
Du frågade samma sak i andra tråden men jag svarar igen. Glukos är samma sak som druvsocker, fruktos är samma sak som fruktsocker.

En molekyl glukos bunden till en molekyl fruktos bildar molekylen sackaros. Och det är sackaros vi "i dagliga tal" kallar socker.

Snorkelfarsan
2009-05-05, 16:49
Kanske lite OT men när vi ändå pratar om juice. Är nyttigare med juice man gjort hemma själv av typ apelsiner, ananas, lime, äpple, kansk bär etc, jämfört med färdigpaketerad juice? Självklart är ju färskpressad bättre än juicekoncentrat, iaf med tanke på vitaminer(eller?). Men är kolhydratsammansättningen densamma i en egengjord fruktsmoothie/juice som i en färdigköpt Brämhults eller tropicana, för att ta ett exempel?

Eddie Vedder
2009-05-05, 17:09
Kanske lite OT men när vi ändå pratar om juice. Är nyttigare med juice man gjort hemma själv av typ apelsiner, ananas, lime, äpple, kansk bär etc, jämfört med färdigpaketerad juice? Självklart är ju färskpressad bättre än juicekoncentrat, iaf med tanke på vitaminer(eller?).

Ja.

Som jag påpekat många gånger tidigare är frukt allmänt vitaminfattigt med det lilla som finns är bättre om du pressar själv och dricker det direkt. Vill du ha en bättre näringstäthet föreslår jag bär.

Men är kolhydratsammansättningen densamma i en egengjord fruktsmoothie/juice som i en färdigköpt Brämhults eller tropicana, för att ta ett exempel?

Ja

Morty
2009-05-05, 17:41
Juice har samma sockersammansättning som läsk. Juice blir således, som Eddie sagt, lite nyttigare läsk. Själv väljer jag hellre fanta.

Källa: http://www.fineli.fi