Visa fullständig version : När sätter du på bälte vid marklyft?
För att fortsätta med såna här trådar. Vid vilken vikt (%RM eller kilo) sätter du på bältet, om du nu använder bälte dvs.
Kort och koncis fråga. *popcorn*
Larsa_wee
2009-04-29, 08:13
Går oftast upp till en 160kg innan bältet åker på, dock drar jag de inte hårt, Går lika bra o köra utan, beror helt enkelt på om jag ska träna, eller om jag ska upp på Tyngre vikter :D
Då jag är på väg till riktigt gristunga arbetsset. 90% av 1RM ungefär.
Godfella
2009-04-29, 08:35
Vid 180kg+ åker det på.
enstorochstark
2009-04-29, 08:43
När jag inte kan köra femmor längre. Efter 160-170 typ.
Beror på hur dagens upplägg ser ut.
Nu är jag inte lika stark i mark som herrarna ovan men ändå.
Ena dagen kanske jag reppar på 140kg i marken utan bälte?
Andra dagen åker kanske bältet på vid 100kg för att "vänja mig" vid bälte när jag vill lyfta tyngre och köra lågreppare.
Sen 2 år tillbaka, aldrig.
Vid maxningsförsök numera. Tyckte jag blev klenare i ländryggen av att använda bälte (använda det vid tunga femmor), vilket resulterade i att jag blev en sämre lyftare. Möjligt att jag har fel teknik.
Jag brukar köra bälte oftast (oavsett vikter, utöver uppvärmningslyften), fungerar bäst så för tillfället.
Bara om jag är väldigt trött i ryggen och ska maxa. Annars aldrig.
userfriendly
2009-04-29, 10:26
beror ju lite på... ibland redan vid 90 om jag ska träna hårt på 90. Annars vid 100. Också lite beroende på hur ryggen och benen känns..
Jag är ju tjej..
Bara på de tyngsta lyften med dräkt. Så det blir någon gång under toppningen samt på tävling.
Alone_in_the_dark
2009-04-29, 11:22
Joakim Bartoll skrev i BK nr 10 tror det var 2007
När du nu är införstådd med att du inte ska göra några maxlyft, förstår du förhoppningsvis även att ett träningsbälte inte hör hemma i din träningsutrustning. Det enda dessa tingestar åstadkommer, förutom att få dig att se fånig ut, är försvagade stabilisatorer. Spar bältet till den dagen du kan knäböja eller marklyfta tre gånger din egen kroppsvikt.
Om jag ska marka/knäböja 3 ggr min KV är det 300 kg :hbang:
Nej jag använder inte bälte för jag vill stärka upp min rygg först sen får vi se
Martin Löwgren
2009-04-29, 12:48
Aldrig
ARMSTARK
2009-04-29, 13:33
Bara när jag ska ta nytt personligt rekord.
Jag har blivit mycket bättre i knäböj också sen jag slutade använda bälte i marklyft.
kalajset
2009-04-29, 13:42
Aldrig. (Fast det ska även sägas att jag endast lagt in marklyft i mitt schema f rom förra månaden). Tror inte det skulle varken hjälpa muskelutvecklingen i stort just nu för mig, (iaf inte där jag vill ha den), och misstänker dessutom det i praktiken kan höja skaderisken för en ovan lyftare, (främst genom viss risk för egotrippar viktmässigt, men även p ga att det möjligtvis kan bli svårare att "känna sin egen kropp"), trots stabilseringen?
(Jag vet verkligen inte, jag är som sagt grön på marklyft, men lär mig gärna mer).
Martin Löwgren
2009-04-29, 13:51
Bara när jag ska ta nytt personligt rekord.
Jag har blivit mycket bättre i knäböj också sen jag slutade använda bälte i marklyft.
Räknar du rekordet då som nytt PB eller nytt PB med bälte?
Mvh
LadyInsane
2009-04-29, 14:41
Uppvärmning kör jag utan bälte upp till ca 70kg
Kör jag tunga arbetsset (Ex 5x5,) kör jag med ett hyffsat mjukt bälte.
Kör jag en stege med tunga ettor kör jag med ett hårdare bälte. Samma bälte när jag kör med dräkt.
Efter stegar kör jag oftast volymträning och då kör jag utan bälte.
Scratch89
2009-04-29, 14:42
Aldrig.
Nu när jag tänker efter så var det ett bra tag sedan jag hade bälte i marken? Säkert flera år sedan.
Är mest i böjen jag använder bälte.
Kanske dags att prova igen?
Tricklev
2009-04-29, 15:07
Nästintill aldrig, men det händer, är rätt rädd för att maxa utan bälte, så dom gångerna det händer dras bältet fram.
Martin Löwgren
2009-04-29, 15:26
Nu när jag tänker efter så var det ett bra tag sedan jag hade bälte i marken? Säkert flera år sedan.
Är mest i böjen jag använder bälte.
Kanske dags att prova igen?Varför?
Du har ju ett inbyggt bälte som funkat bra hittils :thumbup:
Dr.Deadlift
2009-04-29, 16:27
Ni som skriver att ni aldrig kör med bälte i mark,har ni prövat skillnaden att köra med och utan?
Ni som skriver att ni aldrig kör med bälte i mark,har ni prövat skillnaden att köra med och utan?
Ja. Jag tycker inte om känslan som bältet ger plus att jag tycker att det sabbar min teknik. Förutom när jag kör med dräkten på, då orkar jag mer.
Dr.Deadlift
2009-04-29, 16:32
Ja. Jag tycker inte om känslan som bältet ger plus att jag tycker att det sabbar min teknik. Förutom när jag kör med dräkten på, då orkar jag mer.
ja kan hålla med dig,det är nog en fråga om teknik med och utan bälte.Men kanske inte att det skulle förstöra tekniken.
På vilket sätt funkar det inte med bälte för dig?
Jag vet inte men jag skulle aldrig maxa utan ett bälte,det känns som ett skydd samtidigt...
...
Jag vet inte men jag skulle aldrig maxa utan ett bälte,det känns som ett skydd samtidigt...
Hur skyddar det, mot vad?
Har aldrig provat med bälte.
Dr.Deadlift
2009-04-29, 16:40
Hur skyddar det, mot vad?
Har aldrig provat med bälte.
Jag vet inte hur det skyddar,men det känns tryggare.Om bältet sitter åt kan du hålla ryggen på ett annat sätt kan jag tycka...
Japp=) ingen nämnvärd skillnad
(ot: 7.5kg från 300% bw =D )
Kör alltid bälte, utom under tricepspass.
Kör de inte hellre om jag ska specifikt träna bål/mage/korsrygg, men kör jag en övning där midjan inte är den som primärt tränas kör jag bälte.
Blir säkert svagare i midjan etc men jag tränar för volym, jag vågar köra tyngre med bälte.
ja kan hålla med dig,det är nog en fråga om teknik med och utan bälte.Men kanske inte att det skulle förstöra tekniken.
På vilket sätt funkar det inte med bälte för dig?
Jag har svårt att se dess skyddande egenskaper och jo: när jag tar på bälte så sabbar det min hållning. Jag blir "kutad" runt bältet. Det här är dock inget problem för mig. Jag kör helt enkelt utan och det går bra.
Vad är ett bälte bra för? :em:
Ger stabilisering åt mage och rygg och för att avlasta musklerna lite eller?
Vad är ett bälte bra för? :em:
Ger stabilisering åt mage och rygg och för att avlasta musklerna lite eller?
Lättare för att känna om man har bra och stabilt buktryck. Hjälper även att stabilisera bålen lättare än om man bara kör med enbart buktryck. Kan även ge lite hjälp på problemområden i böj för egen del. Behöver jag lite extra stöd i botten så drar jag åt bältet en aning, tillräckligt för att det ska vara stumt i botten, men inte alltför stor hjälp förbi en viss gräns.
Lyfter mindre med bälte, så aldrig.
Har iofs inte använt bälte på ett par år, så kanske det ändrat sig. Men jag klarar mig bra utan, så bryr mig inte om att testa.
Lättare för att känna om man har bra och stabilt buktryck. Hjälper även att stabilisera bålen lättare än om man bara kör med enbart buktryck. Kan även ge lite hjälp på problemområden i böj för egen del. Behöver jag lite extra stöd i botten så drar jag åt bältet en aning, tillräckligt för att det ska vara stumt i botten, men inte alltför stor hjälp förbi en viss gräns.
En fundering om det där, jag är SLskolad med bälte under TjockeJocke, så då blev det "trycka ut magen"-varianten för att sätta buktrycket. Men jag känner mig betydligt styvare i överkroppen i marklyft med någon "aktivera-coremuskulaturen-ala-PT"-variant. Det sistnämnda kan jag aldrig få att fungera med bälte. I knäböj är det lättare att få bältet att fungera men där kan man ju få ett annat stöd mot benen i botten.
Försökt hitta någon mellanvariant att använda i marklyft+bälte men det lyckas inte så bra.
Rockhard
2009-04-29, 18:59
När magen börjar bli för stor hehe. Ne, när jag kommer ner på 3 reps ungefär.
bälte från 150kg.. men löst upp till tyngre vikter på +220kg.. för att lära mig trycka ut magen
Arf Pingvin
2009-04-29, 19:11
Jag har aldrig dragit mark med bälte.
En fundering om det där, jag är SLskolad med bälte under TjockeJocke, så då blev det "trycka ut magen"-varianten för att sätta buktrycket. Men jag känner mig betydligt styvare i överkroppen i marklyft med någon "aktivera-coremuskulaturen-ala-PT"-variant. Det sistnämnda kan jag aldrig få att fungera med bälte. I knäböj är det lättare att få bältet att fungera men där kan man ju få ett annat stöd mot benen i botten.
Försökt hitta någon mellanvariant att använda i marklyft+bälte men det lyckas inte så bra.
Själv så kan jag inget annat än 'ölkagge-tryck', och det synkar bra med ett bälte. Kan tänka mig att man måste dra åt bältet stenhårt om man ska köra detta PT-coremuskel-brun-i-brallan-tryck?
Provade att marka med bälte idag och det var helt ok. :)
Iofs så var det Sumo. Jag vet inte hur stor skillnaden det är mellan normal och sumo när det gäller bälte?
Bälte känns bra när man kan få upp buktrycket genom att spänna magen mot bältet.
Vad menar du med buktryck? Är det när man spänner mag- och ryggmuskulaturen allt man kan?
Får ibland lite ont i ryggen av böj, kanske jag ska använda mig av bälte? Eller är slipning av teknik ett bättre alternativ?
bara på de tyngsta lyften med dräkt. Så det blir någon gång under toppningen samt på tävling.+1
Körde utan bälte ganska länge men numera har jag börjat använda det mest för att lära mig dra nytta av det. När jag använder det varierar, om jag har tänkt köra med bälte på det passet så åker det på ganska tidigt för att jag ska ha några set på mig att få in vanan.
Jag trycker buken mot bältet när jag använder det men när jag kör utan trycker jag inte ut buken, så det blir ganska annorlunda för mig. Första gången jag testade så kände jag mig svagare med bälte... Jag är inte det minsta orolig för att bältet ska försvaga mina stabiliserande muskler, de får jobba en del även med bältet. Om man dessutom tränar mycket böj utan bälte och en hel del stående pressar, finnen, hjulet och diverse annat tjaffs så får de säkert den träning de behöver.
Jag älskar fan mina bälten. Men jag sätter på dem först vid de tyngre seten på 85-100%. Men skulle lätt kunna ha dem på hela tiden:D
Vad menar du med buktryck? Är det när man spänner mag- och ryggmuskulaturen allt man kan?
Får ibland lite ont i ryggen av böj, kanske jag ska använda mig av bälte? Eller är slipning av teknik ett bättre alternativ?
En bra tråd som behandlar frågan:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123985&highlight=buktryck
Precis det där upplever jag också. Jag drar in och trycker ned magen och sluter/drar upp utloppet. Bälte på det gör varken från eller till på trycket om man inte drar åt det - och då går vinklarna åt arslet. Undantagen är som sagt böj och mark med dräkt på.
Aldrig, har inte tillgång till bälte just nu, men tror inte att jag hade använt det annat än när jag maxar.
Kör sällan vanligt marklyft tungt utan bälte, känns inge bra.
Själv så kan jag inget annat än 'ölkagge-tryck', och det synkar bra med ett bälte. Kan tänka mig att man måste dra åt bältet stenhårt om man ska köra detta PT-coremuskel-brun-i-brallan-tryck?
Jo precis, och då känns som att man typ hm, stryper av kroppen på mitten. Som att slå in sidan på en colaburk och försöka ställa något på den.
Inte använt bälte sen 2003 eller något. Med andra ord aldrig. Kanske beror det på att jag är pro?
Äger inget bälte, drar mastiga 150+ utan. Jag är absolut inte pro, jag "gymmar". ;)
Min egna lekmannauppfattning är att så länge man inte maxar varje pass är det bättre att stärka korsryggen istället för att avlasta den.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.