handdator

Visa fullständig version : Idrottskador??

Herkulez
2003-08-06, 14:19
Så vad har ni haft/har för idrottskador

själv har jag kommit ganska lindrigt undan med bruten tumme, lättare hjärnskakning, fått ryggen nästan krossat av frank andersson och varit vääääldigt nära att få blomkålsöron (tacka gud för att jag inte fått det)

har ett förflutet som brottare kanske jag ska tillägga

King Grub
2003-08-06, 14:33
En knäskål som varit uppfransad på insidan som jag fick jämna till. Nu gör det inte ont, men långlöpning är det inte tal om.

Annars har det bara varit sådant som gått att vila bort på en eller två veckor: muskelbristningar, seninflammation i foten, mindre ruptur i korsryggen och lite axelsmärtor.

Och så har jag en nerv som kommer i kläm om jag vågar mig på tunga mark, men den gör sig aldrig till känna annars.

Herkulez
2003-08-06, 14:36
Gick omkring ett halvår med en riktigt illa ryggskada, var 15 och skulle börja med styrke för att bli starkare till brottning, körde militärpressar första gången utan hjälp, och det gick väl som det gick.....där försvann mina drömmar om att komma med i landslaget

:(

spas
2003-08-06, 14:36
Jag har sönder fransat brosk under min ena knäskål. Hur fixar man till det? Inget jag lider jätte av iofs men det knackar och låser sig ibland.

Vidare så har jag lite korsryggsskador och ett knä som gått ur led.

Loco 2
2003-08-06, 14:40
Fotboll: bruten tumme, bruten handled, spricka i andra handleden

Friidrott: fick nå fel på vadfästet, så jag fick gå med kryckor

Skidor: bröt ett ben, fick en spricka i det andra

BMX: lätt hjärnskakning, brutet nyckelben. (cyklade rakt in i en parkerad bil)

Streetbasket: jag tittar åt ett håll, springer åt ett annat, och springer in i en lyktstolpe och svimmar, jävligt skämmigt eftersom det var publik och allt. sydde i ögonbrynet.

King Grub
2003-08-06, 14:40
Originally posted by spas
Jag har sönder fransat brosk under min ena knäskål. Hur fixar man till det? Inget jag lider jätte av iofs men det knackar och låser sig ibland.

En ortopedkirurg slipar bort det på en kvart med artroskopi.

Herkulez
2003-08-06, 14:42
Originally posted by Loco 2

BMX: lätt hjärnskakning, brutet nyckelben. (cyklade rakt in i en parkerad bil)

haha, det hade jag velat se :D

anden
2003-08-06, 16:40
brutet ben.... avsparkat i en fotbollosmatch...
knäet ur led... även detta en fotbolls match....
två hjärnskakningar... fotboll här med
ut tenjda led band ena knäet
8stygn i käften efter ha haft en fotbollssko på besök...

å sedan en massa små skador till förbannelse... tyvärr

ivandrago
2003-08-06, 17:09
har aldrig brutit något :D

Har bara en dålig armbåge av badminton. Märks dock bara när jag kör badminton.

Hur får man förresten blomkålsöron?? Någon som kan bifoga en bild?

Cartwright
2003-08-06, 17:23
http://www.uwec.edu/kin/aidil/images/cauliflowerear.JPG

hangatyr
2003-08-07, 07:07
Lätt blomkålsöra (brottning), opererade knän (Tae kwon do), knä som vid ett tillfälle hoppat ur led (Shootträning), brutna revben (shootnedtagning som slutade illa) trasiga tummar(boxningsträning)

Blomkålsöron är koolt, jag vill ha mer!

hangatyr
2003-08-07, 07:10
Originally posted by ivandrago
har aldrig brutit något :D

Har bara en dålig armbåge av badminton. Märks dock bara när jag kör badminton.

Hur får man förresten blomkålsöron?? Någon som kan bifoga en bild?

man får dem exempelvis vid brottning, när örat gnids mot motståndarens penis... eh huvud menar jag! :em:
En blödning uppstår som skadar brosket i örat. Brosket ersätts med bindväv som är lite oformligare än det snygga brosket som örat vanligtvis är uppbyggt av. Därav den knögliga utseendet på blomkålsörat.

Pinglan
2003-08-07, 07:57
Trasig menisk (fotboll) som åtgärdades via artroskopi

Uttänjt främre korsband (fotboll) blev bra av lång vila och rehabträning

Avsliten hälsena (fotboll) åtgärdades med operation

Subluxerad axel med söndersliten främre ledkapsel (styrketräning) lååååång vila och rehabträning fixade detta

Buktande disk med tillhörande ländryggssmärta och utstrålning ben (börjar bråka om jag lyfter med fel teknik eller om jag inte tränar alls)

Just nu: impingement i både axlarna pga OL-träningen, undrar när det ska gå över :confused: :(

ante
2003-08-07, 09:59
spricka i skenbenet p g a översträckning av knäet (handboll)
spricka i handleden (handboll)

annars har jag klarat mig bra med stukade fingrar och hälseneinflammation på sin höjd....

har aldrig skadat mig på gymmet:hbang:

Linnet
2003-08-07, 13:09
Chondro malaci i knät av innebandy, div stukningar, lårkakor och vrickningar, några hjärnskakningar och nu en axel som skall åtgärdas den 17 september, faktiskt första skadan som hållt mig borta från träning någon längre tid.