handdator

Visa fullständig version : Angående kontakten i muskler vid träning

Färskingen
2009-04-28, 20:00
Hejsan, har sökt runt nu utan svar på min fråga, kanske är en dum en men här kommer den.
När jag tränar en muskel t.ex lats i enarmshantelrodd ska jag då försöka att hålla kontakten med muskeln under hela settet, eller ska jag släppa kontakten vid slutet när jag stretchar ut muskeln? Eller t.ex bicepscurl i nedre läget, när armen är utsträckt. Känner i alla fall att det är svårt att hålla kontakten med vissa muskler under vissa övningar.

Tricklev
2009-04-28, 20:06
Kontakten är inte viktig, musklerna jobbar vare sig du känner kontakt eller ej, därmed inte sagt att du ska fuska okontrollerat.

DSBM
2009-04-28, 20:19
Kontakten är inte viktig, musklerna jobbar vare sig du känner kontakt eller ej, därmed inte sagt att du ska fuska okontrollerat.
Lite väl starkt att säga att kontakten inte är viktig alls, viss kontakt är bra säger jag. Annars kanske det blir discosving av det hela, men det var väl det du menade med sista meningen där.

Själv brukar jag variera lite, ibland fokuserar jag på bra kontakt i både den koncentriska och excentriska fasen, ibland bara i den koncentriska, ibland inte alls utan bara köttar på med så höga vikter som möjligt. Variation är nyckeln. Men jag tror inte du kommer öka särskilt bra om du inte tillåter dig att fuska lite ibland för att öka vikter, att alltid köra superstrikt tror jag inte på.

grakka
2009-04-28, 21:24
Har själv tänkt på detta lite. Det gäller vissa övningar och andra inte. Tar rodd som exempel. Är det bättre eller sämre att gå i botten när man vänder? Att låta viktmagasinet bottna så att musklerna får slappna av i ca ½ sekund innan nästa repetition kommer. Eller är det bättre att vända när viktmagasinet är ca 1cm från att bottna, så att musklerna är aktiva under hela setet. Ibland känns det ena bättre än det andra och jag gör nog lite blandat utav alternativen omedvetet. Skulle vara intressant att veta vilket som är korrekt/bäst eller om det är desamma.

malkin
2009-04-28, 21:27
Tycker det låter vettigt det du säger, att ha kontakt hela vägen, kanske ska prova det någon gång.