Visa fullständig version : Börjat med Ketogenic Diet (LCHF), ser det bra ok? Tack till alla som svarar.
Pr3cious
2009-05-02, 20:04
Hej har precis börjat med Ketogenic Diet och jag undrar om detta ser ok ut?
Dag 3:
http://i636.photobucket.com/albums/uu81/NoxiousIV/Day3-SatMay022009.png
Dag 2:
http://i636.photobucket.com/albums/uu81/NoxiousIV/Day2-FriMay012009.png
Dag 1:
http://i636.photobucket.com/albums/uu81/NoxiousIV/Day1-ThuApril302009.png
TacKAR :)
Pr3cious
2009-05-02, 20:11
En sak till.. Kan denna diet påverka kroppen negativt om man använder den för länge?
har läst massor men alla säger olika..
Ser fint ut! Vad heter programmet du använder?
Pr3cious
2009-05-02, 20:20
Ser fint ut! Vad heter programmet du använder?
www.fitday.com fast en bättre version som kostar pengar, har laddat ner denna versionen med Serial key och Username från piratebay gratis :$ . Du kan få det om du vill =)
Pr3cious
2009-05-02, 20:25
Har glömt lägga till:
Har alltid varit en "low carb" diet men inte fungerat..
Jag styrketränar 4-5 ggr per vecka och långsam cardio 6-7 ggr per vecka.. Har kanske blivit lite svagare men man vänjer väl sig bättre efter några veckor?
Är inte 50g kolhydrater om dagen lite mycket om man ska köra en ketogen diet?
Pr3cious
2009-05-02, 20:43
I det program som jag använder räknas fiber in i kolhydrater, så minus 22 lr vad det var jag hade blir de ca 30g kolhydrater per dag.. tror det är väl ok? ca 7%
Får man fråga varför du ska lägga om dieten?
Pr3cious
2009-05-02, 22:30
Får man fråga varför du ska lägga om dieten?
För att jag inte kan bli av med min kropps fett och vill testa något nytt.
Allright.
I det program som jag använder räknas fiber in i kolhydrater, så minus 22 lr vad det var jag hade blir de ca 30g kolhydrater per dag.. tror det är väl ok? ca 7%
Om du ska köra keto så ska du ligga på <20g/dag tills du nått en 10% vikt förlust, sedan ökar du.
Sen såg jag att du skrev upp keso low fat. Kyckling utan skinn. Du ska inte ta bort fettet. Högre fett ska du ligga på än vad du skrivit/dag. Försök ligga på en 50-55% fett intag/dag
227g protein verkar överdrivet mycket. Väger du 100 kg? Du kan förstås blanda ihop maten hur du vill, men vassle mättar sämre än riktig mat och du verkar stoppa in det lite överallt som mellanmål.
Ang. ketos i synnerhet, se 12. Är jag i ketos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup#que stion_12) och de andra frågorna för info om LCHF i allmänhet.
Jag vägde sist jag kollade 79 kg och äter ungefär 100-150g protein/dag, och några hundra gram fett. En dag jag tränar mycket blir det 80-85E% fett. Håller med 14K om att du inte skall ta bort fettet ur maten. Du kommer bli helt orkeslös då, för fettet är vad som skall ge energin, inte protein. Det är dyrt och ineffektivt (jag har provat högprotein, lågkolhydrat, lågfett också).
Om du inte _kan_ göra det på ett kcalunderskott så har du det inte lätt.. Lycka till.
Eddie Vedder
2009-05-03, 05:11
Om du inte _kan_ göra det på ett kcalunderskott så har du det inte lätt.. Lycka till.
Fast nu handlar det ju snarare om svårigheter att hamna på det underskottet så som jag förstår det. Jag tror inte Pr3cious menar att han/hon är den enda människan på planeten som inte förlorar vikt på energiunderskott.;)
Pr3ecious: Din mat ser ju åtminstone bra ut rent näringsmässigt tycker jag. Men för en LCHF-diet är den tveksamt hög på protein tror jag. Är det som du säger att kolhydratandelen egentligen bara är 7% då odigererbara kolhydrater räknas med de också så är nog kolhydratmängden låg nog i alla fall.
Angående frågan om det skulle kunna vara negativt i längden så är det väl på sin höjd proteinintaget i såfall. Annars inga problem, och det går ju att sänka och införa mer fett.:) Men nu pratar jag energibalans, dvs om du fortsätter äta enligt LCHF även när vikten är nådd.
Jag må vara blind men jag ser inte att du anger din kroppsvikt någonstans. Det är bra att veta för att få en bild av hur högt 227g protein verkligen är.
En poäng till vad gäller protein är att överskott (vad nu "överskott" innebär) är att det också till 50% görs om till glukos. Vilket höjer insulinnivåerna. Mjölkproteinet höjer också insulinnivåerna i sig självt, och är även därför dåligt för viktnedgång.
Många har berättat att de har svårt att gå ned i vikt när de äter för mycket protein, och först gick ned i vikt när de ökade fettmängden rejält -- och dessutom låtit bli mjölkprodukter. Om det är viktnedgång du prioriterar över muskeltillväxt hade jag skippat allt extra vassleprotein och ersatt det med kött, fisk & ägg.
Pr3cious
2009-05-04, 20:25
Om du ska köra keto så ska du ligga på <20g/dag tills du nått en 10% vikt förlust, sedan ökar du.
Sen såg jag att du skrev upp keso low fat. Kyckling utan skinn. Du ska inte ta bort fettet. Högre fett ska du ligga på än vad du skrivit/dag. Försök ligga på en 50-55% fett intag/dag
227g protein verkar överdrivet mycket. Väger du 100 kg? Du kan förstås blanda ihop maten hur du vill, men vassle mättar sämre än riktig mat och du verkar stoppa in det lite överallt som mellanmål.
Ang. ketos i synnerhet, se 12. Är jag i ketos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup#que stion_12) och de andra frågorna för info om LCHF i allmänhet.
Jag vägde sist jag kollade 79 kg och äter ungefär 100-150g protein/dag, och några hundra gram fett. En dag jag tränar mycket blir det 80-85E% fett. Håller med 14K om att du inte skall ta bort fettet ur maten. Du kommer bli helt orkeslös då, för fettet är vad som skall ge energin, inte protein. Det är dyrt och ineffektivt (jag har provat högprotein, lågkolhydrat, lågfett också).
Fast nu handlar det ju snarare om svårigheter att hamna på det underskottet så som jag förstår det. Jag tror inte Pr3cious menar att han/hon är den enda människan på planeten som inte förlorar vikt på energiunderskott.;)
Pr3ecious: Din mat ser ju åtminstone bra ut rent näringsmässigt tycker jag. Men för en LCHF-diet är den tveksamt hög på protein tror jag. Är det som du säger att kolhydratandelen egentligen bara är 7% då odigererbara kolhydrater räknas med de också så är nog kolhydratmängden låg nog i alla fall.
Angående frågan om det skulle kunna vara negativt i längden så är det väl på sin höjd proteinintaget i såfall. Annars inga problem, och det går ju att sänka och införa mer fett.:) Men nu pratar jag energibalans, dvs om du fortsätter äta enligt LCHF även när vikten är nådd.
Jag må vara blind men jag ser inte att du anger din kroppsvikt någonstans. Det är bra att veta för att få en bild av hur högt 227g protein verkligen är.
En poäng till vad gäller protein är att överskott (vad nu "överskott" innebär) är att det också till 50% görs om till glukos. Vilket höjer insulinnivåerna. Mjölkproteinet höjer också insulinnivåerna i sig självt, och är även därför dåligt för viktnedgång.
Många har berättat att de har svårt att gå ned i vikt när de äter för mycket protein, och först gick ned i vikt när de ökade fettmängden rejält -- och dessutom låtit bli mjölkprodukter. Om det är viktnedgång du prioriterar över muskeltillväxt hade jag skippat allt extra vassleprotein och ersatt det med kött, fisk & ägg.
Först och främst; Tack för svaret alla, verkligen snällt av er att hjälpa mig!
Jag vet att jag verkligen borde dra ner på protein. Jag började vilja förlora kroppsfet vid 08 Januari. Hela livet har jag ätit dåligt, ibland ingenting alls, ibland massor.
Här är min historia, kanske ni förstår bättre då:
I 5 månader åt jag 1300kcal per dag och tränade lite, gick bara upp i vikt! Där visade man hur dålig min metabolism var. Senare blev jag sjuk och var på sjukhus i ca 3 månader. Hade förlorat ca 5kg av muskelmassa pga jag var jättesjuk.
Senare tänkte jag speeda upp min metabolism och åt ca 2000 kcal per dag, 200g kolhydrater, 130g protein, 50g fett ungefär medan lyftade hårt. Gick upp ca 4 kg i fett/muskel , mest fett antar jag.
Efter ca 3 månader blev jag trött på fettet och började med låg kolhdyrat diet. Hade ingen aning om Ketogenic Diet, jag bara åt.. blev typ 200g+ protein, 30-50g fett, >100g kolhydrater.. Förlorade ca 0.5kg på 3 månader med mycket cardio & styrke (åt ca 1500kcal)..
Så det är därför jag vill börja med Keto nu.. Just nu äter jag ca 1400-1800. Enligt vad jag har räknat bränner jag ca 2000-2500 kcal per dag. Är definitivt energiunderskott, men min metabolism suger :( Vet inte hur den ska gå till normalt.
Just nu:
Väger: 60.5 KG
Längd: 1.63 M
Cardio: 60 minuter liss 7 dagar i veckan
styrke: max 8-12 reps 4-5 ggr per vecka
Här är en bild på mig:
Skulle gissa på ca 20% kroppsfett, fel eller rätt?
[img=http://img135.imageshack.us/img135/4070/pict0829e.jpg]
Mikaelj: Jag har läst mycket på den här forum och jag märkte att du var en keto expert =). Jag ska verkligen dra ner på proteinet och höja fett.
Pr3cious
2009-05-04, 20:28
..........
Du ser ju jättebra ut!
Mer styrketräning & lågkolhydrat/högfettkost så kan du fortsätta forma kroppen, för det är nog det du är ute efter gissar jag?
---
Har du varit på vårdcentralen och kollat upp din ämnesomsättning/järn/B12?
Pr3cious
2009-05-04, 20:31
Min bild var för stor.. Fick förminska den men nu kunde jag inte ändra på posten :S
Här är en mindre:
http://img135.imageshack.us/img135/4070/pict0829e.jpg
Pr3cious
2009-05-04, 20:33
Du ser ju jättebra ut!
Mer styrketräning & lågkolhydrat/högfettkost så kan du fortsätta forma kroppen, för det är nog det du är ute efter gissar jag?
---
Har du varit på vårdcentralen och kollat upp din ämnesomsättning/järn/B12?
Tack..
Ja det är vad jag är ute efter =) Också att bli starkare och få mer muskler (kan nog inte få det nu eftersom jag försöker förlora fett). Men efter jag har förlorat tillräckligt med fett som jag vill, ska jag äta mer och "lean bulk" som alla kallar för..
Nej jag har aldrig varit hos något sånt =/ Skulle gärna vilja göra det men har ingen aning hur man ska göra... (är lite dum nu :$ )
Tack..
Ja det är vad jag är ute efter =) Också att bli starkare och få mer muskler (kan nog inte få det nu eftersom jag försöker förlora fett). Men efter jag har förlorat tillräckligt med fett som jag vill, ska jag äta mer och "lean bulk" som alla kallar för..
Ät dig nöjd på bra mat (läs: LCHF), snåla inte på energin och träna -- styrketräning, simma, hoppa hopprep eller vad du tycker är roligt -- så kommer du att få mer muskler och mindre fett på kroppen. Du lär inte ens behöva tänka på att öka energinivån, hungern brukar komma naturligt när du tränar mer.
Nej jag har aldrig varit hos något sånt =/ Skulle gärna vilja göra det men har ingen aning hur man ska göra... (är lite dum nu :$ )
Jag vill inte skrämma upp dig i onödan, och det är nog mest intressant om du har andra problem typ trötthet. Att du varit på sjukhus innan tyder ju på att något är knasigt. Om det nu är så, i alla fall, är det bara att ta dig till vårdcentralen och beskriva hur du känner dig och be att de tar lite prover på dig.
Pr3cious
2009-05-04, 20:54
Ät dig nöjd på bra mat (läs: LCHF), snåla inte på energin och träna -- styrketräning, simma, hoppa hopprep eller vad du tycker är roligt -- så kommer du att få mer muskler och mindre fett på kroppen. Du lär inte ens behöva tänka på att öka energinivån, hungern brukar komma naturligt när du tränar mer.
Jag ska! =) Om jag ska vara ärlig för cardios del; så tycker jag inte någonting annat än Elliptical trainer.. Jag brukar alltid träna 1 timme på min elliptical crosstrainer varje dag medan jag kollar på mina favorit program på tv :$ ANnars är det tråkigt också.. bara vara där uppe och snurra.. eller vad man kallar det :confused:
Styrketräning är rolig och jag har gjort det länge.. Har alltid kört hårt fast alltid varit trött (under cardio också) men det var nog pga min hög protein och låg fett diet och det ska ändras omedelbart...
Jag vill inte skrämma upp dig i onödan, och det är nog mest intressant om du har andra problem typ trötthet. Att du varit på sjukhus innan tyder ju på att något är knasigt. Om det nu är så, i alla fall, är det bara att ta dig till vårdcentralen och beskriva hur du känner dig och be att de tar lite prover på dig.
De 3 månader när jag jätte sjuk, tror jag inte att det är pga ändringen av träning/kost. Jag bara hade huvudvärk i flera dagar som senare blev till bihålesinflammation och senare hjärnhinneinflammation (för att läkarna var dåliga och inte upptäckt det snabbt nog).
Har ätit i "keto" i ca 5 dagar nu och ketostix säger fortfarande negativt.. Undrar varför. Kanske för hög protein och lite fett, det måste jag ändra.
Jag vet att jag ska ta bort protein bar , men anledningen till att jag äter det är de har redan gått ut 2 veckor och om jag inte äter kommer dom gå till waste..
Tack för hjälpen mikaelj =)
Pr3cious
2009-05-04, 21:17
Har en fråga bara.. Är det verkligen viktigt med att dricka jätte mycket vatten vid ketogenic diet?
Jag drickar ca 1.5 Liter vatten per dag och 50% av dom tvingar jag mig i.. Annars är jag bara inte törstig (om jag inte äter nått för salt)..
Det är viktigt alltid och dricka vatten, kvittar om du är i keto eller inte.
Har en fråga bara.. Är det verkligen viktigt med att dricka jätte mycket vatten vid ketogenic diet?
Nä.
Jag drickar ca 1.5 Liter vatten per dag och 50% av dom tvingar jag mig i.. Annars är jag bara inte törstig (om jag inte äter nått för salt)..
Helt onödigt.
Kroppen säger till hur mycket du behöver dricka, och risken är snarare att du urlakar kroppen på salter när du dricker för mycket.
Jag svettas mycket när jag rör mig, så jag saltar alltid antingen direkt i vattnet eller extra på maten.
Pontus H
2009-05-04, 21:38
är det helt onödigt att dricka 1.5 l vatten om dagen? jag trodde det var typ lag på att dricka minst den volymen / dag.. :/
är det helt onödigt att dricka 1.5 l vatten om dagen? jag trodde det var typ lag på att dricka minst den volymen / dag.. :/
Drick när du är törstig. Finns ingen som helst anledning att dricka när du inte är det. Maten du äter innehåller även den vatten, dessutom.
Drick när du är törstig. Finns ingen som helst anledning att dricka när du inte är det. Maten du äter innehåller även den vatten, dessutom.
Det beror på om du dricker för överlevnad eller prestation. Om personen vill prestera på bästa sätt fysiskt så är det inte optimalt att bara dricka då man är törstig.
Scratch89
2009-05-04, 22:26
Det beror på om du dricker för överlevnad eller prestation. Om personen vill prestera på bästa sätt fysiskt så är det inte optimalt att bara dricka då man är törstig.
Mja, mje. Nu på senare dagar så har man gått emot, eller snarare ifrågasatt, det där. Man pratade förut om att 1% vätskebrist sänkte prestationen med 10% och liknande, men det finns (tydligen) inte så starka bevis för det. Det vore konstigt om det skedde, då maratonlöparna som är mest dehydrerade är de som dominerar, och dessutom orkar spurta de sista kilometrarna...
Jag ska leta upp lite referenser om du (eller någon annan) är intresserad. Det var Christian Froyd som pratade med det här om oss; forskare inom ämnet nere i Kapstaden.
Eddie Vedder
2009-05-05, 05:39
Om personen vill prestera på bästa sätt fysiskt så är det inte optimalt att bara dricka då man är törstig.
Nu vet vi ju iofs inte villen träningsnivå men det där kan tänkas gälla vid rejält vätsketömmande träning, typ distanslöpning i varmt väder.
Men för de allra flesta räcker törsten gott och väl och jag tycker folk pimplar vatten som tokar hela dagarna i tron att man behöver "vätska upp" inför Friskispasset på eftermiddagen.
I just ett sånt här fall med ett så väldigt högt proteinintag känns dock inte 1.5-2 liter vatten i dryckform HELT fel kanske. Svårt att säga men höga proteinintag höjer ju vätskebehovet.
MikaelJ: Bara för att man dricker mer än nödvändigt lakar man inte ut kroppen på salter, kroppens homeostatiska reglering är bra på det sättet och enda bekymret (sålänge vi inte pratar extremfall) är ju att man får springa på toan titt som tätt.
Eddie Vedder
2009-05-05, 05:43
Jacob (Guddi) har skrivit en hel artikelserie om vätskeintag vid träning med del 1 här:
http://traningslara.se/blogg/vatskeintag-vid-traning-del-i-introduktion/
Och fler texter i samma ämne:
http://traningslara.se/blogg/angaende-vatskeintag-vid-traning-en-ny-studie/
http://traningslara.se/blogg/en-titt-pa-studien-drinking-strategies-for-athletes/
MikaelJ: Bara för att man dricker mer än nödvändigt lakar man inte ut kroppen på salter, kroppens homeostatiska reglering är bra på det sättet och enda bekymret (sålänge vi inte pratar extremfall) är ju att man får springa på toan titt som tätt.
Jag tänkte fel. Det är dåligt att fylla på med enbart vatten när man svettas mycket.
Bra att du förtydligade.
Eddie Vedder
2009-05-05, 09:48
Jag tänkte fel. Det är dåligt att fylla på med enbart vatten när man svettas mycket.
Bra att du förtydligade.
Ja och det handlar framför allt om ganska extrema situationer. Hyponatremi är inget som drabbar en person som övervätskar sig och ger ju sig ut på en timmes joggingrunda på en sommardag.
Kanske får han/hon stanna upp och kissa eller får massa vatten skvalpande i magen som stör men fortfarande är det inte fråga om stor risk för någon elektrolytobalans.
2 timmars blandad aktivitet (dvs, inte löpning) i somras innebar för mig 3 kg viktskillnad.
Jag tror att man märker av det genom att man blir mer saltsugen.
MrBurner
2009-05-05, 12:53
Frågar en liten sak här angående detta inlägg.
Är det helt nödvändigt att lägga till mer kolhydrater än ~5E% någonsin på LCHF? Jag hoppade då inte på dieten för att bli smal, jag hoppade på den för att må bättre, vilket jag redan börjat göra och jag känner inte direkt för att börja öka på kolhydraterna *cry*
Vänligen red ut detta för en vilsen själv (inte direkt en hijack av tråden då TS säkert också undrar saker) :thumbup:
Är det helt nödvändigt att lägga till mer kolhydrater än ~5E% någonsin på LCHF?
Verkligen inte. Jag har inga planer på att äta mer än 20g/dag (minus träningsdagar med blodpudding, men i snitt blir det ~20g).
Finns ingen anledning att öka om man trivs, och det med 10% kroppsvikt vet jag inte var det kommer från.
För mig är första inlägget tomt, har du redigerat inlägget?
För mig är första inlägget tomt, har du redigerat inlägget?
Där är 3 bilder.
Pr3cious
2009-05-05, 17:44
Tack för alla som svarat=)
Har verkligen dragit upp på fett och ner på protein. Ketostix visar fortf negativ dock :S
http://i636.photobucket.com/albums/uu81/NoxiousIV/Day6-TueMay052009.png
Detta är bättre :D ?
MrBurner
2009-05-05, 17:48
Verkligen inte. Jag har inga planer på att äta mer än 20g/dag (minus träningsdagar med blodpudding, men i snitt blir det ~20g).
Finns ingen anledning att öka om man trivs, och det med 10% kroppsvikt vet jag inte var det kommer från.
Ok, tackar! Då hade jag inte missat några viktiga fakta då, blir det fortsättning med mitt fett och protein *popcorn*
Gillar denna kosthållning, banne mig bäst att det inte går att påvisa att det skulle vara livsfarligt :thumbup:
Ketostix, är de handlade på Apoteket?
Pr3cious
2009-05-05, 17:54
Ketostix, är de handlade på Apoteket?
Ja visst. 1 paket (50 st) kostar 89kr.
Ketostix visar bara att ketoner spiller över i urin och sker bara i början, om alls. Jag har aldrig fått positivt på ett U-ketontest.
Se 12. Hur vet jag att jag är i ketos? (http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=e64e72c3-2187-4266-9bd1-83f5734c4b48#question_12)
Lägg pengarna på en god ost istället!
Pr3cious
2009-05-05, 18:33
Har hört att det är onödigt att ta fisk olja /omega3 på keto diet eftersom man redan äter så mkt fett, äre sant?
Eddie Vedder
2009-05-05, 18:36
Har hört att det är onödigt att ta fisk olja /omega3 på keto diet eftersom man redan äter så mkt fett, äre sant?
Ju mer animaliskt fett i en kost desto större sannolikhet för adekvat intag av EPA och DHA. Men det är ingen garanti.
Käka gärna någon burk makrill i tomatsås i veckan, kanske lite strömming och sill. Får du tag på lax som inte är odlad är sannolikheten för bra fettsammansättning stor även där. Men någon kapsel fiskolja lär inte heller göra skada.:)
Det är inte sant. Omega-3 (EPA och DHA) hittar du nästan enbart i fisk. Ekologiska ägg har även lite. Det fett du äter på en traditionell lågkolhydratkost är framförallt (enkelo)mättat fett.
Omega-3 och omega-6 är essentiella fettsyror eftersom kroppen inte själv kan tillverka dem. Omega-6 behöver man inte bekymra sig om, för det får man alltid i sig hur man än gör, utan det är just omega-3 man måste komplettera med. Det skall stå EPA och DHA på det du tillskott du äter.
Eller skippa tillskottet och ät makrill, sill och andra feta fiskar. Funkar finfint det med. Jag försöker att äta fisk varje dag. Hjärnan består till 36% av EPA, och eftersom fettet måste bytas ut med jämna mellanrum (fleromättat fett är inte stabilt), så är att ha något att byta ut det mot!
EDIT: Eddie är snabb, men jag skriver mer. ;-)
EDIT: Eddie är snabb, men jag skriver mer. ;-)
Det är ingen tävling.
Det är ingen tävling.
Tack för upplysningen. Jag tycker att det mitt inlägg tog upp var värt att stå kvar trots att Eddies hamnade ovanför.
Skall jag ta bort mitt inlägg tycker du?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.