Visa fullständig version : Teknikfråga
Alone_in_the_dark
2009-05-04, 09:34
Ok, har funderat på detta länge nu, men varje gång jag kör knäböj, vadpress så håller jag stången i höjd med C7/Th1 kotorna och således får förbaskat ont i dessa dagen efter, ska jag hålla stången längre ner mot Th2 (vilket känns omöjligt) eller ska jag ta en tjockare kudde under stången..?:D Ja jag vet lite känslig så där:em:
Jag har samma problem, kanske behöver mer massa i traps:)
Men om jag håller tätare (alltså händerna närmare axlarna) så får jag lite mer padding där, då funkar det bättre.
Jag har samma problem.. Blir rätt svullen och ömmar men brukar bara bita ihop. Är väl för att man har för lite kött på kroppen *grr*
Alone_in_the_dark
2009-05-04, 09:39
Skönt att se att det inte är bara jag som är drabbad:D
Det går lättare om man kar lite muskler att lägga stången på.
Jag håller inte reda på var de olika kotorna ligger men generellt så kan många människor lägga stången lite längre bak.
Kudde på stången är inte bra, undvik om möjligt.
Scratch89
2009-05-04, 10:41
Håll i stången lite tätare, och tryck fram armbågarna.
Ganymedes
2009-05-04, 10:59
Jag kör aldrig med kudde på stången själv, men varför är det inte bra Popeye?
När jag kör vadpress så brukar jag använda kudde runt stången + tjocktröja med luva som skydd. Håller även ganska tätt. Jag har inte jättemycket till kött på ryggen. Det fungerar bra, känner knappt stången.
Undrar desamma som föregående. Varför skulle det vara dåligt med att använda kudde eller annat skydd?
Alone_in_the_dark
2009-05-04, 11:03
Det går lättare om man kar lite muskler att lägga stången på.
Jag håller inte reda på var de olika kotorna ligger men generellt så kan många människor lägga stången lite längre bak.
Kudde på stången är inte bra, undvik om möjligt.
Precis, jag har försökt få stången längre bak, men mina armar samarbetar inte*rolleyes*, sen är det sista halskotan/första bröstpelar kotan (Thorax) dvs den ligger direkt på axlarna.
Scorpionida
2009-05-04, 11:32
Fick själv ont i trapzen/nacken efter knäböj i våras, men inte längre. Om det beror på bättre teknik dvs jag håller stången lägre ned på trapzen i SL-stil, eller ren vana vet jag inte.
Oki, ja det är väl det man brukar säga att stången INTE ska ligga på halsen. Du kanske har den på ett bra ställe redan, även om det är obekvämt?
Jag har hört en längre utläggning om varför man inte ska ha kudde men kommer inte ihåg de finare nyanserna. :/
Om jag själv med mina begränsade kunskaper skulle försöka ge en förklaring så går det mest ut på stabilitet.
Det är bra att ha kroppskontakt med stången så du känner den under lyftet. En kudde kan bli instabil och stången kan halka fel. Böjer du med 50kg är det väl ingen fara men kör du med 150-200kg så skulle jag vilja ha all stabilitet jag kan få.
Hur tusan tränar man om man har stången på halsen? Jag tränar med relativt lätta vikter så det kanske stämmer det du säger. Det visar sig väll i framtiden för min del. Sedan är det väll som med allt annat, att det är olika från person till person.
Alone_in_the_dark
2009-05-04, 13:05
Hur tusan tränar man om man har stången på halsen? Jag tränar med relativt lätta vikter så det kanske stämmer det du säger. Det visar sig väll i framtiden för min del. Sedan är det väll som med allt annat, att det är olika från person till person.
Blev något missförstånd här, stången ligger på axlarna men trycker mot C7/Th1 kotorna, vilket gör förbaskat ont dagen efter. Ska testa att få ner stången mera och utan något skydd, dvs lite likt SL...:naughty:
Ännu ett skäl till att komma till oss snart...
Jag har ofta blåmärken efter stången, inget att göra åt bara att gilla läget.
Alone_in_the_dark
2009-05-05, 09:02
Ännu ett skäl till att komma till oss snart...
+1 ja ja jag ska, ska komma över min blyghet först*cupid*
Alone_in_the_dark
2009-05-09, 12:30
Nu kör vi fet BUMP på denna tråd, här kommer en nybörjares bekännelser.
Det där "@!x$/* nackskyddet vem har uppfunnit det?
Jag upptäckte att gm att ta bort skyddet, så hände följande:
1. Mycket bättre kontakt i övingen
2. Du låser fast stången gm att sänka den så den ligger m skulderbladen
3. Balansen. Jag fick sänka vikterna för att inte välta
4. Det kändes mycket mer i Gluteus och i lår, på helt andra ställen än att ha stången vilades på axlarna
5. Du slipper ha ont dagen efter
Totalt sett, mycket bättre övning utan skydd. Så hejdå med den...*flex*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.