Visa fullständig version : Vad kör du för Set/Reps under deff?
Phillelicious
2009-05-03, 19:14
Tänkte bara fråga eftersom jag ska börja snart. Jag vill bibehålla spänsten i musklerna men ändå förlora fet så jag siktar på 8 - 12 reps i 3 set.
Vad kör ni?
Set/ Reps!
koffein_beroende
2009-05-03, 19:21
Som alltid, spelar ingen roll om det är bulk eller deff.
3-4/5-8
Testar just nu att köra 3set och 6reps, kör annars 8reps. Om inte annat så känns det iaf psykiskt som att man behåller mer muskler, men nog stimuleras de alltid!
Finns det bevisat någonstans att färre reps med högre vikter är bättre vid deff än fler reps med lägre vikter?
Ganymedes
2009-05-03, 20:31
Körde ben idag. GVT... 10x10 knäböj. Inte direkt lågvolym. Brukar dock vanligen köra tunga 3-5 reps under deff. Men ibland måste man få variera även där. Är inte träningen rolig så kan det kvitta.
Eldhroka
2009-05-03, 20:38
Är inte träningen rolig så kan det kvitta.
Så sant!!
AmericanDragon
2009-05-03, 21:02
4 sets / 6-8 reps
Ganymedes
2009-05-03, 21:08
4 sets / 6-8 reps
På allt? Stort (ben) som smått (biceps)? Isåfall opponerar jag mig. :MrT: :)
AmericanDragon
2009-05-03, 21:27
Jag tränar inte ben! Kör bara bicepcurls och bänkpress.
vicarious
2009-05-03, 21:48
Du glömde magen! :hbang:
Du glömde magen! :hbang:
Tsss, situps minst 200, morgron å kväll=)
Scratch89
2009-05-03, 22:48
3-12 reps, lite beroende på övning och dag.
Fredrik_S
2009-05-04, 00:32
brukar väl börja passet med en tung övning där jag kanske kör 6-8 set där första setten är ca 12 reps och reps antalet sjunker ner till kanske 4 på sista setet allt efter vikterna ökar
Sen efter det blir det kanske 9-12 set till totalt på 2 -3 andra övningar och då blir det
12 or rakt igenom.
Sen 200 gånger crunches i fem set totalt 1000
eller om det är magdag så blir det tunga maskincrunches 25 reps i 5 set..
Fredrik_S
2009-05-04, 00:36
Samma här fast jag kör rygg och axlar också
Cerberus
2009-05-04, 07:16
1-12 , brukar bli runt 3-7 ofta.
Samma som under uppbyggnad dock, bara att ja kör färre set nu av olika skäl(att köra en miljon set verkar ju inte göra en skillnad öht sen orkar ja inte köra så många set längre, inte med samma tyngd iaf).
Set varierar, för ben kan de bli 8-10 set totalt med riktigt tunga vikter. Biceps kör ja nu bara tre seriösa set per vecka(kör iof en del pumpträning o de får indirekt belastning av andra övningar utöver de).
Mer set för muskler som e efter, vet att ja knappast bygger nåt men ja gillar att träna så :)
Tränade högst sporadiskt innan bantningen, så genom nästan hela har jag höjt vikterna på ca 8-15 reps. På senare har jag fått sänka på tyngsta till neråt 5, men det var inget medvetet val utan jag börjar väl bli svagare helt enkelt.
Upp som en sol, ner som en pannkaka - men ändock starkare än innan bantningen (el bättre teknik etc iaf), så klagar inte.
Vad gäller ben så har jag en känsla av att jag inte "borde" träna dem - men som Eldis och Ganymedes säger är "kul" en rätt stor faktor. Jag äääälskar benträningskänslan, känns lätt, jag känner mig stark - (lite osant om man ser till vikterna antagligen ) mkt viktigt för träningsglädjen! Får en stor "träningskick" efter just ben också.
Fredrik_S
2009-05-04, 09:29
1-12 , brukar bli runt 3-7 ofta.
Samma som under uppbyggnad dock, bara att ja kör färre set nu av olika skäl(att köra en miljon set verkar ju inte göra en skillnad öht sen orkar ja inte köra så många set längre, inte med samma tyngd iaf).
Set varierar, för ben kan de bli 8-10 set totalt med riktigt tunga vikter. Biceps kör ja nu bara tre seriösa set per vecka(kör iof en del pumpträning o de får indirekt belastning av andra övningar utöver de).
Mer set för muskler som e efter, vet att ja knappast bygger nåt men ja gillar att träna så :)
Man skulle ju kunna köra flera set under deff så man slipper köra lika mycket cardio.
Jag har börjat med att istället för att gå 45-60 minuter på cardiobandet så springer jag runt bland alla möjliga olika benövningar och kör runt 15-20 reps med ganska lätta vikter bara för att hålla pulsen uppe på ett mer varierat sätt än bara höger ben framför vänster i 2000 reps.
mattilainen
2009-05-04, 10:07
jag kör exakt som jag gjorde innan, försöker ligga på samma vikter så mycket som det går, om jag inte ökar det vill säga. Minst ett extra tungt set per muskelgrupp.
Jag kör 3-4 set 8-15 reps
Jag vill bibehålla spänsten i musklerna men ändå förlora fet så jag siktar på 8 - 12 reps i 3 set.
Vad menar du?
Bytte från 2-split till halvkropp 4 dagar i veckan, samtidigt som jag sänkte antal reps från 10-12 ner till 4-8. Basövningar ca 5-6 set, komplement övningar 4 set. Bara inne på tredje veckan än så länge men har gått ner ett par kilon samtidigt som jag har ökat i styrka i flera muskelgrupper. Kändes väldigt bra att skaka om med nytt upplägg, lite nya övningar och lägre reps i samband med deffen. Gav en helt ny energi till min träning, vilket behövs vid tung styrketräning på kcal underskott.
6 - 10.
4 - 6 basövningar....
6 - 12 isolationsövningar....
vicarious
2009-05-05, 11:20
3-4 set.
3-6 reps.
3-6 under de hårdare passen och 10 under mitt lite mera chill-pass.
Jag vill bibehålla spänsten i musklerna men ändå förlora fet så jag siktar på 8 - 12 reps i 3 set. Hur tänkte du där?
Hur tänkte du där?
+1
inte ett ord där som jag förstår.
Jag kör tungt för jag tycker det är roligast =D
3-5 set med 5-8 reps beroende på övning!
Fast jag vill inte kalla det "deffa" som jag gör, vill bara bli av med lite späck men det vill inte lossna på rätt ställen haha. Tur att man älskar att träna annars hade man nog gett upp för längesen =)
Har blivit en långsam diet med successiv sänkning av kcal och successiv ökning av cardio. Det märks skillnad på min kropp, har inte förlorat en massa muskler som jag gjorde förra året när jag sänkte kcal snabbt. Dock syns det inte så mkt på vågen men i spegeln gör det, jaa man vet inte vad man ska tro =)
Meen det jag vill få ut av detta är att du kan prova dig fram till vad du tycker är roligt och vad som är bra för din kropp! Då kommer det gå bra =) Men det tar tid, ingen quick fix direkt.
´Finns det bevisat någonstans att färre reps med högre vikter är bättre vid deff än fler reps med lägre vikter?
Det stimulerar musklerna att inte brännas framför fettet, troligen för att kroppen fortfarande behöver dessa muskler för att utföra arbetet (detta leder till att man bränner mer energi, då muskler bränner mer än fett) och tunga lyft ökar metabolismen pga av att man oftast utsätter hjärtat för högre belastning. Detta kanske dock inte är allt.
xLinneax
2009-05-07, 00:09
Tänkte bara fråga eftersom jag ska börja snart. Jag vill bibehålla spänsten i musklerna men ändå förlora fet så jag siktar på 8 - 12 reps i 3 set.
Vad kör ni?
Set/ Reps!
Precis som vanligt! ;)
BobaFett
2009-05-07, 13:28
Det märks skillnad på min kropp, har inte förlorat en massa muskler som jag gjorde förra året när jag sänkte kcal snabbt. Dock syns det inte så mkt på vågen men i spegeln gör det, jaa man vet inte vad man ska tro =)
Vad låg du på för kcalunderskott innan och vad ligger du på nu?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.