Visa fullständig version : Överflödig hud.
Hej alla på Kollozzeum!
Det är så att jag har gått ner ca 25,5 kg nu på lite mer än ett år, och just nu så väger jag 79,5 kg och har nu ett normalt bmi för första gången i mitt liv*flex*.
Och då har jag börjat att funderar på om det jag har kvar på magen är överflödig hud som inte hunnit strama åt sig än? För att jag bör inte gå ner mer i vikt eftersom jag nu väger normalt och hur lång tid brukar det i regel ta innan huden stramar åt sig?
Och bör jag lägga om min kost så jag ligger +-0 i kalori intag så jag inte gå ner mer i vikt så att det hinner spänna åt så att säga?
Tacksam för alla svar Mvh Rickard
King Grub
2009-05-04, 15:16
Bra jobbat med viktnedgången!
hur lång tid brukar det i regel ta innan huden stramar åt sig?
Det är helt individuellt. Från relativt kort tid (ett par år) till aldrig. Har du hudbristningar får du tyvärr räkna med att du inte kommer att få en hud som ser ut som om du aldrig skulle ha varit överviktig.
Det kan du inte veta hur långt tid det tar för din hud o strama till sig, ge det till tid. Vissa kan det komma direkt, vissa personer tar det flera år. Har du bild på det kanske? Kommer inte få ett direkt svar från ett foto för man vet inte alls vilken gener du har. Men man kan iaf se hur "överföldigt" det är.
Edit: Grub hann förre men det var samma svar där. :)
Hej och tack för svaren!
jag har inte direkt några bristningar vilket jag är glad för. Men jag har fortfarande "magen" kvar så att säga, men eftersom jag nu har gått från 105kg till 79,5 kg så bör det inte vara fett som är kvar?
Jag har tyvär ingen bild än men skall försöka fixa det så är det förstås lättare för er att kanske kunna hjälpa mig.
Mvh Rickard
Om huden hänger löst är det överflödig hud, annars är det med största sannolikhet underhudsfett som gör att du inte har magrutor. Hur lång är du?
Bara för att du väger 79.5 betyder inte det att du har riktigt lågt underhudsfett.
Jag är 1,83 lång. Det hänger väl inte direkt och man kan väl inte lite på Bmi helt och hållet för den delen heller. Men om det nu är underhudsfett är det bara att fortsätta banta ett tag till då så att man minskar i det?
King Grub
2009-05-04, 15:31
Kanske; har man varit kraftigt överviktig, och med övervikten lokaliserad till stor del till ett specifikt ställe, är det sannolikt att man har fler fettceller än normalt där. Då är det väldigt svårt att bli av med det sista - om inte annat får man acceptera en kraftig avmagring av resten av kroppen.
http://www.halso.info/forum/t-34522.html
Där var en tråd med bilder på samma dilemma, personen i den tråden behöver tappa mer fett för att få fram riktigt tydlig definition, men jag tror att den lösa huden han upplever även till viss del kan bero på att han tappat mycket vikt under kort tid.
Känner du igen dig i hans bilder och förklaringar?
Isf kör på med deffen om du orkar. Du har enligt BMI idealvikt, men det betyder "bara" att du har en bra vikt ur hälsosynpunkt. Oftast vill personer som tränar o deffar ha mindre kroppsfett än att personen inte längre kan ses som överviktig och därför är BMI inte ett optimalt mått om man vill få fram magrutorna.
Ifall du inte har ordentligt med muskler kan det absolut krävas mer viktnedgång innan du når ditt mål med underhudsfettet.
Så jag tycker att du ska fortsätta med deffen, om du orkar och vill. Dessutom måste jag säga att du enligt tumregeln med ett halvt kilo i veckan vid deff har en så nära optimal takt på deffandet som jag någonsin sett över så lång tid!
Jo det är ju klart för att det var främst magen,bröst och ansikte som det satte sig på mig, som jag nu har blivit av med det mesta.
Men då antar jag att det bara är att fortsätta med viktnedgången och hoppas att man kan bli av med det sista, även om det nu kommer ta längre tid eftersom det finns mindre fett att ta av.
Men skamm den som ger sig för lyckas det skall jag! :)
Apropå tråden som roosm länkar till. Det står att snubben bara underätit utan att träna, och någon kommenterar att vikten han då förlorat är till 1/3 muskelmassa.
Är det en vedertagen siffra eller bara taget ur luften?
Ja jag känner igen mig till en viss del av den bilden faktiskt och vi verkar ha någorlunda samma problem. Men han styrketränade ju inte någonting i stort sett vad jag kunde se. Jag är på gymmet 3 ggr i veckan just nu och ligger på ett kaloriunderskott på ca 500kal/dag.
Och jag har väl aldrig egentligen haft några vidare muskler men det skall bli ändring på det till hösten, hade satt upp ett mål på 2 år och är snart halvägs av det. Så antar att det är som du säger där Roosm, det är bara att fortsätta med deffen och jag kommer troligtvis behöva gå ner några kg til, iom att det inte finns direkt några jättemuskler att ta av än iaf.
Men jag skall lyckas och jag har mycket ork kvar, för har aldrig mått bättre och varit piggare.
Mvh Rickard
När man snackar om att bristningar sabbar hudens möjlighet att dra ihop sig ordentligt, snackar om då om bristningar i denna klass
http://preventstretchmarks.info/images/stomach-stretch-marks-pregnancy.jpg
eller kan detsamma ske pga kanske några 0.5x7-8 cm bristningar på var sida om naveln?
Jag vet att det här är en väldigt svår fråga att svara på vars svar beror på en mängd olika faktorer men går det att svara på ett ungefär iaf?
(Jag har sett liknande frågor i några olika trådar tidigare där grubben sagt att det inte går att svara på då det beror på en hel del olika grejer men man är väl så envis så det nästan gränsar till dumhet.)
King Grub
2009-05-04, 16:59
Bristningar tar alltid död på hudens elasticitet i den aktuella området och den återfås inte. Men det är det aktuella området som "drabbas", inte övrig hud utan bristningar.
Bristningar tar alltid död på hudens elasticitet i den aktuella området och den återfås inte. Men det är det aktuella området som "drabbas", inte övrig hud utan bristningar.
Okej, jag får nog nöja mig med det svaret, då blir det förhoppningsvis ganska lindrigt ändå.
I annat fall så finns ju operation ifall man inte blir nöjd!
Flexipop
2009-05-05, 09:07
Jag tror många förväxlar överflödig hud med fett. Jag skulle vilja se någon med en fettprocent runt 10% och bristningar på magen. Är lite nyfiken på hur det ser ut då det är 10% eller mindre som jag siktar på att komma ner till.
Vad tror ni som är lite insatta om mina chanser att det tightar till sig?
Tror ni att jag dragit på mig extra fettceller?
Har gått ner ganska exakt 40kg från 11 juni 2008 då jag vägde in på 120kg.
Här är två förebilder, från augusti 2007 http://dfoto.datateknologer.se/galle...3/p1030099.jpg
och en från april 2008 http://pici.se/pictures/UgXokmhAh.jpg
Och här är två bilder tagna 7 maj 2009.
http://pici.se/p/IgTiQPkbR/
http://pici.se/p/cZgxlqDAO/
King Grub
2009-05-10, 19:43
Du kan säkert få se förbättringar, men tyvärr får du nog räkna med att huden på ditt magparti inte kommer att se ut som om du aldrig hade varit överviktig. Riktiga rutor kan bli svårt.
Du kan säkert få se förbättringar, men tyvärr får du nog räkna med att huden på ditt magparti inte kommer att se ut som om du aldrig hade varit överviktig. Riktiga rutor kan bli svårt.
Tack så mycket för ditt svar! Och det var väl ungefär det jag anade. Men det är väl inte värre än att lite plastikkirurgi kan ordna det? ;)
King Grub
2009-05-10, 20:12
Kniven fixar det mesta, om det är så, och du har inga speciella mängder hud, egentligen. Jämför man med normalpersonen som varit 40 kilo överviktig är du nog lyckligt lottad, men som tränande får man ofta andra referensobjekt.
Kniven fixar det mesta, om det är så, och du har inga speciella mängder hud, egentligen. Jämför man med normalpersonen som varit 40 kilo överviktig är du nog lyckligt lottad, men som tränande får man ofta andra referensobjekt.
usch ja =/ man blir skadad..
ont: sjukt bra jobbat, tycker inte det ser ut att vara allt för mycket hud, vet att en polare som va ex tjockis stoppar ner sitt i kalsongerna, men han har dock mer och sparar till operation. Blir alltid så glad när folk tar tag i sitt liv eftersom jag vet hur mycket bättre dom mår, har varit där själv :D
MrBurner
2009-05-10, 23:36
Undrar vad som är fel på mig som aldrig får vanlig hud och ej heller har bristningar, jag kan ta tag och dra ut min hud kanske ~2 cm på de flesta ställen på kroppen utan att det gör ont överhuvudtaget, undrar om det kan vara en anledning till att jag aldrig har kunnat få t ex. riktiga rutor :(
Visst borde väl det även betyda att andra områden kan kompensera för där det finns bristningar?
Undrar vad som är fel på mig som aldrig får vanlig hud och ej heller har bristningar, jag kan ta tag och dra ut min hud kanske ~2 cm på de flesta ställen på kroppen utan att det gör ont överhuvudtaget, undrar om det kan vara en anledning till att jag aldrig har kunnat få t ex. riktiga rutor :(
Är väl inget konstigt med det? Huden är ju elastisk så det är klart att man kan dra ut den lite.
Vad tror ni som är lite insatta om mina chanser att det tightar till sig?
Jag gick ned ca 35Kg på under ett år och även om jag inte hade någon hud som hängde så var det ändå rätt slappt på vissa ställen. Såhär ett par år senare märks en markant skillnad. Gissar att du också kommer se klara förbättringar.
Flexipop
2009-05-11, 08:29
Jag gick ned ca 35Kg på under ett år och även om jag inte hade någon hud som hängde så var det ändå rätt slappt på vissa ställen. Såhär ett par år senare märks en markant skillnad. Gissar att du också kommer se klara förbättringar.
Grattis till viktnedgången! Har du bristningar på magen?
Har du varit kraftigt överviktig?
King Grub
2009-05-11, 09:20
Visst borde väl det även betyda att andra områden kan kompensera för där det finns bristningar?
Hur menar du då? Bristningarna finns ju där dom finns, och andra hudområden kan inte "flytta sig". Även om någon "kompensation" skulle ske någon annanstans, även om jag inte vet vad det är, finns ju området med bristningar kvar (om man inte opererar).
Grattis till viktnedgången! Har du bristningar på magen?
Tack! Nä, inget på magen, lite på sidorna bara.
Hur menar du då? Bristningarna finns ju där dom finns, och andra hudområden kan inte "flytta sig". Även om någon "kompensation" skulle ske någon annanstans, även om jag inte vet vad det är, finns ju området med bristningar kvar (om man inte opererar).
Jag tänkte om man t.ex. har bristningar på sidorna men inget på magen, borde inte mage, rygg osv. kunna dra ihop sig mer?
King Grub
2009-05-11, 14:19
Det tror jag inte, dom partierna drar nog ihop sig (eller drar inte ihop) som dom skulle ha gjort, bristningar eller inte bristningar. Det finns inga speciella fysiologiska anledningar till att huden skall dra ihop sig något märkvärdigt; det är inte relaterat till överlevnad, och det visuella har evolutionen struntat i.
Borde inte det innebära att bristningar närmast är en garanti för lös hud, och riktigt så illa är det väl egentigen inte? Eller missförstår jag dig?
King Grub
2009-05-11, 14:59
Varför skulle det vara det? Det är bara vissa områden som är underordnade tyngdlagen i det avseendet (bröst, mage, kanske triceps), men vad skulle hänga om man hade bristningar på... vader eller sidan av midjan? Om vi bortser från extrem fetma.
Hmm, är inte sidan av midjan ett problemområde i det avseendet om man tappar mycket vikt?
Anledningen till att jag undrar så mycket är bara för att jag tyckt mig se flertalet fall med viknedgång där personen haft bristningar men där det ändå blivit bra tillslut, så jag försöker klura ut hur det funkar om delar av huden helt saknar elasticitet. Spelar det roll hur stora/hur mycket bristningar man har i området? Är det endast ärrvävnaden i sig som påverkar?
Börjar nojja lite över att det kommer hända mig samma sak när jag väl är i 80kg klassen.
Börjar nojja lite över att det kommer hända mig samma sak när jag väl är i 80kg klassen.
Att döma av bilderna i din journal hade iaf inte jag nojjat mig så mycket.
Att döma av bilderna i din journal hade iaf inte jag nojjat mig så mycket.
Kan man typ "se" sånt på bilder? Jag hoppas verkligen på att du gissar rätt iaf, hade varit väldigt svårt och hantera sånt.
King Grub
2009-05-11, 15:42
Striae är skador på subepidermis, med celldegranulation och skador på kollagen och elastin.
Det är betydligt mer komplext än bara ärrvävnad, och det påverkade området sträcker sig några centimeter utanför vad som är visuellt.
Specific changes were seen in very early stage SD, and in clinically uninvolved skin 0.5 to 3 cm remote from the edge of the long axis of the SD lesions. Sequential changes of elastolysis accompanied by mast cell degranulation appeared first, followed by an influx of activated macrophages that enveloped fragmented elastic fibers. The relationships among elastic fibers, mast cells, and macrophages seen in the present work suggest their critical roles in the process of SD formation, especially in the early stage. Our results also indicate that the elastic fiber is the primary target of the pathological process, and the abnormalities extend as far as 3 cm beyond the lesion into normal skin.
J Cutan Pathol 1991;18:410-6.
Kan man typ "se" sånt på bilder? Jag hoppas verkligen på att du gissar rätt iaf, hade varit väldigt svårt och hantera sånt.
Vad jag ser är att du gått ned massor i vikt och inte har så värst jättemycket fett kvar(ja, det må vara en bit kvar till de mytomspunna rutorna men du är inte direkt fet längre), trots det kan iaf inte jag se några problem med huden. Går du ned 15Kg till som du planerat kanske det ser annorlunda ut, men... 15Kg är inte så extremt mycket så i värsta fall borde det vara frågan om att ge det lite tid att anpassa sig. Det är vad jag tror iaf.
Jag nojjade mig också lite över sånt förut. Speciellt när man börjar närma sig slutet så är kroppen rätt sliten: musklerna är helt tömda, lite envist fett hänger sig kvar och huden har inte direkt anpassat sig efter man skalat bort en tredjedel av sig själv. Efter min viktnedgång gick jag upp en del igen och då blev det genast bättre. Nu har jag hållit mig rätt stadigt på samma vikt ett tag och det är en märkbar skillnad. Vet inte hur det skulle bli om jag går ned till typ 10% BF för jag har aldrig varit så lågt, men i värsta fall är det bara att ha lite extre bekvämlighetsvikt så kommer det se bra ut. Jag tror precis samma sak gäller för dig.
I många fall verkar annars ett bra recept för att bli av med hängig hud vara att göra sig av med mer fett. Har sett flera exempel på folk som får det mot slutet, men ändå har lite fett kvar, sen försvinner när de kommit ned riktigt lågt i kroppsfett.
I vilket fall som helst ser jag ingen anledning att nojja sig. Det kommer se bra ut tillslut. Enda frågan är om det kommer tillfresställa eventuell fåfänga ifall man jagar ett perfekt resultat. Som King Grub skrivit så är det inte säkert att man kommer se ut som om man aldrig varit överviktig, men det hindrar en inte från att med träning m.m. se jäkligt bra ut.
Striae är skador på subepidermis, med celldegranulation och skador på kollagen och elastin.
Det är betydligt mer komplext än bara ärrvävnad, och det påverkade området sträcker sig några centimeter utanför vad som är visuellt.
J Cutan Pathol 1991;18:410-6.
Ah, tack! Det gav en bra förklaring av läget.
Om man inte har så jätte allvarligt häng, så kanske det är bra att smörja in tex magen
och massera i 15 min morgon och kväll för att bli fast?
kan vara något att tänka på kanske
Om man inte har så jätte allvarligt häng, så kanske det är bra att smörja in tex magen
och massera i 15 min morgon och kväll för att bli fast?
kan vara något att tänka på kanske
Det där är en myt.
Det där är en myt.
är det så?
är det så?
Kommersiell påstående enligt mig.
Har hört från så många att köpa si o såna oljor mot bristningar i samband med graviditet, "funkar" på vissa men jag tror bara det har med själva kroppen och göra. Vissa tar inga oljor o inte en ända bristning, vissa får fullt med bristningar även med 10 st olika krämer och oljor.
King Grub
2009-05-11, 16:35
är det så?
Ja, det finns inga krämer som har en sådan bevisad effekt, som minskar mängden överflödig hud eller som tar bort utvecklad striae.
aha okej, ja det var ju synd då att inga krämer med massage på lös hud funkar
då är det bara att vänta ut tiden och inte gå ner för fort i vikt då( till er som ska ner mm)
Jag vet inte om jag inbillar mig, eller om det bara är pga fettförlust, men jag är glatt överraskad över min mage som är FULL med bristningar (14 lodräta på höger sida och 12 st på vänster, men de går liksom ihop under naveln och blir fler där..Ja, jag har iaf aldrig sett så mkt bristningar på någon.) - och ändå tycker jag att det drar ihop sig lite lite kontinuerligt. Kanske är det inte just bristningsområdena som drar ihop sig, utan resten runt om, men effekten blir ju att det förbättras iaf.
Räknade kallt redan från början när jag började gå ner med att få operera mage, armar ev lår osv (har 2 bristningar i varje armhåla + ngra mitt fram på låren högt upp vad jag vet).
Dock har jag inget "häng" i egentlig mening tycker jag, visst - magrutor å sånt lyx funderar jag inte ens över, självklart ändras förutsättningarna att vara "tight" när man varit fet. Men jag hade förväntat mig ett "veck" vilket jag även hade typ mellan 120 kg ner till typ 90 kg, men det har slätat ut sig - lite mjukt "put" kommer jag nog alltid ha, men det känns ändå som om huden har "kontakt" med underlaget och inte lever sitt eget liv liksom.
Har alltid torrborstat huden, sen efter dusch smört med ngn olja (helst jordnötsolja, eftersom den verkar sitta längst el vad man ska säga), tror inte om det påverkar, borde ju inte göra det. Förutom att blodcirkulationen påverkas ngt samt att döda hudceller från ytterlagret försvinner. Å man blir mjuk. :)
Dessutom smörjde jag med en speciell olja under graviditeten, men pang över en natt satt alla magbristningarna där som ett smäck, såg ut som att jag hade fightas med en kattunge typ.. :D
Oavsett; jag vet inte om det är åldern eller att man mår så himla mkt bättre lättare, men "Neco" här på forumet kallade magbristningarna "mammatatuering" och även om man inte har fött barn så är det väl en slags tatuering över vad som varit.
Lider man medicinskt av bristningarna kan man ju få remiss vad jag förstått, vill man betala själv ser jag inget fel i det, men det är heller inget fel i att försöka förlika sig med sin kropp. Är själv så mkt nöjdare med den nu än när den var snyggare iaf, tacksam över vad jag har och att den funkar. (Vilket jag tidigare trott att jag aldrig skulle kunna känna). Mer mån om att ta tillvara på den, ta hand om den. Tidigare var den liksom bara ngt som mitt huvud släpade runt på, nu bor jag i den, med bristningar och allt.
(Jösses vad jag babblar, men tänkte att det kanske finns ngn som har en viktresa framför sig därute och som har samma tankar som jag hade innan viktnedgången.)
Jag vet inte om jag inbillar mig, eller om det bara är pga fettförlust, men jag är glatt överraskad över min mage som är FULL med bristningar (14 lodräta på höger sida och 12 st på vänster, men de går liksom ihop under naveln och blir fler där..Ja, jag har iaf aldrig sett så mkt bristningar på någon.) - och ändå tycker jag att det drar ihop sig lite lite kontinuerligt. Kanske är det inte just bristningsområdena som drar ihop sig, utan resten runt om, men effekten blir ju att det förbättras iaf.
Räknade kallt redan från början när jag började gå ner med att få operera mage, armar ev lår osv (har 2 bristningar i varje armhåla + ngra mitt fram på låren högt upp vad jag vet).
Dock har jag inget "häng" i egentlig mening tycker jag, visst - magrutor å sånt lyx funderar jag inte ens över, självklart ändras förutsättningarna att vara "tight" när man varit fet. Men jag hade förväntat mig ett "veck" vilket jag även hade typ mellan 120 kg ner till typ 90 kg, men det har slätat ut sig - lite mjukt "put" kommer jag nog alltid ha, men det känns ändå som om huden har "kontakt" med underlaget och inte lever sitt eget liv liksom.
Har alltid torrborstat huden, sen efter dusch smört med ngn olja (helst jordnötsolja, eftersom den verkar sitta längst el vad man ska säga), tror inte om det påverkar, borde ju inte göra det. Förutom att blodcirkulationen påverkas ngt samt att döda hudceller från ytterlagret försvinner. Å man blir mjuk. :)
Dessutom smörjde jag med en speciell olja under graviditeten, men pang över en natt satt alla magbristningarna där som ett smäck, såg ut som att jag hade fightas med en kattunge typ.. :D
Oavsett; jag vet inte om det är åldern eller att man mår så himla mkt bättre lättare, men "Neco" här på forumet kallade magbristningarna "mammatatuering" och även om man inte har fött barn så är det väl en slags tatuering över vad som varit.
Lider man medicinskt av bristningarna kan man ju få remiss vad jag förstått, vill man betala själv ser jag inget fel i det, men det är heller inget fel i att försöka förlika sig med sin kropp. Är själv så mkt nöjdare med den nu än när den var snyggare iaf, tacksam över vad jag har och att den funkar. (Vilket jag tidigare trott att jag aldrig skulle kunna känna). Mer mån om att ta tillvara på den, ta hand om den. Tidigare var den liksom bara ngt som mitt huvud släpade runt på, nu bor jag i den, med bristningar och allt.
(Jösses vad jag babblar, men tänkte att det kanske finns ngn som har en viktresa framför sig därute och som har samma tankar som jag hade innan viktnedgången.)
Som du säger Lellan så dras ju bristningar ihop efter ett tag, de blir ljusare och man ser de nästan inte, bara kanske i viss ljus men försvinner aldrig.
Visa har ju tur med huden, visa har inte, time will tell. Olja för gravida har man ofta hört, att smörj detta o detta. Det ända jag tycker det hjälper att ni "tjejer" doftar så sjukt gott. Så ja.. smörj på... för doftens skull o så blir ni lena o fina på köpet :D
då är det bara att vänta ut tiden och inte gå ner för fort i vikt då( till er som ska ner mm)
Att gå ned långsamt påverkar inte hudens utseende efter alltsammans. Det har jag läst från Grub en gång (H). Jag har för mig att det fanns en studie på det också.
En ballong som tappar luft långsamt ser lika rynkig ut som en du blåser ut fort - vad som spelar roll är hur länge den varit uppblåst.
Att gå ned långsamt påverkar inte hudens utseende efter alltsammans. Det har jag läst från Grub en gång (H). Jag har för mig att det fanns en studie på det också.
En ballong som tappar luft långsamt ser lika rynkig ut som en du blåser ut fort - vad som spelar roll är hur länge den varit uppblåst.
Fast kan man verkligen applicera den biten på människor?
Fast kan man verkligen applicera den biten på människor?
Jag har ett bestämt minne av att jag läst från King Grub att det inte spelar någon roll på hudens utseende efter en viktminskning om den var snabb eller långsam.
Eller ett ganska bestämt minne, jag kan ju ha fel.
Jag har ett bestämt minne av att jag läst från King Grub att det inte spelar någon roll på hudens utseende efter en viktminskning om den var snabb eller långsam.
Eller ett ganska bestämt minne, jag kan ju ha fel.
Självklart spelar det roll om du går ner 20kg på 1 månad eller på 6 mån, du ger huden en chans o hänga med. Sen har du ju självklart vissa människor som det INTE spelar nån roll hur sakta eller snabbt de går ner, huden kan ha tappat sin elasticitet, allt har med gener och göra
14K:Är det då inte mer att:
fall 1: gått ner 20kg på en månad, huden har inte hängt med särskilt bra(, efter ytterligare 5 månader ser det ganska bra ut)
fall 2: gått ner 20kg på 6 månader, huden har hängt med
?
fall 1: gått ner 20kg på en månad, huden har inte hängt med särskilt bra(, efter ytterligare 5 månader ser det ganska bra ut)
?
Som jag sa, gener.
?
I fall ett beror det sannolikt på att du förlorat så mycket muskler (p.g.a den oerhört raska viktnedgången) så att du förlorar hudfästen, därav den lösa huden.
I fall 2 har du förmodligen bevarat mer av musklerna, ergo huden fäster mer på kroppen.
?
Jag tror du har helt rätt!
I fall ett beror det sannolikt på att du förlorat så mycket muskler (p.g.a den oerhört raska viktnedgången) så att du förlorar hudfästen, därav den lösa huden.
I fall 2 har du förmodligen bevarat mer av musklerna, ergo huden fäster mer på kroppen.
"Hudfästen", för en novis inom detta, hur funkar det? Säger varken att det är fel el rätt el nåt alls, bara undrar vad det är.
"Hudfästen", för en novis inom detta, hur funkar det? Säger varken att det är fel el rätt el nåt alls, bara undrar vad det är.
Opassande ord egentligen, det jag menade var att huden fäster sig på musklerna, förlorar du muskler innebär det att mindre hud kan fästa sig --> lösare hud.
Pontus H
2009-05-13, 20:41
hmm kan man räkna mitt blindtarmsärr som en bristning? eller tightar det till sig bättre?
Så det har egentligen inget med hudens elasticitet att göra utan beror på andra faktorer?
Sen förutsatte mitt exempel (kanske lite otydligt) att muskelmasseförlusten var likvärdig vid båda fallen, men nåja. :)
Flexipop
2009-05-28, 22:13
Har kollat runt på flera ställen på nätet och det verkar helt klart som om att stora förbättringar sker om man kommer ner till en ensiffrig fettprocent. Oavsett om du har bristningar eller inte. En stenhård och slät mage kan nog bli svårt men just det där saggiga och skrynkliga verkar försvinna när du ligger på en sådan låg BF.
Jag återkommer om ett par månader/år för att utvärdera :D
Väldigt intressanta diskussioner. Har själv gått från 103 till 80 kg nu och så klart så är det främst magproblemet kvar. Det går bra men mest fett samlat är vid nedre delen av magen. Har totalt 6 st 3-4cm bristningar under navelnivån tyvärr.
Ska till Pauluns om en vecka för ny fettmätning men uppskattar det själv nu till runt 20% om jag utgår från tidigare mätningar. Hade hoppats på att runt 78kg skulle vara lagom men siktar nog nu på 74kg för att utvärdera det igen.
Nån av er som funderat eller kollat möjligheter att kirurgisk ordna problemet med lös hud?
Flexipop
2009-06-01, 08:27
Nån av er som funderat eller kollat möjligheter att kirurgisk ordna problemet med lös hud?
Jag funderar på det men ser det bara som en absolut sista utväg. Jag antar dock att de bara kommer att skratta åt mig och säga att det inte är så farligt. Jag har ingen hud som hänger men det är jävligt skrynkligt längst ner på magen med en massa bristningar. Dock så tycker jag att det ser bättre och bättre ut ju mer jag går ner och desto längre tid som går.
Satstar på att gå ned lite till i väldigt lugn takt för att se vad som händer. Har inte bråttom längre iaf.
Flexipop
2009-06-01, 10:10
Har fotat mig själv varje vecka sedan jag började dieta och kanske visar upp bilder på magen då jag uppnått mitt mål. Hoppas det kan hjälpa andra att se vad det blir för skillnad i takt med att BF blir lägre. Antar att det kan ta ett bra tag dock.
Även jag ska gå ner mer och låta tiden har sitt först innan jag överväger nåt sånt. Tar också kort ibland för jämnförelse vilket är bra för pepp.
Hur mäter du BF och vad har du för målvikt då när du är under 10%?
Flexipop
2009-06-01, 14:00
Jag mäter BF på gymmet där jag tränar. De har kaliper och någon annan pryl som sänder svagström genom kroppen.
Vet inte vad vikten kommer att hamna på men jag tippar att det blir mellan 65-70kg. Jag gör allt jag kan för att behålla så mycket muskler som möjligt och kanske stannar innan 10% BF om jag känner mig nöjd.
Jag mäter BF på gymmet där jag tränar. De har kaliper och någon annan pryl som sänder svagström genom kroppen.
Vet inte vad vikten kommer att hamna på men jag tippar att det blir mellan 65-70kg. Jag gör allt jag kan för att behålla så mycket muskler som möjligt och kanske stannar innan 10% BF om jag känner mig nöjd.
Det är en utbildad person som fixar kalipermätningen? Bioimpedans (andra metoden) är för övrigt en värdelös metod för att mäta BF%. Den är varken konsekvent eller ger en korrekt siffra.
Vilket gym? Vore skoj att mäta sig med kaliber nån gång. Har tyvärr ingen som är duktig på det och använder bod pod mätning nu. Vill du inte skriva det i forumet så skicka gärna ett PM om det är ok.
Flexipop
2009-06-01, 14:35
Det är en utbildad person som fixar kalipermätningen? Bioimpedans (andra metoden) är för övrigt en värdelös metod för att mäta BF%. Den är varken konsekvent eller ger en korrekt siffra.
Jo jag har hört flera som säger att bioimpedansmätning är så gott som lönlöst. Nu körde vi ju kaliper också och då jag fortsätter att gå till samma Nisse så gör det inte så mycket om resultatet inte är exakt, så länge som det går nedåt.
Vilket gym? Vore skoj att mäta sig med kaliber nån gång. Har tyvärr ingen som är duktig på det och använder bod pod mätning nu. Vill du inte skriva det i forumet så skicka gärna ett PM om det är ok.
Skickar Pm :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.