handdator

Visa fullständig version : Dags för deff!

Jaggan
2009-05-03, 10:36
Tjänare! Är en 92:a som nu ska sätta igång med min första deff. Har redan läst deffguiden vilket gav en massa svar, men har ändå några andra frågor. Hur viktigt är det egentligen att räkna kalorier m.m.? Räcker det inte bara att stoppa i sig lite mindre kolhydrater och köra spinning/ styrketräning några gånger i veckan för att det ska fungera och då förutsatt att man inte tappar någon muskelmassa. Sedan undrar jag också ungefär hur mycket det är möjligt att gå ner på 1.5 månad också förutsatt man inte tappar muskler?

Tack på förhand!

//Jaggan:cool:

JoeyP
2009-05-03, 10:52
Grandmaster körde ju nån diet på 1500kcal om dagen. Endast protein + fett och max 25g kolhydrater innan träning. Med ett bra upplägg och bra käk så kan man nog ligga på 1000kcal i underskott o behålla mkt muskler. Du kmr alltid tappa muskler under en deff.

Jaggan
2009-05-03, 11:00
Okaj:) Hade tänkt mig 2 spinningpass och 2 styrkepass i veckan. Axlar/Bröst/Triceps en dag samt Rygg/Biceps/Mage en annan. Kan då också tillägga att jag tänker gå innan frukost på helger och lediga dagar. Om jag sedan drar på kolhydraterna borde det funka eller? Ge gärna konstruktiv kritik och tips!

14K
2009-05-03, 11:50
Tjänare! Är en 92:a som nu ska sätta igång med min första deff. Har redan läst deffguiden vilket gav en massa svar, men har ändå några andra frågor. Hur viktigt är det egentligen att räkna kalorier m.m.? Räcker det inte bara att stoppa i sig lite mindre kolhydrater och köra spinning/ styrketräning några gånger i veckan för att det ska fungera och då förutsatt att man inte tappar någon muskelmassa. Sedan undrar jag också ungefär hur mycket det är möjligt att gå ner på 1.5 månad också förutsatt man inte tappar muskler?

Tack på förhand!

//Jaggan:cool:

Helt omöjligt o säga hur mycket du kan förlora på 1.5 månader. Helt upp till dig, hur du tränar, äter, sover osv osv.

Om det är viktigt o ränka kcal?... JO. väldigt viktigt, för då ser du exakt vad du stoppar i dig och hur mycket, det kan vara skillnaden av att du går ner i vikt eller inte.

Elaa
2009-05-03, 16:29
Nu är inte jag någon expert och håller själv på med min första deff någonsin.
Men jag skulle skarpt rekomendera att du räknar kalorier, det är A och O för att lyckas.

Jag försökte uppskatta i början å det gick åt skogen, det är först när man börjar räkna som man inser hur mycket/lite man faktiskt får i sig under en dag.

köp en våg på clas ohlsson och börja väga maten. Jag tror du får ut mer av din deff på det viset!

lycka till! :)

Jaggan
2009-05-03, 18:21
Okaj, tack så mycket:) Blir dock rätt svårt att ta reda på hur mycket skolmaten innehåller, så jag får väl bara ta mindre kolhydrater och hoppas på det bästa... Ska nog ta och handla en sån där våg med! Annars då? Hur ser mitt träningssuplägg ut?

Axwell
2009-05-03, 18:25
Tränar du aldrig ben?

Eddie Vedder
2009-05-03, 18:30
Okaj, tack så mycket:) Blir dock rätt svårt att ta reda på hur mycket skolmaten innehåller, så jag får väl bara ta mindre kolhydrater och hoppas på det bästa... Ska nog ta och handla en sån där våg med! Annars då? Hur ser mitt träningssuplägg ut?

Visst kan du göra som du skriver från början. Det är inte alls A och O att nitiskt räkna kalorier. Visst kan det underlätta men inget du bör känna är ett måste.

Du märker ju om det fungerar eller ej. Ditt träningsupplägg är ju svårt att svara på, du har ju inget direkt. Men att röra mer på dig samt skära ner på kolhydratkällorna utan att öka något annat lär kunna ge en bra start.:thumbup:

Jaggan
2009-05-03, 20:51
Visst kan du göra som du skriver från början. Det är inte alls A och O att nitiskt räkna kalorier. Visst kan det underlätta men inget du bör känna är ett måste.

Du märker ju om det fungerar eller ej. Ditt träningsupplägg är ju svårt att svara på, du har ju inget direkt. Men att röra mer på dig samt skära ner på kolhydratkällorna utan att öka något annat lär kunna ge en bra start.:thumbup:

Okaj tack så mycket för svaren. Kommer också självklart lägga in ett benpass i veckan med! Eddie, du menar alltså att man endast ska skära ner på kolhydrater och inte öka t.ex. protein?

Eddie Vedder
2009-05-03, 21:03
Eddie, du menar alltså att man endast ska skära ner på kolhydrater och inte öka t.ex. protein?

Du nämnde ju bara att sänka kolhydratintaget och inget om ökat proteinintag. Så jag tog för givet att du redan hade beaktat det.

Men jo en ökning av proteinintaget kan mycket väl vara befogad. Dock har jag ju ingen aning om ditt proteinintag i dagsläget.

Jaggan
2009-05-04, 15:10
Men vad finns det för fördelar/nackdelar med att öka intaget av protein? Påverkar det hur mycket muskler som "stannar kvar"? Undrar också vad som är den bästa träningen för att tappa så lite muskler som möjligt?

rockafellah
2009-05-04, 15:18
Ät bara lite mindre än du brukar, och skippa småätande:)

kaer
2009-05-04, 15:35
Jag började min deff med inställningen att jag skulle skära ner på kolhydraterna för att få i mig mindre och om inte det fungerade får jag börja väga maten och räkna kcalorier.
Än så länge fungerar det bra och jag har väl hållit på 1,5 månader. Jag har visserligen köpt en matvåg som jag använder lite sporadiskt, mer för att jag är nyfiken än för att jag behöver det.

Samtidigt håller jag lite koll genom att jag vet ungefär hur mycket jag förbrukar genom att se kunna innehållet på förpackningar och hur många måltider det sprids ut på.

Jaggan
2009-05-04, 16:55
Tacksam för svaren! Hur mycket har du gått ner på dina 1.5 månader kaer, och hur har du tränat:)?

kaer
2009-05-04, 20:09
Tacksam för svaren! Hur mycket har du gått ner på dina 1.5 månader kaer, och hur har du tränat:)?

Lite drygt 5 kg så det går väl rätt bra. Har funderar på om det går lite för fort, men samtidigt var jag klart överviktig när jag började.
Än så länge har jag inte märkt något av att jag skulle blivit svagare, kanske lite svagare i bänk, men å andra sidan har jag lagt på i någon annan övning.

Till saken hör ju jag lagt ner allt vad alkohol heter under våren, bara för att få en bra start även om jag inte dricker överdrivet så har det gjort ordentligt skillnad i träningsdiciplin osv.
Fast nu är min vita vår nog slut, även om jag ska hålla mig hyfsat i skinnet.

Jag tränar 4-5 pass i veckan, blandat mellan thaiboxning och helkroppspass på gymmet.

Men som sagt, jag tar det med jämnro, märker jag att något inte fungerar bra så är jag beredd att göra förändringar.
Största anledningen till att jag inte räknar kcalorier och för bok är nog att jag inte har något bra verktyg för det. Jag skulle älska det där programmet som någon på kolo håller på och skriver. Jag är statistiknörd och skulle tycka det var skitkul att ha bättre koll.

Jaggan
2009-05-04, 20:40
Oj riktigt bra jobbat! Dricker inte heller någonting och kommer att utesluta sötsaker och läsk m.m så vi får hoppas att det går vägen!