Visa fullständig version : Angående axelträning
p-runesson
2009-05-01, 17:23
Jag ska strax här nu börja min styrketräning och har i stort sett gjort klart mitt träningschema som innehåller 3split.
2 av passen kommer innehålla axelträning, baksida samt framsida axlar. Och om jag förstått det hela rätt finns 3 "stora" delar på axlar; Posterior, Lateral och Anterior Om jag tränar Posterior och Anterior primärt och använder övningar som även aktivear Lateral får den delen av axeln tillräckligt med träning? Eller måste jag köra för även Lateral också för att få den tränad lika mycket som dom andra 2?
vicarious
2009-05-01, 17:30
Jag ska strax här nu börja min styrketräning och har i stort sett gjort klart mitt träningschema som innehåller 3split.
2 av passen kommer innehålla axelträning, baksida samt framsida axlar. Och om jag förstått det hela rätt finns 3 "stora" delar på axlar; Posterior, Lateral och Anterior Om jag tränar Posterior och Anterior primärt och använder övningar som även aktivear Lateral får den delen av axeln tillräckligt med träning? Eller måste jag köra för även Lateral också för att få den tränad lika mycket som dom andra 2?
Vilka övningar hade du tänkt?
p-runesson
2009-05-01, 17:41
För baksida(Posterior); Framåtlutande hantellyft, Baksida axel i cable, Stånglyft framåt.
För Framsida(Anterior); Militärpress, skifta mellan stående och sittande, Hantelpress, Arnoldpress, Press bakom nacken.
Alla är tagna från Övningbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071) här på kolo och varje övning Synergists med Lateral.
Commando1980
2009-05-01, 17:42
kör någon typ av axelpress, sidolyft med tex hantlar, och någon övning för baksida axlar tex framåtlutande sidolyft med hantlar
Jag skulle inte köra sådär många övningar för framsida axlar då du får massa träning av tex bänkpress
p-runesson
2009-05-01, 17:49
Jag skulle inte köra sådär många övningar för framsida axlar då du får massa träning av tex bänkpress
Tänker förstås inte köra alla dom övningar varje gång, väljer kanske 1-2 av dom övningarna då jag har framsida axlar samma dag som bröst allså bänkpress.
Mitt tips är att lägga fokus på bakre och mitten delen av axeln. Framsidan får bra mycket pisk från bänken.
Man kan alltid utvärdera senare och kanske ändra något, för är det något dom flesta har problem med så är det framskjutna axlar.
p-runesson
2009-05-01, 20:20
Mitt tips är att lägga fokus på bakre och mitten delen av axeln. Framsidan får bra mycket pisk från bänken.
Man kan alltid utvärdera senare och kanske ändra något, för är det något dom flesta har problem med så är det framskjutna axlar.
Antar att det menas att man har för stora muskler på framsida gentemot dom andra partierna?
Nej, det menas med att axelpartiet är framåtsroterat. Google!
Ni har väl iofs båda rätt.
Tränar man framsidan mer så får man ju mer muskler där och det gör att axlarna åker fram. Finns inga muskler på baksidan för att hålla axlarna på plats.
ugly_kid
2009-05-02, 17:21
För baksida(Posterior); Framåtlutande hantellyft, Baksida axel i cable, Stånglyft framåt.
För Framsida(Anterior); Militärpress, skifta mellan stående och sittande, Hantelpress, Arnoldpress, Press bakom nacken.
Alla är tagna från Övningbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071) här på kolo och varje övning Synergists med Lateral.
stånglyft framåt tränar framsidan.
p-runesson
2009-05-02, 18:41
stånglyft framåt tränar framsidan.
Har du alldeles rätt i, får fixa det!
p-runesson
2009-05-02, 18:42
Men nu kan jag inte ändra så det får gött stå kvar.
Jag tränar också Bröst & axlar på samma pass. Ibland lägger jag in Miltärpress och skippar en bröstövning. Annars så blire bara Sidolyft. Och sen på Rygg passet 1 övning för baksida axlar.
Nu har jag iofs inte tränat så länge, men jag har sett tydliga resultat på axelpartiet på detta sätt. Sen är jag lite feg också så jag vill inte köra för mycket pressövningar för axlarna då jag inte vill skada mig i onödan.
Men för att svara på din fråga om att ifall Lateral Deltoid får tillräcklig träning i de andra övningarna, kan jag tyvärr inte svara på. Men jag skulle nog lägga in sidolyft ändå.
Om du är ny i gymet så räcker det bra med Militärpress och sidolyft. 3Set på varje och kör minst 10 repetitioner några månader så att du får in rätt teknik och stärker upp alla fästen och sånt skit.Annars kommer du bara skada dig om du kör för mycket och lassar på för mycket vikt.Mitt tips
3x10-12 Militärpress
3x10-12 Sidolyft
2x10-12 baksida axlar
Kör du rodövningar när du tränar rygg så får du även baksida axlar där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.