Visa fullständig version : Dialekt
Gillar den götebosska dialekten. Någon som kan ge bra tips att lära sig snacka som en göteborgare förutom att flytta dit?
Tanka hem Nilecity-avsnitten, lyssna på Veiron i Ottan och träna
Carolinew
2009-05-01, 16:55
Snälla, försök inte "lära" dig prata gbgska, låter bara så wannabe dumt =P Mitt bästa tips är väl att se till att bli född i GBG i ditt nästa liv.
Umgås med människor från Göteborg eller flytta dit. Det kommer ha viss inverkan på din dialekt.
kan man inte säga fäskekörka ordentligt e man inte göteborgare :>
kan man inte säga fäskekörka ordentligt e man inte göteborgare :>
Går även bra om man är bonne...
Torsk_ole
2009-05-01, 17:38
kolla på andra avenyn:D
Går även bra om man är bonne...
Har du nåt emot bönner nu eller :D
Sundsarn
2009-05-01, 19:58
Folk som försöker lära sig att prata götebosska är bara löjliga. 08:er kommer ner och säger "goa gubbar, goa gubbar" i varannan mening + att stureplansdialekten bryter igenom.
Jag är själv inflyttad sen i augusti och visst, vissa ord och så "färgar av sig" i någon mening men att låta som en inföding lär va omöjligt. Ofta låter man "mer götebossktskt (TM)" om man talar med någon med tydlig götebosska. Tycker jag iaf.
snälla, försök inte "lära" dig prata gbgska, låter bara så wannabe dumt =p mitt bästa tips är väl att se till att bli född i gbg i ditt nästa liv.
+1
Pepparkakssmurfen
2009-05-01, 20:08
Dä a la chexchoklad å goa gubbar
På sistone tycker jag ändå att det verkar som att Göteborgska har blivit en sociolekt snarare än dialekt.
The Swedish Oak
2009-05-01, 20:37
Lära dig härma göteborgare kan du nog göra rätt lätt genom att studera hur dom uttalar ord och stavelser, då kan du kan plocka fram dialekten o snacka ett tag när du tycker det passar.
Men för att det ska gå på rutin, utan att du behöver "tänka göteborgska" så får du nog bo där faktiskt, eller omringa dig med göteborgare som använder den typen av dialekt du är ute efter.
MVH / nedflyttad Göteborgare som snart snackar skånska.
Psychological
2009-05-01, 21:27
Kom in en chaufför på jobbet som ville ha en fraktsedel påskriven och han var från Lidköping. Jääävlar vilken ful dialekt han hade .
Sparven från Minsk
2009-05-02, 07:10
Lär dig lite norrlänska istället. Folk kommer tro du kommer från månen och alla gamla damer tycker man låter så mysig haha :thumbup:
Näää fan lär dig skånska istället :P
Varför vill du det undrar man ju nu? *Längtar efter ego-boost* :D
Leta upp några avsnitt av Albert och Herbert.
Näää fan lär dig skånska istället :P
Varför inte lära sig danska direkt istället för att ta omvägen via skånska?
Det synes jeg er meget dejligere!
hahavaffan
2009-05-02, 15:39
Jag har ett fel i hjärnan. Om jag umgås med nån göteborgare, så härmar jag deras dialekt automatiskt. Inte hela tiden, men vissa saker jag säger. Im retard.
Jag har ett fel i hjärnan. Om jag umgås med nån göteborgare, så härmar jag deras dialekt automatiskt. Inte hela tiden, men vissa saker jag säger. Im retard.
Alternativet är att låta som Per Gessle. Jag förstår dig. ;-)
Plusett på detta!
Varför inte lära sig danska direkt istället för att ta omvägen via skånska?
Det synes jeg er meget dejligere!
Hörrudu har faktiskt hört att skånska är charmigt .. att det är liksom "fransk-svenska" :naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.