Visa fullständig version : Tipsa mig om ris tack!
GainoMax
2009-04-30, 13:28
Hej jag är ett ris ätande monster. Äter 1kyckling file med 70gram jasminris om dagen minst.
Då det är mycket kcal/kolhydrater i jasminris undrar jag om det finns något bättre ris. Kanske söliga kolhydrater då det inte ökar vikten lika mycket? mindre kcal?
:confused:
King Grub
2009-04-30, 13:37
Allt ris ger ungefär lika mycket kalorier.
Vill du ha så mycket näringsämnen som möjligt från riset väljer du ett rå- eller fullkornsris.
GainoMax
2009-04-30, 13:44
Allt ris ger ungefär lika mycket kalorier.
Vill du ha så mycket näringsämnen som möjligt från riset väljer du ett rå- eller fullkornsris.
är det söliga kolhydrater i rå/fullkornsris så att jag inte lägger på mig lika mycket?
King Grub
2009-04-30, 13:55
Det går utmärkt att äta sig fet på långsammast tänkbara kolhydrater.
Mer kalorier än du gör av med = gå upp, oavsett om GI:t är lågt eller högt. Ett överskott av energi lagras, oavsett GI.
GainoMax
2009-04-30, 13:57
Det går utmärkt att äta sig fet på långsammast tänkbara kolhydrater.
Mer kalorier än du gör av med = gå upp, oavsett om GI:t är lågt eller högt. Ett överskott av energi lagras, oavsett GI.
Ok tack så mycket :)
King Grub
2009-04-30, 14:07
Kan ju passa på att svara på din fråga på en gång. :D Ja, generellt är det lägre GI på rå- och fullkornsris än på jasminris och annat vitt polerat ris. Även om GI på ris överlag är rätt högt. Det är rissorter med stor del av polysackariden amylos som har lägre GI...
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/56/6/1034.pdf
...men som frisk person och som en del av en blandad kost är det inget du behöver tänka på något speciellt. Rå- och fullkornsris är nyttigast..
hot_tuna
2009-04-30, 14:14
Nu är ju smaken individuell, men sedan jag började äta råris/fullkornsris så har jag fått närmast avsmak för raffinerade sorter som jasminris och annat. Råris smakar ju så mycket bättre! Dessutom håller man sig riktigt mätt på det länge. Enda nackdelen är väl att det tar ett tag att koka, men jag brukar alltid sätta på en stor kastrull med 4-6 portioneroch sen frysa in det som blir över.
Fru_Flisa
2009-05-01, 20:53
Risentas råris är min favorit. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.