Visa fullständig version : Energin från mat till kroppen?
Om jag äter en timme innan jag smiter ut och tränar kommer kroppen inte att hinna tillgodogöra sig den energin. Det tar rätt lång tid för kroppen att smälta maten. Däremot känns det lite bättre, någon sorts placebo-effekt troligen.
Det jag åt dagen innan, ungefär 15 timmar innan jag sticker iväg och tränar -- den energin borde väl redan ha hunnit passera och lämna alla relevanta stationer som tar upp energi?
Ponera att jag inte åt något innehållande kolhydrater, så energin från maten kommer inte användas för att fylla på något lättillgängligt förråd att att ta energi från, utan snarare hamna i mina fettceller. Jag antar vidare att glykogenlagrena är och förblir ganska tomma, eftersom glycerolet från spjälkade triglycerider och glukoida aminosyror åker hiss till svammelkontoret hellre än att lägga sig i benen.
Uttaget från fettcellerna är ganska långsamt, säg ett maximalt uttag på ungefär 800 kcal/dygn, men förmågan att ta till sig energi från fett kommer förbättras när huvudsakliga energin kommer från fett.
Hur lättillgänglig är den energin?
Varifrån kommer energin jag använder när jag hänger knäveck, hoppar jämfota eller cyklar förbi rödljus?
Eddie Vedder
2009-05-02, 08:27
Uttaget från fettcellerna är ganska långsamt, säg ett maximalt uttag på ungefär 800 kcal/dygn, men förmågan att ta till sig energi från fett kommer förbättras när huvudsakliga energin kommer från fett.
Det är det här som är grejen. Siffran för hur mycket inlagrat kroppsfett som kan frisättas är EN sak, hur mycket av det dietära fettet som kan utnyttjas är en annan.
Du som äter en högfettkost har helt enkelt en väldigt hög fettförbränning i ditt vardagliga liv. Tränar du intensivt kommer den lilla glukostillgängligheten som finns antagligen utnyttjas men även där blir fettutnyttjandet primärt. Därefter har vi diskussionen om huruvida detta är negativt eller postivt för prestationen men det tycker jag vi ka lämna därhän just i denna diskussion.:)
Fettet snurrar runt i kylimikronerna timmarna efter måltiden. Här har du tillgänglig energi för din hungriga muskler.
Fettet beöver alltså inte in och vända i fettdepåerna.
Hmm...undrar hur det ser ut med intramuskulärt fett på någon som kör LCHF och tränar mycket. Rimligen borde förråden av fett vara stora intramuskulärt.
Det är det här som är grejen. Siffran för hur mycket inlagrat kroppsfett som kan frisättas är EN sak, hur mycket av det dietära fettet som kan utnyttjas är en annan.
Du som äter en högfettkost har helt enkelt en väldigt hög fettförbränning i ditt vardagliga liv.
Jo, det är definitivt två skilda saker. Jag vet inte hur du uppfattade min fråga, men jag menade just att förbränningen av det jag äter är hög.
Tränar du intensivt kommer den lilla glukostillgängligheten som finns antagligen utnyttjas men även där blir fettutnyttjandet primärt.
Fettet snurrar runt i kylimikronerna timmarna efter måltiden. Här har du tillgänglig energi för din hungriga muskler.
Fettet beöver alltså inte in och vända i fettdepåerna.
Jag kanske ser det lite för mycket som en på/av-process. I själva verket tillför väl maten energi under ganska många timmar. Fast... 15 timmar är ju ändå en del?
Hmm...undrar hur det ser ut med intramuskulärt fett på någon som kör LCHF och tränar mycket. Rimligen borde förråden av fett vara stora intramuskulärt.
Jo, jag skulle tro att jag är ganska marmorerad.
Vad jag förstår är det triglycerider. Om lipolysen skulle uppregleras (ökad produktion av lipas?) borde det kunna ge en del glukos till musklerna direkt. Eftersom kroppen borde anpassa sig vore det käckt om det var fallet. Rimligt?
Smurfade runt efter mer info, men det gjorde mig bara förvirrad:
IMTG is known to contribute to the increase of lipid metabolites within seditary individuals, which is speculated to be a key cause of insulin resistance, leading to type 2 diabetes. Athletes also have a high level of IMTG which is favorable for energy uptake via mitochondria. [1]
Mjaha, så hur ska de ha det?
Jag skulle satsa en slant på att glukosen från glycerolet nästan enbart kommer gå till hjärnan och andra vävnader som kräver glukos, och inte musklerna.
Anders The Peak
2009-05-02, 09:27
TAG bryts ner till fettsyror (FA) och glycerol. FA genomgår β-oxidation till CoA som kan gå in i citratcykeln och avges i form av CO2 eller slås ihop och bilda ketonkroppar (β-hydroxybutyrat och acetoacetat). Glycerol används i glykolysen → pyruvat.
Anders The Peak
2009-05-02, 09:32
Jag skulle satsa en slant på att glukosen från glycerolet nästan enbart kommer gå till hjärnan och andra vävnader som kräver glukos, och inte musklerna.
I första hand till vävnader/celler som inte kan använda ketonkropparna som energi.
Minskat upptag av glukos i cellerna i fettväv och skelettmuskulatur p g a att glukostransportörer (GLUT 4) flyttas från plasmamembranet till intracellulära membraner.
I första hand till vävnader/celler som inte kan använda ketonkropparna som energi.
Minskat upptag av glukos i cellerna i fettväv och skelettmuskulatur p g a att glukostransportörer (GLUT 4) flyttas från plasmamembranet till intracellulära membraner.
Frågan är dock hur mycket av glukoset som frigörs vid spjälkningen av IMTG som kan användas av musklerna. Har jag en lite för snäv bild på det? Det kanske inte är så att "en enhet" används antingen till glukosberoende vävnad eller muskler utan lite av varje.
Eller betyder den sista meningen att musklerna rentav inte kan ta upp glukos?
Utgår vi från intrasmuskulärt fett så stannar glycerolen kvar där och omsätts i glykolysen.
Inte för att jag vet, men det finns ingen väg ut från muskelcellen för glycerolen. Enda chansen är att glycerolen lämnar som mjölksyra.
Varför detta intresse för glycerolen ? Glycerolen ger bara 8 % av den totala energin hos en triglycerid.
Jo,
Smurfade runt efter mer info, men det gjorde mig bara förvirrad:
Mjaha, så hur ska de ha det?
Intramuskulärt fett hos diabetiker typ 2 är en bieffekt av okänsligheten för insulin. Jag antar att de förhöjda nivåerna av insulin driver in glukos både här och där:(
En tränad har förråd av intramuskulärt fettför att träningen stimulerar inlagringen.
Varför detta intresse för glycerolen ? Glycerolen ger bara 8 % av den totala energin hos en triglycerid.
Glycerol => pyruvat (som du skrev ovanför) => ATP. Det är väl en bra sak?
A.Steinbach
2009-05-02, 11:07
Utgår vi från intrasmuskulärt fett så stannar glycerolen kvar där och omsätts i glykolysen.
Inte för att jag vet, men det finns ingen väg ut från muskelcellen för glycerolen. Enda chansen är att glycerolen lämnar som mjölksyra.
Vad jag läst så utsöndras glycerolet vid hydrolysen av IMTG och går därefter till levern för glukoneogenes.
Dock så är det en väldigt långsam process och bidrar som sagt inte med särskilt mycket glukos. 100g hydrolyserade triglycerider kommer ju endast bidra med ca 10g glukos.
Plasma glycerol is taken up mainly by the liver and is converted to glycerol 3-phosphate by the action of glycerol kinase.
Glycerol 3-phophate is then converted to dihydroxyacetone phosphate. As an intermediate of both glycolysis and gluconeogenesis, dihydroxyacetone phosphate can go either way. However, most of it goes in the direction of gluconeogenesis, since this pathway is accelerated, wheras glycolysis is decelerated, in the liver during exercise. Another considerable source of plasma glycerol is the hydrolysis of myocellular triacylglycerols; this glycerol seems to share the fate of glycerol originated from adipose tissue. Thus, triacylglycerols offer a small part of their structure to the support of gluconeogenesis durig exercise.
Exercise Biochemistry, 2006, Vassilis Mougios
Eddie Vedder
2009-05-02, 11:44
Det fanns fler studier än jag trodde om det här faktiskt. Mestadels fann jag studier gjorda på rått men bl.a denna om träning och människor:
This study determined the role of intramuscular triglyceride (IMTG) and adipose lipolysis in the elevated fat oxidation during exercise caused by a high-fat diet. In four separate trials, six endurance-trained cyclists exercised at 50% peak O2 consumption for 1 h after a two-day control diet (22% fat, CON) or an isocaloric high-fat diet (60% fat, HF) with or without the ingestion of acipimox, an adipose lipolysis inhibitor, before exercise. During exercise, HF elevated fat oxidation by 72% and whole body lipolysis [i.e., the appearance rate of glycerol in plasma (Ra glycerol)] by 79% compared with CON (P < 0.05), and this was associated with a 36% increase (P < 0.05) in preexercise IMTG concentration. Although acipimox lowered plasma free fatty acid (FFA) availability, HF still increased fat oxidation and Ra glycerol to the same magnitude above control as the increase caused by HF without acipimox (i.e., both increased fat oxidation 13-14 micromol.kg(-1).min(-1)). In conclusion, the marked increase in fat oxidation after a HF diet is associated with elevated IMTG concentration and whole body lipolysis and does not require increased adipose tissue lipolysis and plasma FFA concentration during exercise. This suggests that altered substrate storage in skeletal muscle is responsible for increased fat oxidation during exercise after 2 days of an HF diet.
High-fat diet elevates resting intramuscular triglyceride concentration and whole body lipolysis during exercise. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Feb;286(2):E217-25.
Anders The Peak
2009-05-02, 11:59
Jag tror inte att man kan dra några riktigt bra slutsatser av vad som händer när kroppen övergår till att förbränna fett som huvudsaklig energikälla. Vad vi kan se är att metabolismen förändras utifrån förutsättningarna (substrattillgång) Nedreglerar glukosomsättningen i både muskel-, fett- och hjärncelller för att kunna tillgodose de celler som kräver glukos för cellandningen.
Prestationsförmågan försämras helt självklart men kanske inte lika stor utsträckning som man kan tro.
Anders The Peak
2009-05-02, 12:10
Jag tror inte att man kan dra några riktigt bra slutsatser av vad som händer när kroppen övergår till att förbränna fett som huvudsaklig energikälla. Vad vi kan se är att metabolismen förändras utifrån förutsättningarna (substrattillgång) Nedreglerar glukosomsättningen i både muskel-, fett- och hjärncelller för att kunna tillgodose de celler som kräver glukos för cellandningen.
Prestationsförmågan försämras helt självklart men kanske inte lika stor utsträckning som man kan tro.
The processes that regulate intramyocellular triglyceride synthesis and breakdown in humans are largely unknown.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?doi=10.1172/JCI17303&blobname=JCI0217303.f1.jpg
Eddie Vedder
2009-05-02, 12:13
Vad vi kan se är att metabolismen förändras utifrån förutsättningarna (substrattillgång) Nedreglerar glukosomsättningen i både muskel-, fett- och hjärncelller för att kunna tillgodose de celler som kräver glukos för cellandningen.
Är du verkligen säker på hjärncellerna? Jag är övertygad om att kroppen kan anpassa sig alldeles ypperligt till fettdrift och ser inte ketoner som någon "nödlösning" för kroppen så som det framställs ibland. Bara ett alternativ helt enkelt.
Men att hjärncellernas glukosbehov skulle reduceras känner jag inte till. Oavsett en teoretisk kost med 0 kolhydrater kommer ju den glukoneogenes som inträder trots allt försörja hjärnan.
Jag säger inte emot dig men jag har aldrig hört det förut.
Är du verkligen säker på hjärncellerna? Jag är övertygad om att kroppen kan anpassa sig alldeles ypperligt till fettdrift och ser inte ketoner som någon "nödlösning" för kroppen så som det framställs ibland. Bara ett alternativ helt enkelt.
Men att hjärncellernas glukosbehov skulle reduceras känner jag inte till. Oavsett en teoretisk kost med 0 kolhydrater kommer ju den glukoneogenes som inträder trots allt försörja hjärnan.
Jag säger inte emot dig men jag har aldrig hört det förut.
Glukoneogenesen räcker inte till att ge en 100%ig försörjning av glukos till hjärnan. Äter man inget alls, dvs att nästan all energi kommer från fettlagret, kommer runt en tredjedel procent av hjärnans energibehov omsättas av ketonkroppar efter några dagar. Efter några veckor är det över två tredjedelar. Nu gäller ju detta vid svält i princip, men det borde ju gå åt det hållet också om man inte äter några kolhydrater överhuvud taget (dock får man ju lite mer kolhydrater från proteinet och fettet man äter (jämfört med fasta), men väldigt lite som sagt).
Sen betyder ju inte det, så vitt jag vet, att det är "sämre" med ketoner än glukos i hjärnan.
Hmm... vid närmare eftertanke borde de där siffrorna vara rätt mycket lägre så länge man får i sig tillräckligt med energi från fett och protein. Tänkte inte på hur energikrävande glukoneogenesen är.
Från Lyle i Ketogenic Diet via Grandmaster (?) på nätet:
To briefly recap, during the first weeks of ketosis, approximately 75 grams of glucose must be produced (the other 18 grams of glucose coming from the conversion of glycerol to glucose) to satisfy the brain’s requirements of ~100 grams of glucose per day.
After approximately 3 weeks of ketosis, the brain’s glucose requirements drop to approximately 40 grams of glucose. Of this, 18 grams [...] glycerol, leaving 25 grams of glucose [...] from protein.
Jag vet inte hur de siffrorna ändrar sig när man håller sig till ~20g kolhydrater/dygn: om hjärnans glukosbehov ökar +20 till tot. 60g, eller om det krävs mindre från protein & glycerol.
Det blir säkert lite av bägge: hjärnan "slösar" mer med glukos och sparar protein samtidigt, eftersom det trots allt krävs ~46g protein för att tillverka 25g glukos, och jag undrar om kroppen så gärna slösar med muskelprotein.
Klart att kroppen tar protein där det finns. Muskelmassa är ren lyx så vid svält går det bra att tulla på förråden.
Har ni glömt bort bilder på små barn med sugrörstunna armar och ben men med stora uppsvälda magar ?
Sök på kwashiorkor eller marasmus.
Klart att kroppen tar protein där det finns. Muskelmassa är ren lyx så vid svält går det bra att tulla på förråden.
Fast fettet går väl ändå åt först? Fettvävnad är ju trots allt mer lyx än muskler (och andra organ). Så vitt jag vet sjunker proteinnedbrytningen rejält när man svälter, så länge man har fettreserver kvar.
King Grub
2009-05-02, 15:29
Ja, vid svält minskar muskelnedbrytningen, inte ökar, och muskulaturens och organens protein sparas så långt det går. Däremot ökar fettförbränningen dramatiskt. Så länge det finns energireserver i form av kroppsfett hålls proteinnedbrytningen så minimal det går.
Anders The Peak
2009-05-02, 16:17
Ja, vid svält minskar muskelnedbrytningen, inte ökar, och muskulaturens och organens protein sparas så långt det går. Däremot ökar fettförbränningen dramatiskt. Så länge det finns energireserver i form av kroppsfett hålls proteinnedbrytningen så minimal det går.
Det intressanta är att vid lågt kolhydratnivå regleras muskelmassan på precis samma sätt. Därför är LCHF effektivare än en reguljär bantningsdiet.
Fast fettet går väl ändå åt först? Fettvävnad är ju trots allt mer lyx än muskler (och andra organ). Så vitt jag vet sjunker proteinnedbrytningen rejält när man svälter, så länge man har fettreserver kvar.
Som jag uppfattar det så måste kroppen trixa fram de där 25 g glukos till hjärnan. Finns det inget protein från kosten så är det kroppsvävnad som ryker.
A.Steinbach
2009-05-02, 18:01
Det intressanta är att vid lågt kolhydratnivå regleras muskelmassan på precis samma sätt. Därför är LCHF effektivare än en reguljär bantningsdiet.
Om man med reguljär bantningsdiet menar otillräckligt proteinintag så visst.
Men en ketogen diet innebär inte bättre behållning av muskelmassa jämfört med en icke ketogen så länge protenintaget är tillräckligt.
Vid svält är fortfarande proteinbalansen negativ även om proteinnedbrytningen minskar pga att protein ej tillförs utifrån.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3172170&postcount=48
Anders The Peak
2009-05-02, 18:35
A. Steinbach jag tror att man kan vända och vrida på det här ett oändligt många sätt och antagligen ger de här oändligt många olika anreppssätten lite olika utslag.
Vi får utgå från att VLCARB har ett högre intag av protein och att det är en av orsakerna till att en diet med lågt innehåll av carbs och högt innehåll av protein ger en bättre fettreducering. Det beror bl a på lägre insulinnivåer och kraftigt ökad muskelproteinsyntes(MPS). Det här har muskelbyggare utnyttjat under decennier. Tex en vanlig byggardiet under 70-talet var ca 150 gr kolhydrater och ca 200 gr protein och resten i form av fett offseason och onseason låg de på ca 50gr kolhydrater och 165-180 gr protein och resten i form av av fett. I dagsläget hade vi gjort tvärtom när det gäller proteinet men det hade de inte kunskap om på den tiden.
A.Steinbach
2009-05-02, 19:00
A. Steinbach jag tror att man kan vända och vrida på det här ett oändligt många sätt och antagligen ger de här oändligt många olika anreppssätten lite olika utslag.
Vi får utgå från att VLCARB har ett högre intag av protein och att det är en av orsakerna till att en diet med lågt innehåll av carbs och högt innehåll av protein ger en bättre fettreducering. Det beror bl a på lägre insulinnivåer och kraftigt ökad muskelproteinsyntes(MPS). Det här har muskelbyggare utnyttjat under decennier. Tex en vanlig byggardiet under 70-talet var ca 150 gr kolhydrater och ca 200 gr protein och resten i form av fett offseason och onseason låg de på ca 50gr kolhydrater och 165-180 gr protein och resten i form av av fett. I dagsläget hade vi gjort tvärtom när det gäller proteinet men det hade de inte kunskap om på den tiden.
Varför skulle man utgå ifrån att en VLC har ett högre proteinintag för?
"Dagens" LCHF ska ju inte innehålla så mycket protein.
Kraftigt ökad proteinsyntes? Det är ju snarare minskad proteinnedbrytning i så fall det handlar om.
Som jag uppfattar det så måste kroppen trixa fram de där 25 g glukos till hjärnan. Finns det inget protein från kosten så är det kroppsvävnad som ryker.
Mja, lite går väl alltid åt, men som jag förstår det så är det i huvudsak glycerolet i triacylglycerolerna som tar hand om det. Sen är det ju en hel del återvinning av glukos från laktat i levern också som man inte får glömma.
Anders The Peak
2009-05-02, 19:07
Varför skulle man utgå ifrån att en VLC har ett högre proteinintag för?
"Dagens" LCHF ska ju inte innehålla så mycket protein.
Kraftigt ökad proteinsyntes? Det är ju snarare minskad proteinnedbrytning i så fall det handlar om.
I min värld ser det ut så.
Effects of dietary carbohydrate restrictions with high protein intake on proteinmetabolism and the somatropic axis. J Clin Endocrinol Metab 2005.
Cykeln glukos - mjölksyra- glukos är nog mer anpassad för de röda blodkropparna behov.
Vilket intresse för detta glycerol ?
Cykeln glukos - mjölksyra- glukos är nog mer anpassad för de röda blodkropparna behov.
Men det är ju löst i blodet i vilket fall, så ju mer det finns tillgängligt till röda blodkroppar, desto mer blir det över till hjärnan. Eller tänker jag fel nu? *jorgen*
Vilket intresse för detta glycerol ?
Vad menar du?
Effects of dietary carbohydrate restrictions with high protein intake on proteinmetabolism and the somatropic axis. J Clin Endocrinol Metab 2005.
LCHF, idag, innebär inte per definition att det är mer protein, utan det anpassar du efter hur mycket du behöver.
Det beror ju på om du är Carita, 45, som vill komma in i sin leopardmönstrade bikini, eller Anders, N år, som styrketränar hårt och bygger muskler.
Tycker jag.
Vad menar du?
Det är en så liten del av ämnesomsättningen som utgörs av glycerol. 6 - 8 procent av energin i en triglycerid kommer från glycerol. Den lilla delen kan knappast ge någon skjuts till fettförbränningen när aktiviteten ökar.
Det är en så liten del av ämnesomsättningen som utgörs av glycerol. 6 - 8 procent av energin i en triglycerid kommer från glycerol. Den lilla delen kan knappast ge någon skjuts till fettförbränningen när aktiviteten ökar.
Jovisst, men om man inte äter någonting så minskar ju hjärnans behov av glukos, samtidigt som musklerna går över till att nästan bara köra på fettsyror i princip. Så man behöver ju inte i närheten av lika mycket glukos som man gör när man äter normalt (glukoskoncentrationen i blodet sjunker ju t.ex. från ca 5 mM till strax över 2 mM).
Eddie Vedder
2009-05-02, 21:00
Den lilla delen kan knappast ge någon skjuts till fettförbränningen när aktiviteten ökar.
Fettförbränningen hos en individ i ketos är nog redan ganska maximerad. At det inte tar vägen via citronsyracykeln är ju oväsentligt.
Så man behöver ju inte i närheten av lika mycket glukos som man gör när man äter normalt (glukoskoncentrationen i blodet sjunker ju t.ex. från ca 5 mM till strax över 2 mM).
Vad är mM för enhet?
Vad är mM för enhet?
millimolar (en molar = 6,022×10^23 molekyler per kubikdecimeter vätska).
Så man behöver ju inte i närheten av lika mycket glukos som man gör när man äter normalt (glukoskoncentrationen i blodet sjunker ju t.ex. från ca 5 mM till strax över 2 mM).
millimolar (en molar = 6,022×10^23 molekyler per kubikdecimeter vätska).
Jag hoppas att du har något schysst att backa upp det där med, för det där låter helt vansinnigt fel. Glukos på 2 mmol/l innebär koma.
Jag hoppas att du har något schysst att backa upp det där med, för det där låter helt vansinnigt fel. Glukos på 2 mmol/l innebär koma.
Hmja, kanske fick det att låta lite konstigt. Glukosnivåerna måste ligga på över 2,2 mM för att hjärnan etc inte ska kapitulera, och det är väl däromkring man ligger efter någon vecka av fasta. Koma hamnar man väl ändå inte i förns man är nere på 0,5-1 mM?
Hmja, kanske fick det att låta lite konstigt. Glukosnivåerna måste ligga på över 2,2 mM för att hjärnan etc inte ska kapitulera, och det är väl däromkring man ligger efter någon vecka av fasta. Koma hamnar man väl ändå inte i förns man är nere på 0,5-1 mM?
Hos en frisk människa hamnar glukosnivåerna aldrig så lågt, och om de gör det har det inte med bristen på kolhydrater att göra.
Lågt blodsocker (hypoglykemi) hos icke-diabetiker (http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=425) för mer info. Jag har själv råkat ut för det där nattetid (om jag går på symptomen), rätt ofta för några år sen, men har tyvärr inte haft mätare tillgänglig för att verifiera det.
Nu vet jag inte hur det är med absolut svält, men på 0-kolhydratkost i energibalans ligger blodsockervärdena alltid stabilt kring 5. Mina egna fastevärden på LCHF har varit 5,4 - 5,0 - 5,7.
Hos en frisk människa hamnar glukosnivåerna aldrig så lågt, och om de gör det har det inte med bristen på kolhydrater att göra.
Nej det får man ju hoppas, men nu snackade vi väl om total fasta, inte LCHF-diet.
Nej det får man ju hoppas, men nu snackade vi väl om total fasta, inte LCHF-diet.
Jag tror ändå inte på det. Effekten borde vara likadan: kolhydrater i kosten eller inte, och varifrån aminosyror och glycerolet kommer ifrån (mat eller muskler/fett) spelar nog mindre roll.
Fast jag verkar ha överdrivit enligt en tabell här, 2 verkar inte vara koma:
> 8 Exceeds renal threshold for uptake of glucose from pre-urine, diuresis (loss of glucose, water, Na+and K+ in urine).
5.5 Insulin secretion increases.
4.6 Insulin secretion decreases.
3.8 Increased secretion of glucagon, adrenaline and growth hormone.
3.2 Cortisol secretion.
2.8 Confusion.
1.7 Weak, sweat, nauseous.
1.1 Muscle cramps.
0.6 Brain damage, death.
(hmm, svettig och illamående... japp, precis så. attans att jag inte hade en blodsockermätare!)
Från http://www.medbio.info/Horn/Time%203-4/homeostasis1.htm
Orelaterat till nivåerna, men väl mekanismen bakom:
Breakdown of hepatic glycogen accounts for a major portion of the glucose released from the liver during the first day of a fast. A relative constant the hepatic gluconeogenesis using glycerol, lactate and pyruvate as substrate occurs throughout the fasting period. Amino acids from both liver and muscle proteins are used as substrate for gluconeogenesis with peak production from amino acids occurring at about 2-3 days of starvation. The rapid increase in formation of glucose from amino acids in the liver is most likely the result of degradation of hepatic proteins. Amino acids from these are rapidly used as substrate for gluconeogenesis. Alanine from skeletal muscles is also a major contributor to hepatic glucose production. However, degradation of muscle proteins begins somewhat later than hepatic protein breakdown. Total hepatic glucose production diminishes during the first week of starvation and remains relatively stable at approximately 50 grams/day from day 7 or 8.
Kunde du fiska fram lite mer info om blodsockernivåerna du nämner, dock?
Jag tror inte att ni ska se blodsockernivåerna som absoluta tal. Det varierar från mäniska till mäniska.
Det blir inte lättare när individen kan vänja sig vid olika blodsockernivåer och avvikelser från senaste grundvärdet ger upphov till besvär.
A.Steinbach
2009-05-03, 13:26
Ett ökat proteinintag gav ökad proteinoxidation och därmed oförändrad fettfri massa. Vilket är en av anledningarna till att man inte kan öka i muskelmassa endast genom att vräka i sig en massa protein, så kallad diurnal cycling.
Anders The Peak
2009-05-03, 14:51
Ett ökat proteinintag gav ökad proteinoxidation och därmed oförändrad fettfri massa. Vilket är en av anledningarna till att man inte kan öka i muskelmassa endast genom att vräka i sig en massa protein, så kallad diurnal cycling.
Jag behöver inte alltid ha sista ordet. Men det är inte den tolkning man har dragit av studien.
Är det en omskrivning för att man inte skulle kunna öka i muskelmassa genom att överäta?
Nu vet jag inte hur det är med absolut svält, men på 0-kolhydratkost i energibalans ligger blodsockervärdena alltid stabilt kring 5. Mina egna fastevärden på LCHF har varit 5,4 - 5,0 - 5,7.
Där ser man. Mina fastevärden har varit på 4.3 (jävla länge sedan) och 4.8 mätt i onsdags (vi håller på med att jämföra Paulúns müsli mot en annan liknande billig för att se ifall man får valuta för pengarna (lågt gi)) och viktstabil.
Lite halvt OT:
Där ser man. Mina fastevärden har varit på 4.3 (jävla länge sedan) och 4.8 mätt i onsdags (vi håller på med att jämföra Paulúns müsli mot en annan liknande billig för att se ifall man får valuta för pengarna (lågt gi)) och viktstabil.
Individuellt indeed, så länge det är <6 är det okej, om jag minns rätt. Sedan kan ju fastevärdet trissas upp av stress också, vad jag förstår?
Om muslin: kan man få ut något meningsfullt av påverkan på blodsocker när man ser efter just ... fastevärdet? Då håller måltiden på att arbeta sig ut.
Visade på variation (ok lite skryt också, de fastevärdena är ju opti).
Nej vi gjorde ett antal glukosmätningar i müsliförsöket men vi jämför direkt dem emellan istället för med glukoslösning (så vi får inte fram gi-värden). Kan ju återkomma när jag har ätit den andra müslin också.
Paulúns (pumpafrön o qinoua) vs ica-müslin (i love eco müsli frukt tror jag det var): resultatet för testgruppen blev att Paulúns hade 24?% större blodsockerstegring, vilket var signifikant (andra gruppens försök mellan gröt och müsli fick ingen signifikans). För övrigt så är den även dyrare och hade oskicket att fastna mellan tänderna för mig.
Finns det någon fördel att äta mindre fett om man vill förhindra ett stort insulinpåslag hos en diabetiker vid en vanlig måltid baserad på tallriksmodellen? Tex mindre grädde i såsen.
Insulinpåslaget är även beroende på antalet kalorier i en måltid. Äter man fett samtidigt som kolhydrater kommer det att krävas lite mer insulin för att få in glukosen. Kroppen kan välja att förbränna fett före kolhydrater ifall båda finns frame samtidigt.
Antingen kan du gå hela vägen och bara äta fett / LCHF eller så får du minska fettet i måltiden för att minska insulinpåslaget.
Följande handlar inte om typ 1.
Antingen kan du gå hela vägen och bara äta fett / LCHF eller så får du minska fettet i måltiden för att minska insulinpåslaget.
Lite fett och mycket kolhydrater som typ 2-diabetiker låter vrålkorkat. Du är ju redan insulinresistent för att du rört dig för lite. Då kommer det inte att hjälpa att äta mycket kolhydrater.
Där skall du utesluta kolhydrater, om du vill slippa högt blodsocker. Såvida du inte får för dig att motionera en massa, men som sagt, då hade du inte varit typ 2-diabetiker.
Väntar fortfarande att någon skall visa upp en medicinfri typ 2-diabetiker ("typ 0") på högkolhydratkost...
Så att dra ner på fettet är alltså positivt även om man ligger på kcal-underskott vid diabetes? Jag hade för mig att fett drog ner GI-värdet på måltiden och därmed minskade insulinpåslaget?
Så att dra ner på fettet är alltså positivt även om man ligger på kcal-underskott vid diabetes? Jag hade för mig att fett drog ner GI-värdet på måltiden och därmed minskade insulinpåslaget?
Vilken sorts diabetes?
Typ-1
Hittade detta på wiki:
En alternativ, nygammal kostmodell är att istället kraftigt begränsa kolhydratintaget, och öka intaget av fett och protein. Sådan lågkolhydratkost kan vara kraftigt avvikande från tidigare råd – exempelvis en ketogen diet med 5 % kolhydrater, 65–70 % fett, 25–30 % protein. Detta har länge varit högst kontroversiellt. Dock har lågkolhydratkost i och med 2008 års råd godkänts av ADA, American Diabetes Association, som alternativ för typ 2 diabetiker som vill gå ner i vikt.[11] Det har även prövats av svenska Socialstyrelsen, och i ett beslut per den 16 januari 2008 funnits förenligt med vetenskap och beprövad erfarenhet, som ett alternativ till tidigare råd vid diabetes typ 2 eller övervikt.[12] Tanken bakom denna kost för diabetiker har viss logik: alla kolhydrater i kosten bryts nämligen ner till enkla sockerarter i kroppen, och höjer därmed blodsockret.
Typ-1
Dr. Richard Bernstein's Diabetes Solution, finns att köpa på Amazon. Lågkolhydratkost, gubben har haft typ 1-diabetes i flera decennier, och vet vad han pratar om.
Okej.
Tyvärr går det inte att göra några jätteförändringar då personen i fråga allra helst skulle äta pizza 7 dagar i veckan, men han förstår att han måste äta lite bättre. Men jag är (med flera andra) ansvarig för hans hälsa och ska försöka förbättra hans glukusnivåer. Hans mat är "sjukhusmat" och där finns inget LCHF alternativ utan bara fettreducerad kost.
Han motion består av två 15 minuters promenader varje dag och det går inte att öka nämnvärt. Skulle du rekomendera att beställa den fettreducerade maten eller köra på den vanliga och istället begrännsa kolhydraterna desto mera?
Jag är ingen läkare, men http://www.kostdoktorn.se/diabetes kanske är av intresse.
Tackar! äntligen har jag stöd för LCHF-diet =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.